Advies gevraagd: vloer voor schuur/tuinhuis

Rakward

Nieuw Lid
Lid geworden
3 dec 2013
Berichten
84
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik zou graag wat advies willen over de vloeropbouw in een schuur die wij gebouwd hebben.

De schuur is niet ge-isoleerd en 55m²(ongeveer 11m*5m) groot. Vloer moet dus tegen vrieskou en warmte kunnen. De hoogte van de betonplaat tot de dorpel is 7cm. Gebruik: tuinhuis + werkkot + rommel die je normaal op zolder/kelder legt(wij hebben geen zolder en nauwelijks kelder)

Ik wou eerst een goedkope houten vloer erin leggen omdat dat gemakkelijk zelf te bewerken/leggen is maar dit werd mij afgeraden omdat het te fel zou werken en met de huidige houtprijzen … Ik zoek een DHZ-oplossing maar chappen laat ik waarschijnlijk wel doen zodat het echt perfect recht is.



Voorlopige opties:

Een keramische tegel van 2cm dik
=> normaal voor buiten gebruikt voor buiten en kan de temperaturen dus makkelijk aan
=> weiniger chape nodig, maar dan is de chape ‘slechts’ 4,5cm(als ik 0,5cm tel voor de lijm), dit lijkt me nogal op het randje
=> Moet gelijmd worden, wat moeilijker/intensiever om zelf te doen
=> Op tegeldragers leggen is ook mogelijk en wel gemakkelijke als doe het zelver ook geen chapper nodig => geen wachttijd besparing werkkosten. Maar dan hebben we open voegen, wel redelijk dun, kan dit kwaad?


“Rigid” vinyl -vloer van 4 tot 8mm dik
=> sterkere vinyl die wel tegen hogere temperaturen kan (volgens verkoper zitten er steentjes in het product?)
=> dikkere chapelaag mogelijk van 6,4cm
=> zwevende klikvloer (geintegreerde ondervloer mogelijk), enorm makkelijk zelf te plaatsen.
Link: https://www.floorhouse.be/rigid-vloeren/rigid-planken/


Prijzen lopen uiteen, een Rigid-vloer met ge-integreerde ondervloer en dikte 5,5mm was €32/m².

PVC tegels heb ik ook al bekeken maar heb bang dat als iets misgaat met verlijming ze in de zomer bol komen te staan.


Alle tips/commentaar of heel andere opties welkom
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
17.655
Waarderingsscore
2.425
Punten
113
Waarom stort je geen beton verder en werkt deze af ?

Je keramische tegel zal dan toch de goedkoopste van al moeten zijn want anders zit je dadelijk met aanvulchape gewapend, ontkoppelingsmat , dubbele lijm en uitzetvoegen en dan nog eens flexibele voeg aan een richtprijs van 100-150€/m² en dat voor een tuinhuis ?
Venyl vloer zou kunnen maar paar jaar terug dat moeten uitbreken in een poolhouse.... je wil niet weten welke beesten zich daar aan te goed doen.
Gelukkig die zitten wel onderaan.
 

Rakward

Nieuw Lid
Lid geworden
3 dec 2013
Berichten
84
Waarderingsscore
0
Punten
6
Waarom stort je geen beton verder en werkt deze af ?
Hoe kan je dit als DHZ fantsoenlijk afwerken? En tis toch al een redelijke hoeveelheid beton, geen zin om weer camion tot achter te laten rijden (gras is nu eindelijk ingezaaid en vorige keer is oprit fel beschadigd, eindelijk hersteld). Pomp kost ook weer geld.

Of laten doen en dan laten polijsten? Dat is toch ook niet goedkoop?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
17.655
Waarderingsscore
2.425
Punten
113
Hoe denk je dat je die chape, ontkoppelingsmat, potten lijm en dit voor 55m² naar achter ga brengen?

Je spreekt over 55m² aan 7 cm dik dus je hebt sowieso 3.85m³ aan 'massa ' nodig.
Je zal dus nagenoeg 4 m³ naar achter moeten krijgen, eender hoe.

Ik probeer maar een oplossing voor jouw problemen te geven. Het is aan jou om daar mee aan de slag te gaan.
Je kan het natuurlijk ook zo laten want een opstapje van 7 cm is nu niet echt het probleem.
 

jvd30

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2007
Berichten
2.424
Waarderingsscore
160
Punten
63
Simpele houten vloer moet toch lukken als je dat genoeg ruimte laat voor uitetting? Kost geld maar tegelvloer ook
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
2.209
Waarderingsscore
1.079
Punten
113
2cm split en betondals van 5 dik?
 

Rakward

Nieuw Lid
Lid geworden
3 dec 2013
Berichten
84
Waarderingsscore
0
Punten
6
2cm split en betondals van 5 dik?

Split heb ik nog nooit van gehoord, heeft dat een voordeel tov chape/stabilisé? 2cm is wel heel weinig of is dat juist het voordeel? En betontegels zijn idd misschien geen slecht idee, redelijk goedkoop en toch stevig.
Simpele houten vloer moet toch lukken als je dat genoeg ruimte laat voor uitetting? Kost geld maar tegelvloer ook
Tjah, dat zeiden ze in de houthandel, ik vond het ook raar.
 

MarcMarc

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.194
Waarderingsscore
189
Punten
63
De betonvloer in de verf zetten of coaten is ook een oplossing.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
12.037
Waarderingsscore
1.348
Punten
113
Garagetegels? 10€/m2
Die kan je makkelijk zelf leggen in zandbed, met beperkte benodigdheden aan werkmateriaal (metserskoord, 2 lange alu regels, metserskuip, schop, vloerderstruweel, witte rubberen hamer, lang waterpas, kort waterpas). Is wel wat werk natuurlijk. En er moet 3,5 kuub chape gedraaid worden, dat is misschien een beetje veel om in een kuip te doen, beter laten komen in 1m3 bigbags met vertrager, dat kan je op 1 dag wel afwerken. Mortel per kuip is wel te doen (maar best met een handmixer dan).
 

grandscenicman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
1.857
Waarderingsscore
169
Punten
63
Ik heb mijn tuinhuis/werkkot :) gevloerd met de goedkoopste tegels die ik kon vinden bij de tegelboer.....30x30 cm en +- 7 ? mm dikte . Heb ook gezegd dat dat tegen de vrieskou moest kunnen en dan stuurden ze me naar de hoek van de goedkoopste tegels...
De kleur kon ik nog kiezen al is daar nooit iets heel mooi maar ach , t is dus voor 't tuinhuis hee. Bij mij was het wel maar +- 17 m2 en de tegels liggen in de volle mortel....zijnde in een 3 tot 5.5 cm mortelbed.
Moest ni op 1 dag af en ik moest nog rekening houden met wat er in mijn tuinhuis stond.
Elke dag bvb 2 tot 4 m2 , zo kom je er ook en kan je meteen ook op adem komen van het gesleur met zand en cement ( en een schep tegellijm ) /bukken/mortel afmaken , proper maken van je emmer/materiaal...
Als je het natuurlijk eerst kan laten chappen is het lijmen veel sneller , maar de prijs van het laten chappen tegenover het zelf in de mortel leggen kan ik je niet meedelen.
Zand kan je idd laten komen in bigbags en de cement leveren ze er dan wel meteen bij in zakken.

Ik stel maar wat voor : restpartijen tegels ( voor buiten) die je gratis kan ophalen kunnen mee dienst doen als "vulling" ===> in de diepere delen van mijn vloer heb ik snijresten van de tegels en oude tegels ( voor buiten dus) gebruikt om langer toe te komen met mijn emmer(s)mortel. Als je dan toch zelf vloert maakt het volgens mij niks uit dat er dus een vulling zit .
Wil je geen vulling dan neem je gewoon vol in de mortel maar dan heb je het nadeel dat de mortel wel erg snel op is.

Mijn werkwijze was de volgende : beton insmeren met compactuna ( met +- 10% water verdund) , tegel insmeren met deze compactuna en vol in de mortel gevloerd. ( ook de eventuele reststukken zijn ingesmeerd met compactuna , zelfs aan de 2 kanten ) Eens er 1 rij ligt kan je met een metserkoord de volgende rij op de juiste hoogte houden en zo doe je heel de vloer. Soms is het ook handig om bvb de vloer te laten afwateren naar het deurgat . ( bij slagregen aan de deurzijde....)
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
26.576
Waarderingsscore
675
Punten
113
Gewoon goedkoopste keramische tegel die je vindt, 8 - 9 mm dik lijmen op chappe
1000-den garages, bergingen, … zijn zo gedaan
 

Rakward

Nieuw Lid
Lid geworden
3 dec 2013
Berichten
84
Waarderingsscore
0
Punten
6
Gewoon goedkoopste keramische tegel die je vindt, 8 - 9 mm dik lijmen op chappe
1000-den garages, bergingen, … zijn zo gedaan
Volgens die van Impermo moet je ne keramische tegel dan wel van 2cm nemen omdat die anders niet met de temperatuurschommelingen om kan?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
17.655
Waarderingsscore
2.425
Punten
113
Impermo is nu niet zo bekend als vakkenners.
Die 2 cm dikte is omdat je buiten heel andere omstandigheden hebt dan binnen... je tuinhuis is binnen.
Temperatuurschommelingen zoals buiten van -15 tot +30 zal buiten meer effect hebben dan in je tuinhuis.
Regen en vorst spelen ook een rol maar in een tuinhuis komt geen regen en je mag zeker zijn dat de temperaturen daar binnen altijd hoger zijn.
Trouwens de dikte van de tegel bepaalt niet of die breekt bij vorst en zon , maar de OPBOUW van je fundering. Zelfs een tegel van 8 cm dik kan breken.

Vanwaar komt die dikte van 2 cm dan ??
Omdat wij ( tuinarchitecte, aanleggers, stratenmakers ... ) van onze takker hebben gemaakt.
Een vloer van 2 cm dik buiten gelegd kan schuin afgestreken worden en zo opgesloten . Je kan ook daartegen fatsoenlijk zonder veel risico een verzonken borduur of opsluiting tegen plaatsen met een zicht van 1 cm ( 1 cm boven de borduur) of werken met een afboording in een boordsteen.
Met maar 7 of 9 mm heb je geen knijt rabbat ( euh overschot, waar je mee kan foefelen of ... ) je MOET je opsluiting zichtbaar naast de tegels plaatsen. Heb je eindelijk een schoon terraske in een namaak blauwe hardsteen in keramische tegel en zit daar naast een grijze lelijke betonopsluitband.
Vandaar , na reclamaties hebben ze de 2 cm op de markt gebracht ( binnenkort naar ik vernam de 3 of 5 cm)
Dus temperatuurschommelingen en daarom 2 cm ??? ONZIN.

Je vloer in je tuinhuizeke komt overal tegen een opgemetste rand in baksteen. Dus zorg voor uitzettingsvoegen tegen de wanden en kleer.

Aan GrandScenicMan : dwars tegen alle regels in van goed vakmanschap en technische vereisten en regeltjes maar waarom niet (y)
 
Bovenaan