Advies gevraagd oprit herstellen

• Tags beton DIY tuin verharding
  • V

Verwijderd lid 330532

Guest
    Hallo,

Voor de duidelijkheid ,ik ben een leek als het om stenen leggen gaat ,het meeste ken ik van youtube filmkes en hier en daar iets te lezen.

De natuursteen tegels van onze oprit zijn compleet stuk gegaan in de loop der jaren,dus ben ik deze aan het herstellen.

Het zijn twee banen van 1m breed maar het zijn vooral de randen langs de hele lijn ( 15 cm in breedte) die ingevallen zijn .
    Er zat ook niets meer onder van straatlaag of beton.

Mijn vraag is, kan ik gewoon een laagje metselmortel + kalk gebruiken als straatlaag , dus net onder de stenen inplaats van zand ?

Mijn lagen bestaan nu uit betonmortel 10 cm, stabilisé 10cm en dan dus 1 tot 2 cm metselmortel om het effen te maken zodat ik mijn stenen gelijk kan leggen.
    ik vrees dat zand er gaat uit eroderen na een aantal jaar.

Als voegsel gebruik ik knauf.

Uw advies is meer dan welkom 👍

Bijlagen

• IMG_5545.JPG
      IMG_5545.JPG
      329,6 KB · Weergaven: 66
    euh ,
    even voor alle duidelijkheid.
    Die tegels zijn niet kapotgegaan door de jaren heen. Dit is een breuksteen die in een willekeurig patroon , nagenoeg aansluitend maar wel met een voeg worden gelegd.
    Deze tegels ( falgstone of breuksteen ) zijn minder geschikt om als OPRIT voor de wagen te gebruiken.
    Omdat: de wagen manoeuvreert ter plaatse ( draaien aan het wiel) en daardoor de ondelringe samenhang veel gemakkelijker loswrikt dan bv betonklinkers die stotend tegen elkaar zijn gelegd zonder voeg.

Beton is NOOIT een goede fundering voor eender welke tegel voor buiten !
    Het indringen van water tussen tegel en betonplaat ( in de mortel) zorgt voor een verzadiging en bij vorst/dooi springt de hechting kapot en of zelfs de tegels.

Alleen de zijkant herstellen is in se niet van toepassing. De zijkant manifesteert nu de schade maar deze zit gegarandeerd ook onder de niet beschadigde stukken.

Best is alle flagstones te verwijderen en proper te maken door mortelresten/lijmresten/zand /kruiden te verwijderen.
    De ' rotte ' fundering volledig te verwijderen
    Uit te graven op vereiste diepte en aandrillen
    Invoeren van eventueel betonpuin granulaat 6/20 uitvlakken en drillen
    stabilisé van 150 kg cement op 1m³ rijnzand uitvlakken en aandrillen
    chape van 250 kg cement op 1 m³ lommelzand aanbrengenenkel voor de enkele stenen die je zou kunnen leggen zonder op de chape te staan.
    Chape aanbrengen en afspanen en aanduwen
    Mortelbed aanbrengen en plaatsen van de flagstones voor x stuks.
    zijkanten proper maken en overschot van chape en mortel wegtrekken
    Chape uitspreiden en zo verder voor de volgend vierkante meter.

1 tip
    Leg die flagstones uit zoals je wil dat ze gelegd worden. Als je dat nog moet doen tijdens het chappen en mortelen dan is alles al uitgehard.

Het blijft een verkeerde benaming, wss. marketingtruukjes speciaal voor de DHZ zaken. 1-0 voor Stefan dus.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan