Bouwinfo-tip:

Vraag hier je gratis zonweringsgids aan

Download nu

Advies gevraagd: Hoe onze nieuwbouwwoning koel houden in de zomer?

• Tags nieuwbouw raam verwarming zonwering
  • Lid geworden
    28 jun 2025
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    3
    Hoi allemaal,

Binnenkort gaat onze nieuwbouwwoning gebouwd worden, wij zijn nu dus alle technische en praktische zaken aan het overlopen.
    De indeling enz. is voor ons al in orde, maar op vlak van koeling hebben wij wel nog veel vragen.

In de toekomst gaan de buitentemperaturen uiteraard nog blijven stijgen. Graag zouden wij dus meer informatie willen over wat wij het
    beste kunnen doen om de temperaturen zo aangenaam mogelijk te houden in de zomer (21°C binnentemperatuur).

Hierbij wat extra informatie over de woning wat er al standaard aanwezig is:
    Thermische isolatie:
    • Buitenmuren: 12cm PIR
    • Daken van woning 22cm minerale wol & 20cm PIR
    • Vloer gelijkvloers: 16cm XPS chape
    Ramen:
    • Thermisch onderbroken PVC profielen
    • Thermisch isolerende drievoudige beglazing met waarde 0,6 W/m²K
    Ventilatie:
    • Ventilatiesysteem type D
    • Mechanische toe-en afvoer met warmtewisselaar; dit systeem gaat beide benodigde stromen voorzien door "vervuilde" lucht te gaan afvoeren in keuken, berging, toilet en badkamer en verse lucht in te voeren naar de slaap-& leefruimtes. De unit is inwendig voorzien van een warmtewisselaar.
    Vloer:
    Wij gaan voor tegels kiezen op de begane grond en voor laminaat op het eerste verdiep en de zolder.

Zonnepanelen:
    Minstens 8 zonnepanelen (3520Wp)

Warmtepomp:
    • Een hoog rendement lucht-water warmtepomp (Thercon, General Group), aangestuurd door een centrale kamerthermostaat.
    • De warmtepomp wordt ook voorzien van een actieve koelmodule waardoor een vloerkoeling mogelijk is.
    • De vloerverwarming/-koeling, wordt voorzien in de woonkamer, keuken, badkamer en alle slaapkamers.
    Grondplan:
    Begane grond:
    Noordkant:
    Leefruimte/keuken: 1 raam (350x220), 1 glazen deur (100x220)​
    Zuidkant:
    Leefruimte: 1 raam (230x205)​
    Inkom: 1 raam (90x205)​

Eerste verdiep:
    Noordkant:
    Slaapkamer 1: 1 raam (100x140)​
    Slaapkamer 2: 1 raam (100x140)​
    Zuidkant:
    Slaapkamer: 1 raam (100x140)​
    Badkamer: 1 raam (100x140)​

Zolder:
    Noordkant:
    Velux (134x98)​

Onze vragen:
    Is dit voldoende in de zomer bij hoge temperaturen?
    Op de slaapkamers wilden wij sowieso overal rolluiken voorzien, maar zou bij de zuidkant (leefruimte) ook een rolluik moeten worden voorzien op het grote raam?
    Bij de noordkant moeten er geen rolluiken worden voorzien lijkt mij?
    Bij de inkom en badkamer aan de zuidkant moeten er ook geen rolluiken worden voorzien gokken wij omdat je daar toch niet vaak zit?
    Of moeten wij aan heel de zuidkant 4 seizoensglas voorzien en dan enkel rolluiken bij de slaapkamers?
    Is de vloerkoeling met de genoemde rolluiken voldoende (zonder het 4 seizoensglas)?
    Of moeten wij toch voor airco kiezen? 1 unit in de leefruimte en 1 unit in de nachthal? Is dit voldoende?
    Of welke combinatie is het beste om heel het jaar door een aangemane temperatuur te krijgen?

In de ideale wereld zouden wij uiteraard overal 4 seizoensglas kiezen, overal rolluiken nemen, vloerkoeling en airco maar dit is uiteraard ook niet te betalen
    + op een gegeven moment zal de koel-efficiëntie ook niet meer zo hard stijgen.

Zouden jullie ons hierbij willen helpen alstublieft? Want dit is voor ons echt nog wel onduidelijk.

Heel erg bedankt alvast!

Ook de ramen van de badkamer en inkom, ook al zit je niet daar, er komt een massa warmte de wonjng .

De zon langs buiten weghouden van de ramen is de boodschap.
    Maar wil je steeds in een donkere ruimte zitten ?
    Bij ontwerp al rekening houden, meer ramen op N en minder op Z-ZW
    Gericht bomen, planten, bv pergola met een kiwibes erdoorheen... Zonnewerend in zomer en in de winter zijn all blederen weg. Lekkere bessen in september-oktober
    Je kan steeds aankijken hoe het loopt met vloer koeling. Achteraf kan je bv steeds een airco plaatsen. Samen met enkele zonnepanelen, is de kost om te koelen verwaarloosbaar.

Er zullen er geheid komen verklaren dat te warm in een hedendaagse nieuwbouw niet zou mogen/kunnen. Maar er zijn er maar weinigen waar dat bij zulke hittegolven is.
    En zoals aangehaald, in de donkere zitten binnen, dat is het mij niet waard.
    Ik heb ook airco geplaatst, ook al is het maar voor enkele weken per jaar dat het hier boven de 24° wordt binnen.

Inderdaad gaan voor zonwering langs buiten. Warmte moet je zoveel mogelijk buiten houden.

Vloerkoeling is fijn maar gaat niet werken om de woning met grote hoeveelheden glas op Zuidwest op 21 te houden

Met de klimaatswijziging zouden we meer de bouwtrent van zuiderse warme landen volgen.
    Kleine ramen op het zuiden maar zeker op het westen;
    Dikke muren
    en veel bomen rondom die schaduw geven.

Bewustzijnverandering komt nog wel, nog een 10 tal jaren geduld.

25 jaar geleden liet ik een orangerie bouwen /zelf bouwen aan mijn woning. Dubbel glas voor ramen en dak . 3 zijden in glas.
    Iedereen verklaarde me zot omdat deze gericht was op noord noord west.
    buiten 28 graden, binnen 22
    maar ik heb dan ook muren van 30 cm dik ( 120 jaar oud )

Is 21°C binnentemperatuur nog wel realistisch in de zomer? Stel dat hittegolven intenser en frequenter gaan zijn dan lijkt mij het verschil binnen met buiten echt te groot bij 21°C. Ik zou eerder voor 22°C a 23°C gaan. Om opwarming te sterk te vertragen zijn enkele welgemikte bomen de betere oplossing. Is 12cm pur in de muur niet wat weinig?

Heb ooit een werf gedaan, was verbouwing van oude boerderij (stallingen) tot woonhuis.
    De lange buitenmuur van dat gebouw lag langs de velden. In de zomer volle bak zon heel de dag want NIKS beplanting mogelijk daar, in de winter in de volle wind er op.
    Langs binnen was daar een snelbouw van 23 voor de bestaande muur gezet. Langs buiten een extra (steense) buitenmuur met recup baksteen voor de bestaande muur. Schuine dak was iets van een 40à50cm isolatie voorzien.
    Isolatie was er ook nog achter die buitenste muur. Muren waren alles samen 75cm dik. Dagkanten ramen 57cm.
    Die dagkanten hebben we toen uitgeplakt met een gyprocplaat.
    Was de eigen woning van een succesvolle ruwbouwaannemer.

Ben daar gaan plakken in een hete zomer. 's middags tijdens het eten een trui moeten aandoen omdat het anders te fris werd om een half uur stil te zitten. Moest daar in de zomer niks koelen en in de winter bijna niks verwarmen.
    Hiermee treed ik dus Lukanar bij: dikke muren en kleine ramen. Kijk maar naar de traditionele gebouwen in het zuiden.
    Laat die grote raampartijen voor wat ze zijn en steek uw geld in dikkere muren en dikkere isolatie.

Allemaal grote ramen en dan rolluiken, dan zit je in het donker.
    Kleine ramen en daar welgemikt de schaduw van een boom, haag of struik voor op de warmste uren van de dag en dan zit je niet in het donker.
    Neem een goede tuinarchitect die dat principe voor jou kan implementeren.

En zo ga je voor je eigen invulling van toekomstgericht wonen en niet volgens de architecturale waan van de dag.
    Zoek een architect die daar in mee wil.
    Maximaliseer je isolatie en dikte van de buitenschil.
    En zo verbruik je ook nog heel weinig energie.

Heb ook ooit voor een klant gewerkt die in de jaren 1975 nieuw gebouwd had als jonge gast. Die zijn architect heeft hem zot verklaard omdat hij daar (toen al!) dikke isolatie in wou, zowel in muren als dak. "Dat gaat ge toch niet doen, da's weggesmeten geld" volgens architect toen. Klant heeft dat toch doorgezet. Zijn woning heeft nu zelfs naar hedendaagse normen een goed epc. Op die 50 jaar heeft die dat meer dan dubbel en dik terug verdient aan energiebesparing. Om maar te zeggen, doe wat nodig is en bevraag hetgeen je architect voorstelt. Wees een trendsetter.

Een dikkere snelbouw gebruiken en een maatje dikkere isolatie geeft al een hoop verschil zonder een waanzinnige meerprijs. En een lichtere kleur van facadesteen dat er veel zonlicht weerkaatst wordt.
    Als ge uw ramen, dan nog eens een maatje kleiner neemt en zorgt dat de zon er niet vollen bak in kan schijnen, dan scheelt dat al een hele boel.
    Zonder extra kosten voor koeling. 't is in die richting dat het zal moeten gaan toekomstgericht.

Je schrijft dat "binnenkort je nieuwbouwwoning gaat gebouwd worden". Heb je dan al definiteve plannen? Want dan ben je eigenlijk al te laat met je vraag om nog over koeling te spreken. Dat moet ineens mee in je plannen zitten.

Laatst bewerkt:
    Wij hebben hier ook bewust geen te grote ramen gestoken waar de zon aankan. In de namiddag hebben we schaduw door bomen dus daar wat grotere genomen. En wit geschilderde muren . Voor de zekerheid boven geen vloerverwarming in de kinderkamers maar airco's, en beneden met de vloerverwarming ook een airco. Als veiligheid kost dit me maar 4000 meer door de besparing boven van vloerverwarming. Heb altijd te warm

@Woubeir Het is een halfopen bebouwing en de ramen zijn zoals weergegeven in mijn eerste post.

@Mario_ De ramen van de badkamer en inkom, wil ik zeker overwegen. Misschien ga ik daar dan ook rolluiken nemen, of zijn lamellen daar voldoende? Of 4 seizoensglas?

Echt donker gaat het niet echt zijn lijkt mij want in de woonkamer zitten de grootste ramen in de noordkant dus daar heb ik normaal gezien geen last lijkt mij. Maar airco ben ik ook sterk aan het overwegen, volgens mij in de nachthal en in de woonkamer. In alle slaapkamers lijkt mij wat te overdreven?

@getmixedup Dus jij zou ook bij alle ramen aan de zuidkant rolluiken voorzien en airco (ik was zelf aan het denken bij de nachthal en de woonkamer)

@lukanar Helemaal eens, alleen aan de ramen kunnen/willen we niks meer veranderen.

@Tom DV Klopt, 21°C is ambitieus. Realistisch is misschien 22 à 23°C.

@albarius Het is een sleutel op de deur woning via een zelfstandige in bijberoep en ze gaan in augustus beginnen met bouwen. Ik kan dus alles nog aanpassen momenteel.

@s v p Dus jij zou op het eerste verdiep zelfs geen vloerkoeling nemen?

Nee geen vloer verwarming maar wel airco in de slaapkamers. Vloerverwarming komt op gas.

@s v p aaah, maar wij hebben sowieso een warmtepomp, dus dat is ook weer een beetje een andere situatie.

Rolluik is niet hetzelfde als zonwering. Maar ja, op elk raam dat zon krijgt (vooral Zuid en West) moet je kunnen afschermen.

Koelen doen je actief met airco

Vloerkoeling overdag in combinatie met (consequent gebruikte!) buitenzonwering op zuiden en westen volstaat hier om het binnen consequent rond 22°C te houden, met op de allerwarmste dagen een zeldzame uitschieter tot 23°C.

Donker is het hier niet. We hebben immers vooral gebruikt gemaakt van screens, enkel twee kleine zuidwestgerichte slaapkamers hebben rolluiken omwille van verduistering.

Als je van plan bent om een WP te gebruiken als hoofdverwarming en om overal (ook en vooral in de slaapkamers) vloerverwarming te voorzien zou ik dus persoonlijk zeker niet meteen airco's voorzien - de kans is zeer reëel dat je ze nooit gaat gebruiken. Wachtbuizen steken, of minstens rekening houden met een logisch traject, kan uiteraard nooit kwaad.

Onze woning is een bungalow van eind jaren '80 in klassiek metselwerk met een bovenverdieping in HSB en plat dak. Muren zijn geïsoleerd met 18-24 cm cellulose, plat dak met EPS. Geen beschaduwing door vegetatie of omliggende bebouwing, wel door PV-panelen op een deel van het dak. Grote raampartijen op de (helaas) zuidwest-gerichte achtergevel, maar wel met ruime oversteek en zonwering.

Als je perceel, stijl en SOD het toelaten zou ik persoonlijk wel grote glaspartijen maximaal op het noorden of desnoods het oosten richten, of nog beter zoals albarius zegt ze gewoon vermijden. Zuidwest zoals hier is niet ideaal, maar zeker doenbaar mits zonwering en een verstandig ontwerp.

Laatst bewerkt:
    Dus iets van zonwering op alle ramen in het zuiden (ik gok dan rolluiken?) + de vloerkoeling (via een warmtepomp) op de begane grond en de eerste verdieping (Slaapkamers en badkamer) + Eventueel de wachtleidingen al van de airco in de nachthal en in de woonkamer.

Als ik dat allemaal doe dan komt het vermoedelijk goed? (Over rolluiken bij de badkamer en inkomhal twijfel ik wel een beetje omdat die ramen kleiner zijn, geen idee wat jullie hier zouden doen?)

Rolluiken zou ik enkel in slaapkamers en eventueel bergruimtes/hallen/technische ruimtes gebruiken. In leefruimtes wil je toch iets van contact met de omgeving en wat daglicht, screens dus.

Ik zou zeker ook zonwering in badkamer en inkom proberen te voorzien. Onderschat niet hoe veel opwarming zelfs een klein zuidgericht raam kan veroorzaken op een zeer zonnige dag. Dat kan via screen/rolluik, maar zeker op het zuiden (hoogstaande zon) ook via een luifel, oversteek of boom als je ontwerp zich daartoe leent.

@dw28 Aan de noordkant hebben wij in dezelfde woonkamer een nog groter raam aan de noordkant, dus als wij rolluiken zouden nemen aan de zuidkant, dan is het alsnog licht in die ruimte.

Ik vermoed dat er niks van warmte langs die noordkant gaat binnen komen. Door dat driedubbel glas.

Maar bedankt voor die info, alle ramen aan de zuidkant dus voorzien van zonnewering zoals rolluiken.

Hier komt op het noorden (raam 6X3) net het meeste warmte binnen 's avonds tussen 18 en 20u. De zon gaat dan lager staan, schijnt ver binnen en op dagen als deze heeft de zon nog veel warmte op dit uur.

Wij laten dan de gordijn zakken tot op 1m70 hoogte, want we willen nog altijd binnen-buiten kunnen.
    We hebben ook airco, dus niet echt een issue maar het speelt zeker wel mee!

• Leuk
    Waarderingen: BnB2
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan