Advies gevraagd: hellend dak isoleren

Lid geworden
20 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik wil een hellend dak van 340m2 isoleren. Het heeft geen onderdak (boerderij van 1850). Constructie is nog goed, evenals de dakpannen (mulder).

Ik twijfel over zelf doen of laten doen. Ik heb net een offerte binnengekregen waar ik toch wel van schrok: dik €45.000 ex BTW. Dit was inclusief steigerwerk, dakpannen + panlatten afhalen, Unilin Unifer 12 ES PU 3,0 120, bestaande dakpannen er weer opleggen, nok + kanten afwerken, 50 meter zinken dakgoot + afvoeren.

Alleen al de Unifer + pannen afhalen + alles opleggen was al begroot voor €33.000. Ik vond dat nogal aan de prijs. Ik weet dat de Unifer ca. €9000 maximaal mag kosten.

Nu overweeg ik dus om het zelf te gaan doen samen met wat handige vrienden/kennissen.

Kan iemand mij adviseren wat de meest ideale en betaalbare methode (keuze van materialen/technieken) is om dit zelf te doen?

Alvast bedankt!

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
682
Punten
113
jeanhup wrote:
Ik wil een hellend dak van 340m2 isoleren. Het heeft geen onderdak (boerderij van 1850). Constructie is nog goed, evenals de dakpannen (mulder).

Ik twijfel over zelf doen of laten doen. Ik heb net een offerte binnengekregen waar ik toch wel van schrok: dik €45.000 ex BTW. Dit was inclusief steigerwerk, dakpannen + panlatten afhalen, Unilin Unifer 12 ES PU 3,0 120, bestaande dakpannen er weer opleggen, nok + kanten afwerken, 50 meter zinken dakgoot + afvoeren.

Alleen al de Unifer + pannen afhalen + alles opleggen was al begroot voor €33.000. Ik vond dat nogal aan de prijs. Ik weet dat de Unifer ca. €9000 maximaal mag kosten.

Nu overweeg ik dus om het zelf te gaan doen samen met wat handige vrienden/kennissen.

Kan iemand mij adviseren wat de meest ideale en betaalbare methode (keuze van materialen/technieken) is om dit zelf te doen?

Alvast bedankt!

kosten sparen en dakpannen laten liggen, tenzij er heel veel water door pannen komt

vergeet je dampscherm niet onder de isolatie

isolatie plaatsen tussen kepers, spanten en later als dak minder goed is dan onderdak plaatsen

Lid geworden
5 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben zo'n Unilin panelen zelf gelegd, natuurlijk met veel mankracht en de nodige machines.

Als je een kraan hebt of zo is dit goed te doen.

Ons dak heeft +/- 12500 eurootjes gekost, nieuwe balken, ringbalk, isolatiepanelen en dakramen (+ kleine prutsen die erbij kwamen) voor een oppervlakte van 250m2 - dakpannen hebben we behouden

Lid geworden
20 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefan wrote:
kosten sparen en dakpannen laten liggen, tenzij er heel veel water door pannen komt

vergeet je dampscherm niet onder de isolatie

isolatie plaatsen tussen kepers, spanten en later als dak minder goed is dan onderdak plaatsen

Stefan,

Bedankt voor je reactie. Het klinkt inderdaad heel verstandig om te wachten met het plaatsen van een "echt" onderdak totdat het dak echt aan vervanging toe is. Ik heb gisteren (na de storm) alle kapotte dakpannen vervangen en geconstateerd dat slechts een paar panlatten rot zijn en één keper. De rest is in prima toestand.

De isolatie tussen de kepers: welke zou je adviseren?

Ik zie bij andere topics iets van Rockwool (Rockfit 431 Adapt) staan. Is dat aan te bevelen of zijn er nog betere opties?

Alvast bedankt!

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
jeanhup wrote:
De isolatie tussen de kepers: welke zou je adviseren?

Ik zie bij andere topics iets van Rockwool (Rockfit 431 Adapt) staan. Is dat aan te bevelen of zijn er nog betere opties?

Rockwool Rockfit 431 Adap is spouwisolatie.

Voor hellende daken kunnen volgende materialen gebruikt worden:

Rockwool BouwPlaat 201 VARIO

Rockwool DeltaPlaat 212

Rockwool SpijkerflensDeken 118

Rockwool SpijkerflensDeken 123

Rockflex 214

Volgens mij kies je het best voor de 214 met een damprem (vb proclima)

Lid geworden
20 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
SvenVD wrote:
Rockwool Rockfit 431 Adap is spouwisolatie.

Voor hellende daken kunnen volgende materialen gebruikt worden:

Rockwool BouwPlaat 201 VARIO

Rockwool DeltaPlaat 212

Rockwool SpijkerflensDeken 118

Rockwool SpijkerflensDeken 123

Rockflex 214

Volgens mij kies je het best voor de 214 met een damprem (vb proclima)

Sven,

Bedankt voor je reactie. Ik zit met het probleem dat ik geen onderdak heb. Bij Rockflex 214 adviseren ze een onderdak toe te passen. Quote:
Bij zowel renovaties als nieuwbouw dient bij voorkeur een onderdak bestaande uit capillair materiaal aanwezig te zijn.

Volgens Rockwool is 431 Adapt ook bedoeld voor dakisolatie en dan specifiek voor daken zonder onderdak: http://www.rockwool.be/sw53224.asp

Lid geworden
28 dec 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Die Rockwool 431 Adapt is inderdaad aangeraden om daken zonder onderdak te gaan isoleren. Na het plaatsen hiervan kan je eventueel een ander (goedkoper?) type isolatie er tegenaan plaatsen.

Geert

Lid geworden
20 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
GeertDW wrote:
Die Rockwool 431 Adapt is inderdaad aangeraden om daken zonder onderdak te gaan isoleren. Na het plaatsen hiervan kan je eventueel een ander (goedkoper?) type isolatie er tegenaan plaatsen.

Geert,

dank je: dat is een goede tip!

Bovenaan