• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Advies gevraagd, geluidsoverlast na het plaatsen warmtepomp van mijn zwemvijver.

Lid geworden
7 nov 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo iedereen!

Onlangs heb ik een zwemvijver laten plaatsen met een warmtepomp (12kW), deze werd langs de omheining in onze achtertuin gezet, 1.5 meter van de perceelgrens van mijn achterbuur.

Na een vriendelijk gesprek met hen, hebben ze aangegeven dat de warmtepomp wat geluid produceert dat voor hen hoorbaar (eerder storend) is.
Echter had ik er zelf niet zoveel over nagedacht dat deze pomp een merkbaar geluid zou produceren riching mijn buren...
Ik wil uiteraard de goede verstandhouding met de buren behouden, en daarom ben ik op zoek naar mensen met een gelijkaardige situatie.

Hebben jullie tips of oplossingen om het geluid te verminderen zonder in te boeten op de efficiëntie van de warmtepomp?
Zijn er bijvoorbeeld praktische maatregelen of geluiddempende materialen die jullie aanbevelen?

Verder vraag ik me af of er bepaalde regelgevingen of verplichtingen zijn waarmee ik rekening moet houden in zo'n situatie (?).
Volgens de technische gegevens op de sticker zie ik , 53dB(A) geluidsdrukniveau op 50% vermogen op 1 m in dB(A).

Iemand hier met een soortgelijke situatie? Advies? :)

Persoonlijk stoort een WP mij niet, maar mss dat een zwembad wp luider is dan een normale lw/wp, dit terzijde. Geen ervaring hiermee..

Tips heb ik niet, onze WP staat ver weg van de buren en je moet al heel goed luisteren om deze te horen. Valt bijna niet op, mss is dit ook merkgebonden

Wat mij opvalt bij dit soort topics waarbij buren klagen, is dat iedereen aangeeft dat ze er niet bij nadenken dat dit voor geluidsoverlast zou zorgen, maar bijna iedereen plaatst wel zijn WP vlakbij perseelgrens, dicht bij de tuin van de buren, maar indien mogelijk zo ver mogelijk van hun eigen terras,.. dit is gewoon een feit.

aan TS: ik beweer zeker niet dat jullie dit bewust hebben gedaan, en heel fijn dat jullie proberen om dit op te lossen. Het is gewoon een vaststelling dat vaak terugkomt in verschillende topics

Fitz, die vaststelling heb ik ook, maar als ik naar mijn eigen situatie kijk is het veel meer om plaats/zicht te doen dan geluid. Die buitenunits zijn nu eenmaal groot en niet moeders mooiste. Qua inplanting kom je dan vaak richting zijkant van het huis waar je dus de nodige afstand van je gevel moet nemen omwille van luchtcirculatie. Dit met de typische verkavelingen waarbij de afstand tot de buren 3m is zorgt er vaak voor dat deze dus 2m van de buren komt te staan.
In de tuin (WP zwem bad/vijver) wil je ze vaak ook visueel wegwerken. Vaak kom je ook hier bij het leggen tegen de perceelgrens aan.

In dit topic: top dat je met een goede verstandhouding en overleg mee aan de slag gaat met je buren. Zo ga je het verst komen. Mogelijkheden zijn een geluidsisolerende omkasting (redelijk duur, maar er wel specifiek voor gemaakt), een geluidsbufferende muurtje (bvb steenkorf met grote lava achtige stenen, of waarom niet zo'n verticale tuinwand). Of planten en rond.
Je kan met je buren afspreken dat je redelijk koste efficiënt kan beginnen en samen evalueren of de impact voldoende is.

Post eens een foto van de situatie?

Dan kunnen we veel gerichter tips geven.

Als de WP op 1.5m van de perceelsgrens staat, dan denk ik dat een muurtje van betonplaten (naden dichtgevoegd) van bv 4m breed en 2m hoog redelijk wat geluid kan tegenhouden naar de buren.
Maar dat moet mogen natuuurlijk en ook wenselijk zijn voor de buren.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan