• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Advies gevraagd bij keuze CV & warmwatervoorziening

Lid geworden
20 okt 2014
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo ,



Wij hebben in ons huis een oude radson (24kw) gasketel en een boiler van 200L.

We zouden deze graag op korte termijn vervangen , niet omwille van defecten ( oud beestje draait nog heel goed) maar omwille van het ZEER SLECHTE rendement.

De woning is van '64, overal dubbel glas en we hebben de spouwmuren en de zoldervloer recentelijk laten isoleren.

Het huis beschikt over 2 badkamers (1 met bad + lavabo en 1 met douche + 2 lavabo’s) en een tappunt in de keuken.

We hadden graag het WWcomfort zodat er een bad kan lopen en er tegelijkertijd een douche genomen kan worden.

((moeder en dochter bezetten s ’morgens de badkamers vaak gelijktijdig...)



Er zijn al meerdere loodgieters/firma’s komen kijken en de meeste hebben ook een offerte opgestuurd maar ze bieden allemaal iets anders aan.

Zelf als het gaat over installateurs die hetzelfde merk exclusief installeren bieden ze iets anders aan :s

Na zelf een beetje rond te hebben gekeken en gevraagd weet ik het eigenlijk niet zo goed meer



Momenteel hebben we 2 aanbiedingen die ik wel interessant vind :



Viessmann Vitodens 222-F (ingebouwde boiler 100l) 26kw

Atag q38s + boiler atag cbs150



De vragen die we ons hierbij stellen zijn de volgende :



Hoe is het gesteld met het WW als de boiler leeg is. Is er dan een “koudere” periode?

De installareurs zeiden alle 2 dat we het niet “zouden mogen” merken....



Er is een prijsverschil van ongeveer 500€. Is de atag installatie de meerprijs waard?



Alvast bedankt voor jullie antwoorden!



Mvg

K
 

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
1.319
Waarderingsscore
148
Punten
63
Lid geworden
20 okt 2014
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste Semo,



dat is door de installateur voorgesteld.

de ataq Q38s is zelfs 38kw

er is ons ook een q25s 25kw voorgesteld maar daar had hij dan bedenkingen bij ivm wwcomfort terwijl een andere zei dat het geen probleem zou zijn.

een vitodens 222-w is ook voorgesteld , is ook 35kw.



ik denk dat we ons voor de verwarming niet moeten blindstaren op het vermogen van de ketel aangezien deze toch zal moduleren. ( als ik de gevonden informatie goed heb begrepen)

maar dat het wel iets uitmaakt voor het WWcomfort
 
Lid geworden
20 okt 2014
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste Janus ,



Het rendement van onze huidige ketel werd door de meeste vakmensen geschat op 68 tot 75% .
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
KWKB;1973887 wrote:
Beste Janus ,



Het rendement van onze huidige ketel werd door de meeste vakmensen geschat op 68 tot 75% .



:confused:

Een echte vakman meet dat, is dat zelfs verplicht, als die dus gaan schatten klopt er iets niet.
 

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
1.319
Waarderingsscore
148
Punten
63
KWKB;1973485 wrote:
Beste Semo,



dat is door de installateur voorgesteld.

de ataq Q38s is zelfs 38kw

er is ons ook een q25s 25kw voorgesteld maar daar had hij dan bedenkingen bij ivm wwcomfort terwijl een andere zei dat het geen probleem zou zijn.

een vitodens 222-w is ook voorgesteld , is ook 35kw.



ik denk dat we ons voor de verwarming niet moeten blindstaren op het vermogen van de ketel aangezien deze toch zal moduleren. ( als ik de gevonden informatie goed heb begrepen)

maar dat het wel iets uitmaakt voor het WWcomfort





Kijk vooral naar de ondergrens van het moduleren.



En op je originele vraag (Atag meerprijs waard?) kan ik je spijtig genoeg niet helpen, sorry.
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Hoe kunnen we hier nu advies over geven? We weten vrijwel niets over de woning, hoeveel m², hoeveel personen, hoeveel gasverbruik per jaar. Beide ketels zijn prima, uiteraard is de Atag duurder met de externe boiler... Vooralsnog is het enige commentaar dat de ketels zeer geschikt zijn voor een idioot grote woning of een woning met riante warmtelekken. Een geïsoleerde woning heeft doorgaans niet meer dan 5-10 kW nodig, beide ketels zitten daar ver vandaan.



Uiteraard zijn de ketels zeer geschikt om in korte tijd veel warm water te produceren maar SWW is slechts een fractie ten opzichte van ruimteverwarming en met een boiler van 100-150 liter is de kans dat je ooit koud water treft vrijwel nihil met 20 kW.



Ik vind de aangeboden ketels dan ook bij voorbaat veel te zwaar, je kunt waarschijnlijk prima met de helft aan vermogen toe. Trouwens slim om geen offertebedrag te noemen want dan heb ik nog een veeg uit de pan.
 
Lid geworden
29 jan 2014
Berichten
161
Waarderingsscore
0
Punten
0
Atag? pas op. Ik heb ooit op de bouwbeurs bij ATAG (de hoofdverdeler - invoerder) advies gevraagd: weinig of niets gekregen, alles moest via installateur (waarom stonden ze er dan?).



Papier ingevuld met gegevens die ze aan installateurs uit regio gingen doorgeven. Nooit wat van gehoord, op mails nadien ook geen antwoord gekregen. Heb dan maar ander merk geplaatst.



Als ze op dezelfde manier met garantie omgaan, hum hum.
 
Lid geworden
10 jun 2011
Berichten
63
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kon je hun niet tel bereiken ? Ipv een paar mails te sturen.
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
gargamelleken;1974857 wrote:
Atag? pas op. Ik heb ooit op de bouwbeurs bij ATAG (de hoofdverdeler - invoerder) advies gevraagd: weinig of niets gekregen, alles moest via installateur (waarom stonden ze er dan?).



Papier ingevuld met gegevens die ze aan installateurs uit regio gingen doorgeven. Nooit wat van gehoord, op mails nadien ook geen antwoord gekregen. Heb dan maar ander merk geplaatst.



Als ze op dezelfde manier met garantie omgaan, hum hum.
En dat is reden om een merk af te schrijven? Atag heeft in NL wel het keurmerk Beste koop van de Consumentenbond en dat al enkele jaren op rij... dat kun je niet zo wegvegen.
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
Je moet kiezen tussen een de atag en de viessmann en voor atag meer betalen??? Ik zou zelfs voor de Viessmann kiezen moest de offerte 1000 euro duurder zijn...



Maar op het eerste zicht (en volgens jouw beetje info) vraag ik me af waarom je geen gewone vitodens 200 (19 of 26 kw) met naaststaande boiler neemt?? Plaatsgebrek??
 
Lid geworden
29 jan 2014
Berichten
161
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heb nog eens gelezen, en heb dat merk toch niet afgeschreven. Ik wijs er alleen op dat communicatie niet hun sterkste kant is, en bijgevolg een risico is voor garantieopvolging.

En beste koop in NL is niet gelijk aan beste toestel in België.



Telefoneren? Ja dat kost mij dan nog geld he, ik had ze op de beurs gesproken, papieren ingevuld en gemaild. Sorry hoor, maar andere fabrikanten waren veel behulpzamer en klantvriendelijker. Dan is mijn keuze wel heeel snel gemaakt.
 
Lid geworden
22 dec 2006
Berichten
565
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wat volgens mijn ervaring, maar misschien kan iemand dat tegenspreken, wel zo is bij Atag is dat je maar kunt rekenen op een interventie ter plaatse door Atag tot de ouderdom van vijf jaar.



Ik herinner me zo ooit een ervaring bij een klant waar wij het niet opgelost kregen en die ketel was ouder dan vijf jaar en daar kreeg je Atag dus niet meer naartoe.



Dat is bij Viessmann zeker niet het geval.



De 222-F is trouwens een goede ketel, wel oppassen als je met hard water zit want is met een plaat-wtw. Dan kan je beter voor de 130 liter spiraalboiler gaan of zoals aangehaald de externe boiler.



Steven
 
Lid geworden
10 jun 2011
Berichten
63
Waarderingsscore
0
Punten
0
thesmurf;1976060 wrote:
Wat volgens mijn ervaring, maar misschien kan iemand dat tegenspreken, wel zo is bij Atag is dat je maar kunt rekenen op een interventie ter plaatse door Atag tot de ouderdom van vijf jaar.



Ik herinner me zo ooit een ervaring bij een klant waar wij het niet opgelost kregen en die ketel was ouder dan vijf jaar en daar kreeg je Atag dus niet meer naartoe.



Dat is bij Viessmann zeker niet het geval.



De 222-F is trouwens een goede ketel, wel oppassen als je met hard water zit want is met een plaat-wtw. Dan kan je beter voor de 130 liter spiraalboiler gaan of zoals aangehaald de externe boiler.



Steven



Misschien jou (eenmalig) ervaring maar dit kan ik toch tegenspreken ! Mijn persoonlijke ervaring :eek:f het toestel nu 5,10 of 15 jaar oud is , als je een interventie aanvraagt (correct) word je klant bezocht .
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan