Advies gekozen materialen en werkwijze

• Tags binnenafwerking binnenschrijnwerk deuren keuken schilderwerken
  • mortelkuip

Actief Lid
    Lid geworden
    2 jun 2016
    Waarderingsscore
    51
    Punten
    28
    Wij gaan ons binnenkort wagen aan het schilderen van onze nieuw gepleisternde muren/plafonds, schilderdeuren en MDF van de keuken.
    De muren willen we voorlopig enkel een primer laag geven om dan op termijn, na kleuradvies en wanneer onze zoon wat ouder is, een eindlaag te geven.

De binnendeuren en MDF van de keuken willen we meteen volledig afwerken. Het zijn vlakke deuren met verticale ingefreesde groeven. De deurlijsten en kassementen zijn in multiplex meranti.

We hebben voorlopig de volgende keuzes gemaakt. Graag krijgen we advies van de ervaren schilders hier of dit goede keuzes zijn.

Muur/plafond:
    • Met de hand schuren/plamuren waar nodig. Onze plakker heeft heel proper en glad werk verricht.
    • Sikkens Alphacryl primer
      • Welke roller best gebruiken?
    • Andere grondlaag voor vochtige ruimtes of dezelfde?
    • Hoeken en naden kitten met een acrylkit, bv. Den Braven anti-crack
    Deuren:
    • Ontvetten met Boss Formule MC
    • Nagelgaatjes vullen met houtplamuur en vlak schuren
    • Deurlijsten en kassementen met Boss Brushfiller voorbereiden, opschuren met P220
      • Gewoon een Spectrum verfkwast maat 10 gebruiken?
    • Deurblad met Sikkens Rubbol BL primer
      • Anza Pro Vilt roller?
    • De verticale gefreesde groeven met Brushfiller, Elastoprim Hydro of ook Rubbol BL primer?
    • Deurlijsten, kassementen en deurblad met Sikkens Rubbol BL Rezisto Satin lakken
      • Spectrum verfkwast maat 10 en Anza Pro Vilt roller?
    MDF keuken (zijwanden aanrecht en luifel dampkap):
    • Ontvetten met Boss Formule MC
    • Nagelgaatjes vullen met houtplamuur en vlak schuren
    • Grondlaag met Boss Elastoprim Hydro of Rubbol BL primer?
    • Welke laklaag?

MDF keuken
    - Ontvetten= oké, maar je kan ook Universol gebruiken, minder naspoelen met klaar water.
    - Nagelgaatjes = geen houtplamuur, maar met Aquaplast woodfiller
    - Voordat u gaat primeren de MDF behandelen met Boss Brushfiller (kwastplamuur).
    - Primer = Boss Elastoprim Hydro

Deuren
    Je mag voor de deuren of MDF een verfkwast gebruiken die je vindt bij de winkel Action, ze hebben daar ook Copenhagen Gold die iets duurder van kwaliteit.
    Als je kwasten gaat kopen altijd een kleine maat 8/10 en een 16. Deze kan je dan gebruiken voor al de toepassing bij MDF, deuren
    Een gebogen Lyonpenseel is ook welkom, voor als het deurblad niet uit de scharnieren wordt gehaald.
    De verfroller van de schilderwerken = Anza Antex Platium in maat 5, 10 en 18cm
    Als de gefreesde groeven in het deurblad eruit zien als onbehandeld ... eventueel deze behandelen met Lyon penseel.
    - Ontvetten= oké, maar je kan ook Universol gebruiken, minder naspoelen met klaar water.
    - Nagelgaatjes = geen houtplamuur, maar met bv. Aquaplast woodfiller
    - Voordat u gaat primeren de houten kassementen (multiplex of massief) + de zijkanten van de schilder deur, behandelen met Boss Brushfiller (kwastplamuur).
    Het mag met het handschuren P220/P240 voor de delen met kwastplamuur.
    De vlakke delen (deurblad) zijn al vrij glad dus daar P280 of P320 (machinaal) en schuren zonder druk zien hierboven.
    - Primer = Boss Elastoprim Hydro
    Afwerkingslaag = 2 lagen en blijft bij het merk, dus hier is het dan Boss Persisto PU mat maar je mag ook de PU satin toepassen.

Laatst bewerkt:
    Muur/plafond:
    • Met de hand schuren/plamuren waar nodig. Onze plakker heeft heel proper en glad werk verricht.
    • Sikkens Alphacryl primer
      • Welke roller best gebruiken?
    • Andere grondlaag voor vochtige ruimtes of dezelfde?
    • Hoeken en naden kitten met een acrylkit, bv. Den Braven anti-crack
    - Ontvetten= oké, maar je kan ook Universol gebruiken, minder naspoelen met klaar water. Zeker doen gezien u schrijft over jullie zoon.
    Overloop de wanden en plafond met de blote hand voordat je iets gaat schuren of schrapen met een wandschaaf. Pleisterwerk dat in orde is moet niet geschuurd worden.
    - Nieuw pleisterwerk? Dan is het geadviseerd om een voorstrijkmiddel/fixatie te gebruiken voordat u gaat primeren. Hierover zijn verschillende opvattingen dus maakt zelf uw keuze daarin.
    Primer = Zelfs als plafond en wanden verschillen van kleur, laat steeds de primer aankleuren naar de kleur van de afwerkingskleur.
    Om bij het merk te blijven is het dus Boss Prim
    Ramen en deuren, dus wand en hout of plint ... MS Polymeer kit
    Binnenhoeken kan je doen met een acrylkit

Dankjewel @Regis07 voor de uitgebreide antwoorden!

- Voordat u gaat primeren de MDF behandelen met Boss Brushfiller (kwastplamuur).
    Je bedoelt waarschijnlijk zaagsnedes/kopse kanten? Alle stukken zijn in verstek gemaakt dus ik vermoed dat dit niet van toepassing is dan?

Wat is jouw mening over de Copenhagen Gold viltrollers van Action?
    Als de gefreesde groeven in het deurblad eruit zien als onbehandeld ... eventueel deze behandelen met Lyon penseel.
    Behandelen met Brushfiller vermoed ik?

Is er een reden waarom je de deuren ook met Boss zou schilderen in plaats van de voorgestelde Sikkens (die trouwens heel wat voordeliger is in aankoop)? Onze muren zullen niet in dezelfde kleur geschilderd worden, dus naar kleurverschil tussen de merken zou het niks uitmaken.

Ramen en deuren, dus wand en hout of plint ... MS Polymeer kit
    Al onze plinten zijn keramisch en het buitenschrijnwerk PVC en aluminium. Nog steeds polymeerkit?

Héél erg bedankt alvast! Ik leer hier enorm van bij.

Je bedoelt waarschijnlijk zaagsnedes/kopse kanten? Alle stukken zijn in verstek gemaakt dus ik vermoed dat dit niet van toepassing is dan?
    Een MDF plaat is ook op de vlakke kanten niet egaal of glad en niet enkel aan de kopse kant van de plaat.
    Dus u behandeld alles wat u ziet of gemaakt in en uit blote MDF, eerst met Boss Brushfiller.

Om uzelf te overtuigen kan u met een restafval de proef doen en je zal beter begrijpen welk verschil het maakt.
    Een stuk MDF zal na de primer en onbehandeld met kwastplamuur, zwellen en opstaande vezels.
    Controleer schuin in het daglicht

Wat is jouw mening over de Copenhagen Gold viltrollers van Action?
    Geen mening, aangezien ik deze niet koop of gebruik.
    Ik heb wel al met de kwasten van Action gewerkt voor donkere ongewone kleuren en deze nadien beter gaat afgeven bij het containerpark (Chemisch afval).

Behandelen met Brushfiller vermoed ik?

Is er een reden waarom je de deuren ook met Boss zou schilderen in plaats van de voorgestelde Sikkens (die trouwens heel wat voordeliger is in aankoop)? Onze muren zullen niet in dezelfde kleur geschilderd worden, dus naar kleurverschil tussen de merken zou het niks uitmaken.
    Juist, stond niet specifiek beschreven in mijn uitleg hierboven.
    In de groeven met een penseel/Lyon penseel doorgaan met Brushfiller , schuren en dan primer
    Tip: bij het schuren, daar vouwt u een schuurpad op de snee van een steek- of plamuurmes om diep in de groef te gaan en recht te blijven.

Ik heb het al in eerder topics geschreven dat ik graag binnen hetzelfde merk blijft of het zou moeten zijn dat het merk een bepaald type verf niet in hun gamma hebben, vandaar dat ik het product van Boss Paints vermeld.
    Ik heb altijd "als het zou fout gaan ..." en ik moet appel doen op de technische adviseur dan is dat maar bij één verfmerk en kan er niet met de vinger gewezen worden van "ja, maar ..."enz ... om dingen af te schuiven.

Ondertussen zijn de schilderwerken volop aan de gang, maar zit nog met wat twijfels bij het kitten.

- Ramen en plinten dus met MS-polymeer, maar hoe wordt meestal de kleur gekozen? Aan vensterbanken kleur van het raam en aan de muurzijde kleur van de muur? Deze polymeer kitten na de schilderwerken vermoed ik?
    - De binnenhoeken met onze keukenkasten en MDF zou ik ook willen kitten voor een strakke lijn. Neem ik best acrylaatkit kit en overschilder met de kleur van de MDF?
    - De hoek tussen keukenwerkblad en de muren best met sanitaire silicone heb ik gelezen? Kleur dan typisch deze van de muur?

Je hebt meerdere kleurkeuze, maar de meest courante kleuren zijn wit, bruin grijs zwart.
    Wit of lichte tinten zijn wit
    Aarde tinten zijn bruin
    Zwart en donker grijze tinten zijn zwart
    Soms moet men werken met verschillende tinten

Neen, het kitwerk doet men doorgaans na de primer.

MDF en gelamineerde plaat = MS Polymeer.
    Sanitaire kit is zuurhoudend dus niet overschilderbaar. Als je het toch wilt gebruiken ... neem dat transparante en plaatst deze als laatste der werken.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan