Dag allemaal,
Wij hebben een half-open woning uit 1959 gekocht en gaan een grondige (energetische) renovatie doen, waarbij ook alle technieken vernieuwd worden. Het is dus meteen ook het moment om aan isoleren te denken. Dak, ramen en vloeren is geen probleem. De buitenmuren zijn complexer.
De buitenmuren zijn als volgt:
Isolatie langs de buitenkant is niet toegestaan (erfgoed!). De spouw kan niet geisoleerd worden vermits de buitenkant (van de spouw) is gladgestreken met cement en een vlies. Volgens de aannemer krijg je kans met vochtproblemen als je hem volspuit. Dus het enige alternatief is binnenisolatie.
Maar er zijn koudbruggen:
De binnenkant afbreken, om vervolgens isolatie in de spouw te plaatsen, en de muur opnieuw op te bouwen, lijkt mij technisch uitdagend, veel werk en niet triviaal.
Dus ik dacht voorlopig aan:
De binnenmuren naar binnen mee-isoleren (voor koudebruggen) lijkt mij lastig omwille van de dikte. Valse platfond zijn niet overal wenselijk. Er gaan dus koudebruggen blijven bestaan. We gaan wel ventilatie hebben (systeem C+).
Wat raden jullie aan? Ik heb reeds een mening van een aannemer en binnenkort komt de architect langs; maar ik wil graag alle mogelijkheden/ideeën hebben. Ik lees vaak tegenstrijdige verhalen.
Wij hebben een half-open woning uit 1959 gekocht en gaan een grondige (energetische) renovatie doen, waarbij ook alle technieken vernieuwd worden. Het is dus meteen ook het moment om aan isoleren te denken. Dak, ramen en vloeren is geen probleem. De buitenmuren zijn complexer.
De buitenmuren zijn als volgt:
- Buitenkant is dragende muur met dubbele steen (18cm dik)
- De spouw is ongeveer 3.5 - 5cm dik
- Binnenkant is een enkele steen (9cm dik)
Isolatie langs de buitenkant is niet toegestaan (erfgoed!). De spouw kan niet geisoleerd worden vermits de buitenkant (van de spouw) is gladgestreken met cement en een vlies. Volgens de aannemer krijg je kans met vochtproblemen als je hem volspuit. Dus het enige alternatief is binnenisolatie.
Maar er zijn koudbruggen:
- De betonnen welfsels lopen door tot op de buitenmuur
- De binnenmuren lopen niet door in de spouw. Hierbij is enkel contact met de "binnenmuur".
De binnenkant afbreken, om vervolgens isolatie in de spouw te plaatsen, en de muur opnieuw op te bouwen, lijkt mij technisch uitdagend, veel werk en niet triviaal.
Dus ik dacht voorlopig aan:
- Muren isoleren met een voorzetwand en minerale wol, tussen 10 - 16cm, zoals hier beschreven. Eventueel met leidingenspouw; maar dan wordt de muur al vrij dik. Ik dacht aan minerale wol omwille van de akoestiek. Eventueel met PUR op plaatsen waar een dikke muur lastig is (=klein toilet).
- Eventueel isolatiechape op de verdiepingen. Iemand heeft mij dit verteld, maar ik twijfel dit nuttig is, vermits er maar 3cm chape is.
- De buitenmuur, waar de trap staat, kan niet geisoleerd worden (dit is in de trappenhal). Ik kan dus enkel de voorgevel en achtergevel isoleren, gelukkig zijn dit ook de leefruimtes. De trappenhal wordt minder/niet verwarmd (restwarmte van leefruimte).
De binnenmuren naar binnen mee-isoleren (voor koudebruggen) lijkt mij lastig omwille van de dikte. Valse platfond zijn niet overal wenselijk. Er gaan dus koudebruggen blijven bestaan. We gaan wel ventilatie hebben (systeem C+).
Wat raden jullie aan? Ik heb reeds een mening van een aannemer en binnenkort komt de architect langs; maar ik wil graag alle mogelijkheden/ideeën hebben. Ik lees vaak tegenstrijdige verhalen.