Advies bekabeling totaalrenovatie

• Tags bekabeling domotica elektriciteit schakelmateriaal verlichting
  • kdk90

Nieuw Lid
    Lid geworden
    20 nov 2019
    Waarderingsscore
    19
    Punten
    8
    Ik ben momenteel de bekabeling aan het uitpluizen ifv ons lichtplan en zit al enige tijd te twijfelen over het systeem dat ik moet voorzien.

Voor mezelf heb ik onderstaande systemen bekeken en de + en - punten genoteerd.

Centrale sturing met relais in de kast (Eltako):
    VOORDELENNADELEN
    relatief eenvoudig systeemdingen aanpassen = fysieke wijzigingen in de kast / aan de schakelaar
    bekabeling schakelaars met SVV in lus'klikgeluid' van de relais (al hangt deze in de gang)
    eenvoudige / goedkope drukknoppengeen of beperkte connectiviteit
    LED-voedingen e.d. verzameld op een centrale plaats

Klassieke installatie met Zigbee/Shelly of andere draadloze sturingen
    VOORDELENNADELEN
    zeer eenvoudige bekabeling, goedkoopstabiliteit van draadloze verbindingen? verschillende hubs nodig bij grote woning
    smart layer komt bovenop de klassieke, robuuste schakelingsysteem op 'hobbyniveau'
    geleidelijk aan uit te breiden, alles werkt al zonder programmatie o.i.d.draadloze sensoren e.d. op batterijen, om de zoveel tijd vervangen
    verschillende vendors (Zigbee, Zwave, Hue, Tradfi, ...) te combineren met bvb Home Assistantinbouwpotjes snel vol door bvb Shelly
    grote community (tweakers bijvoorbeeld)aparte controller (NUC, RPi) nodig, continu stroomverbruik
    fysieke aanpassingen later zeer moeilijk (tenzij draadloos)

Niko Home Control / Loxone
    VOORDELENNADELEN
    vlotte koppeling van componentenvendor lock-in, wat als support wegvalt?
    busbekabeling, makkelijk om te leggencentrale controller defect = geen verlichting etc meer
    logica en visualisatie biedt veel mogelijkhedenprijs: duurdere schakelaars, componenten, sensoren
    wijzigingen / toevoegingen softwarematig, zeer uitbreidbaarmeer plaats nodig in de kast

Momenteel voorzien zijn volgende kringen en schakelpunten. Ik ben me er van bewust dat dit best veel schakelpunten zijn, maar ik moet ook mijn vrouw tevreden stellen die soms nogal huiverig staat tegenover het gebruiken van bewegingssensoren e.d. voor bijvoorbeeld traphalverlichting. Waar ik al snel alle schakelaars in de gang, trappenhal, berging en het toilet zou laten vallen oppert ze hier toch nog voor een fysieke bediening, wat ik ook kan begrijpen.

Niveau# lichtkringen# schakelpunten# dimbare kringen# sensor gestuurd# tijd/schemer gestuurd
    Kelder20020
    Tuin en terras53023
    Gelijkvloers1311540
    +11413610
    +211000

Functionaliteit die we zoeken
    - Merkonafhankelijke schakelaars kunnen kiezen. De nieuwe Niko Rocker reeks vinden we bijvoorbeeld prachtig.
    - Sfeerverlichting op het gelijkvloers vanop 2 plaatsen kunnen dimmen (keuken, eettafel, ledstrip aan het schuifraam)
    - Energieverbruik opvolgen en in de toekomst slim gebruik maken van zelfopgewekte energie, waarbij ik dan denk aan een handig energie dashboard à la Home Control bijvoorbeeld
    - Traphalverlichting 's nachts gedimd kunnen laten aangaan
    - Verlichting oprit / achterdeur die automatisch aangaat bij het binnenrijden
    - Slimme deurbel met camera en app bediening
    - Tuin/gevelverlichting gedeeltelijk door tijd/schemerschakeling automatisch laten werken
    - Een alles uit knop zou handig zijn, maar is geen must
    - Automatisch aansturen van ventilatie bij te hoge CO2/vochtigheidsmeting

Zaken die voor ons niet hoeven
    - Het werken met 'sferen' zegt ons weinig. Ik heb getracht om de schakelpunten samen te brengen op logische plaatsen waarvan we meerdere lichtkringen kunnen bedienen.
    - Niet alles hoeft automatisch of 'slim' te zijn. De schakelaars langs het bed bijvoorbeeld zullen enkel dienen om het respectievelijke nachtlampje te dimmen. Deze staan wel elk als aparte lichtkring aangegeven in de tabel hierboven.
    - Er is slechts 1 screen aanwezig op een groot zuid-westgericht raam op de zolder. Eventueel kan dit automatisch bediend worden maar waarschijnlijk overbodig.

Momenteel twijfel ik vooral tussen een klassieke bekabeling met dan latere uitbreiding adhv zigbees etc of toch NHC/Loxone. Iemand advies?

Momenteel twijfel ik vooral tussen een klassieke bekabeling met dan latere uitbreiding adhv zigbees etc of toch NHC/Loxone. Iemand advies?
    Op alle topics die hierover al gepasseerd zijn, was er steeds 1 consensus: ineens gegrond kiezen. Achteraf aanpassen doe je toch niet meer én is duurder dan vanaf dag 1 in iets instappen.

Ik lees een aantal semi-tegenstrijdige zaken in jouw bericht. Je bent geen voorstander van sferen maar je wil wel automatisch gedimd licht. Dat noem ik dus een sfeer.

Waar ik zelf een absolute hekel aan heb zijn van die grote meervoudige schakelaars waarvan je niet weet waarvoor elk knopje dient. Het duurt jaren vooraleer je dat geautomatiseerd hebt. (Bv. Links-boven is eettafel, rechts-boven het aanrecht. Kort drukken is aan, lang drukken is dimmen. Behalve bij die rechts-onder want die heeft geen dimmer, …)

Ga met jouw vrouw op bezoek bij enkele woningen met de verschillende systemen. Bezoek de demo-“woning” van Loxone/NHC. Dan ervaren jij en zij wat het effectief is om zonder schakelaar te werken.

Of ga eens bij Vecolux langs in Sint-Job-In-'t-Goor.

@getmixedup : dat van die sferen had ik nog niet op die manier bekeken.
    Sowieso is een 4-voudige schakelaar het absolute maximum vind ik.

Als ik het zo nog eens overloop lijkt NHC wel de betere keuze voor mijn situatie. Ik zie alleen tegen de meerprijs op. :)

Als ik het zo nog eens overloop lijkt NHC wel de betere keuze voor mijn situatie. Ik zie alleen tegen de meerprijs op. :)
    Ook weer tegenstrijdig. De nieuwe Niko Rocker serie is allesbehalve goedkoop. Dat is dé premium lijn van Niko. Als je bereid bent dat te betalen vind ik het persoonlijk gek dat je er tegen op ziet tegen de meerprijs van NHC (waar je uiteindelijk alle kanten mee uit kunt).

Persoonlijk zou ik voor een systeem centrale sturing gaan. Drukknoppen icm. eltako of ander merk impulsschakelaar.
    Aanpassingen naar sturing toe zijn op later tijdstip nog steeds mogelijk.

Om nu een volledig klassiek systeem te installeren en dan toch maar kiezen voor één of ander aftermarket geautomatiseerd systeem... Dat vind ik een beetje gek.

Ja die zijn inderdaad niet goedkoop. Ik zou ze zeker niet overal zetten, dat is me te duur. Maar ze hebben alvast meer cachet dan de standaard antraciet drukknoppen...

Ik besef dat ik misschien veel dingen vraag die me uiteindelijk toch in de richting van (beperkte) domotica duwen en dat is allicht nog zo slecht niet.

De enige 2 puntjes waar ik schrik voor heb:
    - vendor lock-in: Is er voldoende ondersteuning voor ondertussen 'verouderde' systemen zoals NHC1?
    - single point of failure: Hoe robuust is de controller van Niko of Loxone?

Ik ga vanavond nog eens uitrekenen wat een volledig systeem me zou kosten. Wat ik bijvoorbeeld jammer vind is dat er voor 1 leeslampje aan het bed weer 1 dimbare uitgang bijkomt. Dat telt allemaal zeer snel op denk ik dan.

Wat ga je automatiseren aan dat ene leeslampje aan het bed?
    Ik kan me alleen inbeelden dat je het in een "'Alles uit" kan opnemen. Je kan het altijd opnemen in een string van geschakelde stopcontacten (per kamer, of voor de volledige bovenverdieping, of meerdere strings, anders georganiseerd).
    Maar vooral: niet alles hoeft ge-automatiseerd te worden.

Wat ik bijvoorbeeld jammer vind is dat er voor 1 leeslampje aan het bed weer 1 dimbare uitgang bijkomt. Dat telt allemaal zeer snel op denk ik dan.
    Een dimkanaal bij Loxone (24v) kost €25. Dat is het grote geld niet.

vendor lock-in: Is er voldoende ondersteuning voor ondertussen 'verouderde' systemen zoals NHC1?
    De ondersteuning is eigenlijk dik in orde als je ziet hoe oud de systemen al zijn (in verhouding). Uiteraard blijft het elektronica met een houdbaarheidsdatum. Maar ook een klassieke installatie heeft een beperkte levensduur (zie maar alle topics hierover op het forum).

Ik ga vanavond nog eens uitrekenen wat een volledig systeem me zou kosten.
    Probeer je berekening compleet en correct te doen. Dat is moeilijker dan je denkt. Bij Loxone zou je voor verlichting naar 24V moeten gaan om optimaal te profiteren van de voordelen. Zowel NHC en Loxone hebben een eigen bussysteem waarbij je een beperkte keuze een schakelaars en sensoren hebt die op de bus kunnen. Beide systemen ondersteunen echter om andere (puls)schakelaars te gebruiken.

Heb zelf de berekening verschillende keren opnieuw gedaan en kwam telkens op hetzelfde uit. Met verschillende factoren die dan variabel konden aangepast worden zelfs.

Hier zou inderdaad geen automatisatiz aan te pas komen inderdaad. Maar ik ging er van uit dat als je voor NHC oid kiest, je alle schakelaars en lichtpunten op dezelfde manier bekabelt. Nu ik er over nadenk kan er perfect een deel klassiek geschakeld worden

"Half om half" is een slechte oplossing vind ik.
    Ik bedien mijn leeslampje aan 't bed vaker met de gsm dan met de schakelaar, zelfs al staat die maar 30cm verder dan mijn gsm. Dan moet ik mij een beetje rekken :p
    Bovendien zal je wellicht ook het centrale licht van die slaapkamer willen bedienen van aan de bediening van het leeslampje, en ga je dat dan met 2 types schakelaars doen?

De dimbedieningen van Home Control hebben trouwens de heel leuke functie dat je op de middelste toets een geheugenstand hebt; ik gebruik dat in de slaapkamers om 't avonds het licht op een gedimde stand aan te doen in plaats van volle bak.

Hoe groot is het huis en over hoeveel lichtpunten spreek je en hoeveel bedieningen wil je, wil je de videofonie en andere zaken integreren? Wat is de extra functionaliteit die je wil?
    Je moet eigenlijk niet beginnen uit "welk systeem ga ik nemen en wat ga ik daar dan mee doen", maar eerder van "wat wil ik kunnen en welk systeem heb ik daarvoor nodig?". Als je geen bewegingsmelders gebruikt en enkel GU10-spotjes of E27-lampen wil dimmen, dan kan je met Niko Home Control voor traditionele bekabeling ook al een heel eind komen voor weinig geld. Je hebt dan wel geen mogelijkheid tot het werken met muurprintjes en dergelijke, maar verder wel de mogelijkheden qua automatiseringen en logica.

Waar ik zelf een absolute hekel aan heb zijn van die grote meervoudige schakelaars waarvan je niet weet waarvoor elk knopje dient. Het duurt jaren vooraleer je dat geautomatiseerd hebt. (Bv. Links-boven is eettafel, rechts-boven het aanrecht. Kort drukken is aan, lang drukken is dimmen. Behalve bij die rechts-onder want die heeft geen dimmer, …)

Wij hebben bewust nog voor schakelaars gekozen, daar staan wel symbolen op zodat duidelijk is wat ze doen. KNX-schakelaars van GIRA. Niet alleen compromis naar m'n vrouw toe, het moet ook bedienbaar blijven zonder dat je elke knop moet proberen.

Loxone heeft ook zo'n personaliseerbare knoppen, maar ook 'gewone' blanco drukknoppen met 5 vlakken... Je moethet maar willen.

In totaal zit onze woning rond de 320m2 bewoonbare oppervlakte (120 glvl, 100 voor zowel 1e als 2e verdiep).
    Net de kringen nog eens herbekeken.

Buiten:
    • 4 kringen, die eventueel via schemer/tijdschakeling kunnen gaan
    • later uitbreidingen naar garage en bijgebouw

Op het gelijkvloers:
    • 5 kringen in de open leefkeuken, waarvan (minstens) 2 dimbaar
    • 4 kringen in de zit/speelhoek, waarvan (minstens) 2 dimbaar
    • 5 kringen in "doorgangsruimtes" (berging, achterinkom, inkom/gang, traphal, toilet)

1e verdieping:
    • slaapkamer - 4 kringen: hoofdverlichting, verlichting dressing en 2 leeslampjes
    • badkamer - 3 kringen: hoofdverlichting, sfeerverlichting en spiegelverlichting
    • slaapkamer - 3 kringen: hoofdverlichting en 2 leeslampjes
    • bureauruimte - 2 kringen: hoofd- en sfeerverlichting
    • toilet: 1 kring
    • gang: 1 kring

2e verdieping (voorlopig zolder met bergruimte voor ventilatie-unit, in de toekomst plaats voor min. 2 extra kamers en badkamer)
    • 1 kring (later te wijzigen via extra kast in technische berging
    • 1 zonnewerend screen

Extra functies:
    • alles uit knop
    • energiemonitoring (en in de toekomst sturing?): laadpaal, warmtepomp, individuele verbruikers opvolgen
    • slimme videodeurbel met app (hoeft in deze niet van Niko te zijn)

Ik denk dat dat het wel samenvat ongeveer

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan