Ik ben momenteel de bekabeling aan het uitpluizen ifv ons lichtplan en zit al enige tijd te twijfelen over het systeem dat ik moet voorzien.
Voor mezelf heb ik onderstaande systemen bekeken en de + en - punten genoteerd.
Centrale sturing met relais in de kast (Eltako):
Klassieke installatie met Zigbee/Shelly of andere draadloze sturingen
Niko Home Control / Loxone
Momenteel voorzien zijn volgende kringen en schakelpunten. Ik ben me er van bewust dat dit best veel schakelpunten zijn, maar ik moet ook mijn vrouw tevreden stellen die soms nogal huiverig staat tegenover het gebruiken van bewegingssensoren e.d. voor bijvoorbeeld traphalverlichting. Waar ik al snel alle schakelaars in de gang, trappenhal, berging en het toilet zou laten vallen oppert ze hier toch nog voor een fysieke bediening, wat ik ook kan begrijpen.
Functionaliteit die we zoeken
- Merkonafhankelijke schakelaars kunnen kiezen. De nieuwe Niko Rocker reeks vinden we bijvoorbeeld prachtig.
- Sfeerverlichting op het gelijkvloers vanop 2 plaatsen kunnen dimmen (keuken, eettafel, ledstrip aan het schuifraam)
- Energieverbruik opvolgen en in de toekomst slim gebruik maken van zelfopgewekte energie, waarbij ik dan denk aan een handig energie dashboard à la Home Control bijvoorbeeld
- Traphalverlichting 's nachts gedimd kunnen laten aangaan
- Verlichting oprit / achterdeur die automatisch aangaat bij het binnenrijden
- Slimme deurbel met camera en app bediening
- Tuin/gevelverlichting gedeeltelijk door tijd/schemerschakeling automatisch laten werken
- Een alles uit knop zou handig zijn, maar is geen must
- Automatisch aansturen van ventilatie bij te hoge CO2/vochtigheidsmeting
Zaken die voor ons niet hoeven
- Het werken met 'sferen' zegt ons weinig. Ik heb getracht om de schakelpunten samen te brengen op logische plaatsen waarvan we meerdere lichtkringen kunnen bedienen.
- Niet alles hoeft automatisch of 'slim' te zijn. De schakelaars langs het bed bijvoorbeeld zullen enkel dienen om het respectievelijke nachtlampje te dimmen. Deze staan wel elk als aparte lichtkring aangegeven in de tabel hierboven.
- Er is slechts 1 screen aanwezig op een groot zuid-westgericht raam op de zolder. Eventueel kan dit automatisch bediend worden maar waarschijnlijk overbodig.
Momenteel twijfel ik vooral tussen een klassieke bekabeling met dan latere uitbreiding adhv zigbees etc of toch NHC/Loxone. Iemand advies?
Voor mezelf heb ik onderstaande systemen bekeken en de + en - punten genoteerd.
Centrale sturing met relais in de kast (Eltako):
VOORDELEN | NADELEN |
relatief eenvoudig systeem | dingen aanpassen = fysieke wijzigingen in de kast / aan de schakelaar |
bekabeling schakelaars met SVV in lus | 'klikgeluid' van de relais (al hangt deze in de gang) |
eenvoudige / goedkope drukknoppen | geen of beperkte connectiviteit |
LED-voedingen e.d. verzameld op een centrale plaats |
Klassieke installatie met Zigbee/Shelly of andere draadloze sturingen
VOORDELEN | NADELEN |
zeer eenvoudige bekabeling, goedkoop | stabiliteit van draadloze verbindingen? verschillende hubs nodig bij grote woning |
smart layer komt bovenop de klassieke, robuuste schakeling | systeem op 'hobbyniveau' |
geleidelijk aan uit te breiden, alles werkt al zonder programmatie o.i.d. | draadloze sensoren e.d. op batterijen, om de zoveel tijd vervangen |
verschillende vendors (Zigbee, Zwave, Hue, Tradfi, ...) te combineren met bvb Home Assistant | inbouwpotjes snel vol door bvb Shelly |
grote community (tweakers bijvoorbeeld) | aparte controller (NUC, RPi) nodig, continu stroomverbruik |
fysieke aanpassingen later zeer moeilijk (tenzij draadloos) |
Niko Home Control / Loxone
VOORDELEN | NADELEN |
vlotte koppeling van componenten | vendor lock-in, wat als support wegvalt? |
busbekabeling, makkelijk om te leggen | centrale controller defect = geen verlichting etc meer |
logica en visualisatie biedt veel mogelijkheden | prijs: duurdere schakelaars, componenten, sensoren |
wijzigingen / toevoegingen softwarematig, zeer uitbreidbaar | meer plaats nodig in de kast |
Momenteel voorzien zijn volgende kringen en schakelpunten. Ik ben me er van bewust dat dit best veel schakelpunten zijn, maar ik moet ook mijn vrouw tevreden stellen die soms nogal huiverig staat tegenover het gebruiken van bewegingssensoren e.d. voor bijvoorbeeld traphalverlichting. Waar ik al snel alle schakelaars in de gang, trappenhal, berging en het toilet zou laten vallen oppert ze hier toch nog voor een fysieke bediening, wat ik ook kan begrijpen.
Niveau | # lichtkringen | # schakelpunten | # dimbare kringen | # sensor gestuurd | # tijd/schemer gestuurd |
Kelder | 2 | 0 | 0 | 2 | 0 |
Tuin en terras | 5 | 3 | 0 | 2 | 3 |
Gelijkvloers | 13 | 11 | 5 | 4 | 0 |
+1 | 14 | 13 | 6 | 1 | 0 |
+2 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Functionaliteit die we zoeken
- Merkonafhankelijke schakelaars kunnen kiezen. De nieuwe Niko Rocker reeks vinden we bijvoorbeeld prachtig.
- Sfeerverlichting op het gelijkvloers vanop 2 plaatsen kunnen dimmen (keuken, eettafel, ledstrip aan het schuifraam)
- Energieverbruik opvolgen en in de toekomst slim gebruik maken van zelfopgewekte energie, waarbij ik dan denk aan een handig energie dashboard à la Home Control bijvoorbeeld
- Traphalverlichting 's nachts gedimd kunnen laten aangaan
- Verlichting oprit / achterdeur die automatisch aangaat bij het binnenrijden
- Slimme deurbel met camera en app bediening
- Tuin/gevelverlichting gedeeltelijk door tijd/schemerschakeling automatisch laten werken
- Een alles uit knop zou handig zijn, maar is geen must
- Automatisch aansturen van ventilatie bij te hoge CO2/vochtigheidsmeting
Zaken die voor ons niet hoeven
- Het werken met 'sferen' zegt ons weinig. Ik heb getracht om de schakelpunten samen te brengen op logische plaatsen waarvan we meerdere lichtkringen kunnen bedienen.
- Niet alles hoeft automatisch of 'slim' te zijn. De schakelaars langs het bed bijvoorbeeld zullen enkel dienen om het respectievelijke nachtlampje te dimmen. Deze staan wel elk als aparte lichtkring aangegeven in de tabel hierboven.
- Er is slechts 1 screen aanwezig op een groot zuid-westgericht raam op de zolder. Eventueel kan dit automatisch bediend worden maar waarschijnlijk overbodig.
Momenteel twijfel ik vooral tussen een klassieke bekabeling met dan latere uitbreiding adhv zigbees etc of toch NHC/Loxone. Iemand advies?