• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Advies afwerking plafond

User_ion

Lid
Lid geworden
10 nov 2017
Berichten
191
Waarderingsscore
1
Punten
18
Ik heb 2 aannemers over de vloer gehad.

1 heeft mijn zolder afgewerkt met gyprocplaten en fix n finish. Hier valt over te discussiëren, maar ik merk geen stof op (als ik mijn hand over wrijf) en ik zie ook geen naden. Alles is 1 glad geheel.

De 2de aannemer heeft de naden van de gypocplaten geschuurd. En dan heel het geheel let een dun laagje joint filler geloof ik bepleisterd (kan ook finisher zijn, moet ik eens die zakken eens bekijken).

Het geheel ziet er grauw uit en de naden zijn nog steeds zichtbaar. Bepaalde plaatsen tonen de plekken waar de vijzen van het gyproc in zaten. Volgens deze aannemer moet ik "gewoon" afstoffen en een primer en verven dan valt alles weg.

Ik liet de andere afwerking zien (van aannemer 1), maar volgens de huidige aannemer zal het ook zo komen uit te zien.

Wat is jullie advies buiten de manier van afwerken uiteraard... zou een schilder hier meer duidelijkheid over verschaffen. Want de aannemer zegt "gewoon" afstoffen en primer. Maar een schilder zou zeggen "ik moet nog afstoffen en gelijk schuren, ca 2 dagen werk" (bij wijze van spreken).
 

Bijlagen

  • 20210529_111913.jpg
    20210529_111913.jpg
    240,2 KB · Weergaven: 69
  • 20210529_104818.jpg
    20210529_104818.jpg
    98,5 KB · Weergaven: 69
  • 20210529_104813.jpg
    20210529_104813.jpg
    136,7 KB · Weergaven: 69

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Voel je nog iets van vijzen en naden ? Beide manieren worden gebruikt
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Uit uw foto's en gegevens lijkt het dat het plafond, afwerkingsgraad F2b of Q3 (Knauf).

Schuren tussen de verschillende voeglagen wordt niet gedaan. Daar is uw 2e aannemer voor mij in de fout.
Als je het dicht smeren van naden onder de knie hebt, dan is het schrapen van, voldoende tussen de verschillende lagen.

Uw plafond is klaar voor de schilder, maar niet schilderklaar!
 

User_ion

Lid
Lid geworden
10 nov 2017
Berichten
191
Waarderingsscore
1
Punten
18
Uit uw foto's en gegevens lijkt het dat het plafond, afwerkingsgraad F2b of Q3 (Knauf).

Schuren tussen de verschillende voeglagen wordt niet gedaan. Daar is uw 2e aannemer voor mij in de fout.
Als je het dicht smeren van naden onder de knie hebt, dan is het schrapen van, voldoende tussen de verschillende lagen.

Uw plafond is klaar voor de schilder, maar niet schilderklaar!

De bedoeling is schildersklaar. Wat moet er dan nog uitgevoerd worden?

Ik voel niet meteen de naden, zal het zo meteen eens bekijken en verifiëren. Wel dat het heel stoffig is (joint filler). Is dit normaal? Bij fix finish en finish 2 is het gewoon glad.

Hij beweert dus dat met een primer en eindlaag, niets zichtbaar zal zijn. Mijn vraag is nu, stel dat ik de schilder laat komen.

Kan ik dan nadien (na de primer en verflaag) terug bepleisteren indien ik niet tevreden ben?

Betocontact dan en terug bepleisteren als 1 geheel (zoals de bovenste verdieping en zolder)?
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Voor mijn is het, een beoordeling van de geplaatste foto's, geen schilderklaar plafond.

Op foto1 zien we vlekken of zijn het kraters?
Gyproc Joint Filler (45, 90, 120) is voegproduct, wordt geschrapt en niet geschuurd.
Gyproc JointFinisher is een afwerkingsproduct dat normaal bovenop de Joint Filler wordt geplaatst.

Indien u de schilder laat komen dan zal de man/vrouw wel ter plaatse de situatie beoordelen en u zijn/haar advies geven.
Wij hier, zien enkel van je nu meegeeft met die foto's en vandaar mijn advies zo is.
Na het schilderen van de grondlaag/primer worden pas eventuele onvolmaaktheden weg gewerkt door schuren of plamuren.
De afwerkingslaag wordt pas geschilderd als het plafond in orde is en effectief afgewerkt kan worden.

Betokontakt is hier geen geschikt product voor.
 

User_ion

Lid
Lid geworden
10 nov 2017
Berichten
191
Waarderingsscore
1
Punten
18
Ok, ik zal er voor zorgen. En stel dat ik na het verven nog steeds voegen zie. Welk product zorgt ervoor dat ik het plafond toch naar tevredenheid kan bepleisteren zodat het 1 geheel vormt? Want ik ben wel tevreden over de andere verdiepingen waar het er wel als 1 geheel uitziet (aannemer 1).

Alleen denk ik niet dat je rechtsreeks kan bepleisteren op verf (dat doorgaans zijn echte stevigheid na 3-4 weken behaalt).
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Ik denk dat u een aantal reeds eerder geplaatste commentaren van andere topics door elkaar aan het halen zijt.
Het doordrogen van de verflaag is na 7 - 10 dagen.
De juiste glansgraad is pas na meer dan 3 - 4 weken.

De pleisterperiode is voorbij, indien u reeds overgegaan zijt naar de schilderwerken.
De mogelijke komende correcties zijn uit te voeren met plamuur.
Plamuur kan je verkrijgen in poeder of pastavorm.
Controle met een breed spackmes, haaks op de zichtbare voeg geplaatst en kijken of je op de raakrand licht door ziet komen zal u ook helpen om direct te weten of de voeg voldoende gevuld zijn en zichtbaar zal zijn in het schilderwerk.

Kijk als je niet tevreden bent over de uitgevoerde werken door de 2e aannemer dan gaat je eerst met deze in gesprek, een normaal klant/aannemer gesprek als volwassen mensen. Een gesprek waar u duidelijk uw opmerkingen uit over de uitgevoerde werken.
U heeft hem aangesteld voor een opdracht tegen betaling.
Indien het niet correct en naar de normen is uitgevoerd, is de aannemer die de herstelwerken moet uitvoeren.
Echter en enkel wanneer u ontevredenheid blijft, zal u via de Rechtbank een vonnis moeten bekomen waardoor u dan zelf of derden de nodige verbeteringen kan uitvoeren of laten uitvoeren.
Doet u dat nu op eigen initiatief en zonder vonnis dan ontlast u de 2e aannemer van alle verantwoordelijkheid en heeft u geen argument maar omdat u juridisch niet meer correct kan aantonen de de zichtbare schade uit handen van hem komt.
In uw vorige commentaar spreekt u van een schilder en nu lees ik dat u ... :unsure:
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Filler schuren en dan nog een laagje er over is not done. Lijkt me een risico voor de schilder die sowieso meer werk zal hebben vooraleer daar de eerste lik verf op te zetten. Dit vlekkeringe patroon is niet normaal voor een deugdelijk afgewerkt gyprocplafond.

In verband met je vraag om dat met een betocontact en fix&finish af te werken na het schilderen moest het niet goed zijn... technisch kan dat wel, maar zou ik niet adviseren. Als die onderste laag nu niet goed is, ben je beter om dat nu te remediëren en dan op een fatsoenlijke ondergrond te beginnen verven. In het ergste geval schuur je er nu ales terug af en begin je opnieuw (opletten dat je het karton niet gaat opwollen met het schuren!). Als je later zou gaan schilderen op een verf die op een slechte ondergrond staat, loop je risico dat heel het boeltje loskomt. Die fix&finish blijft langer nat staan en kan met dat vocht de onderliggende lagen infecteren. Ook wordt een fix&finish normaal gezet op een licht zuigende ondergrond zodat die ondergrond meehelpt in de vochthuishouding van die fix&finish. Zo haalt die laatste z'n optimale afwerkingscurve, op verf blijft die langer nat staan wat maakt dat die moeilijker afwerkt voor de plakker.

Dat brengt ons ineens ook terug waarom je dat beter niet op gyproc zet, die fix&finish. Wordt meestal gedaan door mensen die het afsmeren van gyproc niet of niet voldoende in de vingers hebben. Ik kom het vooral tegen wanneer het geplaatst wordt door Oosteuropese bouwvakkers. Gebruik enkel de geëigende en geadviseerde voegproducten voor droge afbouw. fix&finish behoort tot natte afbouw. Dat is dus freewheelen als je 2 systemen door elkaar gaat gebruiken.Dikwijls loopt dat goed af, maar soms ook helemaal fout.
Als het echt "schilderkaar" moet zijn, dan MOET er geschuurd worden door de plaatser. Maar dan moet dat ook met zoveel woorden op de offerte staan. Op m'n blog schreef ik een uitgebreid artikel over "het schilderklaar afwerken van gyproc" met nog een deel externe links voor extra informatie.

Voor iedereen die gyproc laat plaatsen: spreek op voorhand de juist beoogde afwerkingsgraad af met de plaatser en zet die mee op de offerte. Dit is de enige manier om discussie of ontevredenheid achteraf te vermijden. Termen als "schilderklaar" worden door iedereen anders geInterpreteerd.
 

User_ion

Lid
Lid geworden
10 nov 2017
Berichten
191
Waarderingsscore
1
Punten
18
Nog een vraagje los van het plafond. Laat het schilderen altijd dit soort patroon achter (op gladde oogeschuurde muren)? Zie foto. Of hangt dit af van het materiaal dat je gebruikt? Bij mijn broer zijn huis hebben ze net alles geschilderd en het ziet er zo uit. Bij mijn ouders heeft een ander team geschilderd maar hier zou dit patroon niet zijn (ik ga morgen eens kijken om te verifiëren).
 

Bijlagen

  • 20210530_211546.jpg
    20210530_211546.jpg
    139,8 KB · Weergaven: 28

User_ion

Lid
Lid geworden
10 nov 2017
Berichten
191
Waarderingsscore
1
Punten
18
Ik denk dat u een aantal reeds eerder geplaatste commentaren van andere topics door elkaar aan het halen zijt.
Het doordrogen van de verflaag is na 7 - 10 dagen.
De juiste glansgraad is pas na meer dan 3 - 4 weken.

De pleisterperiode is voorbij, indien u reeds overgegaan zijt naar de schilderwerken.
De mogelijke komende correcties zijn uit te voeren met plamuur.
Plamuur kan je verkrijgen in poeder of pastavorm.
Controle met een breed spackmes, haaks op de zichtbare voeg geplaatst en kijken of je op de raakrand licht door ziet komen zal u ook helpen om direct te weten of de voeg voldoende gevuld zijn en zichtbaar zal zijn in het schilderwerk.

Kijk als je niet tevreden bent over de uitgevoerde werken door de 2e aannemer dan gaat je eerst met deze in gesprek, een normaal klant/aannemer gesprek als volwassen mensen. Een gesprek waar u duidelijk uw opmerkingen uit over de uitgevoerde werken.
U heeft hem aangesteld voor een opdracht tegen betaling.
Indien het niet correct en naar de normen is uitgevoerd, is de aannemer die de herstelwerken moet uitvoeren.
Echter en enkel wanneer u ontevredenheid blijft, zal u via de Rechtbank een vonnis moeten bekomen waardoor u dan zelf of derden de nodige verbeteringen kan uitvoeren of laten uitvoeren.
Doet u dat nu op eigen initiatief en zonder vonnis dan ontlast u de 2e aannemer van alle verantwoordelijkheid en heeft u geen argument maar omdat u juridisch niet meer correct kan aantonen de de zichtbare schade uit handen van hem komt.
In uw vorige commentaar spreekt u van een schilder en nu lees ik dat u ... :unsure:
Dank voor uw advies en het delen van uw kennis! Ik loop niet te hard van stapel maar ik neem uw opmerkingen zeker mee.
 

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
Nog een vraagje los van het plafond. Laat het schilderen altijd dit soort patroon achter (op gladde oogeschuurde muren)? Zie foto. Of hangt dit af van het materiaal dat je gebruikt? Bij mijn broer zijn huis hebben ze net alles geschilderd en het ziet er zo uit. Bij mijn ouders heeft een ander team geschilderd maar hier zou dit patroon niet zijn (ik ga morgen eens kijken om te verifiëren).
Is dit matte verf?
 

User_ion

Lid
Lid geworden
10 nov 2017
Berichten
191
Waarderingsscore
1
Punten
18
Is dit altijd zo? (Textuur)

Voor alle duidelijkheid, de muren waren glad na het plamuren.

20210601_104230.jpg
 

User_ion

Lid
Lid geworden
10 nov 2017
Berichten
191
Waarderingsscore
1
Punten
18
Nog een vraagje los van het plafond. Laat het schilderen altijd dit soort patroon achter (op gladde oogeschuurde muren)? Zie foto. Of hangt dit af van het materiaal dat je gebruikt? Bij mijn broer zijn huis hebben ze net alles geschilderd en het ziet er zo uit. Bij mijn ouders heeft een ander team geschilderd maar hier zou dit patroon niet zijn (ik ga morgen eens kijken om te verifiëren).
Is dit matte verf?
Ik ga u dit antwoord schuldig blijven, maar ik ben dit al bij 2 verschillende huizen tegengekomen.

De 1 heeft enkel primer (2 lagen) en de ander heeft al volledig alles laten schilderen met hetzelfde effect (mat of niet, moet ik navragen).

En de eigenaar is fan van het merk Levis.

Ik heb ook 2 schilders laten komen, beiden vertelden me dat het plafond in orde is, met hier en daar een kleine oneffenheid. Zij werkten graag met Levis, Sigma, trimetal.

Ivm het textuur zei 1 schilder dat de primer/verf te stroperig is icm het type verfborstel.

De 2de schilder zei dat dit gebeurt als 2 lagen te snel achter elkaar worden geverfd.

In beide gevallen interpreteer ik dit als te stroperig?
 
Laatst bewerkt:

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
Nog een vraagje los van het plafond. Laat het schilderen altijd dit soort patroon achter (op gladde oogeschuurde muren)? Zie foto. Of hangt dit af van het materiaal dat je gebruikt? Bij mijn broer zijn huis hebben ze net alles geschilderd en het ziet er zo uit. Bij mijn ouders heeft een ander team geschilderd maar hier zou dit patroon niet zijn (ik ga morgen eens kijken om te verifiëren).
Is dit matte verf?
Ik ga u dit antwoord schuldig blijven, maar ik ben dit al bij 2 verschillende huizen tegengekomen.

De 1 heeft enkel primer (2 lagen) en de ander heeft al volledig alles laten schilderen met hetzelfde effect (mat of niet, moet ik navragen).

En de eigenaar is fan van het merk Levis.

Ik heb ook 2 schilders laten komen, beiden vertelden me dat het plafond in orde is, met hier en daar een kleine oneffenheid. Zij werkten graag met Levis, Sigma, trimetal.

Ivm het textuur zei 1 schilder dat de primer/verf te stroperig is icm het type verfborstel.

De 2de schilder zei dat dit gebeurt als 2 lagen te snel achter elkaar worden geverfd.

In beide gevallen interpreteer ik dit als te stroperig?
Ben zelf genne fan van sigma, dure verf van gekocht en slecht resultaat. Sikkens daarentegen werkte beter voor me.

Dat van die verfborstel kan goed kloppen ik weet het zelf ook niet goed welke verfborstel nu het beste is.
 

User_ion

Lid
Lid geworden
10 nov 2017
Berichten
191
Waarderingsscore
1
Punten
18
Wat bedoel je met slecht resultaat? Laat strepen na? Niet dekkend?
 

User_ion

Lid
Lid geworden
10 nov 2017
Berichten
191
Waarderingsscore
1
Punten
18
Nog een vraagje los van het plafond. Laat het schilderen altijd dit soort patroon achter (op gladde oogeschuurde muren)? Zie foto. Of hangt dit af van het materiaal dat je gebruikt? Bij mijn broer zijn huis hebben ze net alles geschilderd en het ziet er zo uit. Bij mijn ouders heeft een ander team geschilderd maar hier zou dit patroon niet zijn (ik ga morgen eens kijken om te verifiëren).
Is dit matte verf?
Ik ga u dit antwoord schuldig blijven, maar ik ben dit al bij 2 verschillende huizen tegengekomen.

De 1 heeft enkel primer (2 lagen) en de ander heeft al volledig alles laten schilderen met hetzelfde effect (mat of niet, moet ik navragen).

En de eigenaar is fan van het merk Levis.

Ik heb ook 2 schilders laten komen, beiden vertelden me dat het plafond in orde is, met hier en daar een kleine oneffenheid. Zij werkten graag met Levis, Sigma, trimetal.

Ivm het textuur zei 1 schilder dat de primer/verf te stroperig is icm het type verfborstel.

De 2de schilder zei dat dit gebeurt als 2 lagen te snel achter elkaar worden geverfd.

In beide gevallen interpreteer ik dit als te stroperig?
Ben zelf genne fan van sigma, dure verf van gekocht en slecht resultaat. Sikkens daarentegen werkte beter voor me.

Dat van die verfborstel kan goed kloppen ik weet het zelf ook niet goed welke verfborstel nu het beste is.
Hier staat 'glad resultaat' bij

 

User_ion

Lid
Lid geworden
10 nov 2017
Berichten
191
Waarderingsscore
1
Punten
18
Onderstaande foto is wel vreemd?

Het betreft een muur waar ze met een pasta een oneffenheid hebben weggewerkt. Nadien met een primer deze muur hebben behandelt. Het deel waar er gladde mp75 zich bevond laat de structuur wel zien. Het deel waar de uitgestreken pasta zich bevindt laat wel een egaal glad resultaat zien. Dit egaal glad resultaat zou ik willen bekomen. Enig opmerkingen?
 

Bijlagen

  • 20210531_142052.jpg
    20210531_142052.jpg
    189,3 KB · Weergaven: 17

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
Ja als je vanalles ondereen gaat mengen en dan gaat verven krijg je wel zoiets ja. Ook slecht afgeschuurd zo te zien... is niet effe. best renovlieske erover en opnieuw schilderen
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
@HandyKay, renovatievlies overbrugt kleine scheurtjes en haarscheuren in het pleisterwerk.
Normaal renovatievlies (tot 180 gr/m²) overbrugt geen oneffenheden, deze tekenen zich ook af in het vlies.
Vanaf u overgaat naar zeer zwaar renovatievlies van 300 en meer gram kan je de hier getoonde oneffenheid verbergen.

Men heeft hier de muur bijgewerkt nadat er reeds geschilderd was.

Wanneer men mat in mat werkt dan is de kans reëel dat er structuur in de verflaag komt.de juiste werkwijze is in feite dat er een laag satijn glansgraad zet als eerste laag en dan pas de matte verflaag.
Het gevaar voor vele is echter dat, ze verdelen de verf ongelijkmatig, kruisen de banen niet goed over en in elkaar, men wilt het gisteren al gedaan hebben (haast en spoed is zelden goed) en er komen na droging van de eindlaag lichtjes of vele glansplekjes.
Vandaar dat sommige het advies geven ... werkt met twee lagen matte verf en dat komt goed, maar niets is minder waar.
Als men een primer/grondlaag plaatst dan zal men merken dat deze steeds een lichte glansgraad heeft.
 

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
@HandyKay, renovatievlies overbrugt kleine scheurtjes en haarscheuren in het pleisterwerk.
Normaal renovatievlies (tot 180 gr/m²) overbrugt geen oneffenheden, deze tekenen zich ook af in het vlies.
Vanaf u overgaat naar zeer zwaar renovatievlies van 300 en meer gram kan je de hier getoonde oneffenheid verbergen.

Men heeft hier de muur bijgewerkt nadat er reeds geschilderd was.

Wanneer men mat in mat werkt dan is de kans reëel dat er structuur in de verflaag komt.de juiste werkwijze is in feite dat er een laag satijn glansgraad zet als eerste laag en dan pas de matte verflaag.
Het gevaar voor vele is echter dat, ze verdelen de verf ongelijkmatig, kruisen de banen niet goed over en in elkaar, men wilt het gisteren al gedaan hebben (haast en spoed is zelden goed) en er komen na droging van de eindlaag lichtjes of vele glansplekjes.
Vandaar dat sommige het advies geven ... werkt met twee lagen matte verf en dat komt goed, maar niets is minder waar.
Als men een primer/grondlaag plaatst dan zal men merken dat deze steeds een lichte glansgraad heeft.
Je weet er precies wel wat van. Wat raad je aan bij halfmatte verf? Heb hier nogal een donkere muren en ruimte ne wil ook geen spiegelpaleis door hoogglans te kiezen.

Primer eventueel pigment van verfkleur in laten doen en dan een laagje halfmat werd me wel aangeraden. Een andere zei sikkens alpha projecttex geen primer, twee lagen... maar dat is matte verf... hoe dan ook, 2 lagen zonder primer.... mmm ?
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan