• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Advies afwerken muren oud woning

Lid geworden
24 jul 2024
Berichten
2
Waarderingsscore
1
Punten
3
Dag allemaal,

We zijn onze oude rijwoning aan het renoveren. Woning dateert van rond 1930 en nu is het de beurt aan muren en plafond.

De muren zijn opgebouwd uit baksteen met verzande cement en daarop een zeer dunne laag pleister. De vorige eigenaar gebruikte behangpapier dus de staat van de muren was niet zichtbaar bij aankoop.

Ik wil graag advies winnen wat de beste optie is om mijn muren af te werken.
Alle behang is weg en de muren zijn opgeschuurd (foto is situatie ervoor). De gaten heb ik vergroot om de leegte goed te kunnen opvullen (zie foto). De ondiepe scheurtjes heb ik gelaten (enkel pleisterlaag aangetast). De woning had gigantische plinten dus dat gedeelte is ook vrij open en zwak. Ik wil dat gedeelte ook herstellen alsook de afgebroken schouw natuurlijk. Ik ben me ook van bewust dat de muren zwak zijn, dat iets zwaar ophangen niet slim is.

Wat is beste manier om te werken:

- Gaten en onderkant van muren opvullen met cementmortel of kalkmortel?
- Hoe werkt ik de droge schouw verder af? Roetlaag verwijderen en opvullen met cementmortel?
- Zou ik de kleine scheurtjes ook groter maken en opvullen met dezelfde mortel of gewoon gips gebruiken?
- Plaatsen waar ik toch iets wil op hangen, uitbreken en opvullen met cementmortel?


Mijn aannemer meent dat pleisteren hierop geen goede optie is omdat we weer scheurtjes zullen zien na enkele jaren. Is dat zo? Of kan dit afgewerkt worden met een (klein) laag pleister?
Alternatief is om dikke glasvezelbehang (+200 gram) te gebruiken onder de huidige laag.

Ik weet, heel wat om te lezen. Zou het enorm appreciëren mochten jullie jullie kennis delen en me op weg helpen.20250104_162703.jpg20250104_162706.jpg20250104_163548.jpg20241228_144209.jpg
 
In hoeverre heb je die cementvoegen getest op sterkte ?
Kun je met je vinger de mortel weghalen ? Of heb je een schroevendraaier nodig ?

Kleine haarscheurtjes kun je toch opvullen en ja soms is het handiger om deze wat breder/dieper uit te krabben.

Je schouw
Sowieso zeer zorgvuldig ALLE roetaanslag wegpikeren !
En niet alleen daar waar roet zit maar ook zeker de naaste omgeving en dan ruim naast de roetsporen ( ik spreek van 20-40 cm bredere aan weerskanten)
Beste oplossing die ik hier zelf heb gebruikt, insmeren met koeiestront en laten uitdrogen. Stinkt als de pest of naar de gezonde buiten , afhankelijk van waar je bent opgegroeid.
Maar geur verdwijnt 100% en alles wordt trouwens bezet met plaaster.
Ik had niet ver genoeg roet weggefreesd en enkele vlekken zijn er doorgekomen ( cc 40 cm vh roetkanaal) dus durf breed te werken

Voor iets op te hangen zal je moeten boren en pluggen gebruiken die geschikt zijn voor het gewicht en voor de muur.

PS gegarandeerd dat er produkten bestaan om roet weg te werken
 
De muren zijn bepleisterd met een bruine kalkmortel met daarover een dunne witte afwerklaag. Geen cement.
Zoals te zien op de foto's is dit niet van goede kwaliteit. Je schrijft ook "woning van de jaren 30". Je moet weten dat historisch gezien, de jaren 30 was er een economische depressie en dat vertaalt zich dikwijls ook in de kwaliteit van de gebruikte bouwmaterialen. Ik kom nog regelmatig woonhuizen tegen van die periode en daar is het gewoonlijk zo dat de kwaliteit wat lager is. De witte afwerklaag is heel duidelijk van mindere kwaliteit; mengverhouding kalk en gips zit fout > veel te weinig gips gebruikt.

Nu zijn er enkele oplossingen mogelijk.

Ofwel ga je de bestaande bepleistering helemaal proper maken. Al die piepkleine stukjes behangpapier die er nog ophangen moeten er echt allemaal af. Anders komen die tijdens het opnieuw pleisteren over deze bestaande pleisterlaag allemaal los. Immers door het water in de gips gaan die losweken van de ondergrond omdat die lang nat gaat staan. En dan hangt je nieuwe pleisterlaag niet helemaal vast.
Als die bestaande bepleistering helemaal proper is en ontstoft, breng je een grondeerlaag/fixatief aan (bvb knauf grondeermiddel of ander gelijksoortig product). Dan de gaten uitvullen met een gewone éénlaagse pleistermortel (bvb MP75/Goldband/Xpro) of een basispleister voor tweelaagse bepleistering (bvb Knauf Duolight). Daarover dan over de volledige oppervlakte een dunpleister (bvb Knauf Fix & Finish). Of andere soortgelijke producten van andere merken natuurlijk.

Ofwel kap je alle bepleistering van de muur, overal tot op de baksteen. en dan de muren grondig reinigen en ontstoffen. Grondeermiddel aanbrengen en dan overpleisteren met een éénlaagse pleister over de volledige oppervlakte.

Geen cement gebruiken in deze situatie.

Mijn ervaring neigt er toe om alles af te kappen en helemaal opnieuw te beginnen. Ik begrijp je vraag wel, je wil graag snel en makkelijk je huis in orde brengen zonder grote kosten of grote werken. Probleem met deze bestaande bepleistering is dat ze makkelijk verder zal loskomen als je verdere aanpassingen wil doen aan bvb elektriciteit. Of de gaten wil proper zetten alvorens opnieuw te herstellen.
Eventueel kan je een paar testen doen: als je de muur beklopt (met de kneukels van je hand), hoor je dan veel holle stukken? Zo ja, duidt op mindere aanhechting. Probeer er in te krassen, zelfs gewoon met de nagel van je vinger, of over wrijven met je hand. valt er makkelijk zand uit? Ja, Bruine klakmortel is ook van mindere kwaliteit (wat ik ook wel verwacht)

Voor die roet zijn er 2 oplossingen, en in elke geval altijd zoveel mogelijk afschuren: ofwel bestrijken met een product om die te fixeren. Ofwel een speciale folie (Alkaliblock) in de dikte van de bepleistering inwerken. Het verhaal van de koeiestront van @lukanar klopt inderdaad, maar we rijden ook niet meer met paard en kar naar de supermarkt. Destijds, die koeiestront en die bruine kalkmortel hadden ook dezelfde textuur en ongeveer dezelfde viscositeit.

Het is niet onmogelijk om dit te laten herstellen door een goede plakker. Echter de kosten zullen niet veel lager liggen dan nieuw (ingeval je zelf de muren afkapt en stort afvoert). Daar zou ik het niet voor laten.
 
En als het op het gelijkvloers is, hoe zit het met de waterkering ?
 
Dag allemaal,

We zijn onze oude rijwoning aan het renoveren. Woning dateert van rond 1930 en nu is het de beurt aan muren en plafond.

De muren zijn opgebouwd uit baksteen met verzande cement en daarop een zeer dunne laag pleister. De vorige eigenaar gebruikte behangpapier dus de staat van de muren was niet zichtbaar bij aankoop.

Ik wil graag advies winnen wat de beste optie is om mijn muren af te werken.
Alle behang is weg en de muren zijn opgeschuurd (foto is situatie ervoor). De gaten heb ik vergroot om de leegte goed te kunnen opvullen (zie foto). De ondiepe scheurtjes heb ik gelaten (enkel pleisterlaag aangetast). De woning had gigantische plinten dus dat gedeelte is ook vrij open en zwak. Ik wil dat gedeelte ook herstellen alsook de afgebroken schouw natuurlijk. Ik ben me ook van bewust dat de muren zwak zijn, dat iets zwaar ophangen niet slim is.

Wat is beste manier om te werken:

- Gaten en onderkant van muren opvullen met cementmortel of kalkmortel?
- Hoe werkt ik de droge schouw verder af? Roetlaag verwijderen en opvullen met cementmortel?
- Zou ik de kleine scheurtjes ook groter maken en opvullen met dezelfde mortel of gewoon gips gebruiken?
- Plaatsen waar ik toch iets wil op hangen, uitbreken en opvullen met cementmortel?


Mijn aannemer meent dat pleisteren hierop geen goede optie is omdat we weer scheurtjes zullen zien na enkele jaren. Is dat zo? Of kan dit afgewerkt worden met een (klein) laag pleister?
Alternatief is om dikke glasvezelbehang (+200 gram) te gebruiken onder de huidige laag.

Ik weet, heel wat om te lezen. Zou het enorm appreciëren mochten jullie jullie kennis delen en me op weg helpen.Bekijk bijlage 107491Bekijk bijlage 107492Bekijk bijlage 107493Bekijk bijlage 107494
Behang als excuus is wel heel kort door de bocht 🤐
 
Behang als excuus is wel heel kort door de bocht 🤐
Kom dikwijls op plaatsen waar er een oud zwaar behangpapier tegen de muur hangt, of zelfs verschillende lagen behang over elkaar. Dan kan je de kwaliteit van de onderliggende bepleistering niet inschatten. Dus hierin volg ik @Mudi wel. Als de bepleistering niet van goede kwaliteit was, en er werd een goede behangerslijm gebruikt... probleem inderdaad om dat er nu proper af te halen.

Er werd soms zelfs geen witte afwerklaag geplaatst. De bruine kalkmortel werd glad opgeschuurd (zoals cement) en daarover rechtstreeks behangen.
 
Eventueel kan je een paar testen doen: als je de muur beklopt (met de kneukels van je hand), hoor je dan veel holle stukken?
Het huis hier is recenter, 1963

De witte afwerkingslaag heb ik afgestoken en ben overal heel goed gaan kloppen om te horen of die bruine laag nog vastzat.
Toch op veel plaatsen die moeten verwijderen, dus tot op de blote baksteen.
En bij het verwijderen van stukken er van kan je dikwijls moeilijk stoppen .. bij de minste twijfel van niet vastzitten ben ik blijven verwijderen.

Nadien is er eerst gefixeerd en dan heeft een plakker heel het huis herplakt.
Nu, 30 jaar later, is alles nog perfect in orde.

Ik weet nog dat ik toen vol verwondering stond hoe perfect vlak en kaarsrecht alle muren en hoekjes en kantjes waren.
Dat zal een plakker geweest zijn met dezelfde vakkennis en zin voor kwaliteitswerk af te leveren als Albarius :)
 
Laatst bewerkt:
En bij het verwijderen van stukken er van kan je dikwijls moeilijk stoppen ..
Daar bestaat een truc voor @marc.vv . Heel eenvoudig. Je beitel schuin houden en kloppen in de richting van het losse stuk dat je wil verwijderen.
Als je je beitel recht op de muur houdt, gaat de energie/kracht van de slag langs beide kanten in de pleisterlaag. En dan blijf je verder destabiliseren als de pleister niet van goede kwaliteit is. En dan kan je inderdaad moeilijk stoppen.
Echter, als je de beitel schuin houdt in de richting van hetgeen je wil verwijderen, dan gaat alle energie van de slag in die richting en blijft de bepleistering aan de andere kant van de beitel wonderbaarlijk intact. Eventueel bijkomend kan je eerst het stuk dat je wil verwijderen lossnijden met een cuttermes en dan pas uitkappen. helpt ook, is wel meer werk en nogal slijtage voor je cuttermessen. -
Misschien te laat voor jou nu na 30 jaar, maar voor anderen kan dit wel nog dienstig zijn.
 
Bedankt voor de tip Albarius, ik heb toen zowat van alles geprobeerd om te vermijden van meer en meer te moeten verwijderen: soort beitel, zachte tikjes, in diverse richtingen, steken ipv tikken, ..
Dat cuttermes niet, daar had ik niet aan gedacht, het was ook vrij harde materie, dus dat zou ook niet zo heel handig geweest zijn.

Maar ik ben wel content dat er misschien wat meer af is dan wat minder, want toen was het wat meer werk, maar als er later stukken loskomen heb je toch wel veel miserie.
 
Behang als excuus is wel heel kort door de bocht 🤐
Kom dikwijls op plaatsen waar er een oud zwaar behangpapier tegen de muur hangt, of zelfs verschillende lagen behang over elkaar. Dan kan je de kwaliteit van de onderliggende bepleistering niet inschatten. Dus hierin volg ik @Mudi wel. Als de bepleistering niet van goede kwaliteit was, en er werd een goede behangerslijm gebruikt... probleem inderdaad om dat er nu proper af te halen.

Er werd soms zelfs geen witte afwerklaag geplaatst. De bruine kalkmortel werd glad opgeschuurd (zoals cement) en daarover rechtstreeks behangen.
Dat begrijp ik, maar zijn je verwachtingen ivm pleisterwerk uit 1930 niet veel te optimistisch dan?
 
Dat begrijp ik, maar zijn je verwachtingen ivm pleisterwerk uit 1930 niet veel te optimistisch dan?
Interessante vraag @stefan . Ikzelf ben er me inderdaad zeer van bewust - door de jarenlange ervaring in restauratie en renovatie van oude pleisterlagen, plafonds en mouluren - dat er een directe correlatie is tussen de kwaliteit van oude bruine kalkmortel en witte afwerklagen enerzijds en socio-economische context anderzijds. Deze laatste zowel uit hoofde van de individuele bouwheer alsook breder maatschappelijk in de tijd uitgesmeerd.
En dan spreek ik niet enkel over kwaliteit van de bepleistering maar ook over de mortel van het metselwerk en de constructies in lugano (lichtgewicht bouwmateriaal voor niet dragende delen, bestaande uit vergruisd hoogovenslak met kalk als bindmiddel). Tot zover mijn kennis en stiel, maar ook in andere bouwdelen zoals bvb het oorlogsglas om er 1 te noemen.

Jaren 30 vorige eeuw springen er altijd uit. Oorlogsjaren ook. Dikwijls abominabele kwaliteit waar geen beginnen aan is om te herstellen/renoveren. Valt van de muur als je er te lang naar kijkt. Totdat je natuurlijk een bouwheer had die individueel sterker stond financieel. Ondanks die tendenzen kan je daar niet wiskundig een staat op maken van dit is goed en dat niet. Als ik ergens kom voor een plaatsbezoek en vraag naar de bouwperiode en het is juist in die periodes, dan bekijk ik dat automatisch veel kritischer en dikwijls terecht. Ervaring dus.
Wat daarin ook meespeelt is de conservatie en onderhoud van het huis zelf over tijd. bvb vooraan in de gang komt die witlaag dikwijls spontaan los door decennialang de voordeur open-toe-open-toe-...-... met vocht/droogte/warm/koud/seizoenen/... en dergelijke processen kunnen ook elders spelen door slechte vochthuishouding. Vooral bruine kalkmortel met te weinig bindmiddel (kalk) is hier zeer gevoelig aan.

Als (jonge) mensen een huis kopen (soms voor de eerste en enige keer), kan en mag je van hun niet verwachten om dat allemaal te weten. Laat staan hoe ze dat moeten gaan nazien of controleren. En dat dan nog eens toekomstgericht inschatten. Die zware behangpapieren van vroeger waren soms ook een zeer degelijke "cache-misère".
En zelfs al is die bepleistering van inferieure kwaliteit, dan nog kan een goede plakker die herstellen zodat je kan schilderen. Dat is uiteraard een louter cosmetische operatie indien de ondergrond niet optimaal is. Maar dat is dikwijls het maximale dat je kan doen binnen een klein budget. Soms is het heel moeilijk dat soort situaties. En nog moeilijker om in te schatten op basis van enkele foto's hier op het forum zonder verdere context van zowel huis als topicstarter..

Maar inderdaad, als je dan iets voorhebt van waterschade, is het direct foutu natuurlijk. En dikwijls dan ook in dergelijke situaties dat de bepleistering loskomt als je begint te slijpen met zwaardere machines voor bvb de elektriceit. Zal ook niet de eerste keer zijn dat er dan grote stukken loskomen. Die bruine kalkmortel op dat oude metselwerk is daar niet op voorzien. Zeker niet die van die tijdsgewrichten.
 
Hartelijk dank voor de vele adviezen.

Allereerst was ik me niet bewust van de bruine kalkmortel. Veel info te vinden op bouwinfo hoe aan te pakken (ben niet de enige) dus heb wat leeswerk te doen.

Even meer uitleg is nodig:
Zoals @albarius vermeldde, eerste keer aankoop woning en zelfs in een periode waar men huizen kochten voor ze het gezien hadden (2022). Renovatiebudget zelf opgemaakt door leeswerk en niet echt rekening gehouden met pleisterkosten (dacht eerlijk dat de muren intact waren achter het behang...) . Eenmaal begonnen aan de werken, merk je op dat je er totaal naast zat met je renovatiebudget.
Wat hebben we geleerd? Laat je bijstaan door een pro! Een initiële advieskost van een paar honderd euro weegt niet op tegen de foute budgettering maar soit, we proberen te werken met wat we hebben.

Hieronder de staat van de muren na verwijderen behangresten en opschuren. Het brokkelt niet echt af, tenzij je het forceert (en aan de hoeken, maar dat lijkt me logisch). Ik snap nu ook waarom dat behang van de kamers zo gemakkelijk eraf gingen terwijl die van de gangen zeer moeilijk gaan. Blijkt dat de vorige eigenaar de kamers al meerdere keren heeft behangt waardoor dat de muren van de kamers zwakker zijn dan de gangen. Dus het is niet zo dramatisch als initieel gedacht. Ook de waterleidingen en elektriciteit is aangelegd, dus niet veel meer kapwerk over.

Als ik het goed begrepen heb wat ik nog moet doen:
- Muur volledig schoonmaken: alle behangresten weg, muur opschuren (welke grit, 240? of mag je met grof schuurpapier, 60?) en ontstoffen
- Kloppen en horen waar het hol is. Deze delen verwijderen.
- Fixeren met bv knauf grondeermiddel en de gaten opvullen met éénlaagse pleistermortel (bvb MP75/Goldband/Xpro). Ook de zeer grote delen? En geen kalkmortel gebruiken?
- Vervolgens dun bepleisteren met Knauf Fix & Finish.

Volledig afbreken is geen optie meer door tijdsgebrek (en omdat alles al aangelegd is).

Kan ik niet met 2 lagen werken? Eerste laag MP75 van 0.5cm, dan Knauf Gitex over de muren waar het nodig is en dan weer 0.5cm met MP75?
Of is dit een belachelijk idee?

20250105_150822.jpg20250105_150827.jpg20250105_150844.jpg
 
muur opschuren (welke grit, 240? of mag je met grof schuurpapier, 60?)
Nee, niet opschuren van de oude pleisterlaag. Dan ga je de oppervlaktestructuur verzwakken en extra problemen veroorzaken om een goede aanhechting te hebben voor de nieuwe pleisterlaag. De roet kan je wel wegschuren, bvb stalen borstel op je slijpschijf. Laatste pleisterresten van de bakstenen schuren op die grote gaten kan op veel manieren.

En geen kalkmortel gebruiken?
Ja. Je kan een kalkmortel gebruiken. bvb Knauf Rotkalk. Probleem daarmee is dat dat zo weinig gebruikt wordt dat ongeveer geen enkele bouwhandel dat op stock heeft en dat meestal enkel op bestelling verkrijgbaar is. Per volledig palet dus. Hou er ook rekening mee dat kalkmortel een andere verwerkingscyclus heeft dan gipspleister. En ook een andere prijs. Technisch gezien is er geen reden/noodzaak om bij jou specifiek naar kalkmortel te grijpen.

Kan ik niet met 2 lagen werken? Eerste laag MP75 van 0.5cm, dan Knauf Gitex over de muren waar het nodig is en dan weer 0.5cm met MP75?
Dat zou ik niet doen. Tweelaagse bepleistering is zoals het nu is: een onderlaag op de normale volledige dikte met daarover een mm wit. Je kan wel in die onderlaag gitex steken naar wens. MP75 heeft een cm dikte nodig voor maximale sterkte. Als je dat te dun zet, heb je later kans op barsten. Over heel die oppervlakte oude bepleistering een laag MP75 zetten adviseer ik ook niet. Dat is 1/ te veel gewicht voor die oude laag om te dragen en 2/ te veel vocht voor die oude pleisterlaag om op te nemen. Hierdoor kan de nieuwe laag aan de oude gaan trekken en de oude laag doen loskomen.

Ook de zeer grote delen?
Ja. alle gaten en ontbrekende stukken in die bestaande pleister.
Tip: aan weerszijden van de schouw nog ongeveer 15 cm wegkappen. Waarom? Daar heeft vroeger een hoek gezeten van dat schouwlichaam en dikwijls is dat daar dikker uitgepleisterd om de hoek te maken. Als je daar nu zo over pleistert, krijg je een verdikking over heel de oppervlakte van dit stuk waar de schouw heeft gestaan. En dat ga je later zien.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan