Advies aantal zonnepanelen

• Tags zonnepanelen
  • woudloper1

Nieuw Lid
    Lid geworden
    13 nov 2025
    Waarderingsscore
    5
    Punten
    8
    Hallo allen,

graag had ik advies gevraagd voor de plaatsing van zonnepanelen.
    Sommigen zeggen om er zoveel mogelijk te leggen (12.000WP zijnde 25 panelen van 480wp), anderen zeggen om echt af te stemmen op geschat verbruik en bv naar 4800 WP zijnde 10 panelen van 480 wp te gaan.

Situatie: nieuwbouw met (groot) plat dak. Nog geen eletrische wagen maar wie weet wat brengt de toekomst. Ook geen zwembad bv. Voor de rest normaal gezinsverbruik voor 4 personen en er zal verwarmd worden met een lucht-water warmtepomp. In eerste instantie geen plannen om batterij aan te schaffen. Plan is om daar eerst een jaar ons vebruik/tekort te zien en dan eventueel keuze batterij te maken. Oost-west oriëntatie van de panelen lijkt de geprefereerde opstelling.

Grootste reden dat we er meteen veel zouden leggen, is om in de lage productiemaanden toch extra opbrengst te hebben van de extra panelen. Vooral met oog op vebruik warmtepomp. Ik denk dan maar aan de wintermaanden of de vroege/late uren in de herfst en lente waar je wel opwekt maar dikwijls net niet genoeg. Of is die opbrengst echt marginaal te noemen?

Grootste reden dat veel panelen ons afgeraden wordt door installateurs is het vermoeden dat je binnenkort zal moeten betalen om overschot te injecteren op het net. Maar blijkbaar zou het wel moeten lukken om de injectie 'dicht te snoeren' met bv de SMA Home Manager. Dus dan zie ik daar het probleem niet, of zie ik daar iets over het hoofd?

Meerpijs per paneel zou op 150 euro exl BTW komen. Dus bv 15 panelen extra geeft 2250 euro meerprijs. Laat ons er van uit gaan dat de panelen 25 à 30 jaar meegaan en een deftig rendement blijven leveren, dan zouden we ons moeten afvragen of die 15 panelen ons op jaarbasis meer of minder dan 100 euro per jaar gaan opleveren?
    Of ben ik nu volledig fout aan het redeneren?

Bedankt voor het advies alvast

Ik volg. Ben zelf ook aan het kijken voor 12 op 1 fase of 18st op 3 fase en is jouw vraag wel interessant.

leg eerst wat je nodig acht op dit moment. je kan achteraf altijd bijplaatsen. Met 12kwp en een 8kw omvormer heb je al wel wat .
    Bekijk ook of j eeventueel zel f kan plaatsen. Op een plat of licht hellend dak is dat vrij goed te doen.
    Panelen vindt je aan 50-70€... 1 of 2 omvormers... veel 2dehands te vinden voor een lage prijs door degene die een hybride hebben geplaatst.
    Dan bevestigingsmaterialen, profielen etc...

om een afweging te maken moet je ook kijken naar welke omvormer er bij beide opties voorzien wordt en naar de orientatie van de extra panelen.
    Wij hebben nu alleen panelen vooraan het huis, dus minder opbrengst 's avonds wanneer we dat wel zouden kunnen gebruiken.

Panelen vindt je aan 50-70€
    Op plat dak komt er constructie bij, daar reken je ook snel aan €50 à €80 per paneel. Daarmee dat ik TS zijn offerte meerprijs goed vind meevallen.
    Heb je geld over en wil je alles hetzelfde? Dan zou ik het gewoon volleggen, dan heb je er ook geen kopzorgen meer aan binnen x jaar.

Inderdaad enkel kijken naar winter rendement, zomerverbruik heb je heel snel afgedekt. Misschien kan je eens een simulator proberen om te zien of je er die €100 extra uit krijgt. Let er wel op dat ze je strings goed combineren (of eigenlijk niet combineren, bv. geen 2 verschillende richtingen op dezelfde string, zwakste schakel bepaalt immers de hele string).

mijn persoonlijke mening, zoveel mogelijk panelen
    goede oriëntatie = spreiden oost-west
    vermogen omvormer laten optimaliseren, dus veel lager dan som van alle panelen
    deftige batterij erbij
    een vast contract met hoge prijs voor injectie
    ...
    op voorwaarde dat di financieel haalbaar is, je niet moet lenen ervoor

succes

• Leuk
    Waarderingen: ebe
    leg eerst wat je nodig acht op dit moment. je kan achteraf altijd bijplaatsen. Met 12kwp en een 8kw omvormer heb je al wel wat .
    Bekijk ook of j eeventueel zel f kan plaatsen. Op een plat of licht hellend dak is dat vrij goed te doen.
    Panelen vindt je aan 50-70€... 1 of 2 omvormers... veel 2dehands te vinden voor een lage prijs door degene die een hybride hebben geplaatst.
    Zelf panelen plaatsen ga ik me niet meteen aan wagen denk ik. Alleen al naar risico op daklekken op een plat dak lijkt me dat 'gevaarlijk'.
    Ik weet wel dat ik achteraf kan bijplaatsen, maar natuurlijk altijd de vraag of er dan niet nog wat extra kosten bijkomen.

Ik moet mezelf trouwens even corrigeren: ik heb louter de prijs van de panelen gerekend als variabele kost. Met montage en materialen erbij kom ik op 225 per paneel ipv 150.
    Voor 15 panelen extra is het dus ongeveer 3300 extra exl BTW en 4000 inc BTW.
    Per jaar zou ik dus een 150 euro moeten winnen aan die 15 extra panelen.

om een afweging te maken moet je ook kijken naar welke omvormer er bij beide opties voorzien wordt en naar de orientatie van de extra panelen.
    Wij hebben nu alleen panelen vooraan het huis, dus minder opbrengst 's avonds wanneer we dat wel zouden kunnen gebruiken.

Op plat dak komt er constructie bij, daar reken je ook snel aan €50 à €80 per paneel. Daarmee dat ik TS zijn offerte meerprijs goed vind meevallen.
    Heb je geld over en wil je alles hetzelfde? Dan zou ik het gewoon volleggen, dan heb je er ook geen kopzorgen meer aan binnen x jaar.

Inderdaad enkel kijken naar winter rendement, zomerverbruik heb je heel snel afgedekt. Misschien kan je eens een simulator proberen om te zien of je er die €100 extra uit krijgt. Let er wel op dat ze je strings goed combineren (of eigenlijk niet combineren, bv. geen 2 verschillende richtingen op dezelfde string, zwakste schakel bepaalt immers de hele string).
    Zoals hierboven aangegeven mezelf corrigeren: die 50 à 80 euro waar jij van spreekt, moet er nog bij. ;-) (77 om precies te zijn)

Wat bedoel je met de strings goed combineren en de zwakste schakel? Daar ben ik even niet in mee.....
    (sorry ben een vrij grote leek in het gebeuren)

deftige batterij erbij
    ...

succes
    Kan je wat meer verduidelijken wat betreft de omvormer? Omvormer moet toch ook genoeg vermogen hebben indien je panelen wil bijplaatsen?

Als ik het wat begrepen had tijdens de gesprekken (zijn al een tijd geleden), was het mij wat opgevallen dat die omvormers best ineens goed afgestemd zijn. Een te luchte omvormer zorgt voor problemen als je te veel panelen bijplaatst? En een te zware omvormer zorgt voor minder rendement van de huidige panelen als je met minder panelen start. Klopt dat?

Let op! : Je mag maximum 5 Kwp leggen per fase.

Dus Indien mono fase dan mag je maximaal 5 Kwp leggen.

Indien 3 fasen dan mag je maximaal 2 maal 5 Kwp leggen. Indien je meer legt dan word je, indien ik mij niet vergis, als gootleverancier beschouwd en moet je betalen om te mogen injecteren.

constructie plat dak, dat kan je zo duur maken als je wil,
    maar met enkele betonnen voeten met daar een alu rail op, kost het echt niet zo veel.

Zelf panelen plaatsen ga ik me niet meteen aan wagen denk ik. Alleen al naar risico op daklekken op een plat dak lijkt me dat 'gevaarlijk'.
    Ik weet wel dat ik achteraf kan bijplaatsen, maar natuurlijk altijd de vraag of er dan niet nog wat extra kosten bijkomen.

Ik moet mezelf trouwens even corrigeren: ik heb louter de prijs van de panelen gerekend als variabele kost. Met montage en materialen erbij kom ik op 225 per paneel ipv 150.
    Voor 15 panelen extra is het dus ongeveer 3300 extra exl BTW en 4000 inc BTW.
    Per jaar zou ik dus een 150 euro moeten winnen aan die 15 extra panelen.
    Zo snel heb je gene lekken in een plat dak.

Simpele manier
    betonvoeten, plaats die eventueel met een rubberen mat eronder
    Dan alu rails erop
    dan panelen. Die zet je vast met klemmen eneen zelftapper.

omvormer moet je nakijken of die (nog) op de synergrid lijst staat . En dat je bv geen SE koopt als je geen optimizers neemt.

Je kan steeds een lokalere electricien vragen om je bij te staan met aansluiting in electrisch bord (zekering, eventuele rem, schema en keuring).
    Alhoewel het ook niet zo moeilijk is, omdat het slechts enkel over de PV gaat. En melding bij Fluvius

Indien 3 fasen dan mag je maximaal 2 maal 5 Kwp leggen. Indien je meer legt dan word je, indien ik mij niet vergis, als gootleverancier beschouwd en moet je betalen om te mogen injecteren.
    je mag veel meer kwp leggen. Maar omvormer mag maar 5kva zijn .
    op een 3f mag je tot 25kva gaan maar een onbalans van max 5kva

boven de 10kva komt er idd bij kijken dat je jezelf moet registreren als zelfstandige en dus administratief wat extra werk hebt, en ook belastingen betaalt op de "winst". Maar je zal dan ook aftrekposten kunnen indienen... zoals sommige zelfstandigen ook al eens doen. Maar ik zou idd niet boven de 10kva gaan om te starten

Ook niet te veel verwachten van bv de BTW-aangifte. Als zelfstandige met omzet minder dan 25k, moet je die niet doen.

Laatst bewerkt:

boven de 10kva komt er idd bij kijken dat je jezelf moet registreren als zelfstandige en dus administratief wat extra werk hebt, en ook belastingen betaalt op de "winst". Maar je zal dan ook aftrekposten kunnen indienen... zoals sommige zelfstandigen ook al eens doen. Maar ik zou idd niet boven de 10kva gaan om te starten

Voorstel omvormer gaat in offerte sowieso niet boven de 10 Kva. Maar is het dan wel een goed idee om pakweg 10 panelen te leggen met 4800wp en een omvormer van 10Kva te nemen? (met eventueel bijleggen van panelen in de toekomst in het achterhoofd)

Voorstel omvormer gaat in offerte sowieso niet boven de 10 Kva. Maar is het dan wel een goed idee om pakweg 10 panelen te leggen met 4800wp en een omvormer van 10Kva te nemen? (met eventueel bijleggen van panelen in de toekomst in het achterhoofd)
    nee, dat heeft absoluut geen zin. Als je uitbreidt, dan zijn er weer nieuwe technieken. Ook naar terugleveren, kan je dan bv een omvormer uitzetten.

hou het zo goedkoop mogelijk.

nee, dat heeft absoluut geen zin. Als je uitbreidt, dan zijn er weer nieuwe technieken. Ook naar terugleveren, kan je dan bv een omvormer uitzetten.

hou het zo goedkoop mogelijk.
    Maar als ik dan nu 4800wp leg met een omvormer met 6Kva....Kan ik dan op diezelfde omvormer opdrijven naar pakweg 10000wp?
    Want een nieuwe omvormer daarvoor aanschaffen lijkt me dan ook te zot....

Klopt niet, er is geen maximum aan het aantal panelen!
    Wel aan het omvormer vermogen (dit is 5kW bij mono aansluiting en max 25kW bij 3 fase)

anderen zeggen om echt af te stemmen op geschat verbruik
    Wat is je geschat verbruik dan, want met 4800Wp op een oost/west oriëntatie ga je maar +/- 4500kWh opwekken.

deftige batterij erbij
    ...

succes
    Kan je wat meer verduidelijken wat betreft de omvormer? Omvormer moet toch ook genoeg vermogen hebben indien je panelen wil bijplaatsen?

Als ik het wat begrepen had tijdens de gesprekken (zijn al een tijd geleden), was het mij wat opgevallen dat die omvormers best ineens goed afgestemd zijn. Een te luchte omvormer zorgt voor problemen als je te veel panelen bijplaatst? En een te zware omvormer zorgt voor minder rendement van de huidige panelen als je met minder panelen start. Klopt dat?
    Lees online eens over voordelen oost-west opstelling met grafiek erbij …

Het is juister om te zeggen dat je maximaal 5Kwp mag injecteren per fase, maar niet iedereen begrijpt dan wat je bedoeld... .

Hou het inderdaad zo goedkoop mogelijk: bijvoorbeeld door een 5Kwp omvormer en twee strings(één op oost en één op west) van elk 4 Kwp. Die twee strings gaan nooit samen hun maximaal vermogen leveren. Het teveel wordt afgetopt door de omvormer, en dat is geen probleem want dat is in de zomer wanneer je al meer dan voldoende hebt. In een simulatie kan je zien hoeveel en over welk periode je aftopt, je kan dan je aantal panelen aanpassen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan