• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Achtergrond verwarmen op elek

Lid geworden
23 aug 2007
Berichten
691
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wie van jullie heeft een relatief nieuwe woning en dus wel een zekere isolatie voorzien en is toch aan't verwarmen op elektriciteit?



Ik zou graag eens een aantal gegevens verzamelen over:



- De verwarmde oppervlakte?

- Hoe groot de boiler is? uitsluitend op nacht of toch 2-voudig?

- Hoeveel elek verbruik/kosten op jaar- of maandbasis hebben jullie?

- Accumulatoren beneden en convectoren boven? of toch nog anders?

- Reden van keuze elek ? (geen gas in straat, elek goedkoper, zonnepanelen gezet, warmtepomp te duur, ..)





Alvast bedankt
 
Lid geworden
12 jun 2007
Berichten
524
Waarderingsscore
0
Punten
0
verwarmen met elektriciteit is enkel te verantwoorden in een passiefhuis, omdat de warmtebehoefte daar zo laag is dat er eigenlijk nauwelijks een ketel op aardgas of mazout bestaat die klein genoeg is. In combinatie met PV panelen en een zonneboiler voor SWW kan je dan quasi volledig aan je eigen energievraag voldoen. In een gewoon goed geïsoleerde woning zou ik niet met elektriciteit verwarmen, als je weet dat in België het grootste deel van de elektriciteitsproductie gebeurt door kerncentrales
 
Lid geworden
12 sep 2007
Berichten
642
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ga airco voorzien op slaapkamers om eventueel te verwarmen indien het nodig mocht blijken ...
 
Lid geworden
23 aug 2007
Berichten
691
Waarderingsscore
0
Punten
0
wicked wrote:
Ga airco voorzien op slaapkamers om eventueel te verwarmen indien het nodig mocht blijken ...





en beneden zit je dan met verwarming op gas misschien?
 
Lid geworden
23 aug 2007
Berichten
691
Waarderingsscore
0
Punten
0
mops wrote:
In een gewoon goed geïsoleerde woning zou ik niet met elektriciteit verwarmen, als je weet dat in België het grootste deel van de elektriciteitsproductie gebeurt door kerncentrales



Ja nu nog hoofdzakelijk kernenergie, maar dat zal veranderen. Denk maar aan WKKs en ecopower enz. Tis op weg..
 
Lid geworden
23 aug 2007
Berichten
691
Waarderingsscore
0
Punten
0
davyd wrote:
Wie van jullie heeft een relatief nieuwe woning en dus wel een zekere isolatie voorzien en is toch aan't verwarmen op elektriciteit?



Laat me de vraagstelling veranderen om toch eens wat cijfers te zien:



Wie van jullie is aan't verwarmen op elektriciteit? kan bovenstaande vragen beantwoorden?
 
Lid geworden
12 sep 2007
Berichten
642
Waarderingsscore
0
Punten
0
davyd wrote:
wicked wrote:
Ga airco voorzien op slaapkamers om eventueel te verwarmen indien het nodig mocht blijken ...





en beneden zit je dan met verwarming op gas misschien?



Beneden heb ik overal vloerverwarming en een radiator op de badkamer boven nog. Maar die zal overgedimensioneerd worden zodat ik hem maar met 40gr moet stoken. Probeer alles op lage temp te houden ...
 

wufkodabi

Lid
Lid geworden
19 dec 2007
Berichten
625
Waarderingsscore
4
Punten
18
Wij hebben net een cursus gevolgd bij Dialoog, en daar werd verwarmen op electriciteit ten stelligste afgeraden. Wacht, laat ik dat in het vet zetten: verwarmen op electriciteit ten stelligste afgeraden. Redenen:



- kostprijs gas is tussen 0,044€ en 0,068€. Kostprijs electriciteit is tussen 0,107€ en 0,179€ (euro/kWh) (ik zou deze prijzen enkel gebruiken om relatief te vergelijken en niet om mee te rekenen).



- effect op E-peil: aardgas met condenserende ketel 86, electrisch accumulatievuur 184 (relative waarden)



- CO2-emissie: aardgas 221 g/kWh, electriciteit 613 g/kWh.



- Voor elke geleverde kWh electriciteit gaat er 2,5 kWh verloren door opwekkingsverliezen, transportverliezen etc.



Wij hebben zeker geen geitenwollensokken aan, maar na veel lees- en opzoekwerk ga ik een modulerende condenserende gasbrander plaatsen die werkt met laagtemperatuursregime (vloerverwarming). Dat gaat het beste (evenwicht) zijn voor én onze portemonee, én voor ons leefcomfort, én voor het milieu.
 
Lid geworden
10 jun 2006
Berichten
816
Waarderingsscore
0
Punten
0
Geldt dit ook allemaal voor een warmtepomp?
 
Lid geworden
23 aug 2007
Berichten
691
Waarderingsscore
0
Punten
0
wufkodabi wrote:
Wij hebben net een cursus gevolgd bij Dialoog, en daar werd verwarmen op electriciteit ten stelligste afgeraden. Wacht, laat ik dat in het vet zetten: verwarmen op electriciteit ten stelligste afgeraden. Redenen:



- kostprijs gas is tussen 0,044€ en 0,068€. Kostprijs electriciteit is tussen 0,107€ en 0,179€ (euro/kWh) (ik zou deze prijzen enkel gebruiken om relatief te vergelijken en niet om mee te rekenen).



- effect op E-peil: aardgas met condenserende ketel 86, electrisch accumulatievuur 184 (relative waarden)



- CO2-emissie: aardgas 221 g/kWh, electriciteit 613 g/kWh.



- Voor elke geleverde kWh electriciteit gaat er 2,5 kWh verloren door opwekkingsverliezen, transportverliezen etc.



Wij hebben zeker geen geitenwollensokken aan, maar na veel lees- en opzoekwerk ga ik een modulerende condenserende gasbrander plaatsen die werkt met laagtemperatuursregime (vloerverwarming). Dat gaat het beste (evenwicht) zijn voor én onze portemonee, én voor ons leefcomfort, én voor het milieu.



Interessante cijfers. Merci.



Wat bedoel je met : "ik zou deze prijzen enkel gebruiken om relatief te vergelijken en niet om mee te rekenen." ??



Ik bekijk deze piste omdat ik in mijn huis een voorlopig verwarmingssysteem moet gebruiken (waarschijnlijk accumulatoren) de volgende 2 jaar. Ik ga in m'n garage wonen vooraleer andere vleugel van huis af is.. Dus ja tijdelijk ben ik niet goed bezig maar ik zie wel toekomst in verwarmen op elek, echter niet via kernenergie maar via wind of zon, .. liefst in eigen installatie. dwz geen transport- en distributiekosten en geen hoge elekprijzen. En emissie (behalve fabriek die panelen maakt) kan ook geen probleem zijn..





Wat schiet er dan nog over? E-peil? ifv dat E-peil kan ik moeilijk geloven dat men geen rekening zou houden met bv zonnepanelen. En wanneer is dat E-peil belangrijk behalve voor EPB? bij eventuele latere verkoop? Ik zelf zit met vergunning van voor EPB normverplichting, ik ben er dan ook veel minder van op de hoogte.. Wie kan hier wat meer over vertellen?



Waar ik ook van verschiet is dat velen zich blind staren op de basis prijs van gas of elek en zo gaan vergelijken. De installatiekost komt echter veel minder aan bod. Om mijn huis te verwarmen met warmtepomp, dieptesondering en vloerverwarming kreeg ik offerte van net geen 50000 EUR binnen. en dan had ik nog kernenergie nodig voor ongeveer 1/3 van m'n verbruik. Dit om maar aan te geven dat dergelijke monsterposten quasi wegvallen bij elektrisch verwarmen en dat er dus behoorlijk wat budget over is voor bv zonnepanelen. En met de huidige subsidieregelingen wordt het alleen maar beter.
 

Kepler

Lid
Lid geworden
15 feb 2008
Berichten
296
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hallo davyd,



wij zitten in ongeveer dezelfde situatie en zullen ook waarschijnlijk ons huis voor een periode van 2 jaar verwarmen met accumulatiekachels. Dit is gewoon de goedkoopste oplossing voor ons.



Ik begrijp dat velen zich hier afzetten tegen het gebruik van elektrische verwarming, maar men moet wel begrijpen dat elk huis/situatie verschillend is, en dus ook de optimale manier van verwarmen. Elektrisch verwarmen is zelden de beste manier, maar voor ons is het veruit het meest rendabel. Waarom? Onze situatie is zo specifiek, dat het een speciefieke oplossing vraagt. Daarom even onze situatie uitleggen.



Zoals geldt voor zowat elke bouwer is het budget beperkt. Voor ons is dit zeker het geval. Dat maakt dat je keuzes moet maken. Zoals Walter zegt, eerst ga je isoleren, en pas later kies je het meest optimale verwarminssysteem. Zo hebben wij erg geïnvesteerd in isolatie. Als onze woning af zal zijn, hebben we een K22-huis. Het is echter een verbouwing, dus er zal enige tijd verstrijken, voordat we dit ideaal halen. We hopen op een goede 2 jaar. Hoe moeten we ons huis nu verwarmen?

- een gasaansluiting is er niet

- mazout? als ons huis af is, hebben we slechts een warmtevraag van 4KW. Voor kleine vermogens is mazout verre van optimaal. Bovendien is de aanschafprijs ook niet mals (tank, ketel,...)

- warmtepomp? 15 000euro voor een installatie met horizontaal captatatienet (bij een degelijke firma, van een degelijke kwaliteit).



Al deze oplossingen zijn te duur voor ons. Onze oplossing:

- geen verwarming in de slaapvertrekken en in de minder priotaire kamers. Een extra donsdeken heb je al voor 40euro, moest het nodig zijn.

- keuken en leefruimte zijn één geheel. Om dit geheel te verwarmen is er 2KW nodig (kun je uitrekenen) - dan is het buiten min 10, binnen 22graden. Je begrijpt dat deze ruimte reeds perfect geïsolleerd is, in tegenstelling tot de slaapkamers die pas later aangepakt zullen worden.

- badkamer (beperkt volume). 1KW nodig (wel hoger vermogen nodig, bij echt snelle opwarming, maar zeker niet noodzakelijk). We zitten bovendien in een sportclub, dus we douchen al 2 keer per week gratis.



Dit alles maakt dat we maar 1 of 2 accumulatie kachels moeten kopen om ons huis gezellig te verwarmen. Kostprijs: zoek 2 maanden op ebay, kapaza,... en je hebt voor 200-400 euro goede toestellen (geen rommel van 20 jaar oud).



Na die 2 jaar (als het huis perfect geïsolleerd is) zullen we ons huis waarschijnlijk op een andere manier verwarmen. We zullen dan waarschijnlijk gebruik maken van een groot buffervat (1000liter), zonnewarmte, en eventueel pelletkachel of electricititeit (zonnepanelen). Maar daar hebben we nog enige tijd voor om het meest optimale systeem te bedenken.



Dus davyd, om een beperkte periode je huis te verwarmen, kunnen accumulatiekachels een perfecte investering zijn. Immers als de verbruiken zeer gering zijn, is de verbruikskost t.o.v. bv. gas ook gering. Maar de investeringskost ligt veel lager, en deze is bij een laag verbruik, duidelijk de meest determinerende factor.
 
Lid geworden
23 aug 2007
Berichten
691
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor je reactie. Gewoon uit curiositeit: je zit met K22, wat voor isolatie heb je hiervoor in grond, muur en dak gestoken?



Ik zelf zit met (slechts) 5 cm XPS in muur, 1.1 glas, 16 cm glaswol in dak1, waarschijnlijk 32 glaswol in dak2, 8 cm geschrankte purplaten in grond, waarschijnlijk systeemD erop en vraag me af in welke grootorde ik zou belanden. Van de berekeningsmethoden heb ik (nog) geen kaas gegeten..
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
davyd wrote:
...

Waar ik ook van verschiet is dat velen zich blind staren op de basis prijs van gas of elek en zo gaan vergelijken. De installatiekost komt echter veel minder aan bod. Om mijn huis te verwarmen met warmtepomp, dieptesondering en vloerverwarming kreeg ik offerte van net geen 50000 EUR binnen. en dan had ik nog kernenergie nodig voor ongeveer 1/3 van m'n verbruik. Dit om maar aan te geven dat dergelijke monsterposten quasi wegvallen bij elektrisch verwarmen en dat er dus behoorlijk wat budget over is voor bv zonnepanelen. En met de huidige subsidieregelingen wordt het alleen maar beter.



Waar ik van verschiet is dat vele er niet voor terugschrikken om 50.000 eur te steken in een verwarmingsinstallatie en/of PV panelen terwijl een dat bedrag in een nieuwbouw investeren je zonder problemen op passiefhuis niveau brengt (met overschot zelfs) wat VEEL maar dan ook gigantisch VEEL rendabeler is...
 
Lid geworden
23 aug 2007
Berichten
691
Waarderingsscore
0
Punten
0
jandc wrote:
davyd wrote:
...

Waar ik ook van verschiet is dat velen zich blind staren op de basis prijs van gas of elek en zo gaan vergelijken. De installatiekost komt echter veel minder aan bod. Om mijn huis te verwarmen met warmtepomp, dieptesondering en vloerverwarming kreeg ik offerte van net geen 50000 EUR binnen. en dan had ik nog kernenergie nodig voor ongeveer 1/3 van m'n verbruik. Dit om maar aan te geven dat dergelijke monsterposten quasi wegvallen bij elektrisch verwarmen en dat er dus behoorlijk wat budget over is voor bv zonnepanelen. En met de huidige subsidieregelingen wordt het alleen maar beter.



Waar ik van verschiet is dat vele er niet voor terugschrikken om 50.000 eur te steken in een verwarmingsinstallatie en/of PV panelen terwijl een dat bedrag in een nieuwbouw investeren je zonder problemen op passiefhuis niveau brengt (met overschot zelfs) wat VEEL maar dan ook gigantisch VEEL rendabeler is...



Volledig akkoord maar daar is het antwoord simpel: Tis pas door op't forum te lezen (terwijl ik al aan bouwen was) dat ik echt ben beginnen stilstaan bij deftig isoleren. Men had mij laten weten dat er gas in straat lag en ik ging zoals iedereen op gas verwarmen.. Maar dat bleek dus niet te kloppen. Toen ik 3 jaar geleden begon met bouwen verklaarden de meesten me gek toen ik 5 cm xps in de muur stak, kun je nagaan :roll:



Hoe dan ook: dat maakt m'n situatie wat complexer, vandaar dat ik in de mate van het mogelijke m'n isolatie nog heb opgedreven, 8 cm pur in grond en normaal nog dubbele dikte glaswol in dak (32cm), spouw kan ik niet meer aanpassen.



Maar toegegeven 50000 eur is erg veel om te verwarmen, ik zou dat nooit kunnen geven moesten er geen aanzienlijke premies tegenover staan. En alhoewel passief bouw echt beter voor milieu is, de premies zijn nog steeds een pak minder dan bv voor pvpanelen. Die 50000 eur win je terug met panelen, met passiefbouw lang niet volledig. Dat weegt ook door.
 
Lid geworden
12 sep 2007
Berichten
642
Waarderingsscore
0
Punten
0
jandc wrote:
davyd wrote:
...

Waar ik ook van verschiet is dat velen zich blind staren op de basis prijs van gas of elek en zo gaan vergelijken. De installatiekost komt echter veel minder aan bod. Om mijn huis te verwarmen met warmtepomp, dieptesondering en vloerverwarming kreeg ik offerte van net geen 50000 EUR binnen. en dan had ik nog kernenergie nodig voor ongeveer 1/3 van m'n verbruik. Dit om maar aan te geven dat dergelijke monsterposten quasi wegvallen bij elektrisch verwarmen en dat er dus behoorlijk wat budget over is voor bv zonnepanelen. En met de huidige subsidieregelingen wordt het alleen maar beter.



Waar ik van verschiet is dat vele er niet voor terugschrikken om 50.000 eur te steken in een verwarmingsinstallatie en/of PV panelen terwijl een dat bedrag in een nieuwbouw investeren je zonder problemen op passiefhuis niveau brengt (met overschot zelfs) wat VEEL maar dan ook gigantisch VEEL rendabeler is...



Misschien wel ja maar een passiefstd is erg duur en er lijken er ook die een gat in de markt gevonden hebben. En is bijna enkel goed realiseerbaar door doe-het-zelvers. Ik weet wat ik aan tijd heb gestoken om mijn 30cm perfect in mijn dak te te krijgen zoals ik het wil. Had ik dit moeten laten doen had ik makkelijk enkel voor dak makkelijk 8k moeten betalen alleen aan het werk wat ik in heb gestoken.

Voor de ramen kreeg ik 1 offerte van 53k excl BTW enkel voor mijn ramen :wink: Dan nog niet te na gelaten dat ik die na 10j kan beginnen te laten verven. Kostprijs voor dergelijke hoeveelheid makkelijk 5k. Dient ook meegerekend te worden maar dat vergeten er velen.

Als je alles zelf doet kan je het besparen. Maar in geval je je ramen om de zoveel tijd eens serieus onder handen moet laten nemen komt er een mooi smak geld bovenop.

Om echt goed die std te halen is er bijna geen andere optie dan dit zelf te doen om de prijs in bedwang te houden.
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
wicked wrote:
jandc wrote:
davyd wrote:
...

Waar ik ook van verschiet is dat velen zich blind staren op de basis prijs van gas of elek en zo gaan vergelijken. De installatiekost komt echter veel minder aan bod. Om mijn huis te verwarmen met warmtepomp, dieptesondering en vloerverwarming kreeg ik offerte van net geen 50000 EUR binnen. en dan had ik nog kernenergie nodig voor ongeveer 1/3 van m'n verbruik. Dit om maar aan te geven dat dergelijke monsterposten quasi wegvallen bij elektrisch verwarmen en dat er dus behoorlijk wat budget over is voor bv zonnepanelen. En met de huidige subsidieregelingen wordt het alleen maar beter.



Waar ik van verschiet is dat vele er niet voor terugschrikken om 50.000 eur te steken in een verwarmingsinstallatie en/of PV panelen terwijl een dat bedrag in een nieuwbouw investeren je zonder problemen op passiefhuis niveau brengt (met overschot zelfs) wat VEEL maar dan ook gigantisch VEEL rendabeler is...



Misschien wel ja maar een passiefstd is erg duur en er lijken er ook die een gat in de markt gevonden hebben. En is bijna enkel goed realiseerbaar door doe-het-zelvers. Ik weet wat ik aan tijd heb gestoken om mijn 30cm perfect in mijn dak te te krijgen zoals ik het wil. Had ik dit moeten laten doen had ik makkelijk enkel voor dak makkelijk 8k moeten betalen alleen aan het werk wat ik in heb gestoken.

Voor de ramen kreeg ik 1 offerte van 53k excl BTW enkel voor mijn ramen :wink: Dan nog niet te na gelaten dat ik die na 10j kan beginnen te laten verven. Kostprijs voor dergelijke hoeveelheid makkelijk 5k. Dient ook meegerekend te worden maar dat vergeten er velen.

Als je alles zelf doet kan je het besparen. Maar in geval je je ramen om de zoveel tijd eens serieus onder handen moet laten nemen komt er een mooi smak geld bovenop.

Om echt goed die std te halen is er bijna geen andere optie dan dit zelf te doen om de prijs in bedwang te houden.



met 50k extra ten opzichte van een 'gewone' K45??? Allez jong, stel dat een 'gewoon' huis je 150k zou kosten dan heb je ineens 33% budget om naar PH te gaan. Dat is echt wel perfect te doen zenne. Hou er dan ook ineens rekening mee dat je dan quasi je volledige verwarmingsinstallatie overbodig maakt wat ook nog es gaat uitsparen. Daarbij krijg je subsidies allerhande voor PH.
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
1.010
Waarderingsscore
0
Punten
0
jandc wrote:
met 50k extra ten opzichte van een 'gewone' K45??? Allez jong, stel dat een 'gewoon' huis je 150k zou kosten dan heb je ineens 33% budget om naar PH te gaan. Dat is echt wel perfect te doen zenne. Hou er dan ook ineens rekening mee dat je dan quasi je volledige verwarmingsinstallatie overbodig maakt wat ook nog es gaat uitsparen. Daarbij krijg je subsidies allerhande voor PH.

Ik wil je enthousiasme niet temperen Jan maar ik denk dat 50000EUR extra toch wel een realistisch bedrag is (wel appels met appels vergelijken hé).

* passiefhuisramen zijn niet goedkoop (in ons geval, prijs x 2,5)

* traditioneel bouwen (met stenen): het gaat maar het wordt moeilijk en probeer maar eens een aannemer te vinden die het correct uitvoert. In HSB heb je wellicht meerdere mogelijkheden.

* ventilatie (systeem Paul: al eens prijs gevraagd?) + AWW

* verwarming: blijft noodzakelijk (kijk maar eens naar de verschillende topics op klimaatnet-forum) en in een PH zelfs een netlige probleem want de vraag is zoooo klein dat alle installaties te duur zijn in verhouding tot de noodzaak.

* misschien wel belangrijkste: PH is niet alleen een vorm van bouwen maar ook een levenswijze (volgens mij toch). Als je nochalant omspringt met je PH, zal je algauw je energiefactuur zien stijgen. Trouwens, iedereen heeft het steeds over PH en verwarming maar ook elektriciteitsconsumptie is belangrijk om onder controle te houden (in het even welke woning).



Niettegenstaande ik volkomen overtuigd ben van de rentabiliteit van een PH maar toch ook niet te snel met belachelijk lage investeringsbedragen goochelen.
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
Het gaat over meerprijzen he. Allez, als je met 50k niet toe komt dan moet ik al denken dat een PH 2x zo duur is dan een K45 en dat lijkt me toch echt wel bij het haar getrokken.



Als je perse traditioneel wilt doen en dan naar PH gaat zit je conceptueel gewoon fout bezig. Da's gelijk nen ferari willen met de ruimte van een SUV en het verbruik van nen PRIUS.



Mijn punt is dat als je 50k wilt spenderen aan een verwarmingsinstallatie die energiezuinig is dat je dan beter ineens een PH bouwt.
 
Lid geworden
12 sep 2007
Berichten
642
Waarderingsscore
0
Punten
0
jandc wrote:
met 50k extra ten opzichte van een 'gewone' K45??? Allez jong, stel dat een 'gewoon' huis je 150k zou kosten dan heb je ineens 33% budget om naar PH te gaan. Dat is echt wel perfect te doen zenne. Hou er dan ook ineens rekening mee dat je dan quasi je volledige verwarmingsinstallatie overbodig maakt wat ook nog es gaat uitsparen. Daarbij krijg je subsidies allerhande voor PH.



Wel die 10% meer geloof ik niet. Trouwens een bvv alleen al was 8.5k hier. De goedkoopste offerte van passieframen was 2x :) En ga zo maar door.

MAar je hebt gelijk dat investeren in 50k aan warmtepomp absurd is. Daarom dat ik het nut er ook niet van in zie :)
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
wicked wrote:
jandc wrote:
met 50k extra ten opzichte van een 'gewone' K45??? Allez jong, stel dat een 'gewoon' huis je 150k zou kosten dan heb je ineens 33% budget om naar PH te gaan. Dat is echt wel perfect te doen zenne. Hou er dan ook ineens rekening mee dat je dan quasi je volledige verwarmingsinstallatie overbodig maakt wat ook nog es gaat uitsparen. Daarbij krijg je subsidies allerhande voor PH.



Wel die 10% meer geloof ik niet. Trouwens een bvv alleen al was 8.5k hier. De goedkoopste offerte van passieframen was 2x :) En ga zo maar door.

MAar je hebt gelijk dat investeren in 50k aan warmtepomp absurd is. Daarom dat ik het nut er ook niet van in zie :)



Je moet toch aan de ventilatienorm voldoen dus je zit zowiezo al met 2k a 3k voor rooosterkes in de ramen. meerprijs voor BV is dan 3k a 4k afhankelijk van de installatie. je spaart radiatoren/vloerverwarming uit wat ook al weer rap 5k (en meer) is. Dus dat neutraliseerd al direct diene BV met AWW of nogbeter: BWW.



DUs nog altijd 50k voor betere ramen en meer isolatie. Lijkt me perfect haalbaar maar je moet uiteraard ook niet gaan afkomen met 50 m2 raam op de noordzijde. Allez, een PH is niet zomaar efkes wat meer isolatie steken.



Ik weiger te geloven dat een PH 33% meer kost dan 'traditioneel'.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan