accumulatieverwarming

Lid geworden
23 feb 2011
Waarderingsscore
3
Punten
3
We hebben een appartementje gekocht.
De elektriciteit is afgekeurd en we hebben een andere zekeringskast laten plaatsen.
We merken met het testen van de circuits ook op dat als we de ventilator op zetten bij 1 van de accumulatoren het differentieel springt.
(is alleen zo bij 1 van de 3 accumulatoren dus we denken dat deze stuk is).
Omdat we met een beperkt budget zitten gaan we de accumulatoren voorlopig niet vervangen door lucht/lucht airco's.

Bij de oude accumulatoren zit de schakelaar van de ventilator op de accumulator zelf.
en er komen 2 kabels toe de 220v en de 380v
IMG-7881.jpg
deze schakeldoos gaat wel nog vervangen worden maar dit is waar de 220v richting accumulator gaat. als de thermostaat ingeschakeld is meet ik
tussen rood (is waar je nu de zwarte draad op aangesloten is) en tussen de dikke koperen draad (waar blauw op aangesloten is 220v. er is ook 220v tussen rood
en de witte draad waar niks op aangesloten is.
bij de 380v draad is er de aarding en L1, L2 en L3 aangesloten.

IMG-7883.jpg
Ik heb ook de huidige thermostaat (die ook vervangen gaat worden) ook van de muur geschroefd en daar komen 2 rode en 2 witte draden met een lasdop toe.

IMG-7880.jpg
dit is het schema van de thermostaat die er moet komen te hangen.
IMG-7884.jpg
en dit is het schema van de '"nieuwe" accumulator.
IMG-7828.jpg

zo was de accumulator aangesloten bij de vorige eigenaar.
Moet ik voor de thermostaat draden bijtrekken? zoja welke draden?
Ik meen ook dat de elektricien zei dat de neuter en aarding aan elkaar zaten.
Mijn elektricien heeft geen ervaring met accumulatoren vandaar dat ik de vraag hier stel dan kan ik het hem laten lezen en kan hij mij helpen met het aansluiten

IMG-7831.jpg
IMG-7831.jpg

BCelektrotechniek

Actief Lid
Lid geworden
20 mei 2007
Waarderingsscore
49
Punten
28
Als je niet vertrouwd ben met de elektrische aansluiting van een accumulator = afblijven. Anders ben je nog verder van huis als je iets teveel los maakt. Dit gezegd zijnde klem 7 en 8 (N en LE) eens los maken en testen of de diff nog springt. Dit is de ventilator. Kan defect zijn, of gewoon teveel stof op de spoel van de ventilator.

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.189
Punten
113
Neuter en aarding aan elkaar? Dat is heel raar hoor.

De aansluiting van zo 'n kachel is vrij simpel:
- Er staan 3 oplaadweerstanden in ster op 380V op het zuiver nachttarief (UNT), dat zijn L1, L2, L3 en dan de 3 stuks N die doorgelust zijn daaronder. (Als je 3x230 hebt moet je die weerstanden in driehoek aansluiten maar dat zal hier niet het geval zijn).

Als je de kachel al zo ver open hebt: meet eens, met de oplaadzekering af en met de oplaadregeling (thermostaatknop op zijkant kachel) op maximaal of je tussen elk van die drie lijndraden en de neuter dezelfde weerstand meet. Als er één of twee oneindig meten is het het moment om die verwarmingselementen te vervangen. De ervaring leert: 1 defect element voel je niet, 2 defecte dan krijg je 't niet meer zo warm in de winter, 3 dan is 't paniek :p

- Tussen LE en N komt 230V als de kamerthermostaat warmte vraagt, de ventilator gaat dan draaien.
- tussen LH en N komt 230V als je dagverwarming aan staat en er is warmtevraag. Dat is een extra verwarmingselement voor als de kachel leeg is of in het tussenseizoen, maar dat verbruikt dus zoveel als een gewone elektrische bijverwarming dus dat is vrij duur. Let er zeker op dat dit af staat als het niet aan moet staan. (Op sommige modellen zit een clixon die de dagverwarming maar inschakelt als de kachel koud staat).

Wel raar dat er een draad vertrekt aan dat dagelement maar dat dit niet op de thermostaat schakelbaar is...

Aangezien de N van het dagelement en de ventilator samen zitten zou ik (met de zekeringen af!) dit brugje eens verwijderen en zowel ventilator als dagelement uitmeggeren.
Als het het dagelement is: gewoon afgekoppeld laten en zien of je het ooit nodig hebt.

Ah ja en voor de volledigheid: Z1 en Z2 zijn voor een centrale oplaadregeling, dus dat is niet van belang voor deze situatie.

Lid geworden
23 feb 2011
Waarderingsscore
3
Punten
3
sorry voor de laattijdig reactie. Maar we hebben vandaag pas kunnen doordoen aan de elektriciteit.
Ik heb een paar zaakjes verkeer begrepen. wat ze aan de teller hebben gedaan is de draad van de n gebruikt als aarding. de . is dus niet de N. zoals ik dus eerder had aangegeven. echter hebben we nu wel de nieuw accumulatoren aangesloten. het 220v gedeelte werkt goed. de ventilator staat aan en ook de weerstand van de dagverwarming. echter aangezien we geen N hebben op het 380v gedeelte moeten we dan op de 5de foto gezien op de aansluitingen 4,5 en 6 die koperen plaatjes verwijderen of niet? nu op het moment hebben we het zo aangesloten als op de 5 de foto juist dat we op plaats nr 4 geen N hebben aangesloten. (zal dus nu driehoek staat) ik vermoed dat als we die doorverbindingen van 4,5 en 6 weghalen dat het dan ster zal staan en dus op 380v staat. klopt mijn redenering?

Lid geworden
23 feb 2011
Waarderingsscore
3
Punten
3
Zo is het dus op het moment aangesloten. We hebben nog geen spanning op de nachtstroom gezet

Bijlagen

• 273D6271-BD1B-4FF3-9A5C-7233AFD2FD11.jpeg
    273D6271-BD1B-4FF3-9A5C-7233AFD2FD11.jpeg
    176,1 KB · Weergaven: 11
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan