• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Accumulatieverwarming - hoe opladen spreiden (ivm capaciteitstarief piek)

Nina_reno

Nieuw Lid
Lid geworden
17 mei 2022
Waarderingsscore
4
Punten
8
Ik verwarm momenteel met een accumulatie (type AEG WSP 407) in ons appartement (en dus weinig alternatieven qua verwarming).
Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met het gespreid aansturen van het laden van de accumulatiekachel.
Momenteel laad deze 's nachts op, wellicht met piekbelasting over een paar uur.
Ik had het opladen graag wat meer laten spreiden over een langere periode in de nacht.
Ik vroeg me af hoe ik dit zou kunnen realiseren?

Ik heb niet de indruk dat de sturing enige modulerende regeling/intelligentie heeft. Het is een "aan-uit" regeling precies.
Ik kan van die 407 niet echt een handleiding vinden, maar soortgelijke modellen zoals geven me zo indruk als ik die handleiding doorneem.

Dat gaat ne lastige worden om vb een regeling te vinden die constant aan vb 500W of 1kW zou kunnen werken voor langere tijd. Je kan wat instellen rond voor verschillende seizoenen, maar dan nog zal die electrisch vollen bak gaan peis ik.

Een vermogen diode tussen steken

Mijn vader had ook accumulatie verwarming en daar zaten per unit 3 weerstanden in. Ik weet nog dat hij eentje had die niet goed meer opwarmde en na het open doen was vrij snel duidelijk dat 2 van de 3 weerstanden waren doorgebrand /kapot. Om het vermogen te verlagen zou je bewust 1 of 2 van de weerstanden daar uit kunnen halen (of uitschakelen) om het vermogen permanent te verlagen.

Het manueel verminderen van het aantal weerstanden zal inderdaad de meest economische oplossing zijn.
Je moet echter rekening houden met de weersafhankelijke regeling die in zo’n systemen is ingebouwd: het opladen duurt korter als het buiten warmer is. Wanneer het systeem maar op 1/3e van z’n capaciteit kan opladen moet je wel de laadtijd maal 3 doen. En als het dan weer wat kouder wordt en je zet een tweede verwarmingselement aan, dan moet de tijd weer korter, en bij een derde element weer naar normale tijd. Je kan er natuurlijk van uitgaan dat het systeem bij grotere kou waarbij meerdere elementen nodig zijn, gewoon van 10u tot 6u mag blijven draaien en de regeling niet bijgestuurd moet worden, maar dat zou een dure verbruiksgrap kunnen worden. Veel duurder dan het capaciteitstarief.

Uw oplossing is vrij simpel: lucht-lucht-warmtepompen die de hele dag kunnen draaien tegen 1/4e van de verbruikskost.

Als de elementen bvb 2000W per stuk zijn, dan is het verschil in capaciteitstarief op jaarbasis per element ongeveer 100€. Dat kan dus per accumulator over 200€ per jaar gaan. Tenzij de elementen groter zijn dan 2000W, dan kan het nog wat hoger. Als ze 1500W zijn, wordt het 75€ per element per jaar.
Omdat de verwarming meestal maar een 6 a 7 maand aan staat is het eigenlijk maar 50 of 37€ per jaar.

De piek wordt per maand aangerekend. Dus 1 dag op een maand eens meer elementen nodig hebben betekent dat je de rest van de maand niet meer moet her-instellen en elementen uitschakelen: 1/12e van die 100€ is al verschuldigd. Komt er een koude-prik van de 27e tot de 3e van de maand, dan heb je al 2 maanden aan je been.

Er valt dus wel wat te verdienen, maar het is manueel en de opbrengst is beperkt en het risico dat je tegen de middag of vooravond al in de kou zit is groot als je niet tijdig en juist hebt ingegrepen.

Google it: lucht-lucht-warmtepomp (ook wel airco genoemd, maar je moet deftige modellen hebben die ook een goeie scop halen bij verwarmen)

Ik zou me geen zorgen maken over het capaciteitstarief..
De verbruikskost van die accumulatoren is een veelvoud ervan.
Zoals DIY aanhaalt, zou ik airco bekijken. Meteen ook koeling in de zomer

Zit er bij jouw energieleverancier nog veel verschil tussen dagtarief en uitsluitend nacht? Bij sommigen is dit al gelijkgetrokken (voor de nettarieven is dit alleszins het geval).
Je zou dan inderdaad kunnen overwegen om een paar verwarmingselementen uit te schakelen en je kachels langer te laten opladen. Je zou ook een slimme regeling kunnen maken waarbij de kachels enkel opladen als er verder niet te veel verbruikt wordt (zodat ze bvb niet gaan opladen als je aan het koken bent of zo).
Als je met een Elfamatic-sturing zit moet je die ook anders gaan instellen - afhankelijk van het type is het aantal uren "nacht" beperkt, en je moet ze dan ook nog laten "geloven" dat het heel de dag nachttarief is middels correcte pulsen.
Er bestaan ook mogelijkheden om te zorgen dat je kachels zoveel mogelijk gaan laden als je injectie hebt, al is de vraag of dat in de winter zinnig is.

Hoedanook, om daar blindelings aan te beginnen, moet je kunnen verdragen dat je mogelijks een paar keer in de kou gaat zitten en dat je 't op 't einde misschien toch allemaal terug gaat zetten zoals het was.

En als je een professionele elektricien iets moet laten uitwerken gaat het je wel wat geld kosten. Er is wel een premie tot 400€ van Fluvius... Qbus heeft een slimme module waarmee je een uitgebreide sturing kan maken, maar dat vraag natuurlijk ook het nodige configuratiewerk. Daarmee kan je dan zelfs zorgen dat de kachels niet gelijktijdig opladen, indien gewenst enkel laden met de injectie,...

Effe freewheelen:
als ik goed begrijp, is het gemeten piekvermogen eigenlijk het "piek gemiddelde kwartierverbruik" : de slimme meter neemt om het kwartier het verbruik (meterstand_nu min meterstand_kwartier_geleden) en vermenigvuldigd met vaste factor om aan kW te komen.
Dus je zou kunnen pseudo -moduleren door om de 8 minuten in- en uit te schakelen.
Of dit gezond is voor uw verwarmingstoestel is een andere vraag.
En zoals al gezegd : is het sop de kool waard ?

Exclusief nacht is een aparte teller. Betaal je dan 2x piek-tarief? Een keer voor exclusief nacht en een keer voor dag/nacht?

Effe freewheelen:
als ik goed begrijp, is het gemeten piekvermogen eigenlijk het "piek gemiddelde kwartierverbruik" : de slimme meter neemt om het kwartier het verbruik (meterstand_nu min meterstand_kwartier_geleden) en vermenigvuldigd met vaste factor om aan kW te komen.
Dus je zou kunnen pseudo -moduleren door om de 8 minuten in- en uit te schakelen.

Nee, voor zover ik het begrijp wordt daadwerkelijk het maximaal afgenomen vermogen genomen tijdens dat kwartier; er wordt door de slimme meter immers continu gemeten.
Het is dus beter om met een lager vermogen langer te stoken dan met een hoog vermogen te pulseren.
(En of dit gezond is: voor die verwarmingselementen is dat geen probleem, maar je zal een stevig relais mogen kopen.)

Exclusief nacht is een aparte teller. Betaal je dan 2x piek-tarief? Een keer voor exclusief nacht en een keer voor dag/nacht?

Goeie vraag... Iemand?

Ik dacht eigenlijk dat de kwartierpiek net wél het verbruik tijdens een kwartier maal 4 was.

Een kwartier lang 1000W verbruiken is een piek van 1000W (250Wh x 4)
5 minuten lang 3000W verbruiken is ook 1000W piek.

Als je dat kwartier van 1000W echter van u:07 tot u:22 verbruikt (en verder niks natuurlijk) dan is de piek maar de helft, want in 2 verschillende kwartieren. Maar voor wie uren aan een stuk grote vermogens trekt maakt dat niet uit natuurlijk.

Het idee van de warmtepomp is voor later, want momenteel is het niet toegelaten in het appartementsgebouw wegens geluidsoverlast op het terras. Er was een aanvraag hiervoor van een van onze buren en deze is weggestemd. Maar to be continued wellicht.
Dit zal zeker de oplossing zijn op termijn, en de technieken gaan wellicht ook nog verbeteren.
Maar voorlopig doe ik het nog even met de accumulatoren dus en leg ik voor nu de focus op het optimaliseren ervan.

Ik ontdek nu dat er zelfs een premie voor bestaat voor het implementeren van een slimme sturing:
https://www.vlaanderen.be/premie-voor-sturingsapparaat-voor-elektrische-warmte-in-gebouwen
En bij sociale woningen heeft de overheid dus al zelf zulke slimme sturingen gebruikt:

Nu alleen nog te weten komen welke systemen dat zijn en waar we die kunnen verkrijgen...

Effe freewheelen:

Nee, voor zover ik het begrijp wordt daadwerkelijk het maximaal afgenomen vermogen genomen tijdens dat kwartier; er wordt door de slimme meter immers continu gemeten.
Het is dus beter om met een lager vermogen langer te stoken dan met een hoog vermogen te pulseren.
(En of dit gezond is: voor die verwarmingselementen is dat geen probleem, maar je zal een stevig relais mogen kopen.)

Goeie vraag... Iemand?
Begrijp niet waarom men dan nog via dat kwartier gaat rekenen. Als het echt om het hoogste ogenblikkelijke piekverbruik gaat, dan is er toch geen enkele reden om eerst het maximum per kwartier te gaan berekenen, en vervolgens het maximum van die maxima?

Zal eens dieper moeten uitzoeken (maar niet nu)

Ah nee sorry, my bad. 't Is inderdaad zoals jullie zeggen: verbruik wordt per kwartier gemeten, en dan x4 om uw hoogste kWh-piek te hebben.

In dat geval maakt het minder uit of je het vermogen van de kachel verlaagt of 'm gepulst gaat sturen. Voordeel aan vermogen kachel verlagen: weinig kosten. Nadeel: regeling kan maar in 3 stappen. Gepulste sturing heeft als nadeel dat het wel wat kost. In feite is de oplaadthermostaat van je accumulatiekachel ook een gepulste sturing maar dan wel met een heel lage frequentie.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan