Accumulatiekachel

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.226
Waarderingsscore
599
Punten
113
Hallo,

Het gaat over een elektrische accumulatiekachel van AEG.
Probleem is dat die niet meer oplaadt 's nachts maar wel warmte geeft wanneer ingesteld op dag.
Het toestel is gekoppeld aan een thermostaat, op deze thermostaat kan je dus kiezen voor warmte via de nachtaccumulatie of onmiddellijke verwarming zonder dat het toestel is opgeladen. 
Enkel dat laatste werkt dus.
Het probleem is opgedoken bij de opstart nu bij het frisser weer, voor de zomer werkte de accumulatie nog.
Voor de accumulatie 's nachts is het toestel aangesloten op een enkel nachtteller.

Wat ik niet begrijp is hoe de werking overdag gebeurt?
Zou dat willen zeggen dat het toestel ook op de dagteller is aangesloten?
Indien iemand een technieker kent die aan dergelijke toestellen werkt, regio Aalst, ik hoor het graag.
Alvast bedankt.
Vriendelijke groeten,

fido.

 

 

 
 

BCelektrotechniek

Actief Lid
Lid geworden
20 mei 2007
Berichten
824
Waarderingsscore
38
Punten
28
Uw dagelement werkt altijd (indien gewenst) dag en nacht. Uw laadelementen werken normaal enkel 's nachts, via een laadcomputer, klok of gewoon via de uitsluitend nacht teller.

Dus normaal moet hij vanaf 22 a 23u 's avonds beginnen opladen. Indien hij geen spanning krijgt moet je het zoeken in de oplaadregeling of automaat in de kast. Indien hij wel spanning krijgt, dan moet je het zoeken in de thermostaat, de beveiligingsthermostaat of de oplaadweerstand. Of de laadelementen zijn defect.

Het is niet moeilijk om dit uit te zoeken, maar je dient wel de werking 100% te begrijpen.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.226
Waarderingsscore
599
Punten
113
Bedankt voor uw antwoord.

Aangezien er zowel een enkel nachtteller is als een dag/nachtteller zou het toestel dus op beide zijn aangesloten? Dus twee maal een zekering?

Ik kan niet even gaan kijken, het gaat over een verhuurd appartement, dat maakt het uitzoeken van het probleem wat moeilijker.

Gerelateerde vraag: het toestel dateert vermoedelijk van bij de bouw van het gebouw: 1991. Ik vermoed dat het na zoveel tijd wel aan vervanging toe zal zijn? Is er eigenlijk een verbetering in rendement van nieuwe toestellen tov oude. Je hoort daar vaak over bij andere energiebronnen. Elektrische verwarming is zowat opgegeven, maar is er een rendementsverschil tov 25 jaar terug? 
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
4.785
Waarderingsscore
667
Punten
113
Electrische verwarming verslijt amper. 

En ook het rendement gaat niet slechter worden, en nieuwe toestellen zijn niet beter. 

Je kan enkel winst boeken door over te schakelen op gas of een warmtepomp. 
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
13.655
Waarderingsscore
1.086
Punten
113
Rendement van een puur elektrisch toestel is altijd 100%

Er kan immers niets verloren gaan.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.226
Waarderingsscore
599
Punten
113
Daar ben ik nog niet van overtuigd, ok van elektriciteit naar warmte is er misschien weinig winst te boeken, maar er is een warmte-opslag, die elementen kunnen misschien verbeteren. Het toestel werkt met ventilatoren, die maken wel wat lawaai, volgens mij komt er hoe dan ook sleet op dergelijk toestel. Mogelijks is dat met onderhoud en wissel stukken op te lossen?

 
 

BCelektrotechniek

Actief Lid
Lid geworden
20 mei 2007
Berichten
824
Waarderingsscore
38
Punten
28
Je hebt een automaat voor de oplading 's nachts en een automaat voor de blazer (en eventueel dagelement) die op de normale kringen is aangesloten.

Het hangt een beetje af van hoe er is mee omgesprongen bij de plaatsing, maar meestal zijn de elementen defect na 20 a 30 jaar. Maar dat komt meestal geleidelijk. Er zitten normaal 3 elementen in en dan kan je na opladen voelen of er links, rechts of midden (of onder, midden, boven, afhankelijk van het type) een verschil is in warmte door je hand er op te leggen.

Het rendement is iets verbeterd (betere isolatie) maar niet echt veel.

Vanuit het standpunt dat elektrische verwarming niet goed is, blijf ik erbij dat elektrisch verwarmen te verdedigen is. Elektrische fietsen en auto's worden gesubsidieerd, maar elektrische verwarming is te vervuilend? 
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.226
Waarderingsscore
599
Punten
113
bc je hebt pb
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
BCelektrotechniek zei:
Vanuit het standpunt dat elektrische verwarming niet goed is, blijf ik erbij dat elektrisch verwarmen te verdedigen is. Elektrische fietsen en auto's worden gesubsidieerd, maar elektrische verwarming is te vervuilend? 

Natuurlijk is elektrisch verwarmen te verdedigen, ik zou zelfs zeggen dat het met de tijd de best aangewezen manier zal zijn om een woning te verwarmen. Wellicht zelfs de enige.

Fossiel en zelfs biomassa  zijn immers gedoemd om te verdwijnen als brandstof mede door de problemen met de co2- uitstoot dus zullen huizen in de toekomst niet meer door middel van een vlammetje kunnen verwarmd worden.

Het is dan enkel nog zaak om er voor te zorgen dat er enerzijds nog nauwelijks zal moeten verwarmd worden en dat anderzijds het weinige dat er dan nog nodig is via groen opgewekte electriciteit tot ons zal komen (of van onszelf zal komen).
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.048
Waarderingsscore
942
Punten
113
Op je rendementsvraag is het antwoord het volgende: met accumulatieverwarming is geen hoger rendement te behalen, dus in een huurappartement kan je je niet verbeteren. Voor eigen woningen zijn er wel betere opties. Immers, elektrische verwarming (accumulatie of rechtstreeks) zet inderdaad quasi 100% van zijn energie om in warmte, maar met bijvoorbeeld een warmtepomp haal je (dankzij energie uit lucht/grondwarmte/...) nog een veel hoger rendement. Maar dat vereist dan wel grote investeringen.

Op je verwarmingsvraag:

1) op die kachels zit een thermostaat, een draaiknop. Staat die op 0 of op welke stand staat die? Als je hem van 0 verdraait naar een hogere stand, hoor je dan een klik?

2) bezit je een multimeter en een schroevendraaier? (Indien neen heeft verdere uitleg geen zin, bel dan een professional.)

3) zijdelingse bedenking: bij een huurappartement, valt dit niet onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar?

------------------

Reparatiegids accumulatie AEG:

1) Stroomloos maken (zowel dagtarief als nachttariefzekering. Bij twijfel: alles afzetten)

2) Rechterzijpaneel verwijderen

3) Thermostaat op "0" zetten

4) Visuele inspectie: geen verbrande stekkers te zien?

5) Je ziet 3 keer 2 klemmen door de zijwand komen. Dit zijn de 3 verwarmingselementen. Meet ze door (op de stand Ohm, of "doorpiepen"). Deze moeten ongeveer 15-30 Ohm meten. Opgelet! Hiervoor moet de thermostaat op 0 staan, anders meet je de andere kachels mee. Indien er 1 of meerdere elementen niet doorgeven: best alledrie vervangen. Het werk en het stof is hetzelfde, je moet er toch de stenen uithalen. De ervaring leert dat de meeste mensen pas verschil merken als er meer dan 1 element kapot is, dus schrik niet als er 2 of 3 "tegelijk" kapot zijn. Die zijn niet tegelijk kapot gegaan.

6) Indien weerstanden OK: niet ver van de thermostaat zit een groene weerstand waar de voeler van de thermostaat in zit. Is deze heet? (Opgelet: best niet aanraken, gewoon even met de rug van de hand benaderen!!) Dit is de oplaadregeling. Hoe heter deze weerstand, hoe minder de kachel zal opladen. (Deze "bedriegt" de thermostaat.) Om te testen of je oplaadregeling goed werkt: op de klemmenstrook zie je aansluitingen Z1 en Z2. Koppel één van beiden af (stekkertje met tape isoleren!). Zet de thermostaat op 3. Als de kachel dan na een nacht volledig opgeladen is: oplaadregeling nakijken. Die instelling is wat te veel voer voor 1 post ;-)

7) Er zit meestal nog een oververhittingsbeveiliging in, deze lijkt op de thermostaat maar heeft geen draaiknop. Meten of de klemmen doorgeven. Idem voor de thermostaat als je hem op 3 zet. Opgelet: indien de "bedriegweerstand" heet is zal de thermostaat geen stroom doorlaten, dit is normaal en wijst dus niet op een defect onderdeel.

En zo heb je eigenlijk alles gehad wat er in zo 'n kachel zit. Terwijl hij toch open is: even stofzuiger bijnemen en ventilator(en) stofvrij maken. Bij de meeste kachels zit er langs weerszijden een ventilator.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
13.799
Waarderingsscore
2.897
Punten
113
Elektrische auto's zijn verdedigbaar omdat deze ivglm een verbrandingsmotor (ongeveer 30% rendement tussen  energieinhoud van benzine/diesel en aandrijfkracht op de weg voor de beste en modernste wagens) een hoger tendement haalt - althans zo beweert men. De nieuwste elek-centrales (bio of fossiel) halen via WKK rendementen boven 60%, maar transport van energie en alle vormen van omzetting onderweg hebben echt veel verlies, en ook de laad- en ontlaad (en bijhorende warmte) is ook verre van verlieslatend.

WP is weer een heel ander verhaal door de vermenigvuldigingsfaktor, maar daartegenover staat wel dat moderne thuis-stookketels rendementen boven 90% halen. 

 

 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
D I Y zei:
 De nieuwste elek-centrales (bio of fossiel) halen via WKK rendementen boven 60%, maar transport van energie en alle vormen van omzetting onderweg hebben echt veel verlies, en ook de laad- en ontlaad (en bijhorende warmte) is ook verre van verlieslatend. (bedoelde je niet zeer verlieslatend?)

 

Dat is waar, maar anderzijds, fossiele en bio-branstoffen hebben uiteraard ook al zeer grote verliezen en bijkomende Co2-uitstoot gekend vooraleer ze in de woning aankomen. Die zijn ook niet op te rapen in de achtertuin. Dat komt via lange pijpleidingen, olietankers en tankwagens soms van andere continenten bij ons toe. En dan heb je bij het opstoken ter plaatse ook nog een rendementsverlies wat bij elektriciteit dan weer niet het geval is.

Maar goed, sowieso is dit gedoemd om te verdwijnen en komt er een tijd dat we van die keuze niet meer moeten wakker liggen.
 
Bovenaan