• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Accoya

Lid geworden
15 okt 2016
Berichten
65
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Iemand ervaring met Accoya hout?
https://www.accoya.com/nl/ 
Al over Accoya horen vertellen, positief of negatief?
Op dit forum in elk geval niets over terug gevonden, vandaar de nieuwe topic.
Bedankt,

 

 
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Voor handelsnamen waarbij geen link is naar de plantenwereld ... beginnen men stekeltjes te roeren.

1 minuut google lastig vallen met de naam Accoya gaf al dadelijk een bevestiging van mijn vermoedens , naaldhout dus.

Meer bepaald van één of andere dennesoort die voorkomt in de koudere regio's van onze wereldbol. Met die planken doen ze effe een chemische behandeling bovenop en dat hebben ze acetylering genoemd . Waarom ? Omdat dit proces plaats vindt met azijnzuuranhybride, ook niet zo gezond. 

Als tuinhout geven ze dus 25 jaar bij grondcontact..... straf dat doen ze bij gewoon geimpregneerd of gebrand hout ook al al sowieso .  En sommige tropische houtsoorten in de MINSTE kwaliteit ( zoals bangkirai ) halen 25 jaar moeiteloos. Wij spreken meestal bij tropische hardhoutsoorten over een levensduur vanminimum 40 jaar bij grondcontact !!!

Wat is dan het doorslaggevende verschil?

Vind ik dus nergens.... buiten de typische verkoopspraat dat je er alles mee kunt doen. Pak dan tampax, dat lukt daar ook mee. Ha er is toch iemand die wat dieper op de problemen ingaa.  Metaal en dit accoya ga niet zo goed samen, je moet dus gegarandeer d werken mt hoogaardig , roestvrij en corrosiebestendig metaal. Messing? Inox? Aluminium dan?

En die site haalt dan nog heel vluchtig een probleem aan met stilstaand water op horizontale houtdelen... straf die zeggen zelfs om de horizontale delen een beetje convex aftewerken.

Mijn idee? Nog enkele jaren mee wachten voor dat je op die boot springt, zitten nog te veel 'hete hangijzers' tussen
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Keon heeft blijkbaar er kennis over, hij haalt dit aan in enkele topics

http://www.bouwinfo.be/forum/ruwbouw/buitenschrijnwerk/houten-buitenschrijnwerk-janssen-ramen-turnhout

http://www.bouwinfo.be/forum/ruwbouw/buitenschrijnwerk/houten-ramen-7

 

Persoonlijk gebruik ik liever hardhout, ook al zijn er sommigen tegen. Maar ik vind tropisch hout uit gecontroleerde bossen gebruiken in een toepassing die zeer lang meegaat, toch ecologischer dan het behandelen van "inlands" hout (ook al is dit helemaal niet inlands, maar oost-europees en is er ook melding van ontbossing) .
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Fijn om te zien dat ik niet alleen sta met mijn bedenkingen
 
Lid geworden
10 apr 2017
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste allen,

Mijn naam is Chiel Lankveld en werk sinds 4 jaar bij Accoya hout in Arnhem als product ontwikkelaar na mijn studie in houttechnologie en houtbiologie.
Het procede van acetyleren kan op vele verschillende houtsoorten toegepast worden, zo lang deze maar goed te drogen en impregneerbaar is.
Het meeste gebruiken we Radiata pine welke voornamelijk uit Nieuw-Zeeland gehaald wordt, maar ook wel uit Chili en Noord-Spanje.
Wij gebruiken azijnzuur anhydride om het hout een opwaardering te geven, door de acetylatie wordt de hydroxyl-groep van het hout (welke voor een aantal van de nadelen van het hout zorgt) wordt omgezet in een acetylgroep.
Volledig non-toxisch, het hout heeft dan ook een Cradle to Cradle certificaat op goud niveau en is iedere plank die bij ons de fabriek in gaat FSC gecertificeerd.
Het hout wordt hier bijzonder duurzaam van (beter dan welke houtsoort dan ook in schimmeltesten EN 113 en de EN 807) en uitzonderlijk dimensiestabiel, ook hierin weer beter dan welke niet gemodificeerde houtsoort dan ook.
De pH waarde van het hout na de behandeling is ongeveer gelijk aan Eik, ook hier dient er met Inox gewerkt te worden, of tegenwoordig zijn er ook voor het hang- en sluitwerk al perfecte oplossingen zoals de Tricoat van Maco of de FaceGUard van GU. Geen enkel probleem dus voor een ramenfabrikant om Accoya te gebruiken.
Het product wordt sinds de jaren '80 uitvoerig in vele laboratoria wereldwijd getest en is inmiddels al 10 jaar op de markt, waarin het momenteel een afzet van 40.000m3 heeft.

Een paar jaren wachten nog voordat het zicht bewezen heeft?
Het bewijst zich al iedere dag en vele schrijnwerkers zijn er zeer tevreden over.
Natuurlijk heeft ieder materiaal zijn mogelijkheden en onmogelijkheden.
Op onze website staat de houtinformatiegids die allerlei info geeft over diverse thema's als lijmen, verven, contact met metalen, wateropname, etc.
Mocht u specifieke vragen hebben dan kunt u mij altijd contacteren.
Vriendelijke groet,

Chiel
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Laat zien, want ik ben nog altijd niet overtuigd van dit veredeld dennenhout in het tuingebeuren, zeker niet wat betreft die slagzin van 25 jaar grondcontact. Er staan hier geimpregneerde green in de grond met wisselend vochtkontact al 26 jaar.

Je kunt stalen en technische info opsturen naar Luk Vrebosch, tuinarchitect

Mijn adresgegevens vind je wel.

Een persoonlijke voorstelling van jullie produkt met onze groep kan ook geregeld worden.

Ik wil dan gerust lede van BI ook uitnodigen.

 

 

 
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
Best wel grappig al die reacties terwijl de beste man van uit Harlem en ik zelf waarschijnlijk de enigen zijn op dit forum die al ntensief in kontakt kwamen en ook gewerkt hebben met accoya. Wij zijn in ieder geval gestopt met de fabricage van schrijnwerk in accoya. Want ne paal in de grond slaan met een inox ijzerke voor een tuinscherm (no offense Lukanar) is nog wat anders dan mm werk op maat en aansluitingen met soms ingewikkelde sluitsystemen 

Over de zaak van streepvorming op het glas bij een  B2C hebt ik nog geen feedback gekregen. Maar da tis niet de fout van Chiel en zijn collega's. Misschien kan hij dat toelichten.

Dus een vraag voor Chiel en zijn Accoya baas. Zijn er gevallen bekend waarbij de zuren streepvorming veroorzaken op glas door onbehandelt accoya schrijnwerk. Het schrijnwerk werd niet door ongeproduceerd maar door een collega uit de regio Gent.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Dat jullie de enigste 2 hier zouden zijn die er mee in contact kwamen, strookt niet met "sinds jaren '80" en " reeds tien jaar op de markt met enorme afzet" .
Dan short er iets aan de marketing ...
 
Lid geworden
15 okt 2016
Berichten
65
Waarderingsscore
0
Punten
0
Regis07 zei:
Wat is uw vraag feitelijk?
Accoya is een houtfabriek in Nederland, een houthandel dat zijn hout verdeelt op 2 plaatsen in Belgïë.
https://www.accoya.com/wp-content/uploads/2015/09/4ppNL.pdf
Het hout voldoet aan bepaalde voorschriften waaronder FSC

Vraag was uiteraard of er mensen ervaring hebben met ramen en deuren, buitenschrijnwerk in accoya.

Interessante discussie in elk geval.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Ik heb onlangs een pallet 4mm dikke Tricoya MDF-platen en een partij(tje) Accoya-latten gekocht met de bedoeling het te verwerken als afwerking voor een buitengevel en zelfs als dakbedekking (!).

Alles is  momenteel nog in de opbouwfase, het is dus nog even afwachten hoe het zich gaat gedragen op termijn.

@Lukanar: ik wil wel meegaan in uw verhaal dat "gewoon" geïmpregneerd hout ook een zekere levensduur heeft in grondcontact maar bij mijn weten zijn Accoya & Tricoya de enigen die u dat op papier geven. In open lucht zelfs 50 jaar... dat is meer dan een dakpan, daar krijg je maar 30 jaar garantie op! 

 
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Goh, dan heb je nog niet dikwijls gebruik gemaakt van geimpregneerd grenen hout. Die garantie van 25 jaar en grond is algemeen bekend en al langer dan 30 jaar van kracht

Spijtig dat chiel, die aan de bron zit, zich wel even met 1 berichtje roert maar ik wacht nog altijd op zen respons op mijn uitnodiging. Maar keon, bij deze , je bent dan ook zeker welkom.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Luk,

Het gaat niet om het gebruik maken van maar om harde garanties... Geef mij de naam van een leverancier die 25 jaar garantie geeft op geïmprgneerd grenen in grondcontact en we spreken verder...
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Belgogarant
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
wat zijn 'harde garanties' ....?  Ik heb liever praktijk-bewijzen dan iets op papier.  Wie zegt dat deze firma over 10j nog bestaat....
 
Lid geworden
15 okt 2016
Berichten
65
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat is nu het hele gevoel dat ik hierbij heb? Toen ik over accoya begon te lezen, dacht ik: te mooi om waar te zijn. Intussen heb ik inderdaad al links en rechts enkele bedenkingen te horen gekregen.

Wat de keuze voor hout in het algemeen betreft: toen uit de offertes bleek dat hout goedkoper is dan aluminium, was voor mij de keuze snel gemaakt. Het gevoel bij tropisch hardhout zat echter nooit volledig goed, vandaar mijn enthousiasme voor verduurzaamd hout als accoya. Ok, tropisch hout dat vergrijst vind ik prachtig, maar hoe duurzaam kan zoiets echt zijn?

Misschien is daarom wel het meest interessante die ik hier gelezen heb: waarom is er bij ons zoveel obsessie voor tropisch hout? Neem gewoon dennehout en vervang je ramen na 20 jaar, zoals men in Duitsland bijv. doet.

Mijn eerste offerte voor buitenschrijnwerk was er een met gelamelleerd dennehout. Een heel stuk goedkoper dan alle andere offertes. Om welke echt goede redenen moet je gelamelleerd dennehout dan toch afwijzen?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Als je al vertrekt van de basis dat je na 20 jaar je dennenplanken moet vervangen... dan ben jij in mijn ogen niet goed bezig met duurzaam bouwen en ecologisch respect. Dan pak je beter Bamboe.
 
Lid geworden
15 okt 2016
Berichten
65
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bamboe, het nieuwe wondermateriaal.
Had ik nog niet aan gedacht voor ramen en deuren, maar eens vlug googl'en leert snel dat het inderdaad al bestaat.
Iemand al ervaringen mee/over gehoord?
Als dennenhout na 20 jaar kan gerecycleerd worden en het bij voorkeur dennenhout is die uit niet te verre streken komt, lijkt me het vervangen wel nog verdedigbaar.
Zeker als je vergelijkt met wat we weten over de zogenaamd "duurzaam beheerde tropische bossen".

 

 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Mijn vorige woning dateerde van 1950 en was voorzien van ramen in dennenhout (green). Zelf heb ik die ramen 25 jaar geleden iets laten uitfrezen om er dubbel glas in te laten plaatsen. Tot 5 jaar geleden heb ik die woning nog bewoond en de ramen waren nog altijd in prima staat. Nu bij een grondige verbouwing zijn alle ramen uitgebroken, niet omdat het houtwerk ondertussen slecht was maar wel omdat ze niet meer voldeden aan de huidige normen van luchtdichtheid en isolatiewaarde.

Die grenen ramen waren dus 67 jaar oud, en geen mens die nu ooit zal weten hoe lang die nog in dezelfde staat zouden gebleven zijn.

Verder heb ik al schrijnwerk in tropisch hout geweten dat er na 15 jaar al belabberd uitzag.

Weet ook dat in al die prachtige beschermde monumenten  nergens ramen in tropisch hout zijn geplaatst en dat de bestaande ramen in inlands (of europees) hout  soms tot meer dan 100 jaar de tijd al hebben doorstaan.

Het is dus inderdaad een obsessie en een misverstand dat schrijnwerk enkel maar degelijk zou kunnen zijn met tropisch hout.

En dat men in Duitsland na 20 jaar de dennenhouten ramen al zou (moeten) vervangen is een indianenverhaal.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
En nu kan ik het ook niet laten om hier mijn laatste ervaring (vandaag nog) neer te pennen.

Ik ben momenteel een huis van 1970 aan het updaten. Ook hier grenen ramen in prima staat en redelijk luchtdicht. Ook hier heb ik besloten om ze te behouden en er dubbel glas in te plaatsen. In de tuin is later een losstaande garage gebouwd, deze is voorzien van ramen, deur en poort in tropisch hout. Wat denk je? Rot ! 
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
Beste Charel,

Mogelijks zijn jouw ramen of schrijnwerk dan ook niet gemaakt uit het standaard "dennehout".
Mogelijks en vroeger veel meer gebruikt is Douglas Pitch pine daar waar het momenteel veelal pas in dragende constructies is toegepast.
Mogelijks is het zelfs LOUAn of Lauan.
Een tropische houtsoort uit de Fillipijnen die een vergelijkende tekening had. 
Daarnaast is het momenteel geoogste vurenhout natuurlijk van veel mindere kwaliteit dan dat gene waar vroeger schrijnwerk uit werd geproduceerd.
Een dan heb ik het over bomen die in het hoge noorden groeiden en een pak denser waren door hun vertrage groei in de koude.
Vroeger verwerkte ik wel eens ramen van een bedrijf uit Litouwen.
Vinger gelast vurenhout.
Beenjart en ecologisch.
Ook dat mocht/mag niet doorbreken.
Ongelakt is het minder aantrekkelijk, mais les gouts et les couleurs ...
Maar tegenover gelakt schrijnwerk zie je geen verschil. 
Verder het je ook nog micro gelijmd lamellen hout etc ...
Dus een pak alternatieven voor de accoya die stukken beter zijn.

Maar goed terug naar die discussie van Accoya.
Ik blijf het nog altijd een zeer stevige marketingtruc vinden.
Thermisch behandelt hout o.a verdeelt door  Hanssens uit Gent en, neen ik heb er geen commissie, bestaat al decennia lang en is afkomstig uit de Scandinavische landen.
Oorsprong dacht ik zelfs Finland waar het procede werd onwikkeld.
En dat is veel minder milieu belastend dan dat gezuurd ding uit Nieuw-Zeeland.
Maar blijkbaar is die marketingmachine daar niet zo snel aan de slag gegaan. 
Maar een product op de markt brengen om bv. schrijnwerk mee te maken waarbij je dan allemaal voorzorgen moet nemen noem ik niet echt geslaagd.
Je zou eens op een werf moeten staan waarbij ze bv. omkastingen/bekleding staan te zagen uit Accoya plaatmateriaal.
Je zal wel weten wanneer het prikt in je neus ook met een stofmasker.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan