(Ab)normaal gasverbruik (?)

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
14.127
Waarderingsscore
3.224
Punten
113
Als je dat wil vergelijken op dat niveau (0,2 m3) dan ga je toch dagen met een zéér vergelijkbaar temperatuurverloop moeten hebben.
 

Matthias MV

Nieuw Lid
Lid geworden
7 okt 2017
Berichten
89
Waarderingsscore
9
Punten
8
Hier halfopen bebouwing gebouwd in de strengste winter van België namelijk 1962-1963 met beton en spouwmuren (die nog opgevuld kunnen worden), dan isoleer ik eventueel dubbel..., vorig jaar grondig gerenoveerd en vorige maand de belangrijkste binnendeuren geplaatst. Vorig jaar had ik een verbruik tussen half oktober en 2 mei van zo'n 1250m³ gas. Maar vorig jaar had ik begin oktober de vloerverwarming laten oplopen tot het meer dan 27 graden werd in huis om erna te kunnen vloeren. Dit jaar heb ik geen verwarmingsverbruik gehad in oktober, hierdoor heb ik op dit moment al een voorsprong van 200 à 250m³ op 1 maand tijd gewonnen ten opzicht van vorig jaar. Wel dit jaar in september 2-3 dagen zonder dat ik het door had; maar stelde niet veel voor.

We zijn vorig jaar pas begin december ingetrokken in ons verbouwd huis en bleek dat ik van december tot en met februari toen tussen 200-240m³ gasverbruik had per maand zonder binnendeuren en open rolluikbakken. Daarnaast was mijn verwarmingssysteem totaal niet ingeregeld doordat mijn aannemer enkel instond voor de aansluiting van de ketel. Uiteindelijk zelf veel zitten zoeken en nu pas draait de boel op wieltjes. Vloerverwarming draait perfect met stooklijn 0.3 en buitentemperatuur op -2.5°C offset.
De radiatoren in de slaapkamer staan op stooklijn 0.65 en werken veel samen met de vloerverwarming. Mijn ketel staat begrenst op maximaal 40 graden aanvoer maar de radiatoren werken in de tussenseizoen zelfs maar op zo'n 33-35 aanvoer, 30-31 retour. En als ze alleen werken wanneer de vloerverwarming uitgeschakeld is dan gaan ze tot die 40 graden aanvoer een warmere maar een kortere sessie doen. Retour dan hooguit even 35. Maar gezamenlijk altijd maar rond 30 gemiddeld. Ketel begrenst op 30% deellalst vermogen. Volgens Vaillant 109.5% ketelrendement en maximum regime dus 40/30 @ 108%. Met 5-6 rustige stookuren op 20-30% deellast duurt het wel even maar met vloerverwarming is het niet de bedoeling een shock effect te creëren.
Iedereen zei hier dat mijn ketel te zwaar is maar eigenlijk juist niet. Men moet gewoon weten hoe je de boel moet afregelen. 2 verschillende systemen op elkaar afregelen is niet zomaar gebakken. Ik ben zelf technieker maar dan op elektrisch gebied. Ik begrijp heel goed dat een aannemer een verwarmingssysteem niet perfect kan afregelen. En perfect afregelen kost veel tijd. veel tijd = geen geld voor een aannemer. Eigenlijk is dat niet mogelijk op een paar uur. Je hebt meerdere stooksessies nodig en je moet het systeem op de voet volgen. Een aannemer zal zich daar niet mee bezig houden. Het heeft mij weken tijd gekost maar nu pluk ik er de vruchten vanaf, vaak temperatuurmetingen met infrarood + debietmetingen 2-3x per dag gedaan en een volledig stookprogramma van 3 uur afgelezen op de ketel, niet leuk maar het is nodig als je het systeem perfect wil doen afstemmen.

Het gaat om vermogen, flow, opwarmingstijd, max. temperatuur, stooklijn, druk, debiet mbt tot hoogtemeters, debiet mbt warmteafgifte (dus de grote van radiatoren, vvw kringen,...), minimaal benodigd vermogen bij -8 of -10°C, branderwachttijd juist afstellen, minimum aanvoer instellen voor kleine warmteafgifte systemen. Bij mij moet de vloerverwarming minstens 26°C aanvoer krijgen aangezien de ketel op de laagste stand te snel naar 30°C (en dat is een minimum voor een doorstroomketel) gaat en de driewegkraan zo dan bijna volledig dicht gaat. Een juiste branderwachtijd is hier dus ook weer belangrijk voor momenten waar 26 graden aanvoer nog teveel is. En dan nog alle instellingen van de thermostaat en ketel begrijpen.
Een juist stookprogramma / tijdsblok instellen. Het is verspilling om op niet aanwezige momenten een comfort temperatuur ter beschikking te hebben. Een kleine nachtverlaging is een besparing zonder veel comfort te verliezen. Daarnaast kunnen ketel die niet zo diep kunnen moduleren daarna beter stationair branden wat het rendement te goede komt zolang de retour niet voorbij 30gr gaat. Tussen 30 graden en 40 graden retour kan 7% schelen of 7% staat voor 1 graad minder warmte binnenshuis voor hetzelfde verbruik!
En bij mij zit een programma ingebouwd dat mijn tijdsblokken wegvallen van zodra het koud genoeg is. Dan draait de boel vrij. Dan blijf ik gewoon op lage temperaturen stoken maar krijgt het de vrijheid om dat in 24 uur te voldoen, en nogmaals liefst zo stationair mogelijk. Weinig/geen onderbrekingen.


Nu de binnendeuren en rolluikbakken dicht zijn denk ik met 1000m³ gas rond te komen als het een zachte winter wordt zoals vorig jaar.
Typisch huis met plateaus van 84m² + 64m² + 64m² zolderverdiep maar eigenlijk mag je de zolder maar voor de helft rekenen als bewoonbaar oppervlakte. En daaronder 77m² volledig onderkelderd, aleja aan de ene kant onder de grond en aan de andere kant boven de grond, mijn oprit loopt erlangs naar beneden.
Maar let op. Die 1000m³ is door zuinig te stoken en op de juiste momenten en met minstens 17.5 als nachtverlaging en 19.5 als maximum te hanteren, met de zon erbij wordt het in de namiddag soms nog 20. Maar met vloerverwarming vind ik dit al behaaglijk genoeg, en met dure gasprijzen is dat de compromis voor dit jaar. Met radiatoren vind ik 21 in een grote living pas comfortabel. Onze slaapkamers zijn altijd tussen 17.5 en 18.5
 
Laatst bewerkt:

Matthias MV

Nieuw Lid
Lid geworden
7 okt 2017
Berichten
89
Waarderingsscore
9
Punten
8
En bij mij zit een programma ingebouwd dat mijn tijdsblokken wegvallen van zodra het koud genoeg is. Dan draait de boel vrij. Dan blijf ik gewoon op lage temperaturen stoken maar krijgt het de vrijheid om dat in 24 uur te voldoen, en nogmaals liefst zo stationair mogelijk. Weinig/geen onderbrekingen.
Mbt dit wil ik er wel nog aan toevoegen dat men wel moet opletten dat het elektrisch verbruik niet de hoogte ingaat! Het kan zijn dat de winst die men maakt op zuinig verwarmen teniet gaat aan elektrisch verbruik van constant 24 op 24 water rondpompen. In mijn geval zit ik dan met een ketelpomp en 2 Wilo circulatiepompen (1 v. radiatoren + 1 v. vvw). Die zuigen 100W enerige op.
Op 24 uur dus 2,4 kWh terwijl mijn gemiddeld elektrisch energieverbruik maar tussen 4,3 kWh ligt! Indien een ketel de boel dus ook zuinig kan opwarmen 8 uur tijd (1/3 van een dag) bij koude buitentemperaturen verspil ik in mijn geval dus 1,6 (2/3 van 2,4kWh) kWh minder elektriciteit.
1,6 kWh elektriciteit kost vandaag nog steeds 4 keer zoveel dan 1,6 kWh gas.
1,6 x 4 = 6,4 kWh gas moet je dus kunnen besparen door op 24 uur rond te pompen.
Op vlak van vermogen kan dat het verschil maken tussen 30 graden retour en 24 uur stoken of 40 graden retour op 8 uur stoken.
Maar het systeem moet 40 graden retour aankunnen. Vloerverwarming dus niet of de tegels springen.
Volgens het Vaillant boekje 7% rendementsverschil. 6,4 kWh gas / 0,07 (of 7%) = 91 kWh

Met andere woorden als je die dag 91 kWh verwarming nodig hebt en je ketel levert dat in X-aantal uur met 30 graden retour of X-aantal uur met 40 graden retour. Reken zelf maar het verschil tussen elektrisch met gasverbruik. Punt

Kortom, een graadje minder, op het juiste moment stoken, goede inregeling, 30 graden retour bij condensatieketels, elektrische energie besparen. Het kan toch allemaal samen snel een kwart schelen op de eindrekening, en minder snel slijtage..
 
Laatst bewerkt:
Lid geworden
11 dec 2017
Berichten
16
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hier halfopen bebouwing gebouwd in de strengste winter van België namelijk 1962-1963 met beton en spouwmuren (die nog opgevuld kunnen worden), dan isoleer ik eventueel dubbel..., vorig jaar grondig gerenoveerd en vorige maand de belangrijkste binnendeuren geplaatst. Vorig jaar had ik een verbruik tussen half oktober en 2 mei van zo'n 1250m³ gas. Maar vorig jaar had ik begin oktober de vloerverwarming laten oplopen tot het meer dan 27 graden werd in huis om erna te kunnen vloeren. Dit jaar heb ik geen verwarmingsverbruik gehad in oktober, hierdoor heb ik op dit moment al een voorsprong van 200 à 250m³ op 1 maand tijd gewonnen ten opzicht van vorig jaar. Wel dit jaar in september 2-3 dagen zonder dat ik het door had; maar stelde niet veel voor.

We zijn vorig jaar pas begin december ingetrokken in ons verbouwd huis en bleek dat ik van december tot en met februari toen tussen 200-240m³ gasverbruik had per maand zonder binnendeuren en open rolluikbakken. Daarnaast was mijn verwarmingssysteem totaal niet ingeregeld doordat mijn aannemer enkel instond voor de aansluiting van de ketel. Uiteindelijk zelf veel zitten zoeken en nu pas draait de boel op wieltjes. Vloerverwarming draait perfect met stooklijn 0.3 en buitentemperatuur op -2.5°C offset.
De radiatoren in de slaapkamer staan op stooklijn 0.65 en werken veel samen met de vloerverwarming. Mijn ketel staat begrenst op maximaal 40 graden aanvoer maar de radiatoren werken in de tussenseizoen zelfs maar op zo'n 33-35 aanvoer, 30-31 retour. En als ze alleen werken wanneer de vloerverwarming uitgeschakeld is dan gaan ze tot die 40 graden aanvoer een warmere maar een kortere sessie doen. Retour dan hooguit even 35. Maar gezamenlijk altijd maar rond 30 gemiddeld. Ketel begrenst op 30% deellalst vermogen. Volgens Vaillant 109.5% ketelrendement en maximum regime dus 40/30 @ 108%. Met 5-6 rustige stookuren op 20-30% deellast duurt het wel even maar met vloerverwarming is het niet de bedoeling een shock effect te creëren.
Iedereen zei hier dat mijn ketel te zwaar is maar eigenlijk juist niet. Men moet gewoon weten hoe je de boel moet afregelen. 2 verschillende systemen op elkaar afregelen is niet zomaar gebakken. Ik ben zelf technieker maar dan op elektrisch gebied. Ik begrijp heel goed dat een aannemer een verwarmingssysteem niet perfect kan afregelen. En perfect afregelen kost veel tijd. veel tijd = geen geld voor een aannemer. Eigenlijk is dat niet mogelijk op een paar uur. Je hebt meerdere stooksessies nodig en je moet het systeem op de voet volgen. Een aannemer zal zich daar niet mee bezig houden. Het heeft mij weken tijd gekost maar nu pluk ik er de vruchten vanaf, vaak temperatuurmetingen met infrarood + debietmetingen 2-3x per dag gedaan en een volledig stookprogramma van 3 uur afgelezen op de ketel, niet leuk maar het is nodig als je het systeem perfect wil doen afstemmen.

Het gaat om vermogen, flow, opwarmingstijd, max. temperatuur, stooklijn, druk, debiet mbt tot hoogtemeters, debiet mbt warmteafgifte (dus de grote van radiatoren, vvw kringen,...), minimaal benodigd vermogen bij -8 of -10°C, branderwachttijd juist afstellen, minimum aanvoer instellen voor kleine warmteafgifte systemen. Bij mij moet de vloerverwarming minstens 26°C aanvoer krijgen aangezien de ketel op de laagste stand te snel naar 30°C (en dat is een minimum voor een doorstroomketel) gaat en de driewegkraan zo dan bijna volledig dicht gaat. Een juiste branderwachtijd is hier dus ook weer belangrijk voor momenten waar 26 graden aanvoer nog teveel is. En dan nog alle instellingen van de thermostaat en ketel begrijpen.
Een juist stookprogramma / tijdsblok instellen. Het is verspilling om op niet aanwezige momenten een comfort temperatuur ter beschikking te hebben. Een kleine nachtverlaging is een besparing zonder veel comfort te verliezen. Daarnaast kunnen ketel die niet zo diep kunnen moduleren daarna beter stationair branden wat het rendement te goede komt zolang de retour niet voorbij 30gr gaat. Tussen 30 graden en 40 graden retour kan 7% schelen of 7% staat voor 1 graad minder warmte binnenshuis voor hetzelfde verbruik!
En bij mij zit een programma ingebouwd dat mijn tijdsblokken wegvallen van zodra het koud genoeg is. Dan draait de boel vrij. Dan blijf ik gewoon op lage temperaturen stoken maar krijgt het de vrijheid om dat in 24 uur te voldoen, en nogmaals liefst zo stationair mogelijk. Weinig/geen onderbrekingen.


Nu de binnendeuren en rolluikbakken dicht zijn denk ik met 1000m³ gas rond te komen als het een zachte winter wordt zoals vorig jaar.
Typisch huis met plateaus van 84m² + 64m² + 64m² zolderverdiep maar eigenlijk mag je de zolder maar voor de helft rekenen als bewoonbaar oppervlakte. En daaronder 77m² volledig onderkelderd, aleja aan de ene kant onder de grond en aan de andere kant boven de grond, mijn oprit loopt erlangs naar beneden.
Maar let op. Die 1000m³ is door zuinig te stoken en op de juiste momenten en met minstens 17.5 als nachtverlaging en 19.5 als maximum te hanteren, met de zon erbij wordt het in de namiddag soms nog 20. Maar met vloerverwarming vind ik dit al behaaglijk genoeg, en met dure gasprijzen is dat de compromis voor dit jaar. Met radiatoren vind ik 21 in een grote living pas comfortabel. Onze slaapkamers zijn altijd tussen 17.5 en 18.5
Beste Matthias

Awel dat is eigenlijk ook net wat ik bedoel. Ik heb het vermoeden dat mijn ketel gewoon niet 100% correct is afgesteld, wat begrijpelijk is natuurlijk gezien de complexiteit. Ik ben dit topic ook gestart met de vraag of mijn vermoeden al dan nie kan/kon kloppen, of dat ons verbruik van 1750-1800 m³ per jaar voor een nieuwbouw normaal is. (gezien dat mijn collega's in gelijkaardige nieuwbouwwoningen toekomen met 1000-1100 m³).

Ik ben daarom ook op zoek naar iemand die dit allemaal kent en kan inregelen, maar dat is niet zo evident te vinden precies :)
Ik ben nu alvast begonnen met het loggen van het gasverbruik en zie dat mijn ketel eigenlijk nooit af staat maar constant aan het verwarmen is... niet veel, maar af staat hij nooit. Momenteel zitten we hier nu met een gasverbruik toch nog van +/- 7-10 m³/dag...
 

Matthias MV

Nieuw Lid
Lid geworden
7 okt 2017
Berichten
89
Waarderingsscore
9
Punten
8
Hier halfopen bebouwing gebouwd in de strengste winter van België namelijk 1962-1963 met beton en spouwmuren (die nog opgevuld kunnen worden), dan isoleer ik eventueel dubbel..., vorig jaar grondig gerenoveerd en vorige maand de belangrijkste binnendeuren geplaatst. Vorig jaar had ik een verbruik tussen half oktober en 2 mei van zo'n 1250m³ gas. Maar vorig jaar had ik begin oktober de vloerverwarming laten oplopen tot het meer dan 27 graden werd in huis om erna te kunnen vloeren. Dit jaar heb ik geen verwarmingsverbruik gehad in oktober, hierdoor heb ik op dit moment al een voorsprong van 200 à 250m³ op 1 maand tijd gewonnen ten opzicht van vorig jaar. Wel dit jaar in september 2-3 dagen zonder dat ik het door had; maar stelde niet veel voor.

We zijn vorig jaar pas begin december ingetrokken in ons verbouwd huis en bleek dat ik van december tot en met februari toen tussen 200-240m³ gasverbruik had per maand zonder binnendeuren en open rolluikbakken. Daarnaast was mijn verwarmingssysteem totaal niet ingeregeld doordat mijn aannemer enkel instond voor de aansluiting van de ketel. Uiteindelijk zelf veel zitten zoeken en nu pas draait de boel op wieltjes. Vloerverwarming draait perfect met stooklijn 0.3 en buitentemperatuur op -2.5°C offset.
De radiatoren in de slaapkamer staan op stooklijn 0.65 en werken veel samen met de vloerverwarming. Mijn ketel staat begrenst op maximaal 40 graden aanvoer maar de radiatoren werken in de tussenseizoen zelfs maar op zo'n 33-35 aanvoer, 30-31 retour. En als ze alleen werken wanneer de vloerverwarming uitgeschakeld is dan gaan ze tot die 40 graden aanvoer een warmere maar een kortere sessie doen. Retour dan hooguit even 35. Maar gezamenlijk altijd maar rond 30 gemiddeld. Ketel begrenst op 30% deellalst vermogen. Volgens Vaillant 109.5% ketelrendement en maximum regime dus 40/30 @ 108%. Met 5-6 rustige stookuren op 20-30% deellast duurt het wel even maar met vloerverwarming is het niet de bedoeling een shock effect te creëren.
Iedereen zei hier dat mijn ketel te zwaar is maar eigenlijk juist niet. Men moet gewoon weten hoe je de boel moet afregelen. 2 verschillende systemen op elkaar afregelen is niet zomaar gebakken. Ik ben zelf technieker maar dan op elektrisch gebied. Ik begrijp heel goed dat een aannemer een verwarmingssysteem niet perfect kan afregelen. En perfect afregelen kost veel tijd. veel tijd = geen geld voor een aannemer. Eigenlijk is dat niet mogelijk op een paar uur. Je hebt meerdere stooksessies nodig en je moet het systeem op de voet volgen. Een aannemer zal zich daar niet mee bezig houden. Het heeft mij weken tijd gekost maar nu pluk ik er de vruchten vanaf, vaak temperatuurmetingen met infrarood + debietmetingen 2-3x per dag gedaan en een volledig stookprogramma van 3 uur afgelezen op de ketel, niet leuk maar het is nodig als je het systeem perfect wil doen afstemmen.

Het gaat om vermogen, flow, opwarmingstijd, max. temperatuur, stooklijn, druk, debiet mbt tot hoogtemeters, debiet mbt warmteafgifte (dus de grote van radiatoren, vvw kringen,...), minimaal benodigd vermogen bij -8 of -10°C, branderwachttijd juist afstellen, minimum aanvoer instellen voor kleine warmteafgifte systemen. Bij mij moet de vloerverwarming minstens 26°C aanvoer krijgen aangezien de ketel op de laagste stand te snel naar 30°C (en dat is een minimum voor een doorstroomketel) gaat en de driewegkraan zo dan bijna volledig dicht gaat. Een juiste branderwachtijd is hier dus ook weer belangrijk voor momenten waar 26 graden aanvoer nog teveel is. En dan nog alle instellingen van de thermostaat en ketel begrijpen.
Een juist stookprogramma / tijdsblok instellen. Het is verspilling om op niet aanwezige momenten een comfort temperatuur ter beschikking te hebben. Een kleine nachtverlaging is een besparing zonder veel comfort te verliezen. Daarnaast kunnen ketel die niet zo diep kunnen moduleren daarna beter stationair branden wat het rendement te goede komt zolang de retour niet voorbij 30gr gaat. Tussen 30 graden en 40 graden retour kan 7% schelen of 7% staat voor 1 graad minder warmte binnenshuis voor hetzelfde verbruik!
En bij mij zit een programma ingebouwd dat mijn tijdsblokken wegvallen van zodra het koud genoeg is. Dan draait de boel vrij. Dan blijf ik gewoon op lage temperaturen stoken maar krijgt het de vrijheid om dat in 24 uur te voldoen, en nogmaals liefst zo stationair mogelijk. Weinig/geen onderbrekingen.


Nu de binnendeuren en rolluikbakken dicht zijn denk ik met 1000m³ gas rond te komen als het een zachte winter wordt zoals vorig jaar.
Typisch huis met plateaus van 84m² + 64m² + 64m² zolderverdiep maar eigenlijk mag je de zolder maar voor de helft rekenen als bewoonbaar oppervlakte. En daaronder 77m² volledig onderkelderd, aleja aan de ene kant onder de grond en aan de andere kant boven de grond, mijn oprit loopt erlangs naar beneden.
Maar let op. Die 1000m³ is door zuinig te stoken en op de juiste momenten en met minstens 17.5 als nachtverlaging en 19.5 als maximum te hanteren, met de zon erbij wordt het in de namiddag soms nog 20. Maar met vloerverwarming vind ik dit al behaaglijk genoeg, en met dure gasprijzen is dat de compromis voor dit jaar. Met radiatoren vind ik 21 in een grote living pas comfortabel. Onze slaapkamers zijn altijd tussen 17.5 en 18.5
Beste Matthias

Awel dat is eigenlijk ook net wat ik bedoel. Ik heb het vermoeden dat mijn ketel gewoon niet 100% correct is afgesteld, wat begrijpelijk is natuurlijk gezien de complexiteit. Ik ben dit topic ook gestart met de vraag of mijn vermoeden al dan nie kan/kon kloppen, of dat ons verbruik van 1750-1800 m³ per jaar voor een nieuwbouw normaal is. (gezien dat mijn collega's in gelijkaardige nieuwbouwwoningen toekomen met 1000-1100 m³).

Ik ben daarom ook op zoek naar iemand die dit allemaal kent en kan inregelen, maar dat is niet zo evident te vinden precies :)
Ik ben nu alvast begonnen met het loggen van het gasverbruik en zie dat mijn ketel eigenlijk nooit af staat maar constant aan het verwarmen is... niet veel, maar af staat hij nooit. Momenteel zitten we hier nu met een gasverbruik toch nog van +/- 7-10 m³/dag...
Als dit verbruik over de net afgelopen koudegolf is genomen dan is 7-10m³/dag best normaal.
Hier voorbije 3 dagen vrijdag + weekend 28,5m³ gad verbruikt en 18 dagen in december op 127m³ gas terwijl ik voor de hele maand november op 102m³ gas zat.
Dat is inclusief warm water. 127m³ / 18 dagen = 7m³/dag gemiddeld in december.
Tijdens de werkdagen verbruiken we wel een stuk minder dan in het weekend. Tijdens de werkweek hebben we deze koudegolf doorbeten met slechts 17 tot 18 graden na het koken savonds en slechts 16,5 op de slaapkamers. En minimaal 15 graden begrenst tussen middernacht en 5u in de vroege ochtend en dit werd ook soms net bereikt. Nu er weer zachtere en vochtere buitenlucht aangebroken is krikken we de binnentemperatuur ook weer op naar 20 graden en 17,5 in de slaapkamers.
Het is tijdens een koudegolf dat er het meest te besparen valt. Ondanks de verlaging werkte de verwarming tijdens de dag bijna non stop wat de behaagelijkheid verhoogt ondanks lagere luchttemperatuur, dit omdat de warmteuitstraling toch hoger en continue aanwezig is via vvw en radiatoren. Liever 2 weken 2 graden minder om de andere 20 weken een halve graad extra comfort te geven 😉. Maar hoe lager de relatieve luchtvochtigheid hoe sneller men een koud gevoel zal krijgen. Begin december lag de vochtigheid in ons huis eerder tussen 55-60%. Nu is dat slechts 35-38%. 16-17 graden voelt warmer bij 70% luchtvochtigheid dan bij 30%. Dus een extra dwijltje slaan kan helpen in dergelijke gevallen. 16-17 graden voelt ook anders aan indien er wind is of geen wind, indien er warmtestraling is via de zon enzovoort...
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan