(Ab)normaal gasverbruik (?)

Lid geworden
11 dec 2017
Waarderingsscore
0
Punten
1
Nu de prijzen steeds meer blijven stijgen hebben we zoals iedereen ons verbruik nogmaals onder de loep genomen. Voor onze situatie komen we uit op een jaarlijks gasverbruik van 1780 m³ onder volgende omstandigheden:

- Vrijstaand huis, bouwjaar 2019, E15, bewoonbaar oppervlak +/- 275m²

- Verwarming via vloerverwarming dmv een gasketel, verwarming actief voor +/- 125m², ingesteld op 22°C, steel standaard uit van half april tot mid oktober

- Warm water mbv 160L boiler, verwarmd op basis van gas, ingesteld op 55°C

- 2 personen

Omdat dit mij vrij veel lijkt en het moeilijk is om een juist vergelijkingspunt te vinden stel ik de vraag hier: is dit een normaal gasverbruik voor deze situatie of scheelt er ergens iets?

Alvast bedankt! :)

Zomermaanden zit het verbruik rond 3m³ per maand voor SWW.
3m3 per maand?
Ik heb hier 0,5m3 per dag, en dat is enkel voor de keukenboiler. Ik laat het maar 1 keer per dag opstoken tot 60°. ‘s Avonds zit er nog 45° in.
100L.
Wel redelijk langen leidingen tussen ketel en boiler.
3m³ per maand vind ik ook wel straf... Wij zitten hier in de zomermaanden toch op 0,75m³ per dag ongeveer...

Amai, dat klinkt wel erg veel.
Wij 2014 (wel hob), 225m², e-peil 44 (zonder zonnepanelen) en een jaarverbruik gas van 500m³.
Hoe zit het dan met je isolatie, luchtdichtheid, ventilatie?
Een laag e-peil vooral via technieken?
Mss eens laten nakijken of de installatie wel goed afgesteld staat?

Wij zijn met 4personen, zo'n 255m² waarvan 150m² verwarmd (VVW).
Gasdoorstromer die enkel op buitensensor werkt.
Verbruik zit op zo'n 755m³ per jaar. Geen nachtverlaging, als de verwarming aan staat is het zo'n 22,5°C.
Deze winter ga ik de stooklijn lager zetten en (indien nodig) bijverwarmen met de airco.

Woning heeft een E-peil van 16 en is van 2018 in gebruik.
Zelfs met de huidige prijs... Hoeveel denk je te gaan besparen...
Behalve als je overschot hebt van de pv en terugdraaiende teller.
Uw gasverbruik komt op 1500€ met de huidige hoge prijs...

Prijs gaat los boven de 2€ per m3 hoor.
Het zal eerder 3€ worden aangezien de groothandelsprijs nu op 2€ zit....

Prijs gaat los boven de 2€ per m3 hoor.
Het zal eerder 3€ worden aangezien de groothandelsprijs nu op 2€ zit....
idd us komt op 1500€ En de gasprijs is nu dalende. En normaal zou (als ik de overheid moet geloven) dat tegen november al heel wat teruggeschroefd moeten zijn.

Wij zijn met 4personen, zo'n 255m² waarvan 150m² verwarmd (VVW).
Gasdoorstromer die enkel op buitensensor werkt.
Verbruik zit op zo'n 755m³ per jaar. Geen nachtverlaging, als de verwarming aan staat is het zo'n 22,5°C.
Deze winter ga ik de stooklijn lager zetten en (indien nodig) bijverwarmen met de airco.

Woning heeft een E-peil van 16 en is van 2018 in gebruik.
Voorlopig nog terugdraaiende teller en overschot van PV...
En momenteel 350m³ verbruik van dit voorjaar, dit ga ik toch zo laag mogelijk proberen te houden.

Wij zitten met 220m2, HoB uit 2020 en E10 ook op 1700m3 gas.
Vvw enkel glv stond altijd op 22,5°, dit was in 2021.

Vanaf 2022 de max temp van de vvw omlaag beginnen halen van 40° naar 33°, en dat scheelde 20% in gasverbruik tov 2021, maar de winter was zacht dus moeilijk te vergelijken.
Oktober loopt op z'n eind.
Oktober 2021: 147m³ gas gebruikt.
Oktober 2022 tem 22/10: 21m3 gas verbruikt.

2022 heeft tot nu toe maar 117 graaddagen tov 216 graaddagen in 2021. Dus pakweg de helft.
Maar we gaan op 30m³ uitkomen, dus 1/5 van het verbruik in 2021.

Thermostaat glv: 20° ipv 22,5°
SWW van 60 naar 50

Verder geen aanpassingen gedaan, niks ingeboet qua comfort. Ik ga nog altijd uit van maximum
2021 Okt tem Maart: 1200m³ gas
Ik hoop in 2022 op maximum 600 uit te komen. En dus op jaarbasis richting die 1000 te gaan.

Vorige week de meterstanden doorgegeven, we kwamen op 494m³ van oktober '21 tot nu.
HOB bwj '16 - '17 met E29 denk ik. 245m² bewoonbare oppervlakte met enkel op het glvl 91m² vvw de thermostaat staat hier heel het jaar door op 21.5°C en het sww gaat via de doorstromer van de gasketel.

Ik heb ook eens de vorige meterstanden bekeken en het hoogste is rond de 560m³ 2 jaar geleden.

Ik denk dat de meesten onder ons bu pas het besef krijgen wat voor een verbruik ze hebben nu ze het in hunne portemonnee aan't voelen zijn. Is de energie goedkoop kraait er gene haan naar, nu de prijzen hoog staan (en wellicht hoog zullen blijven) vallen er her en der lijken uit de kast. Nee, luxe brengt een hoger verbruik met zich mee en als die luxe amper iets kost, vindt men dat ook niet erg. Nu kost luxe wel geld en dan komt de doemdenkerij van "abnormaal" hoog verbruik boven drijven.
Dat iedereen uit het gezin elke dag zijn lange douche neemt
, zou nu wel eens kunnen verdwijnen. Misschien komt men ook wel eens tot besef dat energie een "duurzaam" iets is, dat energie niet zomaar een vanzelfsprekendheid is...
Ik weet al jaren wat mijn energieverbruik is, het enige op welke manier ik er voorlopig iets aan kan doen, is overschakelen op zonne-energie (zonnepanelen), gas kan ik tot op vandaag de dag helaas niet zelf winnen. Ik ben dan ook niet verbaasd wat de eindfactuur gaat zijn.

Er valt blijkbaar geen staat op te maken: E-gewijs goed scorende woningen die toch een 'hoog' verbruik hebben, 'oudere' woningen die redelijk scoren. Dan vraag ik me af: wij hebben nu een verbruik van 1800 m3 per jaar (

• deels gesloten bebouwing,
  • 330 m² bewoonbare oppervlakte,
  • huis van 1930,
  • muren niet geïsoleerd,
  • dak wel met 30 cm rotswol en tweede dak met 26 houtwol,
  • oud dubbel glas
  • temperatuur 20,4 °C)
Hoeveel besparing gaan we hebben (gaan we het überhaupt hebben) als we de muren laten isoleren en nieuwe ramen steken ?

Er valt blijkbaar geen staat op te maken: E-gewijs goed scorende woningen die toch een 'hoog' verbruik hebben, 'oudere' woningen die redelijk scoren. Dan vraag ik me af: wij hebben nu een verbruik van 1800 m3 per jaar (

• huis van 1930,
  • muren niet geïsoleerd,
  • oud dubbel glas
  • temperatuur 20,4 °C)
Hoeveel besparing gaan we hebben (gaan we het überhaupt hebben) als we de muren laten isoleren en nieuwe ramen steken ?

Geen simpele vraag: hoeveel verliesoppervlak is er niet geïsoleerd en hoe compact is de woning? maak je nu al gebruik van zonnewinsten? Hoe luchtdicht zijn de constructies? Allemaal eigenschappen die vervat zitten in het S-peil.
Iedereen doet precies alsof een E-peil de bepalende factor voor een energiezuinige woning is maar het S-peil is hier minstens even relevant.
E-peil moet steeds gezien worden als 'hoe energiezuinig wordt de warmtevraag ingevuld', de warmtevraag blijft bepaald door het S-peil.
U-waarde van een gebouwdeel wordt nog altijd uitgedrukt in W/m²K Watt per vierkante meter per Kelvin en warmte/koude kiest de weg van de minste weerstand, in dit geval je gevels, ramen & vloer.

hoeveel m² gevel is niet geïsoleerd
hoeveel m² ramen is niet geïsoleerd
hoeveel m² is al geïsoleerd met welke U-waarde?

nog een factor: gebruikersgedrag: ga je de thermostaat op 20.4°C laten staan of ga je dan toch wat hoger? Haal je op vandaag overal die temperatuur of enkel in bepaalde ruimtes?

• huis van 1930,
  • muren niet geïsoleerd,
  • oud dubbel glas
  • temperatuur 20,4 °C)
moeilijk te bepalen. Met oktobermaanden zoals nu.... en de investering van de werken... dan ga je niets besparen (financieel gezien.)
veel variabelen die steeds veranderen.
18000kwh voor zo'n grote woning is echt niet slecht

nieuwe ramen gaan wss wel een beter comfort geven naar koudestraling en geluid geven.
Muren zullen volle muren zijn.

• huis van 1930,
  • muren niet geïsoleerd,
  • oud dubbel glas
  • temperatuur 20,4 °C)

Geen simpele vraag: hoeveel verliesoppervlak is er niet geïsoleerd en hoe compact is de woning? maak je nu al gebruik van zonnewinsten? Hoe luchtdicht zijn de constructies? Allemaal eigenschappen die vervat zitten in het S-peil.
Iedereen doet precies alsof een E-peil de bepalende factor voor een energiezuinige woning is maar het S-peil is hier minstens even relevant.
E-peil moet steeds gezien worden als 'hoe energiezuinig wordt de warmtevraag ingevuld', de warmtevraag blijft bepaald door het S-peil.
U-waarde van een gebouwdeel wordt nog altijd uitgedrukt in W/m²K Watt per vierkante meter per Kelvin en warmte/koude kiest de weg van de minste weerstand, in dit geval je gevels, ramen & vloer.

hoeveel m² gevel is niet geïsoleerd
hoeveel m² ramen is niet geïsoleerd
hoeveel m² is al geïsoleerd met welke U-waarde?

nog een factor: gebruikersgedrag: ga je de thermostaat op 20.4°C laten staan of ga je dan toch wat hoger? Haal je op vandaag overal die temperatuur of enkel in bepaalde ruimtes?
Dat het geen simpele vraag is, daar was ik me al van bewust.

Ik kan hier heel mijn woning uit de doeken doen maar ik denk dat ik dan beter een volgend draadje start. Maar om kort te gaan: ik zal sowieso laten isoleren, er komen sowieso andere ramen en alles zal sowieso luchtdicht worden afgewerkt. En mochten we toch nog opteren voor vloerverwarming, dan zal ook de vloer worden aangepakt. Al was dit alles maar voor een toekomstig positief 'vodje papier' dat EPC heet. En naar ik mag hopen toch ook een significante daling in het verbruik.

Oh ja, er is geen reden om de thermostaat weer hoger te zetten; wij (ouders met 3 tieners) hebben hier genoeg met 20,4 °C

• huis van 1930,
  • muren niet geïsoleerd,
  • oud dubbel glas
  • temperatuur 20,4 °C)
moeilijk te bepalen. Met oktobermaanden zoals nu.... en de investering van de werken... dan ga je niets besparen (financieel gezien.)
veel variabelen die steeds veranderen.
18000kwh voor zo'n grote woning is echt niet slecht

nieuwe ramen gaan wss wel een beter comfort geven naar koudestraling en geluid geven.
Muren zullen volle muren zijn.
Neen, op basis van zo'n oktobermaanden, zou ik denk ik, zelfs geen kosten overwegen. Hoewel... voor een goed EPC-attest naar de toekomst toe...

@Mario_ : 1800 m3 gas... vertegenwoordigt ongeveer 21 à 22.000 kWh aan energie volgens mijn leverancier. Dan zitten we nog steeds maar aan het gemiddelde maar met die verbeteringen zou ik toch significant beter willen uitkomen dan het gemiddelde.

Op de bovenverdieping van de achterbouw zit al nieuw hoogrendementsglas en dat scheelt inderdaad een heel pak qua geluid. En qua koudestraling. De achterste muur is vol, enkelsteens, de zijmuur is een 'omgekeerde' spouwmuur (heb ik me laten vertellen). Heel erg vervuild weliswaar.

Amai ik ben nog steeds verbaasd van de vele reacties... de helft vindt onze 1750 m³ normaal, de andere helft vindt dit vrij hoog :)

Nog even nieuwe info die we ondertussen vergaard hebben:
- We hebben een extra logger aan onze digitale meter gehangen die ons stroom- en gasverbruik nauwkeurig opvolgt (gas elke
- We zagen dat we standaard 1,5m³ gas verbruikten aan SWW in de zomer --> na onderzoek bleek onze retourleiding (die enkele uren per dag elke 15min 2min rondpompt zodat de afnamepunten warm water hebben) veel verbruikte. Door deze uit te schakelen viel ons verbruik terug naar 0,5m³/dag. We verbruiken nu weliswaar meer water maar dit is beduidend goedkoper. Op jaarbasis is dit een vermindering van +/- 350m³.
- Nu de verwarming terug opstaat stijgt het verbruik terug naar 7-8m³/dag op grijze dagen en 3-4m³ op zonnige dagen. Ruimtetemperatuur momenteel ingesteld op 21,5°C.

Daarnaast:
- Ventilatiesysteem D: gaan we eens uitzetten voor enkele dagen en kijken wat dit brengt. Feedback van de energie expert die onze EPB deed hier was dat ons systeem een ruim bovengemiddelde warmterecuperatie heeft
- Luchtdichtheid van onze woning was bijzonder goed gescoord, kregen we als feedback van de energie expert (ook hier ruim bovengemiddeld)
- Verder zijn alle oppervlakken geïsoleerd volgens de norm met uitzondering van de zijkanten van 1 dakkappelletje op zolder (waar niet verwarmd wordt), dit was ongeveer 0,5 m³

Op basis van de info van het uitschakelen van het ventilatiesysteem gaan we kijken of we iemand onafhankelijk kunnen laten langskomen. We willen ook de instellingen van onze ketel namelijk nog eens laten nakijken....

Amai ik ben nog steeds verbaasd van de vele reacties... de helft vindt onze 1750 m³ normaal, de andere helft vindt dit vrij hoog :)

Nog even nieuwe info die we ondertussen vergaard hebben:
- We hebben een extra logger aan onze digitale meter gehangen die ons stroom- en gasverbruik nauwkeurig opvolgt (gas elke
- We zagen dat we standaard 1,5m³ gas verbruikten aan SWW in de zomer --> na onderzoek bleek onze retourleiding (die enkele uren per dag elke 15min 2min rondpompt zodat de afnamepunten warm water hebben) veel verbruikte. Door deze uit te schakelen viel ons verbruik terug naar 0,5m³/dag. We verbruiken nu weliswaar meer water maar dit is beduidend goedkoper. Op jaarbasis is dit een vermindering van +/- 350m³.
- Nu de verwarming terug opstaat stijgt het verbruik terug naar 7-8m³/dag op grijze dagen en 3-4m³ op zonnige dagen. Ruimtetemperatuur momenteel ingesteld op 21,5°C.

Daarnaast:
- Ventilatiesysteem D: gaan we eens uitzetten voor enkele dagen en kijken wat dit brengt. Feedback van de energie expert die onze EPB deed hier was dat ons systeem een ruim bovengemiddelde warmterecuperatie heeft
- Luchtdichtheid van onze woning was bijzonder goed gescoord, kregen we als feedback van de energie expert (ook hier ruim bovengemiddeld)
- Verder zijn alle oppervlakken geïsoleerd volgens de norm met uitzondering van de zijkanten van 1 dakkappelletje op zolder (waar niet verwarmd wordt), dit was ongeveer 0,5 m³

Op basis van de info van het uitschakelen van het ventilatiesysteem gaan we kijken of we iemand onafhankelijk kunnen laten langskomen. We willen ook de instellingen van onze ketel namelijk nog eens laten nakijken....
Ventilatie uitschakelen zou ik niet doen! Je huis is luchtdicht dus je moet mechanisch ventileren.
Hier stond deze in 2021 standaard op niveau 2, nu draait deze op stand 1 en luchtkwaliteit blijft even goed.

Eigenlijk kan je dat ook perfect berekenen voor ventilatie.
Stel een debiet van 100m³/u.
Soortgelijke massa lucht is 1.29kg/m³.
Je ventileert dus 129kg lucht/u.
Stel binnen 20° en buiten gemiddeld 5° in de winter, dus een verschil van 15K.
Soortgelijke warmte lucht is 710J/kg K.
Je ventilatie zorgt dus voor een warmteflux van 129kg/u * 710J/kg K * 15K = 1.37 MJ/u
Daarvan wordt pakweg 80% gerecupereerd door de warmtewisseling. Dan zit je met een netto warmteflux van binnen naar buiten van 1.37 MJ/u * 20% = 2.75kJ/u.
Dat komt neer op een warmtevermogen van 75W en een energie van 1.8kWh/24u oftewel ongeveer 0.18m³ gas per dag in de winter voor ventilatie.

Berekening kan je uiteraard exacte maken met huistere/concretere cijfers

Met uitschakelen bedoelde ik ook slecht voor enkele dagen, kwestie van gewoon te kijken of dit effectief rond deze 0,18m³ gas overeen komt of dit meer is... je weet nooit of daar iets aan scheelt natuurlijk :)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan