(Ab)normaal gasverbruik (?)

Lid geworden
11 dec 2017
Waarderingsscore
0
Punten
1
Nu de prijzen steeds meer blijven stijgen hebben we zoals iedereen ons verbruik nogmaals onder de loep genomen. Voor onze situatie komen we uit op een jaarlijks gasverbruik van 1780 m³ onder volgende omstandigheden:

- Vrijstaand huis, bouwjaar 2019, E15, bewoonbaar oppervlak +/- 275m²

- Verwarming via vloerverwarming dmv een gasketel, verwarming actief voor +/- 125m², ingesteld op 22°C, steel standaard uit van half april tot mid oktober

- Warm water mbv 160L boiler, verwarmd op basis van gas, ingesteld op 55°C

- 2 personen

Omdat dit mij vrij veel lijkt en het moeilijk is om een juist vergelijkingspunt te vinden stel ik de vraag hier: is dit een normaal gasverbruik voor deze situatie of scheelt er ergens iets?

Alvast bedankt! :)

Je zit dan rond het gemiddelde, volgens algemene cijfers die op de VREG site staan.
17.000Kwh staat daar (verwarming, koken en WW) en jij zit rond de 18156 Kwh.

Nu de prijzen steeds meer blijven stijgen hebben we zoals iedereen ons verbruik nogmaals onder de loep genomen. Voor onze situatie komen we uit op een jaarlijks gasverbruik van 1780 m³ onder volgende omstandigheden:

- Vrijstaand huis, bouwjaar 2019, E15, bewoonbaar oppervlak +/- 275m²

- Verwarming via vloerverwarming dmv een gasketel, verwarming actief voor +/- 125m², ingesteld op 22°C, steel standaard uit van half april tot mid oktober

- Warm water mbv 160L boiler, verwarmd op basis van gas, ingesteld op 55°C

- 2 personen

Omdat dit mij vrij veel lijkt en het moeilijk is om een juist vergelijkingspunt te vinden stel ik de vraag hier: is dit een normaal gasverbruik voor deze situatie of scheelt er ergens iets?

Alvast bedankt! :)
Is niet zo veel. Je hebt alleenstaande woning en dan ook nog eens een zeer ruime.

Je zit dan rond het gemiddelde, volgens algemene cijfers die op de VREG site staan.
Ja die cijfers had ik ook gezien, al verwacht ik met een nieuwbouw, slechts 2 personen (en koken op inductie) toch lager uit te komen dan het gemiddelde?

Ja die cijfers had ik ook gezien, al verwacht ik met een nieuwbouw, slechts 2 personen (en koken op inductie) toch lager uit te komen dan het gemiddelde?
Je opp is een stuk boven het gemiddelde. Meeste woningen zitten tussen de 150 en 200m.
Een open bebouwing, dus langs 4 zijden heb je verlies. Bij gesloten bebouwing heb je dat niet.
Of je met 2 of 4 bent, maakt niet zoveel uit. Met 4 is er zelfs 2 x het afgifte-vermogen van een persoon in huis.
2 personen kunnen door lang en warm te douchen meer sww verbruiken dan 5 personen die kort en iets minder warm douchen.

Wij zitten met 220m2, HoB uit 2020 en E10 ook op 1700m3 gas.
Vvw enkel glv stond altijd op 22,5°, dit was in 2021.

Vanaf 2022 de max temp van de vvw omlaag beginnen halen van 40° naar 33°, en dat scheelde 20% in gasverbruik tov 2021, maar de winter was zacht dus moeilijk te vergelijken.

Je opp is een stuk boven het gemiddelde. Meeste woningen zitten tussen de 150 en 200m.
Een open bebouwing, dus langs 4 zijden heb je verlies. Bij gesloten bebouwing heb je dat niet.
Of je met 2 of 4 bent, maakt niet zoveel uit. Met 4 is er zelfs 2 x het afgifte-vermogen van een persoon in huis.
2 personen kunnen door lang en warm te douchen meer sww verbruiken dan 5 personen die kort en iets minder warm douchen.
Misschien hoger dan het gemiddelde, maar aangezien we daar slechts <50% van verwarmen had ik toch een lager verbruik verwacht, zeker aangezien we slechts de helft van het jaar verwarmen.
Mocht dit verbruik kloppen wil dit zeggen dat we evenveel verbruiken als bv mijn ouders (open bebouwing, 200 m², bouwjaar 1980) en dat kan ik moeilijk vatten

Vanaf 2022 de max temp van de vvw omlaag beginnen halen van 40° naar 33°, en dat scheelde 20% in gasverbruik tov 2021, maar de winter was zacht dus moeilijk te vergelijken.
Toch ook zo een hoog verbruik? Ik kan het moeilijk geloven omdat iedereen rondom ons een verbruik heeft dat max 1200 m³ is...
Wel een enorm verschil door het wijzigen van de temperatuur (ondanks een zachtere winter)... Merk je hier naar comfort eigenlijk iets van?

Misschien hoger dan het gemiddelde, maar aangezien we daar slechts <50% van verwarmen had ik toch een lager verbruik verwacht, zeker aangezien we slechts de helft van het jaar verwarmen.
Mocht dit verbruik kloppen wil dit zeggen dat we evenveel verbruiken als bv mijn ouders (open bebouwing, 200 m², bouwjaar 1980) en dat kan ik moeilijk vatten
Het gedeelte dat je niet verwarmd, zit wel mee in jou isolatieschil. Dus gaat er altijd warmte naar die kamers.

Mijn situatie is maar beperkt vergelijkbaar, dus je kan dit niet als volwaardige referentie gebruiken.

Gesloten bebouwing in de stad met bewoonbare oppervlakte 196 m2, waarvan 170 m2 verwarmd.
vloerverwarming beneden, radiatoren boven. Oud, niet condenserende gasketel op 45 gr; boiler 200 l op 40 gr. Temperatuur op kamerthermostaat 21 gr.

Gasverbruik: tussen 800 m3 en 850 m3.

Jouw cijfers lijken me inderdaad aan de hoge kant...

Ik heb in een oude woning zonder enige vorm van isolatie in de muren (wel in plat dak en vloer, boven kelder). 250m2 bewoonbaar, volledig plat en dus ook plat dak, wat dus neerkomt op veel verliesoppervlak en de ‘verlieswarmte’ van de leefruimte warmt dus ook geen bovenverdieping op vooraleer verloren te gaan, is meteen buiten. Veel glas 1.0
Vloerverwarming op 21°
Ik verbruik 17000kWh in een warm jaar (bvb 2020), 20000 in een normaal jaar (zoals bvb 2021). Gemiddeld ongeveer 9 kWh per graaddag.
Mijn SWW voor badkamer is puur elektrisch. Op gas zou dit op een jaar een extra 3000kWh waard zijn.

Laatst bewerkt:
Je leeft in een huis waar +6 personen kunnen in leven
aantal personen die er effectief wonen heeft weinig invloed

begin met 20 of 21°C in te stellen
en doe een trui aan als het koud is

Je verbruik ingeven op energieid.be en dan kan je vergelijken ongeacht strenge of zachte winter

Die andere 50% neemt energie weg uit deel dat je verwarmt, tenzij tussen die 2 veel isolatie zit
welke ventilatie?

Mijn situatie is maar beperkt vergelijkbaar, dus je kan dit niet als volwaardige referentie gebruiken.

Gesloten bebouwing in de stad met bewoonbare oppervlakte 196 m2, waarvan 170 m2 verwarmd.
vloerverwarming beneden, radiatoren boven. Oud, niet condenserende gasketel op 45 gr; boiler 200 l op 40 gr. Temperatuur op kamerthermostaat 21 gr.

Gasverbruik: tussen 800 m3 en 850 m3.

Jouw cijfers lijken me inderdaad aan de hoge kant...
Jij hebt veel minder buitenmuren, dat maakt groot verschil

Hier schrik ik toch wel van voor die nieuwe woningen!
Wij zitten rond de 1000m3.

HOB van 2008 (epeil zonder zonnepanelen was iets van 78).
Altijd 22graden in huis, overal.
230m2
Warm water ook via gas ketel (ongeveer 30m3/maand).

Hier schrik ik toch wel van voor die nieuwe woningen!
Wij zitten rond de 1000m3.

HOB van 2008 (epeil zonder zonnepanelen was iets van 78).
Altijd 22graden in huis, overal.
230m2
Warm water ook via gas ketel (ongeveer 30m3/maand).
Voor sommige is, was energieverbruik geen punt bij de bouwplannen

Toch ook zo een hoog verbruik? Ik kan het moeilijk geloven omdat iedereen rondom ons een verbruik heeft dat max 1200 m³ is...
Wel een enorm verschil door het wijzigen van de temperatuur (ondanks een zachtere winter)... Merk je hier naar comfort eigenlijk iets van?
Qua comfort geen verschil gemerkt. Eigenlijk draait de ketel continue op lagere temperatuur ipv te pendelen.

Wij gaan ook naar 20-21°, en ik vermoed dat door zonnewinsten dat we veel dagen richting 22-23 zullen gaan.

Hier hetzelfde verbruik. Circa 300m2 waarvan 180m2 verwarmd- 3 Personen.
Gasketel met doorstromer; op winterdagen een verbruik van 8- max.11m3 per dag.
Tussen mei- oktober slaat de verwarming niet aan. Gasverbruik nu is circa 0,3m3 per dag voor warm water.

Veel ramen waardoor het s'nachts snel afkoelt. Tot op heden heb ik altijd 23°c dag en 21°c nacht ingesteld.
Dit jaar ga ik eens proberen continue 22°c aan te houden om te zien of dit invloed heeft op het verbruik.

Verbruik lijkt mij toch niet abnormaal te zijn.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit zo een hoog verbruik gehad... Qua woning vergelijkbaar, gebouwd in 2006, E-peil een pak hoger als dat van jou (ik dacht eind van de 50, begin 60). Max verbruik, met 2 volwassenen & 3 kinderen was 1.200m³...

Dus ik vrees eerlijk gezegd dat er wel iets fundamenteel fout zit in jouw "verwarming". Honestly, ik heb de thermostaat bij ons nog nooit op 22° gezet... Die staat op 20 in de leefruimte, en de rest van de woning wordt verwarmd op basis van die temperatuur. Hierdoor wordt het op de slaapkamers 18°, in de badkamer 22, en de rest draait rond de 20°...

Goeie vraag van @stefan : welk ventilatiesysteem is geinstalleerd?

Wij zijn met 4personen, zo'n 255m² waarvan 150m² verwarmd (VVW).
Gasdoorstromer die enkel op buitensensor werkt.
Verbruik zit op zo'n 755m³ per jaar. Geen nachtverlaging, als de verwarming aan staat is het zo'n 22,5°C.
Deze winter ga ik de stooklijn lager zetten en (indien nodig) bijverwarmen met de airco.

Zomermaanden zit het verbruik rond 3m³ per maand voor SWW.
Woning heeft een E-peil van 16 en is van 2018 in gebruik.

3m3 per maand?
Ik heb hier 0,5m3 per dag, en dat is enkel voor de keukenboiler. Ik laat het maar 1 keer per dag opstoken tot 60°. ‘s Avonds zit er nog 45° in.
100L.
Wel redelijk langen leidingen tussen ketel en boiler.

3m3 per maand?
Ik heb hier 0,5m3 per dag, en dat is enkel voor de keukenboiler. Ik laat het maar 1 keer per dag opstoken tot 60°. ‘s Avonds zit er nog 45° in.
100L.
Wel redelijk langen leidingen tussen ketel en boiler.
Vergeten te vermelden dat keuken en lavabo op elektrische boilers zitten.
Douche en bad op regenwater via doorstromer.
Elektrische boiler in de keuken neemt 1,2kWh per dag op.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan