• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aarding in rijwoning (renovatie)

Lid geworden
11 feb 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Allen,

vraagje?

- mijn dochter heeft een kleine rijwoning gekocht. ( gebouwd regio 1970 )
- zoals te verwachten is de elektriciteit aan vernieuwing toe , vooral de aarding is triestig ...
- de meter kast , ( reeds vernieuwd = digitaal ) hangt vooraan in de inkomhal aan de straatkant
- hier hangt ook de elektrische verdeelkastje met een deftige 300mA - 3Fasedifferentieel ( differentieel is vernieuwd , 5 jaar geleden )

Ik zou graag vanuit de bestaande verdeelkast vertrekken met XVB - 3G6 , door het huis naar achteren toe. ( rijwoning )
En achteraan in de berging , een 2de elektrische kast hangen.
Vanuit deze 2de elektrische verdeelkast zou ik dan een nieuw elektrische installatie opbouwen.
( 30mA diff - mono / 8 automaten-20A / elektriciteit voorzien in tuinhuis , berging , veranda , keuken , kelder , ... )

Klopt mijn uitleg , is dit alles toegestaan ? of ben ik iets vergeten ?

2de vraag?

ik zou graag in het tuintje aardingspennen kloppen.
Wat is zo algemeen de vuistregel hiervoor ?
Ik dacht om 2 x 2 koperen staven in te kloppen , ongeveer op 3m. van elkaar , verbinden met 16mm² VOB geel-groen en zo doorlussen naar met aardingscheider.
Ik zou dan onder mijn 2de verdeelkast in de berging , de aardingsscheider hangen.

Hoe verbind ik van mijn aardingsscheider met mijn aardingsrail in mijn 2de verdeelkast ?
Is dit een 16mm² geel-groen VOB of volstaat een 6mm² geel-groen ?

alvast bedankt.

wim

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.236
Punten
113
De hoofdbeschermingsgeleider moet -volgens arei van 28 maart 2023 5.4.3.2 laatste zinnetje- ofwel berekend worden (dan kom je residentieel ruwweg uit op 1,5 tot 2,5mm2 maar dat is een complex verhaal dat voor discussie kan zorgen) ofwel de standaard regel volgen dat deze minstens de sectie heeft van de stroomvoerende/actieve geleiders waarvoor die bescherming biedt (vanaf bepaalde grens (16mm2 en 35mm2) mag het wat minder zijn, die grens wordt normaal niet gehaald in woningen).
Als de voeding van de meterkast naar het bord in 10mm2 uitgevoerd is, dan moet die dus ook 10mm2 zijn, zelfs al was de hoofdautomaat maar 20A.

Geen idee waar dat minimum van 6mm2 vandaan komt. Zie ik niet in het arei van vandaag. Wel minimum 4mm2 indien niet mechanisch beschermd.

Laatst bewerkt:

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.445
Punten
113
Je zegt dat de hoofddifferentieel 3F is. Is de netaansluiting ook 3F?

Je gaat toch een kabel van vooraan in huis (bord 1) naar achteraan in huis (bord 2) trekken. Dan zou ik ineens een aparte VOB-GY meetrekken van de aardingsscheider achteraan naar vooraan in huis. Vandaar volgt het traject van de beschermingsgeleiders dan ook de richting van de actieve geleiders.
Bijkomend voordeel is dan dat je vooraan ook aan aardingsrail kan maken voor het aansluiten van equipotentiaalverbindingen.
Zo kan je in de toekomst nog alle richtingen uit en eender welke stroombaan hetzij vooraan hetzij achteraan in het bord aansluiten in plaats van gerestricteerd te zijn tot enkel achteraan.
Denk maar aan laadpaal, thuisbatterij, PV panelen of gewoon andere stroombanen die makkelijker naar vooraan te trekken zijn dan naar achteraan.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.233
Punten
113
XVB - 3G6 , door het huis naar achteren toe
En neem hier een 5G6
Stel dat je zonnepanelen wil binnen een aantal jaar, kan je hierop aansluiten en kiezen welke fase...
Of keukentoestellen verdelen over de 3 fases.

Lid geworden
11 feb 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Je zegt dat de hoofddifferentieel 3F is. Is de netaansluiting ook 3F?

Je gaat toch een kabel van vooraan in huis (bord 1) naar achteraan in huis (bord 2) trekken. Dan zou ik ineens een aparte VOB-GY meetrekken van de aardingsscheider achteraan naar vooraan in huis. Vandaar volgt het traject van de beschermingsgeleiders dan ook de richting van de actieve geleiders.
Bijkomend voordeel is dan dat je vooraan ook aan aardingsrail kan maken voor het aansluiten van equipotentiaalverbindingen.
Zo kan je in de toekomst nog alle richtingen uit en eender welke stroombaan hetzij vooraan hetzij achteraan in het bord aansluiten in plaats van gerestricteerd te zijn tot enkel achteraan.
Denk maar aan laadpaal, thuisbatterij, PV panelen of gewoon andere stroombanen die makkelijker naar vooraan te trekken zijn dan naar achteraan.

Netaansluiting is inderdaad ook 3F.
Was inderdaad ook van plan om een VOB van achter naar voor te trekken en kast van aardingsrail te voorzien.

bedankt voor de feed-back

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.898
Punten
113
Wat aarding betreft: dieper is beter dan meer plaatsen. Die eerste meter is sowieso waardeloos. Ik meet het altijd na, maar hier bij ons in de streek is het gewoonlijk zo dat 5m diep (dus 0,6m onder het maaiveld en drie pinnen van 1,5m met moffen op elkaar) vaak nèt voldoende is, maar ik schiet gewoonlijk 4 pinnen de grond in, dus ca 6,5m diep.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.236
Punten
113
maar ik schiet gewoonlijk 4 pinnen de grond in, dus ca 6,5m diep.
Met welk toestel doe je dat? Hier (zware klei) is 2 pinnen op elkaar al een serieuze inspanning. Maar je hebt dan meteen ook zeker onder de 10 ohm.

Ik heb al eens gedacht om ipv de boorhamer van 6J de breekhamer van 60J te gebruiken, maar dat ding weegt 20kg en klopt de schroefdraad misschien kapot, zelfs met een kapje er op. Het is met de boorhamer al soms prijs.

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Waarderingsscore
1.155
Punten
113
wij gebruiken op t werk pinnen zonder schroefdraad

die zitten aan elkaar met conische moffen

webstab

Actief Lid
Lid geworden
12 sep 2019
Waarderingsscore
35
Punten
28
Hier zware leemgrond. Ik heb eerst een put van 80cm gegraven en daarna 3m (2x1.5m) met een hamer geklopt, gebruik makend van een slagmof. Dat was niet eenvoudig en ging heel langzaam. Spreidingsweerstand van 7.9 Ohm.

Volgens mijn keurder gebruik je beter een hamer dan een boorhamer. Volgens hem zou een boorhamer voor een iets hogere spreidingdweerstand zorgen omwille van de trillingen rond de pin. Of het echt iets uitmaakt, laat ik in het midden

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.236
Punten
113
Volgens mijn keurder gebruik je beter een hamer dan een boorhamer
Een hamer? Dat doet toch niemand meer? Toch zeker professioneel niet. Ronduit gevaarlijk en veel kans op beschadiging van de schroefdraad.

Lid geworden
11 feb 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
nog een vraagje ?

Is het eigenlijk toegestaan om mijn 2de elektriciteitskast in mijn berging te hangen ?
ik heb me laten wijsmaken dat , zolang er geen douche of dergelijke in dezelfde ruimte staat , dit geen probleem is.
er staat echter wel een droogkast & wasmachine in deze berging , ook een gootsteen.
is dit dan wel een probleem ? of toch niet ?

wim

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.898
Punten
113
Nee, dat is geen probleem om die zekeringkast daar te hangen.

Ik schiet mijn aardingspinnen met een SDS-max boorhamer met passend opzetstuk de grond in.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan