Aarding badkamer

Lid geworden
11 mei 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hallo,

Ik lees hier net op het forum dat voor de aarding in de badkamer je best aftakt van een stopcontact in de badkamer. Hoe werkt dit dan precies, extra aardingskabeltje in sleuf naar stopcontact leggen en dat verbinden met én douche én bad én...

Bedankt voor de uitleg

Filip123

Lid
Lid geworden
4 mei 2007
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hoe kan een keurder onder je douchebak kijken?

Wat mijn bad betreft : als er ooit iets moet gerepareerd worden aan de onderkant van het bad, dan moet ik een tegel kapot kloppen (ik vind zo'n deurtje walgelijk lelijk). Dat de keurder maar eens probeert te zoeken of er een aarding ligt!

Er is trouwens al dikwijls gezegd geweest dat een keuring MEESTAL niet veel inhoudt (kast, aardingslus, een paar stopcontacten...). Ik lig er niet van wakker dat de keurder nog moet komen.

Lid geworden
22 okt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Om eerst op de TS zijn vraag te antwoorden : je mag met een 2,5mm² vertrekken vanaf het stopcontact hoewel men dit liever niet ziet. Men noemt dit eerder een noodoplossing.

Voor de rest

Er moet een bijkomende equipotentiale verbinding liggen onder het bad en naar alle genaakbare metalen onderdelen in uw badkamer (radiator en lang geleden zelfs alu ramen, maar das afgeschaft).

Kan men dit nameten? Ja, als de keurder zin heeft kan hij nagaan of er een aardingskabel onder uw bad steekt. Vraag me niet direct hoe het werkt maar bij een collega op het werk is dit effectief nagekeken geweest. Een aarding aan de radiator is zelfs zeer eenvoudig na te kijken.

Waarom is aarding aan de collector niet voldoende? Omdat water een zeer slechte geleider kan zijn.

Hebt ge ne goeie keurder dan kan hij het afkeuren, hebde ene die snel wa geld komt verdienen dan zal hij het mogelijk zelfs nog niet opmerken.

Filip123

Lid
Lid geworden
4 mei 2007
Waarderingsscore
0
Punten
16
Een keurder kan volgens mij onmogelijk uitmeten of er al dan niet een aarding ligt onder een acrylbad... Waar zitten de electriciens? :) :roll:

Lid geworden
11 mei 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hoe moet ik in praktijk mijn radiator aarden? Ik maak gebruik van aan-en afvoerbuizen in polybutyleen, dus 100% kunststof...;deze kan ik dus niet aarden.

En als je rechtstreeks naar kast loopt met aardingsdraad, moet je dan ook een stopcontact aarden, en 1 of allemaal?

Niet zo eenvoudig voor leek in het vak...

Lid geworden
4 nov 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Na heel wat gelezen te hebben wil ik volgende aarding gaan leggen in de badkamer.

Een equipotentiaal verbinding van de hoofdaardrail naar de badkamer (min 4 mm2) en dan in een lus : bad, douchebak,regenwater collectors, vloerverwarmingscollectors,watercollectors.

Wat ik niet ga aarden : Geberit WC in badkamer (ingebouwd in Gyproc) en kranen.

Vraagjes

1) stopcontacten ::::

Ik heb twee stopcontacten in de badkamer. Ik begrijp niet goed waarom deze hun aarding (naar verdeelkast) nogmaals mee in de lus moet gelegd worden. En indien absoluut nodig , is een sopcontact verbinden dan niet genoeg.

2) Moeten ventilatiebuizen van balansventilatie ook geaard worden waar ze toekomen in de kelder ?

3) Leg ik de aardingslus op de vloerisolatie met daarboven chappe , of beter op de chappe onder de vloeren ? Lijkt mij beter net onder de vloeren m.b.t. flexibilitiet of mag dit niet ?

Allen bedankt bij voorbaat en prettige eindejaarsfeesten :) :D

Groetjes,

Lid geworden
22 okt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Filip123 wrote:
Een keurder kan volgens mij onmogelijk uitmeten of er al dan niet een aarding ligt onder een acrylbad... Waar zitten de electriciens? :) :roll:
Oh jawel, daar bestaat meetapparatuur voor. Uiteindelijk kan je die aardingskabel aanzien als een soort antenne, zet er een signaal op dat word uitgezonden en zie of je het kan detecteren. Of wat dacht je van een detectie van het koper van de kabel?

Lid geworden
11 dec 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nog even voor alle duidelijkheid: Is het nu verplicht om de radiatoren in de badkamer te aarden of niet?

Lid geworden
30 jan 2007
Waarderingsscore
1
Punten
0
Djiezes wrote:
Nog even voor alle duidelijkheid: Is het nu verplicht om de radiatoren in de badkamer te aarden of niet?

Volgens hetgeen ik lees: alleen als je de radiator samen met andere geleidende delen (bv. metalen bad) kan aanraken.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
geemon wrote:
Vraag me niet waarom hé, want je electrocuteren aan een radiator, daarvoor moet ge nen straffe zijn ! :p

ze bestaan,

geloof me,

ze bestaan

:twisted:

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
BCelektrotechniek wrote:
in principe moet uw 6mm² onder bad of douche liggen. Als de keurder ziet dat deze er niet licht is de hele installatie afgekeurd. Ook voor de alpex buizen moet er een inox ring geplaatst worden. Reden is dat er binnenin aluminium zit. Ik maak de regels ook niet é. Wel opletten dat je de schroef van uw inox ring niet te vast draait anders heb je een gat in uw alpex buis.

oh nee, mijn aardingskabel lichtte niet op!

Lid geworden
21 sep 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Djiezes wrote:

Bij ons niet gedaan, aangezien de waterleidingen aan de watermeter al geaard zijn. Is in ieder geval goedgekeurd geraakt zonder opmerkingen. :wink:

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.921
Punten
113
Mr. B wrote:
Djiezes wrote:

Bij ons niet gedaan, aangezien de waterleidingen aan de watermeter al geaard zijn. Is in ieder geval goedgekeurd geraakt zonder opmerkingen. :wink:

zijn alle leidingen tussen waterteller en radiator dan allemaal in metaal?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.921
Punten
113
Filip123 wrote:

in principe moet dit zichtbaar zijn op moment van keuring (kabel niet doorgeknipt, ...)

daarna kan jij afwerken

Lid geworden
13 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik had onlangs een keuring en heb er dan speciaal achter gevraagd.

Je MAG je aarding 2,5mm² aftakken van een stopcontact maar dan moet deze in een buis zitten(preflex) tot aan het aardingspunt. Wil je gewoon je draad onder de chappe dan moet het 6mm² zijn vanaf de klem

masjienist

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
36
Ik ben werward.

De "klem" waarvan hierboven sprake, dus die waar je de 6 mm2 aardingsleiding van aftakt naar de badkamer, wordt daarmee de aardingslat in de verdeelkast bedoeld, of effectief de onderbreekbare klem waarop de aardingslus vanaf de fundering toekomt (en vanwaar je doorverbindt naar de verdeelkast)?

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
masjienist zei:
Ik ben werward.

De "klem" waarvan hierboven sprake, dus die waar je de 6 mm2 aardingsleiding van aftakt naar de badkamer, wordt daarmee de aardingslat in de verdeelkast bedoeld, of effectief de onderbreekbare klem waarop de aardingslus vanaf de fundering toekomt (en vanwaar je doorverbindt naar de verdeelkast)?

daarmee wordt dus de aardonderbreker bedoeld of om uw woorden te gebruiken "de onderbreekbare klem waarop de aardingslus vanaf de fundering toekomt"

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan