Aarding badkamer

Lid geworden
11 mei 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hallo,

Ik lees hier net op het forum dat voor de aarding in de badkamer je best aftakt van een stopcontact in de badkamer. Hoe werkt dit dan precies, extra aardingskabeltje in sleuf naar stopcontact leggen en dat verbinden met én douche én bad én...

Bedankt voor de uitleg

G

Guest

Guest
weet nu eerlijk gezegd niet of dat mag aftakken van aarding van stopcontact.

Als je er bij nadenkt denk ik wel, aangezien je aarding toch allemaal aan elkaar hangt, maar 100% zeker durf ik dat niet zeggen.

beste is nog altijd rechtstreeks met een aardingskabel van je zekeringkast naar de badkamer komen.

je moet in theorie alles aarden in de badkamer dat van ijzer is ( handvatjess van het badkamermeubel nu niet eh :roll: ) dus ook bv radiatoren.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
mijn elektriciteit is eergisteren goedgekeurd:

ik had een aparte aarding van aan de klem naar mijn badkamer lopen,

lusjes gelegd onder de douche,

onder het bad en aan de radiator,

deze kabel liep dan door tot aan de aarding van het enigste stopcontact in de badkamer,

normaal dien je alle stopcontacten nogmaals met elkaar te verbinden.

Ik wist ook niet of dit goed was,

maar nu is het goedgekeurd (OEF)

er is zoveel onduidelijkheid hieromtrent.

weten de inspecteurs zelf nog wel hoe het moet?

(ik had ne vriendelijke)

Lid geworden
21 sep 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Is het niet zo dat je gewoon je collectoren en watermeter moet aarden en dat dan al je radiatoren mee geaard zijn door het water?

Lid geworden
12 jul 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
De hoofdaardingslus moet 6 mm² zijn en aftakkingen ervan moeten 4 mm² zijn als ik mij niet vergis (zie ook het AREI).

Dat betekent wel dat je NIET mag aftakken van een gewoon stopcontact, want dit zal slechts 2,5mm² zijn!

En Mr B : neen, de radiator moet apart aan de aarding liggen, dus aan de aardingslus.

Vraag me niet waarom hé, want je electrocuteren aan een radiator, daarvoor moet ge nen straffe zijn ! :p

Lid geworden
21 sep 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dit vond ik terug in een document ivm extra aarding in badkamer:

Quote:
Deze geleider verbindt ononderbroken alle metalen delen die gelijktijdig

genaakbaar zijn (badkuip, waterleiding, radiator, warmwaterketel, metalen

afloop, enz.), alsook de beschermingsgeleiders van alle elektrische machines en

toestellen, met inbegrip van deze gevoed via stopcontacten.

Dus als je een radiator niet tegelijkertijd met een ander metalen materiaal kunt aanraken, zou het niet mogen.

Ik zit hier te vissen, want ik vrees dat het bij ons te laat is :( . Badkamer is betegeld en er is geen aarding voorzien aan de radiatoren. :shock:

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
geemon wrote:
De hoofdaardingslus moet 6 mm² zijn en aftakkingen ervan moeten 4 mm² zijn als ik mij niet vergis (zie ook het AREI).

Dat betekent wel dat je NIET mag aftakken van een gewoon stopcontact, want dit zal slechts 2,5mm² zijn!

2.5mm² in een buis is eveneens toegestaan.

BCelektrotechniek

Actief Lid
Lid geworden
20 mei 2007
Waarderingsscore
45
Punten
28
awel, uw bad en douche moeten geaard zijn met 6mm² (zelfs indien in pvc). Indien er een warmwatertoestel in de badkamer staat dienen de watertoevoer, afvoer (water naar de kranen) en de gasleiding ook geaard worden met 6mm². En als er radiatoren in de badkamer staan dienen deze ook geaard te worden. Een 2.5mm² afgetakt van een stopkontakt en aangesloten op een radiatorbuis aan de radiator zelf (met zo een inox ring).

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
6
Punten
0
Volgens AREI:

Quote:
Bijkomende equipotentiaalverbinding:

In badkamers en doucheruimten moeten alle vreemde geleidende delen en massa’s zoals gas, koud en warm water, centrale verwarming, badkuip, ... ononderbroken met elkaar en met de beschermingsgeleider verbonden worden.

En een "bijkomende equipotentiaalverbinding" is volgens datzelfde AREI 2,5mm² mechanisch beschermd (bijv. in buis) of 4mm² niet-mechanisch beschermd.

Lid geworden
21 sep 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Er worden toch wel heel veel verschillende versies gegeven... Bad en douche aarden als ze van PVC/Acryl zijn????

Mag ik sowieso eens vloeken???? Want...........

- niks is extra geaard bij ons

- ... en het zaakje is eigenlijk af (lees: gevloerd en getegeld)

Weet iemand wat de consequenties zijn als je laat keuren en dit niet in orde hebt???? :(

GODVERD........................!!!!! 8)

Mijn laatste hoop: alle leidingen (alpex-buizen) en afvoeren van heel de badkamer (dus ook aanvoer en toevoer van de radiatoren) komen uit in het (toekomstig) vals plafond van het washok eronder. Volstaat het om eventueel al deze leidingen met een aardingskabel van 4mm² met elkaar te verbinden (is een radiator bv. geaard als ik een aanvoer of toevoerbuis ervan aard?)? Dan zou ik enkel nog met het probleem van badkuip en douchetub zitten... Maar die zijn van acryl en ik dacht dat dit niet hoefde geaard te worden.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.539
Punten
113
Mr. B wrote:
Er worden toch wel heel veel verschillende versies gegeven... Bad en douche aarden als ze van PVC/Acryl zijn????

Mag ik sowieso eens vloeken???? Want...........

- niks is extra geaard bij ons

- ... en het zaakje is eigenlijk af (lees: gevloerd en getegeld)

Weet iemand wat de consequenties zijn als je laat keuren en dit niet in orde hebt???? :(

GODVERD........................!!!!! 8)

Mijn laatste hoop: alle leidingen (alpex-buizen) en afvoeren van heel de badkamer (dus ook aanvoer en toevoer van de radiatoren) komen uit in het (toekomstig) vals plafond van het washok eronder. Volstaat het om eventueel al deze leidingen met een aardingskabel van 4mm² met elkaar te verbinden (is een radiator bv. geaard als ik een aanvoer of toevoerbuis ervan aard?)? Dan zou ik enkel nog met het probleem van badkuip en douchetub zitten... Maar die zijn van acryl en ik dacht dat dit niet hoefde geaard te worden.

stel dat je binnen x jaar bad meot vervangen en je koopt dan een stalen bad

op dat moment moet je ook vloer openbreken om aarding te plaatsen en een paar weken geleden lag deze nog open en aarding dan leggen kostte een paar €, vloer zal wel wat meer kosten?

Lid geworden
21 sep 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tja, daar is het nu te laat voor, natuurlijk... Maar sowieso is dat geen probleem. Als ik het oude bad en/of kuip moet verwijderen, moet ik onder beiden maar 1x naar beneden boren. Ik kom dan in het washok uit waar de aardingsklem zich bevindt, dus dat is geen probleem.

Probleem is dat ik nu nog de metalen dingen geaard moet krijgen. Maar op zich: als je nu je collectoren van CV en koud - en warm water aard... Is dan niet sowieso alles wat daarop zit geaard door het water dat geleidt?

Aan de alpex-buizen aarden zal ook geen zin hebben, vermoed ik, aangezien daar kunststof rond zit?

BCelektrotechniek

Actief Lid
Lid geworden
20 mei 2007
Waarderingsscore
45
Punten
28
in principe moet uw 6mm² onder bad of douche liggen. Als de keurder ziet dat deze er niet licht is de hele installatie afgekeurd. Ook voor de alpex buizen moet er een inox ring geplaatst worden. Reden is dat er binnenin aluminium zit. Ik maak de regels ook niet é. Wel opletten dat je de schroef van uw inox ring niet te vast draait anders heb je een gat in uw alpex buis.

Lid geworden
21 sep 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hmmm, wat een kluwen... Niemand lijkt echt te weten wat het nu eigenlijk is.

In een ander topic (via zoekfunctie gevonden) zegt iemand dat je zelfs je radiatoren niet meer moet aarden wanneer de installatie in alpex worden gelegd.

Ook ivm acryl-baden: enige argument kan de toekomst zijn, maar zoals gezegd: er ligt geen vloer onder de badkamer en eronder ligt het washok. Ik kan in de toekomst dus makkelijk een gat boren onder het nieuwe bad en een leiding leggen. Ze kunnen dan toch moeilijk je huidige installatie afkeuren zou ik zo denken.

Maarja, België....

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Mr. B wrote:
Ze kunnen dan toch moeilijk je huidige installatie afkeuren zou ik zo denken.

Bij toekomstige keuringen kijkt men naar de verplichtingen die bij de installatie van toepassingen waren. Als 50 jaar geleden geen aarding nodig was, en er is sindsdien niets meer veranderd, dan zal dat nog steeds goedgekeurd worden. Als men binnen 100 jaar gaat controleren en men ziet dat er geen aarding is, terwijl dit ten tijde van de installatie (vandaag dus) wel verplicht was, wordt de installatie afgekeurd. Volg je?

Lid geworden
21 sep 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Maar vandaag staat toch nergens in het AREI dat een acryl-bad geaard moet worden, dus in principe geen probleem.

Ik maak me vooral zorgen over de radiatoren...

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Maar een stalen bad wel... En als je na 25 jaar ineens beslist een stalen bad te plaatsen, dan zal bij een herkeuring de installatie afgekeurd worden. Want een stalen bad moet geaard kunnen worden, of dat nu onmiddellijk of 10 jaar na keuring geplaatst wordt.

Lid geworden
19 mrt 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Je kan ook eerst laten keuren en dan beslissen wat er nog moet gebeuren. Neem van mij aan dat er veel gekeurde installaties zijn waar de badkamerradiator niet geaard is (en ook geen collectoren, alpex, ...).

Bedenking:

Ik vind dat er elektrisch gezien niet veel verschil is tussen je radiator en je kraan (beiden geleidend materiaal en via met water gevulde kunststofleidingen uiteindelijk met de aarde verbonden) terwijl je een kraan nooit aard.

Lid geworden
21 sep 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
SvenVD wrote:
Maar een stalen bad wel... En als je na 25 jaar ineens beslist een stalen bad te plaatsen, dan zal bij een herkeuring de installatie afgekeurd worden. Want een stalen bad moet geaard kunnen worden, of dat nu onmiddellijk of 10 jaar na keuring geplaatst wordt.

Yepyep, maar zoals al gezegd: in het geval dat ik het bad vervang door een stalen bad, kan ik er nog makkelijk aan door een gat te boren en die aarding te realiseren. Op dit moment is dat zeker nog het probleem niet.

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
6
Punten
0
BCelektrotechniek wrote:
in principe moet uw 6mm² onder bad of douche liggen.

Nogmaals, dit moet geen 6mm² zijn, zie mijn vorige post.

BCelektrotechniek wrote:
Als de keurder ziet dat deze er niet licht is de hele installatie afgekeurd.

Niet overdrijven hé.

Bovenaan