• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aardgasverbruik van 173%: De ramen of de wachtmuur aanpakken?

Lid geworden
18 sep 2022
Berichten
10
Waarderingsscore
1
Punten
3
Wie heeft er advies voor mij? Bedankt

situatie: Woning van 22 jaar oud verbruikt 173% van de gemiddelde aardgasverbruik

Gezins-woning gebouwd in het jaar 2000, verwarmd op aardgas met een sterk bovengemiddeld verbruik: namelijk 29.500 kWh/jaar (en een gemiddelde woning zit blijkbaar aan 17.000 kWh/jaar.)
Wij zijn een gewoon 4p- gezin en doen geen buitensporige zaken. Ook geen zwembad, jacuzzi, wietplantage of andere extreme warmteverbruikers. Verwarming op aardgas: beneden vloerverwarming en rest van woning met radiatoren. Aardgas voor warmwater en verwarming. Niet voor koken. Normaal gesloten bebouwing, maar aan 1 kant een wachtmuur. Dus theoretisch half-open. Bouwvolume 825 m³.
Ik vond het zeer vreemd te vernemen dat we bijna dubbele portie aardgas nodig hebben voor een huis van 22 jaar oud. Ook is de verwarmingsketel in 2017 nog vervangen door een condensatieketel, dus de zou redelijk efficënt moeten zijn.

Wat zou de reden hiervoor zijn? Ik heb 2 hoofdverdachten: Kan iemand de juiste aanduiden?
(cijfers op basis van de een keuringsverslag dat werd opgemaakt toen huis gebouwd werd)

Verdachte nummer 1: Ramen: Heel veel ramen. 65 m². Dubbel glas, met een R van 0.441 m²K/W. d Meest van die ramen aan de zuid-kant, en die zorgen eigenlijk op zonnige winterdagen voor wat opwarming.
Verdachte nummer 2: Wachtmuur. Al 22 jaar aan het wachten op buurwoning. 84m² in oppervlakte. Volgens attest goed voor R = 1.30 m²K/W. (namelijk 2 muren van snelbouwsteen, met ertussen een spouw van 2 cm (volgens verslag) gevuld met geëxtrudeerd polystyreen. (lambda: 0.028 W/mK). Binnen beplijsterd. Buitenkant nog naakte snelbouwsteen in prima staat. Wanneer er een ander huis komt aan de wachtmuur kan de buur-eigenaar me niet vertellen. Dat kan nog 2 jaar, 5 jaar of zelfs 10 jaar duren...

Kan 1 van die 2 verdachten een verklaring zijn voor het bovengemiddelde verbruik?

Hoe schatten jullie beide verdachten in in hun aandeel van dit ecologisch misdrijf ?
Welke best aanpakken?
De wachtmuur zou ik denken... extra isolatie aan buitenkant? Of spouwmuur na-isoleren met PUR? Wat is het goedkoopste met degelijk effect?
Of zijn toch de ramen de grootste boosdoener en is het verstandiger daar al voor te gaan?


Bedankt voor alle tips

Bruno
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.035
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Hoedanook… met vvw krijg je dat in de praktijk gewoon niet goed geregeld. Het duurt 4 uur eer het spel weer wat opgewarmd is.
Hoe krijg je dan in de ochtend tussen 6 en 8u de temperatuur op 20 of 21, evenals van 17 tot 22u, en daartussen op 18? Dat krijg je toch niet geregeld?

Nu ja, ik werk 3d per week van thuis, dus ik moet me daar al geen zorgen over maken…
 

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Berichten
821
Waarderingsscore
46
Punten
28
Tjah, geen idee... Ik lees gewoon dat het 10% energiezuiniger is als ik in één keer laat opwarmen.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
En dan moet je weten dat ik bij Luc dedeyne al meerdere opleidingen gevolgd heb, onder meer warmteverliesberekening en dan zegt ie toch wel iets anders….

ik vermoed dat de “journalist” niet goed gesnapt heeft wat de man heeft proberen uit te leggen.
Maar ik geef toe, dedeyne snappen is (en dan vooral zijne droge humor) is niet altijd even evident.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Berichten
821
Waarderingsscore
46
Punten
28
Een verwarmingsketel heeft een hoger rendement als hij in één keer het huis moet opwarmen (van 14 naar 21 graden) dan als hij telkens het huis een graadje moet opwarmen. Het verschil kan in sommige gevallen oplopen tot 10%.

Maar hoe moet je dit stuk dan interpreteren?
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Een verwarmingsketel heeft een hoger rendement als hij in één keer het huis moet opwarmen (van 14 naar 21 graden) dan als hij telkens het huis een graadje moet opwarmen. Het verschil kan in sommige gevallen oplopen tot 10%.

Maar hoe moet je dit stuk dan interpreteren?
Het rendement van een ketel zit hem (als het een condenserende is) in een zo laag mogelijke retourtemperatuur.
ik zie niet hoe dat (sterk) verschillend kan zijn in beide gevallen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Berichten
821
Waarderingsscore
46
Punten
28
Een verwarmingsketel heeft een hoger rendement als hij in één keer het huis moet opwarmen (van 14 naar 21 graden) dan als hij telkens het huis een graadje moet opwarmen. Het verschil kan in sommige gevallen oplopen tot 10%.

Maar hoe moet je dit stuk dan interpreteren?
Het rendement van een ketel zit hem (als het een condenserende is) in een zo laag mogelijke retourtemperatuur.
ik zie niet hoe dat sterk) verschillend kan zijn in beide gevallen.
Dat je niet akkoord bent, snap ik. Maar het staat er toch. M.a.w. ik heb het toch goed gelezen en geïnterpreteerd.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Een verwarmingsketel heeft een hoger rendement als hij in één keer het huis moet opwarmen (van 14 naar 21 graden) dan als hij telkens het huis een graadje moet opwarmen. Het verschil kan in sommige gevallen oplopen tot 10%.

Maar hoe moet je dit stuk dan interpreteren?
Het rendement van een ketel zit hem (als het een condenserende is) in een zo laag mogelijke retourtemperatuur.
ik zie niet hoe dat sterk) verschillend kan zijn in beide gevallen.
Dat je niet akkoord bent, snap ik. Maar het staat er toch. M.a.w. ik heb het toch goed gelezen en geïnterpreteerd.
Er staat ook: in sommige gevallen.
 

Sylvain 12

Actief Lid
Lid geworden
27 okt 2010
Berichten
821
Waarderingsscore
46
Punten
28
Een verwarmingsketel heeft een hoger rendement als hij in één keer het huis moet opwarmen (van 14 naar 21 graden) dan als hij telkens het huis een graadje moet opwarmen. Het verschil kan in sommige gevallen oplopen tot 10%.

Maar hoe moet je dit stuk dan interpreteren?
Het rendement van een ketel zit hem (als het een condenserende is) in een zo laag mogelijke retourtemperatuur.
ik zie niet hoe dat sterk) verschillend kan zijn in beide gevallen.
Dat je niet akkoord bent, snap ik. Maar het staat er toch. M.a.w. ik heb het toch goed gelezen en geïnterpreteerd.
Er staat ook: in sommige gevallen.
Niet-condenserende ketels misschien?
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Een verwarmingsketel heeft een hoger rendement als hij in één keer het huis moet opwarmen (van 14 naar 21 graden) dan als hij telkens het huis een graadje moet opwarmen. Het verschil kan in sommige gevallen oplopen tot 10%.

Maar hoe moet je dit stuk dan interpreteren?
Het rendement van een ketel zit hem (als het een condenserende is) in een zo laag mogelijke retourtemperatuur.
ik zie niet hoe dat sterk) verschillend kan zijn in beide gevallen.
Dat je niet akkoord bent, snap ik. Maar het staat er toch. M.a.w. ik heb het toch goed gelezen en geïnterpreteerd.
Er staat ook: in sommige gevallen.
Niet-condenserende ketels misschien?
Idd.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
9
Een verwarmingsketel heeft een hoger rendement als hij in één keer het huis moet opwarmen (van 14 naar 21 graden) dan als hij telkens het huis een graadje moet opwarmen. Het verschil kan in sommige gevallen oplopen tot 10%.

Maar hoe moet je dit stuk dan interpreteren?
Het rendement van een ketel zit hem (als het een condenserende is) in een zo laag mogelijke retourtemperatuur.
ik zie niet hoe dat sterk) verschillend kan zijn in beide gevallen.
Dat je niet akkoord bent, snap ik. Maar het staat er toch. M.a.w. ik heb het toch goed gelezen en geïnterpreteerd.
Er staat ook: in sommige gevallen.
Niet-condenserende ketels misschien?
Idd.
en daarmee komen we terug op het punt dat de opwekker zich anders kan gedragen , maar dat de hoeveelheid energie die een huis verliest, altijd (minstens) moet gecompenseerd worden door wat je er insteekt.
het spreekt voor zich dat wanneer je maar opwarmt tot 17 graden, je minder gas zal verbruiken tov iemand die tot 21 graden opwarmt.
of je dat nu traag doet of snel, of in ene ruk of …
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Een verwarmingsketel heeft een hoger rendement als hij in één keer het huis moet opwarmen (van 14 naar 21 graden) dan als hij telkens het huis een graadje moet opwarmen. Het verschil kan in sommige gevallen oplopen tot 10%.

Maar hoe moet je dit stuk dan interpreteren?
Ik zou dat eerder opvatten als indien de ketel een lange tijd aan één stuk moet werken, het meer efficiënt zal werken dan indien in kortere stukken. Een beetje zoals het verschil tussen met uwen zware Duitse dieselwagen naar de winkel om de hoek rijden tov eens 12 uur aan een stuk Autobahn doen op cruise control tot voorbij Wenen. Per km zal dat laatste wel efficiënter zijn geweest, maar wil niet zeggen dat het daarvoor altijd praktisch is.

Wat zoals door andere opgemerkt, waar ik me wel meer vragen zou bij stellen is hoe uw woning van 21 naar 14 graden gaat op een 9 uur tijd in standaard Belgische herfst/winter temperaturen tijdens de dag. Dat zal ook niet zo zijn en zal minder zakken, waardoor je dan ook weer meer vragen kan stellen of die 10% winst nog zal opgaan (in mijn foute analogie, verschil tussen 5 km stadsverkeer vs 20km ring er rond).

Daarbij ook de opmerking dat stralingstemperatuur van andere oppervlakten niet kan onderschat worden in de beleving. Een huis dat met VVW op 20°C wordt gehouden gaat helemaal anders zijn van gevoel dan een snel opwarmen dat de lucht bij thermostaat een 20°C gaat waarnemen. Bij laatste is er veel kans dat je nog altijd een koude gevoel gaat hebben. Misschien hebben @art daarover data, maar ik zou vermoeden dat een huis constant op 19°C op VVW gaat warmer overkomen naar bewoners dan een huis snel met radiators/centrale haard van 14°C naar 21°C brengen.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Een verwarmingsketel heeft een hoger rendement als hij in één keer het huis moet opwarmen (van 14 naar 21 graden) dan als hij telkens het huis een graadje moet opwarmen. Het verschil kan in sommige gevallen oplopen tot 10%.

Maar hoe moet je dit stuk dan interpreteren?
Ik zou dat eerder opvatten als indien de ketel een lange tijd aan één stuk moet werken, het meer efficiënt zal werken dan indien in kortere stukken.
en wat precies (technisch) maakt dat een ketel dan precies meer efficiënt Is ?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.035
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Een verwarmingsketel heeft een hoger rendement als hij in één keer het huis moet opwarmen (van 14 naar 21 graden) dan als hij telkens het huis een graadje moet opwarmen. Het verschil kan in sommige gevallen oplopen tot 10%.

Maar hoe moet je dit stuk dan interpreteren?
Ik zou dat eerder opvatten als indien de ketel een lange tijd aan één stuk moet werken, het meer efficiënt zal werken dan indien in kortere stukken.
en wat precies (technisch) maakt dat een ketel dan precies meer efficiënt Is ?
De opstartfases waarbij de ketel eerst op 100% aan gaat en dan pas terugregelt. Vergelijkbaar met optrekken met de auto en dan cruisen.

Maar van 14 naar 21 zal de ketel waarschijnlijk niet in optimaal condenserend regime doen. Stel dat dit in 60/50 of 60/45 regime gaat, dan is er eigenlijk maar weinig energie uit de verbrandingsgassen op te pikken. Als het continue op 35/25 kan, dan is het temp-verschil tussen gassen en retourwater veel groter en wordt er dus ook veel meer afvalwarmte gerecupereerd. Maar dan moet de ketel wel zo diep kunnen moduleren.

Het is dus eigenlijk een erg complex verhaal, waarbij modulatiediepte ook een rol speelt. Dat kan je in zo’n artikel niet uitleggen. Niemand van het doelpubliek snapt het.
Dus in een oud huis met een oude ketel en afgifte op hoge temp valt er gevoelig meer te besparen met stevige verlaging dan met continu comfort. Met een projectketeltje dat maar tot 35% kan moduleren zal het ook nog voordeliger zijn, zelfs in een goed geïsoleerd huis. Pas met de betere ketel en goede isolatie zou het kunnen dat er een kantelpunt is. En dan speelt het afgiftesysteem ook nog een rol.

Lijkt me onbegonnen werk om in kaart te brengen… dus zegt een vulgariserend artikel dat je best aan verlaging doet, want in heel vele gevallen de beste keuze. En in de andere gevallen speelt het zodanig weinig rol dat het de moeite niet is van vermelden!
 

ktheyss

Actief Lid
Lid geworden
5 jul 2018
Berichten
186
Waarderingsscore
96
Punten
28
Het klinkt een beetje commercieel, maar je kan dat perfect in kaart laten brengen.
ik denk dan aan een beperkte luchtdichtheidstest met rook en thermografie.
zo weet je hoe de wanden/ramen thermisch presteren en waar je luchtlekken zitten, iets wat voor huizen van die leeftijd erg relevant is mbt energieverlies.
je kan ook een u-waarde laten meten van je muren: weet je meteen (en exact) hoeveel warmte ze doorlaten.
dag Art, kan je aub eens je gegevens of van je bedrijf doorgeven. Ik zit met een nieuwbouw, en ik ben ook niet perse geinteresseerd in het 'ene getal voor epb' maar wel waar er nog verbeteringspunten zijn. mvg Kristof
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Het klinkt een beetje commercieel, maar je kan dat perfect in kaart laten brengen.
ik denk dan aan een beperkte luchtdichtheidstest met rook en thermografie.
zo weet je hoe de wanden/ramen thermisch presteren en waar je luchtlekken zitten, iets wat voor huizen van die leeftijd erg relevant is mbt energieverlies.
je kan ook een u-waarde laten meten van je muren: weet je meteen (en exact) hoeveel warmte ze doorlaten.
dag Art, kan je aub eens je gegevens of van je bedrijf doorgeven. Ik zit met een nieuwbouw, en ik ben ook niet perse geinteresseerd in het 'ene getal voor epb' maar wel waar er nog verbeteringspunten zijn. mvg Kristof
Heb je al 'dat ene getal'? Of nog niet?

(verder ook geïnteresseerd, maar pas over een paar maanden ?)
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Het klinkt een beetje commercieel, maar je kan dat perfect in kaart laten brengen.
ik denk dan aan een beperkte luchtdichtheidstest met rook en thermografie.
zo weet je hoe de wanden/ramen thermisch presteren en waar je luchtlekken zitten, iets wat voor huizen van die leeftijd erg relevant is mbt energieverlies.
je kan ook een u-waarde laten meten van je muren: weet je meteen (en exact) hoeveel warmte ze doorlaten.
dag Art, kan je aub eens je gegevens of van je bedrijf doorgeven. Ik zit met een nieuwbouw, en ik ben ook niet perse geinteresseerd in het 'ene getal voor epb' maar wel waar er nog verbeteringspunten zijn. mvg Kristof
Heb je al 'dat ene getal'? Of nog niet?

(verder ook geïnteresseerd, maar pas over een paar maanden ?)
Klopt, als dat getal 10 is, dan zal een dure man met rookstokjes niets uithalen
behalve zeggen, zo lek als een zeef ?
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Het klinkt een beetje commercieel, maar je kan dat perfect in kaart laten brengen.
ik denk dan aan een beperkte luchtdichtheidstest met rook en thermografie.
zo weet je hoe de wanden/ramen thermisch presteren en waar je luchtlekken zitten, iets wat voor huizen van die leeftijd erg relevant is mbt energieverlies.
je kan ook een u-waarde laten meten van je muren: weet je meteen (en exact) hoeveel warmte ze doorlaten.
dag Art, kan je aub eens je gegevens of van je bedrijf doorgeven. Ik zit met een nieuwbouw, en ik ben ook niet perse geinteresseerd in het 'ene getal voor epb' maar wel waar er nog verbeteringspunten zijn. mvg Kristof
Heb je al 'dat ene getal'? Of nog niet?

(verder ook geïnteresseerd, maar pas over een paar maanden ?)
Klopt, als dat getal 10 is, dan zal een dure man met rookstokjes niets uithalen
behalve zeggen, zo lek als een zeef ?
Ik ben niet duur :cool:
wij werken niet met rookstokjes maar met een rookkanon dat we op afstand kunnen sturen.
we staan buiten met de klant, en iedereen ziet waar het lekt en je kan aantekeningen maken.
en wanneer het eerst zonder rook is, maar enkel in onderdruk, dan wordt het thermografisch vastgelegd waardoor de klant ook visueel nadien perfect weet waar de luchtlekken zijn.
klant kan dan een plan opstellen om deze lekken een voor een aan te pakken, of niet.
 

Fitz

Actief Lid
Lid geworden
30 mrt 2021
Berichten
119
Waarderingsscore
51
Punten
28
Het klinkt een beetje commercieel, maar je kan dat perfect in kaart laten brengen.
ik denk dan aan een beperkte luchtdichtheidstest met rook en thermografie.
zo weet je hoe de wanden/ramen thermisch presteren en waar je luchtlekken zitten, iets wat voor huizen van die leeftijd erg relevant is mbt energieverlies.
je kan ook een u-waarde laten meten van je muren: weet je meteen (en exact) hoeveel warmte ze doorlaten.
dag Art, kan je aub eens je gegevens of van je bedrijf doorgeven. Ik zit met een nieuwbouw, en ik ben ook niet perse geinteresseerd in het 'ene getal voor epb' maar wel waar er nog verbeteringspunten zijn. mvg Kristof

Ik ben hier ook wel benieuwd Art, je mag mij uw gegevens ook altijd eens doorsturen. Ik ben benieuwd of u werkzaam bent in de regio waar ik woon, want heb ook interesse in zo’n test
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan