• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aardgasverbruik van 173%: De ramen of de wachtmuur aanpakken?

Lid geworden
18 sep 2022
Waarderingsscore
1
Punten
3
Wie heeft er advies voor mij? Bedankt

situatie: Woning van 22 jaar oud verbruikt 173% van de gemiddelde aardgasverbruik

Gezins-woning gebouwd in het jaar 2000, verwarmd op aardgas met een sterk bovengemiddeld verbruik: namelijk 29.500 kWh/jaar (en een gemiddelde woning zit blijkbaar aan 17.000 kWh/jaar.)
Wij zijn een gewoon 4p- gezin en doen geen buitensporige zaken. Ook geen zwembad, jacuzzi, wietplantage of andere extreme warmteverbruikers. Verwarming op aardgas: beneden vloerverwarming en rest van woning met radiatoren. Aardgas voor warmwater en verwarming. Niet voor koken. Normaal gesloten bebouwing, maar aan 1 kant een wachtmuur. Dus theoretisch half-open. Bouwvolume 825 m³.
Ik vond het zeer vreemd te vernemen dat we bijna dubbele portie aardgas nodig hebben voor een huis van 22 jaar oud. Ook is de verwarmingsketel in 2017 nog vervangen door een condensatieketel, dus de zou redelijk efficënt moeten zijn.

Wat zou de reden hiervoor zijn? Ik heb 2 hoofdverdachten: Kan iemand de juiste aanduiden?
(cijfers op basis van de een keuringsverslag dat werd opgemaakt toen huis gebouwd werd)

Verdachte nummer 1: Ramen: Heel veel ramen. 65 m². Dubbel glas, met een R van 0.441 m²K/W. d Meest van die ramen aan de zuid-kant, en die zorgen eigenlijk op zonnige winterdagen voor wat opwarming.
Verdachte nummer 2: Wachtmuur. Al 22 jaar aan het wachten op buurwoning. 84m² in oppervlakte. Volgens attest goed voor R = 1.30 m²K/W. (namelijk 2 muren van snelbouwsteen, met ertussen een spouw van 2 cm (volgens verslag) gevuld met geëxtrudeerd polystyreen. (lambda: 0.028 W/mK). Binnen beplijsterd. Buitenkant nog naakte snelbouwsteen in prima staat. Wanneer er een ander huis komt aan de wachtmuur kan de buur-eigenaar me niet vertellen. Dat kan nog 2 jaar, 5 jaar of zelfs 10 jaar duren...

Kan 1 van die 2 verdachten een verklaring zijn voor het bovengemiddelde verbruik?

Hoe schatten jullie beide verdachten in in hun aandeel van dit ecologisch misdrijf ?
Welke best aanpakken?
De wachtmuur zou ik denken... extra isolatie aan buitenkant? Of spouwmuur na-isoleren met PUR? Wat is het goedkoopste met degelijk effect?
Of zijn toch de ramen de grootste boosdoener en is het verstandiger daar al voor te gaan?

Bedankt voor alle tips

Bruno

ktheyss

Actief Lid
Lid geworden
5 jul 2018
Waarderingsscore
93
Punten
28
Het klinkt een beetje commercieel, maar je kan dat perfect in kaart laten brengen.
ik denk dan aan een beperkte luchtdichtheidstest met rook en thermografie.
zo weet je hoe de wanden/ramen thermisch presteren en waar je luchtlekken zitten, iets wat voor huizen van die leeftijd erg relevant is mbt energieverlies.
je kan ook een u-waarde laten meten van je muren: weet je meteen (en exact) hoeveel warmte ze doorlaten.
dag Art, kan je aub eens je gegevens of van je bedrijf doorgeven. Ik zit met een nieuwbouw, en ik ben ook niet perse geinteresseerd in het 'ene getal voor epb' maar wel waar er nog verbeteringspunten zijn. mvg Kristof
Heb je al 'dat ene getal'? Of nog niet?

(verder ook geïnteresseerd, maar pas over een paar maanden ?)
Klopt, als dat getal 10 is, dan zal een dure man met rookstokjes niets uithalen
behalve zeggen, zo lek als een zeef ?
Ik heb dat ene getal nog niet. Ik wil zo eerst zien of er werkpunten zijn, en dan laat ik de finale blower test uitvoeren. Je kan ook andersom werken (mss efficienter, goede waarde dan geen extra test) maar ik zou het graag in detail willen weten.

Ik ga ervan (leuk :) assumpties in den bouw) dat het min of meer luchtdicht is. We hebben de raamkaders langs buiten laten afplakken door hevadex (binnenkant gaat niet omdat we een betonbouw hebben met CH), maar er zijn een aantal punten waar ik me vragen bij stel of zekerheid wil. (architect zijn geruststelling is niet echt geruststellend, geleerd al doende). Dan weet ik ook of ik tijd moet steken of niet in extra werkjes (bijv binnenkant ramen), of moet klagen bij iemand (deurdorpel) etc

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Waarderingsscore
376
Punten
83
Hier ook: architect geeft aan dat de winst die te behalen is door speciale producten/handelingen te beperkt is ten opzichte van de extra investering in tijd en geld.
Ben daar dus ook niet 100% zeker van. En wij hebben dan nog geen hevadex (of andere).

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.213
Punten
113
Het klinkt een beetje commercieel, maar je kan dat perfect in kaart laten brengen.
ik denk dan aan een beperkte luchtdichtheidstest met rook en thermografie.
zo weet je hoe de wanden/ramen thermisch presteren en waar je luchtlekken zitten, iets wat voor huizen van die leeftijd erg relevant is mbt energieverlies.
je kan ook een u-waarde laten meten van je muren: weet je meteen (en exact) hoeveel warmte ze doorlaten.
dag Art, kan je aub eens je gegevens of van je bedrijf doorgeven. Ik zit met een nieuwbouw, en ik ben ook niet perse geinteresseerd in het 'ene getal voor epb' maar wel waar er nog verbeteringspunten zijn. mvg Kristof
Heb je al 'dat ene getal'? Of nog niet?

(verder ook geïnteresseerd, maar pas over een paar maanden ?)
Klopt, als dat getal 10 is, dan zal een dure man met rookstokjes niets uithalen
behalve zeggen, zo lek als een zeef ?
Ik ben niet duur :cool:
wij werken niet met rookstokjes maar met een rookkanon dat we op afstand kunnen sturen.
we staan buiten met de klant, en iedereen ziet waar het lekt en je kan aantekeningen maken.
en wanneer het eerst zonder rook is, maar enkel in onderdruk, dan wordt het thermografisch vastgelegd waardoor de klant ook visueel nadien perfect weet waar de luchtlekken zijn.
klant kan dan een plan opstellen om deze lekken een voor een aan te pakken, of niet.
Ik had het niet over jou als ik schreef duur

Lid geworden
18 sep 2022
Waarderingsscore
1
Punten
3
Condenserende ketel of klassieke?
Sinds 2017 een viesmann condensatieketel (vitodens 200 met een vat van 100 liter ernaast)
Wanneer is het laatste onderhoud gebeurd en door wie? Je kan dit ook door service techniekers van Viessmann zelf laten gebeuren (die hebben ook onderhoudscontracten) zonder dat je uw lokale installateur nodig hebt. Misschien is er een probleem in afstelling van de ketel.
Elke 2 jaar laten we dat onderhoud doen. Technieker uit de buurt die me bekwaam lijkt en er wel zijn tijd voor neemt.

Lid geworden
18 sep 2022
Waarderingsscore
1
Punten
3
Verdachte nummer 2: Wachtmuur. Al 22 jaar aan het wachten op buurwoning. 84m² in oppervlakte. Volgens attest goed voor R = 1.30 m²K/W. (namelijk 2 muren van snelbouwsteen, met ertussen een spouw van 2 cm (volgens verslag) gevuld met geëxtrudeerd polystyreen. (lambda: 0.028 W/mK). Binnen beplijsterd. Buitenkant nog naakte snelbouwsteen in prima staat. Wanneer er een ander huis komt aan de wachtmuur kan de buur-eigenaar me niet vertellen. Dat kan nog 2 jaar, 5 jaar of zelfs 10 jaar duren...
Over welk verslag spreek je hier eigelijk? EPB verslag?

Wat ik heel raar vind is dat er hier zogezegd al een dubbele snelbouwsteenmuur gezet is zonder dat de buur al gebouwd heeft. Normaal wordt de dragende muur van de buur ook effectief door die buur gezet, mee op de funderingen van die buur. Ben je 100% zeker dat deze dubbele muur met daartussen isolatie effectief zo uitgevoerd is? Het lijkt mij veel waarschijnlijker dat dit momenteel nog maar een enkele snelbouwmuur is en dat je dus defacto geen isolatie hebt aan die zijde, wat het hoge verbruik kan verklaren.

Er staat niet letterlijk EPB op, maar het lijkt me wel zoiets te zijn. Dateert van de periode van bouw huis (wij zijn niet oorspronkelijke eigenaars) en is door de keurder en architect ondertekend.

Lid geworden
18 sep 2022
Waarderingsscore
1
Punten
3
Wat zijn de waarden van je stooklijn?
Op welke temperatuur draait je ketel doorgaans?

Met vloerverwarming zou je dat rond de 30-35° moeten zetten (dan condenseert je ketel ook volop), en ik zou (behalve als je studerende kinderen hebt) de slaapkamers al niet meer verwarmen.

Er zijn 2 circuits:

Circuit 1 : radiatoren + warm water
Circuit 2: vloerverwarming

Circuit 1: Stooklijn staat op: inclinatie 1,2 en niveau 2
Circuit 2: Stooklijn staat op: inclinatie op 0,4 en niveau 0

---------
nu is temperatuur ketel is 46° (buitentemperatuur is 13° en binnen 20°) - geen douche of badwater gebruikt vandaag)
(en "alleen warm water" staat al 2 maand ingesteld)

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Waarderingsscore
824
Punten
93

Wat ik heel raar vind is dat er hier zogezegd al een dubbele snelbouwsteenmuur gezet is zonder dat de buur al gebouwd heeft. Normaal wordt de dragende muur van de buur ook effectief door die buur gezet, mee op de funderingen van die buur. Ben je 100% zeker dat deze dubbele muur met daartussen isolatie effectief zo uitgevoerd is? Het lijkt mij veel waarschijnlijker dat dit momenteel nog maar een enkele snelbouwmuur is en dat je dus defacto geen isolatie hebt aan die zijde, wat het hoge verbruik kan verklaren.

Er staat niet letterlijk EPB op, maar het lijkt me wel zoiets te zijn. Dateert van de periode van bouw huis (wij zijn niet oorspronkelijke eigenaars) en is door de keurder en architect ondertekend.
Maar één manier om zeker te zijn hoe het uitgevoerd is, en dat is meten. Meet eens de afstand van het eerste raam tot de muur binnen en vervolgens meet je de afstand langs buiten tot het einde van de muur (vergeet niet dat er een slag is aan het buitenmetselwerk!). Als de muur effectief reeds uitgevoerd is als een dubbele muur met isolatie tussen zou er een verschil van minstens 30cm moeten zitten tussen wat je meet.

Lid geworden
18 sep 2022
Waarderingsscore
1
Punten
3

Maar één manier om zeker te zijn hoe het uitgevoerd is, en dat is meten. Meet eens de afstand van het eerste raam tot de muur binnen en vervolgens meet je de afstand langs buiten tot het einde van de muur (vergeet niet dat er een slag is aan het buitenmetselwerk!). Als de muur effectief reeds uitgevoerd is als een dubbele muur met isolatie tussen zou er een verschil van minstens 30cm moeten zitten tussen wat je meet.
Heel zeker dubbele muur. Eerst raam is vlakbij. (Sorry dat ik daar nog niet op gereageerd heb) en ook die isolatie zit er zeker in.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan