• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aantal regenpijpen: zeer concrete vraag

gibouwer

Nieuw Lid
Lid geworden
27 sep 2014
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
6
Goeiedag



Wij hebben een vraag over het aantal regenpijpen bij ons toekomstig huis.

Er zijn twee piramide daken: hoofdgebouw (2 volle verdiepen 11br X 12diep) + dubbele garage (7br x 9 diep).

Dak van dubbele garage is lager dan dat van hoofdgebouw.

Beide delen hangen aan mekaar.

In feite zijn alle afstanden nog langer, want het dak helt aan alle kanten 0.5 meter over.



Er werden in het plan van de bouwfirma 4 pijpen voorzien.

Ze worden door zwarte bolletjes schematisch aangeduid op het schematisch plannetje in bijlage.



Mijn vraag: acht u dit voldoende?



De berekeningen die u op de figuur in bijlage ziet geven dus aan dat er in elke regenpijp die zich tussen beide daken bevindt 23 meter lopende dakgoot terecht komt. In de praktijk is het nog meer, omdat ik de afstanden van het huis gebruik en niet van het dak dat telkens nog eens 0.5 overhangt.

Ik heb zo het gedacht dat het beter zou zijn dat er nog een extra regenpijp komt helemaal rechts van de garage.

Ik wil immers niet dat mijn dakgoten overlopen bij ernstig regenweer.



Toevoegsel: op het plan staat er bij elke regenpijp: 8 / 8

Is dat dik genoeg?



Vriendelijke groeten
 

Bijlagen

  • regenpijpen.jpg
    regenpijpen.jpg
    18,1 KB · Weergaven: 0

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Mijn dak is groter, en er zijn maar 2 pijpen.

Nog nooit overgelopen.
 

gibouwer

Nieuw Lid
Lid geworden
27 sep 2014
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
6
Beste,



Dat lijkt me wel een beetje vreemd, u zegt dat uw dak groter is en dat u slechts twee pijpen hebt.

Misschien zijn dat dan hele grote pijpen (grote diameter)?



Ik las op verschillende plaatsen (*) dat er voor het debiet van 100 m2 dak een 100cm2 pijp nodig is.

Een pijp van 8 cm diameter heeft ongeveer een doorsneeoppervlakte van 3.14 * 4 * 4 = 50 cm2.



De cruciale pijpen waarvan ik sprak in mijn openingspost, moeten zo een 70 - 80 m2 slikken.





(*) http://bouwinfo.be/forum/threads/130893-Hoeveel-afwatering-meter-voor-dakgoten
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Dak : 11x12= 132m²

Daar we de hoogte niet kennen en dit invloed heeft op de oppervlakte ronden we de oppervlakte af op 145m².

garage 7x9 = 63m²

totaal dakoppervlak 208m²

aantal pijpen 4

= 52 m² dakoppervlak per pijp.
 
Lid geworden
3 jan 2012
Berichten
334
Waarderingsscore
0
Punten
0
gibouwer;1982167 wrote:
Beste,



Dat lijkt me wel een beetje vreemd, u zegt dat uw dak groter is en dat u slechts twee pijpen hebt.

Misschien zijn dat dan hele grote pijpen (grote diameter)?



Ik las op verschillende plaatsen (*) dat er voor het debiet van 100 m2 dak een 100cm2 pijp nodig is.

Een pijp van 8 cm diameter heeft ongeveer een doorsneeoppervlakte van 3.14 * 4 * 4 = 50 cm2.



De cruciale pijpen waarvan ik sprak in mijn openingspost, moeten zo een 70 - 80 m2 slikken.





(*) http://bouwinfo.be/forum/threads/130893-Hoeveel-afwatering-meter-voor-dakgoten



70 m² per afvoer hoeft op zich geen probleem te zijn

(normaal in theorie is idd een buis van 80mm goed voor 52m² dakoppervlak)



maar als dit hanggoten zijn zou ik toch een afvoer meer plaatsen aangezien je met een hanggoot weinig of geen afwatering kan geven
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
gibouwer;1982167 wrote:
Beste,



Dat lijkt me wel een beetje vreemd, u zegt dat uw dak groter is en dat u slechts twee pijpen hebt.

Misschien zijn dat dan hele grote pijpen (grote diameter)?



Ik las op verschillende plaatsen (*) dat er voor het debiet van 100 m2 dak een 100cm2 pijp nodig is.

Een pijp van 8 cm diameter heeft ongeveer een doorsneeoppervlakte van 3.14 * 4 * 4 = 50 cm2.



De cruciale pijpen waarvan ik sprak in mijn openingspost, moeten zo een 70 - 80 m2 slikken.





(*) http://bouwinfo.be/forum/threads/130893-Hoeveel-afwatering-meter-voor-dakgoten



Sorry, foutje. Mijn dak is ca 120 m2, en 2 pijpen van diameter 10cm.



Als een dakgoot een keer in 100 jaar overloopt is dat geen drama hé, zeker niet als je een oversteek hebt.
 
Lid geworden
3 jan 2012
Berichten
334
Waarderingsscore
0
Punten
0
lukanar;1982174 wrote:
Dak : 11x12= 132m²

Daar we de hoogte niet kennen en dit invloed heeft op de oppervlakte ronden we de oppervlakte af op 145m².

garage 7x9 = 63m²

totaal dakoppervlak 208m²

aantal pijpen 4

= 52 m² dakoppervlak per pijp.



de hoogte hoef je niet te kennen

een hellend dak wordt horizontaal gemeten

(regen valt niet schuin op ALLE dakvlakken)
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
mud max;1982177 wrote:
lukanar;1982174 wrote:
Dak : 11x12= 132m²

Daar we de hoogte niet kennen en dit invloed heeft op de oppervlakte ronden we de oppervlakte af op 145m².

garage 7x9 = 63m²

totaal dakoppervlak 208m²

aantal pijpen 4

= 52 m² dakoppervlak per pijp.



de hoogte hoef je niet te kennen

een hellend dak wordt horizontaal gemeten

(regen valt niet schuin op ALLE dakvlakken)



Das just,

maar ik wou enkel aantonen dat zelfs met de bereking van helling ( dus meer oppervlak) het per pijp rond de 50m² kwam.
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Voor platte daken is er een regel om de onderlinge afstand tussen de afvoeren niet groter te laten worden dan 20 m. Voor goten zal er ook iets zijn omdat een goot aan een schuindak minder water kan bufferen dan een platdak.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
lukanar;1982174 wrote:
Dak : 11x12= 132m²

Daar we de hoogte niet kennen en dit invloed heeft op de oppervlakte ronden we de oppervlakte af op 145m².

garage 7x9 = 63m²

totaal dakoppervlak 208m²

aantal pijpen 4

= 52 m² dakoppervlak per pijp.

De totale oppervlakte klopt ongeveer. De hoogte of schuinte moet niet in rekening worden gebracht, het is enkel de horizontale oppervlakte die telt.

Het geen hiervoor als bijkomend is gerekend kan ongeveer een compensatie zijn voor de oversteken.

Bij de afvoerbuizen staat vermeld op het plan 8/8. Daar worden volgens mij vierkante afvoerbuizen van 8 cm op 8 cm mee bedoeld en dan is de doorvoer groter dan bij een ronde buis van 8 cm diameter. Dus 64 cm² per vierkante buis ipv 52 cm² per ronde buis.

Met die vier buizen kan je dus een oppervlakte van 256 m² afvoeren.

Ruim voldoende dus.

Maar het al dan niet overlopen van de goten heeft niet enkel te maken met het debiet van de afvoerbuizen maar ook met de capaciteit of de grootte van de goten en met de vlotte afwatering ervan zonder te veel hindernissen en met een goed verval.

En uiteraard later met het onderhoud ervan zoals het tijdig verwijderen van bladeren.
 

gibouwer

Nieuw Lid
Lid geworden
27 sep 2014
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
6
lukanar;1982174 wrote:
Dak : 11x12= 132m²

Daar we de hoogte niet kennen en dit invloed heeft op de oppervlakte ronden we de oppervlakte af op 145m².

garage 7x9 = 63m²

totaal dakoppervlak 208m²

aantal pijpen 4

= 52 m² dakoppervlak per pijp.



Bedankt voor uw berekeningen.

We moeten er echter rekening mee houden dat niet alle regenpijpen precies evenveel water krijgen.

Uit mijn bijgevoegde figuur in de openingspost blijkt dat de twee rechtse pijpen veel meer belast zijn dan de andere 2.

Bovendien hangt het dak aan alle kanten een halve meter over. Dit wil zeggen dat de totale dak oppervlakte geen 208m2 is, maar eerder 12 * 13 + 7.5 * 10 = 231 m2.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
vuistregeel 1 cm² regenpijp per m² horizontaal dakopp aangesloten moet voldoende zijn



PS : wat is probleem van een dakgoot die overloopt tijdens een ZWAAR onweer?



op plaats waar een kilgoot in de goot komt kan je nooit uitsluiten dat je vroeg of laat een "overslag" van regenwater gaat hebben. hoe steiler het dak hoe vlugger water over de goot zal slaan bij hevig onweer, gewoon door snelheid + hoeveelheid water.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Don't worry, je pijpen zijn ruim.



Ik zou er eerder 2 weg doen.
 

gibouwer

Nieuw Lid
Lid geworden
27 sep 2014
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
6
stefan;1982194 wrote:
vuistregeel 1 cm² regenpijp per m² horizontaal dakopp aangesloten moet voldoende zijn



PS : wat is probleem van een dakgoot die overloopt tijdens een ZWAAR onweer?



op plaats waar een kilgoot in de goot komt kan je nooit uitsluiten dat je vroeg of laat een "overslag" van regenwater gaat hebben. hoe steiler het dak hoe vlugger water over de goot zal slaan bij hevig onweer, gewoon door snelheid + hoeveelheid water.





Soms is overlopen inderdaad onvermijdelijk, maar het minste dat je kan doen is toch de algemene regels hanteren?



Stel nu ik volg jouw vuistregel.

In een "rechtse" pijp (zie figuur) komt de volgende oppervlakte terecht: 6 * 6.5 + 7.5 * 5 = 39 + 37.5 = 76.5 m2

Zelfs bij een vierkante pijp (64 m2) is de vuistregel niet gerespecteerd.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
vraag aannemer op pijp te vervangen door een 10x10 cm exemplaar?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
gibouwer;1982200 wrote:
stefan;1982194 wrote:
vuistregeel 1 cm² regenpijp per m² horizontaal dakopp aangesloten moet voldoende zijn



PS : wat is probleem van een dakgoot die overloopt tijdens een ZWAAR onweer?



op plaats waar een kilgoot in de goot komt kan je nooit uitsluiten dat je vroeg of laat een "overslag" van regenwater gaat hebben. hoe steiler het dak hoe vlugger water over de goot zal slaan bij hevig onweer, gewoon door snelheid + hoeveelheid water.





Soms is overlopen inderdaad onvermijdelijk, maar het minste dat je kan doen is toch de algemene regels hanteren?



Stel nu ik volg jouw vuistregel.

In een "rechtse" pijp (zie figuur) komt de volgende oppervlakte terecht: 6 * 6.5 + 7.5 * 5 = 39 + 37.5 = 76.5 m2

Zelfs bij een vierkante pijp (64 m2) is de vuistregel niet gerespecteerd.

Het hangt er van af of de dakgoten hoe en of de dakgoten met elkaar in verbinding staan.

Het zou bijvoorbeeld best kunnen dat bij lichte regenval 76 m² automatisch door de afwatering naar die ene buis loopt, geen probleem bij lichte regenval of zelfs bij de normale regenval.

Wanneer het abnormaal hard regent (waar die norm op voorzien is) zal in geval van onderlinge verbinding van de goten het water van die 76 m² ook voor een groot deel naar de andere buizen lopen om zo het debiet in feite vanzelf te verdelen over de 4 buizen.

Als die onderlinge verbinding er niet is (aparte goten) dan kan je overwegen, wat Stefan ook al opmerkte, om die ene buis te vervangen door één van 10/10 (kan 100 m² afvoeren), zoals Stefan ook al opmerkte. Het aantal buizen kan dan nog gelijk blijven.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan