Aantal boringen geothermie

pieter.m

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 apr 2013
Waarderingsscore
101
Punten
43
Dag iedereen

Wij zijn al even bezig met ons nieuwbouwtraject waar op vandaag jammer genoeg nog altijd geen schot inzit (grondwater wil maar niet genoeg zakken, zie https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/ob-eerste-voorontwerp.400106/

Ondertussen zijn we bezig geweest met het opvragen van offertes in functie van de centrale verwarmig en sanitair met een geothermische warmtepomp met passieve koeling.

De offertes die we ontvangen hebben bevatten allemaal een Vaillant Flexotherm Exclusive VWF 87/4 (met bijkomend een Vaillant Unistor VIH RW 300BR voor sanitair warm waterl) . Volgens de warmteverliesberekening die door onze EPB-man opgemaakt werd zouden we een vermogen nodig hebben van 6,07 kW.

Gezien de warmtepomp bij alle 3 de offertes die we ontvangen hebben dezelfde is, gaan we er vanuit dat die correct gedimensioneerd is.

Waar we wel vragen bij hebben is het aantal en de diepte van de boringen die voorzien worden.
  • Aannemer 1: stelt voor 4 boringen enkele lus, 70m diep, aansluiting Tichelman, kostprijs €11.826 excl.BTW.

• Aannemer 2: stelt voor 4 boringen 65m diep met dubbele U turbo sondes, aansluiting Tichelman, kostrpijs €10.450 excl.BTW (collectorput optioneel met meerprijs)

• Aannemer 3: stelt voor 4 boringen 67m diep (vermoedelijk ook aansluiting Tichelman), medium temperatuur onder 0 graden maar raad aan om 5 boringen van 67m te doen (5 stuks = bodemtemperatuur 0) wat een hoger rendement zou opleveren maar wel een meerprijs heeft van +- €2.360. Kostprijs 4 boringen is €11.603 excl.BTW, 5 boringen kosten €13.967 excl.BTW

Gezien de kleine verschillen in diepte vermoed ik dat of het nu 65, 67 of 70m diep is niet zo superveel uitmaakt in dit geval? Alleen gaf aannemer 2 mee in zijn offerte dat wanneer er dieper dan 67m zou geboord worden, er een bijkomende omgevingsvergunning nodig is (Dieptecriterium Vlarem 67 meter), klopt dit? Aannemer 1 heeft hierover niet gesproken.

Over het aantal boringen hebben we ons dus wel de vraag gesteld. Voor diegene met kennis van zaken, en onafhankelijk welke aannemer we zouden kiezen, zouden jullie dan opteren voor 4 boringen of voor 5 boringen gezien dat volgens aannemer 3 een hoger rendement zou opleveren.

Klopt dit en waarom zouden jullie opteren voor ofwel 4 ofwel 5 boringen.

Daarnaast zouden jullie opteren voor Tichelman of een collectorput? En waarom?

Alvast bedankt!
Pieter

Laatst bewerkt:
Waarom geothermisch? besteed dat geld aan extra isolatie en neem een kleine lucht/water wp.

Of denk eens aan airco's met deze beperkte warmtebehoefte...

• Leuk
Waarderingen: ebe
Recent ook de analyse gemaakt voor lucht/water vs geothermie voor aankomende nieuwbouw. Terugverdientijd voor geothermie is rond de 25 jaar. Was mij het alvast niet waard. Er zijn betere investering (extra isolatie, zonnepanelen,...)

Terugverdientijd voor geothermie is rond de 25 jaar. Was mij het alvast niet waard. Er zijn betere investering (extra isolatie, zonnepanelen,...)
Terugverdientijd is voor ons niet belangrijk in tegenstelling tot comfort. Er hoeft dus geen discussie te starten waarom we niet kiezen voor lucht/water ;)

Waarom geothermisch? besteed dat geld aan extra isolatie en neem een kleine lucht/water wp.
Voor geothermie gekozen enerzijds omwille van de passieve koeling (in elke ruimte, van toilet tot gang, tot leefruimtes/slaapkamers en badkamers) ligt de vloerverwarming door) en anderzijds willen we visueel geen zichtbare buitenunit van een lucht/water warmtepomp (we kunnen die ook nergens uit het zicht zetten).

Gezien de geringe meerprijs zou ik altijd gaan voor het meest aantal boormeters. In dat opzicht zit optie 3 de beste.
Je zal meer passieve koelcapaciteit hebben ook met meer boormeters.
Als het dieptecriterium 67m is, dan mag er niet dieper geboord worden.
Je doet de investering maar 1x en dan doe je het beter goed.

Alleen gaf aannemer 2 mee in zijn offerte dat wanneer er dieper dan 67m zou geboord worden, er een bijkomende omgevingsvergunning nodig is (Dieptecriterium Vlarem 67 meter), klopt dit? Aannemer 1 heeft hierover niet gesproken.
Dit kan je ook nakijken bij DOV. is zeer afhankelijk van je locatie.
DOV VLAREM rubriek 55.1

Terugverdientijd voor geothermie is rond de 25 jaar. Was mij het alvast niet waard. Er zijn betere investering (extra isolatie, zonnepanelen,...)
Terugverdientijd is voor ons niet belangrijk in tegenstelling tot comfort. Er hoeft dus geen discussie te starten waarom we niet kiezen voor lucht/water ;)

Voor geothermie gekozen enerzijds omwille van de passieve koeling (in elke ruimte, van toilet tot gang, tot leefruimtes/slaapkamers en badkamers) ligt de vloerverwarming door) en anderzijds willen we visueel geen zichtbare buitenunit van een lucht/water warmtepomp (we kunnen die ook nergens uit het zicht zetten).
Koeling met L/W WP kan je vele jaren laten draaien voor je meerkost geothermie hebt overschreden

4+1 reserve boring is zeker te overwegen, mocht er ooit iets gebeuren met 1 van de eerste 4 lussen

Alleen gaf aannemer 2 mee in zijn offerte dat wanneer er dieper dan 67m zou geboord worden, er een bijkomende omgevingsvergunning nodig is (Dieptecriterium Vlarem 67 meter), klopt dit? Aannemer 1 heeft hierover niet gesproken.
Dit kan je ook nakijken bij DOV. is zeer afhankelijk van je locatie.
DOV VLAREM rubriek 55.1
Dieptecriteria is overal verschillend
voor project in buurt van waterwinning is de Max diepte 2,5 meter, GEEN vergissing, door 3 onafhankelijke mensen nagezien

Ik zou gaan voor het diepste en navragen tot wanneer je geen vergunning moet hebben. Bij mij waren er 3 putten van ong 70m voorgesteld en geen vergunning tot 107m nodig. Dan heb ik maar 3x105m gedaan. Dit was iets van 20% meerkost.

Ik ben ook voor geo gegaan voor meer zekerheid in de winter en geen lawaai buiten. Het is niet de economische maar puur energetisch de beste.

Vergunning aanvragen is ook geen drama he
Wij hebben 10 jaar geleden 3 boringen tot 89m laten doen, en daar was inderdaad een milieuvergunning voor nodig. (vanaf 52m was bij ons bouw een vergunning nodig)
Boorfirma heeft zelf alle documenten aangeleverd, enkel handtekening zetten en indienen bij de gemeente.
65€ dossiertaks betalen.
3 maand wachten tot het op college goedgekeurd is.
Klaar.

Ik zou gaan voor het diepste en navragen tot wanneer je geen vergunning moet hebben. Bij mij waren er 3 putten van ong 70m voorgesteld en geen vergunning tot 107m nodig. Dan heb ik maar 3x105m gedaan. Dit was iets van 20% meerkost.

Ik ben ook voor geo gegaan voor meer zekerheid in de winter en geen lawaai buiten. Het is niet de economische maar puur energetisch de beste.
Diepte speelt geen rol! Het is het aantal boormeter in totaal wat telt.

De temperatuur is vanaf 10m tot ongeveer 400m min of meer constant. Het is pas vanaf zeer grote diepte dat de temperatuur van de aarde enkele graden stijgt per 100m.
Maar in uw geval is de beslissing om meer te boren wel de goeie beslissing geweest! De warmtepomp zal minder draaien (langer meegaan) je rendement zal hoger zijn, je zal meer passieve koelbuffer hebben én je bent zeker dat je bodem nooit zal gaan bevriezen bij normale belasting. Aangezien ze minder zal werken, zal je uiteraard ook minder betalen.
Dat zijn ineens al 4 voordelen! (y)

Vergunning aanvragen is ook geen drama he
Wij hebben 10 jaar geleden 3 boringen tot 89m laten doen, en daar was inderdaad een milieuvergunning voor nodig. (vanaf 52m was bij ons bouw een vergunning nodig)
Boorfirma heeft zelf alle documenten aangeleverd, enkel handtekening zetten en indienen bij de gemeente.
65€ dossiertaks betalen.
3 maand wachten tot het op college goedgekeurd is.
Klaar.
Klopt, maar sommige zones hebben dieptecriteria waar je nooiT mag doorboren

Mag ik even linken naar ander topic op het forum?

Concrete vraag omtrent toevoeren naar collectorput diepteboringen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan