• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

aansluitschema temperatuurregeling

de ware

Lid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
848
Waarderingsscore
1
Punten
18
Beste,

 

Ik wil voor mijn aquarium een elektronische temperatuurregeling voorzien.

Ik zou deze aankopen: http://www.conrad.be/ce/nl/product/197511/Enda-ET1412-NTC-Temperatuurregelaar-NTC-60-tot-150-C-l-x-b-x-h-71-x-77-x-35-mm?ref=searchDetail

 

Hieronder een kopij van het aansuitschema. Het lijkt mij zo correct aangesloten maar ik vind die schema's altijd een beetje verwarrend. Correct zo?

aansluiting_temperatuurregelaar.png

 

Is het correct dat wanneer ik de temperatuurregeling niet rechtstreeks op een zekering aansluit maar via een kabel met stekker langs een stopcontact passeer ik deze niet moet opnemen in mijn elektriciteitsschema's en de keurder hier ook niet naar kijkt?
 

Bijlagen

  • aansluiting_temperatuurregelaar.png
    aansluiting_temperatuurregelaar.png
    120 KB · Weergaven: 0

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Volgens het schema zou je een zekering moeten op de voedingsspanning. 100mA Fast.

Voor de rest is de aansluiting OK (indien het verwarmingselement inderdaad 230V is. Is dit zo?)

Uiteraard via een stekker lopen, dan heeft de keuring daar zaken mee. Als je kan zou ik dit wel op de 30mA steken. Het is geen vochtige ruimte, maar met de hoeveelheid water in de buurt...

Je kan ook kiezen voor een 24V/12V variant. Die kunnen ook 230V schakelen.
 

de ware

Lid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
848
Waarderingsscore
1
Punten
18
Nu7s zei:
Volgens het schema zou je een zekering moeten op de voedingsspanning. 100mA Fast.

Voor de rest is de aansluiting OK (indien het verwarmingselement inderdaad 230V is. Is dit zo?)

Uiteraard via een stekker lopen, dan heeft de keuring daar zaken mee. Als je kan zou ik dit wel op de 30mA steken. Het is geen vochtige ruimte, maar met de hoeveelheid water in de buurt...

Je kan ook kiezen voor een 24V/12V variant. Die kunnen ook 230V schakelen.

Die zekering van 100 mA die moet dan na de aftakking naar klem 1 neem ik aan. Het relais kan immers 8 A schakelen.

24V voeding zou een oplossing zijn, heb toch een 24V tarnsfo in mijn kast voor de teleruptoren. CONRAD verkoopt de 24V versie echter niet, ik moet eens informeren waar ik die dan wel kan krijgen...
 

de ware

Lid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
848
Waarderingsscore
1
Punten
18
Neen het moet niet specifiek dit toestel zijn.

Ik heb er al heel wat bekeken maar er is altijd wel iets wat niet goed is.

vereisten:

- voldoende nauwkeurig

- moet voldoende vermogen kunnen schakelen (toch zeker 600W)

- betaalbaar

- betrouwbaar (daarvoor kan ik mij enkel baseren op de reviews bij sommige toestellen)

Nu is het wel zo dat ik de controller zou inbouwen in een schakelkastje, op zich dus geen probleem om een zekering in die schakeling te voorzien. Die zekeringen 100 mA F vind ik enkel in glaszekeringen. Gaat dat voldoende lang mee?
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Natuurlijk, het is ook een glaszekering dat ze bedoelen. Zolang de stroom niet te hoog wordt gaan die eeuwig mee. Koop een doosje van 10 en leg ze in het schakelkastje.
 

de ware

Lid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
848
Waarderingsscore
1
Punten
18
Dit weekend wat verder door de site van CONRAD gegrasduind en ik zou volgende zaken gebruiken (zie schema).

 

- Correct aangesloten?

- Zou het betrouwbaarder zijn om ipv de gewone relaisuitgang de SSR te gebruiken via een SSR drive?

 
 

Bijlagen

  • aansluiting_enda_et2011.png
    aansluiting_enda_et2011.png
    153,1 KB · Weergaven: 0

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
- Ja, ziet er goed uit.

- Die SSR zal volgens mij niet betrouwbaarder zijn. Beide kunnen natuurlijk falen.
 

de ware

Lid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
848
Waarderingsscore
1
Punten
18
SSR leek mij mogelijk betrouwbaarder wegens geen bewegende onderdelen. Als die natuurlijk andere mogelijke defecten kennen is het inderdaad weinig zinvol extra componenten te gaan toevoegen...

 

Bij het grasduinen door de CONRAD website kwam ik toevallig bij ontrole-LED's terecht:

http://www.conrad.be/ce/nl/product/149791/Arcolectric-L1041OSMAA-LED-signaallamp-Rood-230-VAC

Is het naïef  deze als volgt (zie schema) aan te sluiten en er van uitgaan dat dit ook zal werken (lampje brandt wanneer stopcontact onder spanning)? Voor de kostprijs moet ik het niet laten...

aansluiting_controle_led.png

 
 

Bijlagen

  • aansluiting_controle_led.png
    aansluiting_controle_led.png
    88,9 KB · Weergaven: 0

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Zou moeten werken. Een relais heeft best een hoge levensduur. Volgens de beschrijving 100.000 elektrische schakelingen en 30.000.000 mechanische schakelingen. Misschien nog een status led voorzien op de voeding? 

In de ideale situatie zou je meerdere uitgangen gebruiken om te alarmeren als de temp te laag of te hoog wordt. 
 

de ware

Lid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
848
Waarderingsscore
1
Punten
18
Als ik zo'n status LED inderdaad gewoon parallel op de ingangsklemmen van d evoeding mag zetten is dat misschien wel zinvol om de toestand van die glaszekering in het oog te houden. Anderzijds ga ik dat ook gewoon zien aan de display van de controller. Als die geen stroom meer krijgt gaat hij ook geen temperatuur weergeven.

Misschien ook nog een zekeringsautomaat van 6 of 8 ampère op de uitgang zodat daar nooit meer dan 8A wordt gevraagd. Klopt het dat het relais langer meegaat wanneer het geschakelde vermogen lager ligt? Met 6A heb ik in principe meer dan voldoende...
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Dat klopt in zekere mate, maar voornamelijk in het hoger stroombereik. Daar heb je meer risico op inbranding. 

Ik wist niet dat de display zichtbaar bleef, dan hoef je daar inderdaad geen status LED te voorzien. 

Hoeveel keer zou de verwarming zo inschakelen per dag?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Afhankelijk van de waarde van de inhoud van je aquarium zou ik toch iets voorzien dat je waarschuwd bij te hoge of te lage temp.

Een goedkope Raspberry kan bv e-mails versturen als waarschuwing, handig als je niet thuis bent en er gaat iets fout.
 

de ware

Lid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
848
Waarderingsscore
1
Punten
18
Nu7s zei:
Hoeveel keer zou de verwarming zo inschakelen per dag?

Geen idee, zal ik weten van zodra het aquarium draait. Zal behoorlijk meevallen denk ik. het aquarium staat in de berging, voorruit geeft uit op de salon - temp +/- 21°. Bak volledig in hout (behalve de voorkant
teeth_smile.png
) dus wat minder warmteverlies. Gewenste watertemperatuur 24 - 25 °. Gezien het grote volume water +/- 1.000l zal de temperatuur ook vrij stabiel zijn.
 

de ware

Lid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
848
Waarderingsscore
1
Punten
18
janus wago zei:
Afhankelijk van de waarde van de inhoud van je aquarium zou ik toch iets voorzien dat je waarschuwd bij te hoge of te lage temp.

Een goedkope Raspberry kan bv e-mails versturen als waarschuwing, handig als je niet thuis bent en er gaat iets fout.

Louter kostprijsmatig zal de kost van de vissen wel meevallen. Desalniettemin dient er zorg voor gedragen te worden, al is het maar uit respect voor de dieren zelf... Het wordt een tanganyikabak, veel cicliden uit het Tanganyikameer zijn notoire traaggroeiers, zou zonde zijn om na jaren van zorg volgroeide vuissen te verliezen door een technisch mankement.

Grootste risico zit voor mij in een te hoge temperatuur. Als door een probleem met het relais de verwarming blijft stoken riskeer ik visfondue. Ten onrechte niet verwarmen kan weinig kwaat, temperatuur zal nooit lager wordne dan kamertemperatuur, daar kunnen ze wel even tegen.

Raspberry ... het enige wat ik mij daar momenteel kan bij inbeelden is aardbeienconfituur. Ik zal dat eens googelen, misschien gaat er een hele nieuwe wereld voor me open.
embarrassed_smile.png
 

de ware

Lid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
848
Waarderingsscore
1
Punten
18
Raspberry ... het enige wat ik mij daar momenteel kan bij inbeelden is aardbeienconfituur. Ik zal dat eens googelen, misschien gaat er een hele nieuwe wereld voor me open.
embarrassed_smile.png

 

OK, na enig googlewerk...

Zo'n Raspberryspellement blijkt een leuk en zeer betaalbaar speeltje dat op termijn zeker opties biedt. Ik heb zowaar een site gevonden waar men met zo'n Rasberry een temperatuurcontroller gebouwd heeft om bier te brouwen (misschien vliegen de vissen toch nog buiten en start ik een eigen brouwerij
teeth_smile.png
).

 

Helaas, op vandaag is 90% van wat ik lees over Raspberry voor mij nog Chinees, het valt te bezien of ik mij daar doorgeworsteld krijg.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Een arduino is nog een alternatief. Zeker interessant om je te verdiepen in deze zaken als je graag hobby-projectjes doet. 

En arduino onderdelen zijn spotgoedkoop in china op websites zoals eBay en Aliexpress.

Wil je WiFi mogelijkheden kan je NodeMCU overwegen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan