• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aansluiting voor 2 laadpalen en buitenunit warmtepomp

Lid geworden
28 jan 2012
Waarderingsscore
15
Punten
18
Hey allemaal,

Onze vloer gaat eruit en ik wil nu al een wachtleiding leggen met de nodige kabels voor

1) Twee laadpalen voor onze (toekomstige) elektrische wagens

Mag ik die 2 laadpalen doorlussen, of moet ik voor elke paal de kabels naar de zekeringkast trekken?

Uit dit artikel lees ik dat ik met een 6mm2 XVB kabel goed zit. Daarnaast voorzie ik bij elke laadpaal ook 2 UTP's: één naar de switch en één naar de digitale meter die bij de elektriciteitskast hangt. Die info haalde ik uit dit artikel. Dat alles gaat in een socarexkabel naar de oprit, die uiteraard voorlopig volledig wordt afgedicht.

2) De buitenunit van onze (toekomstige) warmtepomp

Hiervoor voorzie ik een koelleiding (ik moet nog nakijken welke diameter), een 1,5mm2 XVB voor de sturing en een 2,5mm2 XVB voor de voeding. De binnenunit van de warmtepomp mag ik gewoon aansluiten op een geaard stopcontact, heb ik begrepen.

Zit ik hiermee goed?

Laatst bewerkt:

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
492
Punten
83
1)
Je moet voor elk laappunt een aparte stroomkring hebben.
Met 2 aparte kabels misdoe je dus zeker niet. Er bestaan palen waarbij je met 1kabel toekomt als voeding en daar binnenin gebeurd dan de opsplitsing voor elke laadpunt , elk hun eigen stroombaan met overstroombescherming, diff. en 6mA DC-lekstroomdetectie.
Ook type b diff bij begin installatie bij meer dan 1 laadpunten.

Welke laadpaal ga je zetten en wat is het vermogen ?

2)
Zit je goed

Lid geworden
28 jan 2012
Waarderingsscore
15
Punten
18
1)
Je moet voor elk laappunt een aparte stroomkring hebben.
Met 2 aparte kabels misdoe je dus zeker niet. Er bestaan palen waarbij je met 1kabel toekomt als voeding en daar binnenin gebeurd dan de opsplitsing voor elke laadpunt , elk hun eigen stroombaan met overstroombescherming, diff. en 6mA DC-lekstroomdetectie.
Ook type b diff bij begin installatie bij meer dan 1 laadpunten.

Welke laadpaal ga je zetten en wat is het vermogen ?

Thx! Nog geen idee, maar ik heb een 3-fase aansluiting dus kan ik een 22kw laadpaal zetten. Vandaar de 6mm2 kabel.

Als je 2 auto's tegelijk laadt aan zo'n dubbele laadpaal, laden die dan half zo snel dan als er één aan hangt?

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.199
Punten
113
Grote kans dat je sowieso niet 2 wagens tegelijk aan 22kW kan laden.
Niet bij 1 duo laadpaal en niet bij 2 single laadpalen Dan heb je nl. een 3x400V+N aansluiting van 63A nodig.

Er zijn ook duo laadpalen waar je maar 1 stroombaan naar moet trekken maar die gaan beide wagens nooit tegelijk laden en dus enkel alternerend koppelen met het net.

Gezien je nu toch de kans hebt om het goed te doen: voorzie 2 stroombanen.

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
492
Punten
83
Als je 2 auto's tegelijk laadt aan zo'n dubbele laadpaal, laden die dan half zo snel dan als er één aan hangt?
Yep....
De vraag is heb je 22kw nodig voor allebei op te laden. wat is jullie gebruik ? In de Sales ?
Wat is je auto (laadvermogen) en wat is je batterij ?
Stel je moet een batterij van 80kwh volledig opladen (in de veronderstelling dat je FEV bent) aan 22kw , ben je opgeladen in 3u38 (maar hoe vaak ga je dat voorhebben , dat je 100% moet laden....)

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.801
Punten
113
Wel opletten: voor een dubbele laadpaal heb je een type B aardlekschakelaar nodig aan de kop van de installatie. Dat mag een tweede kop naast de algemene aardlek zijn, maar het moet wel een type B zijn. Die kost op zichzelf al ergens rond de 500€. In theorie zou je ook twee aparte types A als extra koppen mogen zetten, maar dan moet je nu al heel wat plaats op overschot voorzien (16 units: 2x4 voor diffs, 2x4 voor automaten). Als je later wil aftakken op de kop moet je het inkomende zegel op de diff verbreken. Maar dat is niet zo’n probleem want meteen daarna moet je toch herkeuren en komt er een nieuw zegel op elke diff op kop. De betere dubbele laadpalen hebben ingebouwde diffs en automaten. Dan moet je enkel één type B diff hebben en 1 automaat 32A. Die laden dan ofwel beurtelings 22kW ofwel elk 11kW. Ik weet niet of er huishoudelijke modellen bestaan die zowel 22 als 11kW laden afhankelijk van hoeveel auto’s er aan hangen.
De betere merken hebben wel een systeem van load balancing over meerdere laadpalen, maar dat zijn dan elks enkelvoudige 22kW laadpalen die teruggeschroefd worden bij overbelasting.
Het lijkt me logisch dat als je dat kan, dat je dat dan ook in een dubbele paal kan, maar dan moet in die dubbele paal alles op 2x32A uitgevoerd worden.

Je moet dus eigenlijk nu al weten welke paal je gaat zetten om te weten of die 2 voedingskabels moet krijgen, of maar eentje.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.432
Punten
113
Niet bij 1 duo laadpaal en niet bij 2 single laadpalen Dan heb je nl. een 3x400V+N aansluiting van 63A nodig.

Er zijn ook duo laadpalen waar je maar 1 stroombaan naar moet trekken maar die gaan beide wagens nooit tegelijk laden en dus enkel alternerend koppelen met het net.

Welke EV kan aan 22kW AC laden?
meestal beperkt tot 11kW
en dus voor TS, 1 laadpaal, 1 kabel 22kW met 2 aansluitingen

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.432
Punten
113
Yep....
De vraag is heb je 22kw nodig voor allebei op te laden. wat is jullie gebruik ? In de Sales ?
Wat is je auto (laadvermogen) en wat is je batterij ?
Stel je moet een batterij van 80kwh volledig opladen (in de veronderstelling dat je FEV bent) aan 22kw , ben je opgeladen in 3u38 (maar hoe vaak ga je dat voorhebben , dat je 100% moet laden....)
Allebei in sales en dagelijks veel rijden, zal je nooit in slagen om dat thuis te laden op 1 nacht

Lid geworden
28 jan 2012
Waarderingsscore
15
Punten
18
T
Wel opletten: voor een dubbele laadpaal heb je een type B aardlekschakelaar nodig aan de kop van de installatie. Dat mag een tweede kop naast de algemene aardlek zijn, maar het moet wel een type B zijn. Die kost op zichzelf al ergens rond de 500€. In theorie zou je ook twee aparte types A als extra koppen mogen zetten, maar dan moet je nu al heel wat plaats op overschot voorzien (16 units: 2x4 voor diffs, 2x4 voor automaten). Als je later wil aftakken op de kop moet je het inkomende zegel op de diff verbreken. Maar dat is niet zo’n probleem want meteen daarna moet je toch herkeuren en komt er een nieuw zegel op elke diff op kop. De betere dubbele laadpalen hebben ingebouwde diffs en automaten. Dan moet je enkel één type B diff hebben en 1 automaat 32A. Die laden dan ofwel beurtelings 22kW ofwel elk 11kW. Ik weet niet of er huishoudelijke modellen bestaan die zowel 22 als 11kW laden afhankelijk van hoeveel auto’s er aan hangen.
De betere merken hebben wel een systeem van load balancing over meerdere laadpalen, maar dat zijn dan elks enkelvoudige 22kW laadpalen die teruggeschroefd worden bij overbelasting.
Het lijkt me logisch dat als je dat kan, dat je dat dan ook in een dubbele paal kan, maar dan moet in die dubbele paal alles op 2x32A uitgevoerd worden.

Je moet dus eigenlijk nu al weten welke paal je gaat zetten om te weten of die 2 voedingskabels moet krijgen, of maar eentje.
Goede feedback, dankjewel.

Zoals gezegd: ik weet nog niet welke paal ik ga zetten, het zal nog jaren duren voor we elektrisch gaan rijden. Die markt evolueert ook razendsnel, denk ik ... Ik wil gewoon nu al klaar zijn voor elk scenario. Blijkt nadien dat ik met één 6mm2 kabel toekom (één laadpaal dus), dan is dat zo. Wat mijn elektriciteitskast betreft, die kan ik dan nog altijd aanpassen. De kabels worden nu enkel voorzien, niet geplaatst.

Rebel_

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 dec 2009
Waarderingsscore
136
Punten
43

meestal beperkt tot 11kW
Correct, 11kw wordt de standaard.
Tesla model S was vroeger 22kw; huidig gemaakte 11kw.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.801
Punten
113

meestal beperkt tot 11kW
Serieus?
Ik dacht net dat ze voor full EV allemaal aan het opschalen waren naar 22kW. Dat was toch het bericht dat ik vorig jaar kreeg bij de meeste merken: wacht nog even, dan gaan we 22kW AC laden en boven 150kW DC.

Rebel_

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 dec 2009
Waarderingsscore
136
Punten
43

meestal beperkt tot 11kW
Serieus?
Ik dacht net dat ze voor full EV allemaal aan het opschalen waren naar 22kW. Dat was toch het bericht dat ik vorig jaar kreeg bij de meeste merken: wacht nog even, dan gaan we 22kW AC laden en boven 150kW DC.
Info laaftse opleiding laadpalen.

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
492
Punten
83

meestal beperkt tot 11kW
Serieus?
Voor particulieren dan ?

Mijn laatste opleiding / eindproef kreeg ik net als feedback :

Beter alles in 22kw uitvoeren , futureproof ….
(Had ook een gedeelte van parking bedrijf in 11kw gecalculeerd)

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.432
Punten
113

meestal beperkt tot 11kW
Serieus?
Voor particulieren dan ?

Mijn laatste opleiding / eindproef kreeg ik net als feedback :

Beter alles in 22kw uitvoeren , futureproof ….
(Had ook een gedeelte van parking bedrijf in 11kw gecalculeerd)
Paal op parking bedrijf is vaak 22kW doordat er 2 stekkers opzitten, elk 11 dus

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.967
Punten
113
22kw thuis is toch echt al veel. Zelfs voor 2 wagens?
Gemiddeld verbruik van 20kw/100km, je bent toch 10u thuis per dag?
Dan kan je 220kw laden, ofwel 3 batterijen van grote elektrische wagens. Dat is 1200km/dag te rijden 🙄

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
492
Punten
83
Dan kan je 220kw laden, ofwel 3 batterijen van grote elektrische wagens. Dat is 1200km/dag te rijden 🙄
Ik vind dat ook , kijk naar het laadvermogen van veel wagens, bijlange geen 22kw in veel gevallen.
Wat de trend evolutie in automarkt zal zijn op dat vlak kan ik wel niet goed inschatten

Koen022

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mei 2022
Waarderingsscore
175
Punten
43
Elektrische auto heb ik me nog niet in verdiept. Maar warmtepomp is zeer afhankelijk van wat je zal plaatsen en welk vermogen nodig is.
Hier is de buitenunit 3g4 25a afgezekerd en de binnenunit 5g2,5 op 20a afgezekerd.

Wel een grote woning met warmtepomp die iets te zwaar is, samen met een buffervat om te compenseren.

Rebel_

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 dec 2009
Waarderingsscore
136
Punten
43

meestal beperkt tot 11kW
Serieus?
11kw AC laden wordt de standaard; wil je sneller -> DC
dat hebben ze mij toch wijsgemaakt in die opleiding; met als voorbeeld de Tesla Model S.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.569
Punten
113
Ik vind dat ook , kijk naar het laadvermogen van veel wagens, bijlange geen 22kw in veel gevallen.
Wat de trend evolutie in automarkt zal zijn op dat vlak kan ik wel niet goed inschatten

meerderheid van de mensen heeft dat snelladen inderdaad niet nodig. Ook voor de belasting van het net.
Op bedrijven bv staan meeste wagens voor woon-werk ook 8u stil. Velen komen rond dezelfde tijd aan, dus kan je beter meer wagens tegelijkertijd laden aan lager vermogen over een iets langere tijd.

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.287
Punten
113
Wij hebben hier ondertussen 2EV's staan... 1 laadpaal die door beide gebruikt wordt. Laadpaal is afgezekerd op 16A => MAX 11kW.

In perioden van weinig zon => max laadvermogen wordt ingesteld op zo laag mogelijk, het duurt dan wat langer, maar dan trek ik geen pieken van 11kW...
In perioden met veel zon => Er wordt enkel geladen op momenten dat er voldoende zonne-energie is, met een max vermogen van 11kW. Max afstand dat ik op 1 dag doe = 250km, verbruik rond de 20kWh/100km => dus moet er 50kW geladen worden, dus op een uurtje of 5 is de batterij terug opnieuw 80% geladen.

Mijn vrouw & ik plannen een beetje op voorhand wie wanneer de laadpaal gebruikt. In de zomer is dat eenvoudiger dan in de winter, maar dan nog... Ik laad dan 's nachts op, aan trager tempo, maar meestal voldoende om 's anderdaags opnieuw aan te vatten.

Enne.. In 't slechtste geval, der zijn ondertussen genoeg snelladers beschikbaar om effe een kwartiertje bij te pompen.

In uw geval zou ik voor de laadpa(a)l(en) dus even nadenken of je er wel 2 nodig hebt... Als je het echt niet kunt inschatten => voorzie dan nu 2x5G4 of 5G6 en je 2 netwerkkabels. (bij mijn laadpaal is er geen netwerkkabel beschikbaar, ik werk met een Zappi & een hub van zappi en een aantal harvi's... Alles draadloos, en nog nooit miserie gehad.. Die dingen sturen de laadpaal volledig op zonne energie)

Voor de warmtepomp... Over naar familie, maar ook daar zou ik eenzelfde kabel voorzien... 1x5G6 & een netwerkkabel... You'll never know ;).

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan