• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aansluiting net verplicht?

Lid geworden
26 nov 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1
Is het verplicht om een contract af te sluiten voor elektriciteit en gas? We hebben het huis naast ons gekocht om te verhuren en dit wordt binnen 1-2 jaar eerst afgebroken en heropgebouwd. Ik moet dus gedurende die periode geen elektriciteit of gas hebben. Indien nodig met een kabel van woning waar we nu in wonen. Hoe zit dit dan praktisch in elkaar? Sluiten ze dit van op afstand af(digitale meter) en moet ik dan bijgevolg binnen twee jaar terug een aansluitingskost betalen wegens afsluiten van het net?

Lid geworden
26 nov 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1

of je kan leegstandscontract afsluiten.
Of gewoon contract zonder verbruik.

Leegstandcontract is ook met vaste kosten natuurlijk. Contract zonder verbruik nog niet tegengekomen. Meter verwijderen of sluiten is zeker geen optie aangezien er achteraf eerst moet gekeurd worden voor er elektriciteit kan gebruikt worden en dit pas in een later stadium gepland is of ik moet het twee keer laten keuren :)

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.796
Punten
113
Als je sloop en heropbouw doet, is het nieuwbouw, dan moet je toch ook nieuwe aansluiting vragen, niet ?
Contract zonder verbruik. Ik heb een exclusief nacht en daar verbruik ik niets op.
Enkel meterhuur. Laten weghalen kost veel geld, daar kan je decennia huur met betalen. En met plaatsen digitale meter is dat opgelost

GuntherS

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 aug 2020
Waarderingsscore
276
Punten
63
Bij aankoop woning stuurt de verkoper normaal gezien een overname-document naar zijn leverancier waarin staat dat hij zijn contract stopzet owv verkoop. Daar staat typisch ook de meterstand(en) + gegevens van de koper (zelfde verhaal voor verhuur trouwens). Soit, jouw gegevens zijn normaal gezien dus gekend bij Eandis/Fluvius (want doorgegeven via de vorige leverancier). De eerste 30 dagen is de vorige leverancier nog verwantwoordelijk voor levering; Als je binnen die 30 dagen geen nieuw leveringscontract aangaat (bij eender welke leverancier), heb je kans dat ze komen afsluiten (en ze vinden je heus wel om de factuur op te sturen, sowieso de administratiekosten).

Meer info.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.488
Punten
113
Neem een contract zonder vaste kosten, zoals bij Ecopower en …

en pas op met leegstandtaks, op tijd een vergunning aanvragen

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Waarderingsscore
377
Punten
83
Ook bij ecopower betaal je ca €200 per jaar bij een nulverbruik.....
Doe de V-test eens even.

webstab

Lid
Lid geworden
12 sep 2019
Waarderingsscore
20
Punten
18
Engie heeft een leegstandscontract. Dit heeft geen vast kosten, maar een hoge prijs per kWh.

Ik vrees nog wel dat je het min. capaciteitstarief moet betalen aan de netbeheerder in dit geval.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.488
Punten
113
Doe de V-test eens even.
Sinds wanneer? Al +20 jaar klant en nog nooit moeten betalen
waarom denk je dat zoveel PV-eigenaars daar een contract namen 10 jaar terug, bijna enige met ECHT een nul factuur

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.488
Punten
113
Engie heeft een leegstandscontract. Dit heeft geen vast kosten, maar een hoge prijs per kWh.

Ik vrees nog wel dat je het min. capaciteitstarief moet betalen aan de netbeheerder in dit geval.
Capaciteitstarief op 0 kWh? Met digitale teller?
hoge kWh prijs is begrijpbaar, maar er is geen verbruik bij leegstand

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
300
Punten
83
Capaciteitstarief op 0 kWh? Met digitale teller?
hoge kWh prijs is begrijpbaar, maar er is geen verbruik bij leegstand
Piekverbruik is minimaal 2,5 kW.
En dan is er nog het vaste tarief voor databeheer

Laatst bewerkt:

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Waarderingsscore
1.073
Punten
113
Is het verplicht om een contract af te sluiten voor elektriciteit en gas? We hebben het huis naast ons gekocht om te verhuren en dit wordt binnen 1-2 jaar eerst afgebroken en heropgebouwd. Ik moet dus gedurende die periode geen elektriciteit of gas hebben.
laat je meter buiten dienst stellen
Indien nodig met een kabel van woning waar we nu in wonen. Hoe zit dit dan praktisch in elkaar? Sluiten ze dit van op afstand af(digitale meter) en moet ik dan bijgevolg binnen twee jaar terug een aansluitingskost betalen wegens afsluiten van het net?
hangt af hoe zwaar je gaat breken etc
moet meter verplaatst worden ?
heb je nog gas nodig in je nieuwe huis ?

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Waarderingsscore
377
Punten
83
Doe de simulatie eens voor een niet bewoonde woning, dus waar geen mensen gedomicilieerd zijn...

1706352859388.png

webstab

Lid
Lid geworden
12 sep 2019
Waarderingsscore
20
Punten
18
Die €233 is dus hetgeen aan Fluvius moet betaald worden (min capaciteits, databeheer). Dit is wel deels regio-afhankelijk.

De enige manier om dit te vermijden is je meter buiten dienst laten stellen. Ik dacht (ben niet zeker) dat dit voor een digitale meter vanop afstand kon gebeuren waardoor de kosten zouden meevallen. Dat zou je eens moeten opzoeken bij tarieven van Fluvius.

Laatst bewerkt:

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Waarderingsscore
377
Punten
83
Doe de V-test eens even.
Sinds wanneer? Al +20 jaar klant en nog nooit moeten betalen
waarom denk je dat zoveel PV-eigenaars daar een contract namen 10 jaar terug, bijna enige met ECHT een nul factuur
Kun je even toelichten hoe dit doet aub ...?

webstab

Lid
Lid geworden
12 sep 2019
Waarderingsscore
20
Punten
18
Het capaciteitstarief is pas in 2023 ingevoerd, ik denk niet dat je dat kunt vermijden zonder je aansluiting af te sluiten.
Vroeger had Ecopower enkel een prijs per kWh (alles inclusief). Dit is recentelijk aangepast. Nu betaal je het databeheer en capaciteitstarief apart, en voor een terugdraaiende teller vragen ze ook een bedrag.

Op mijn afrekening in 2023 stata capaciteitstarief en databeheer apart, de rest is inderdaad per kWh.

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Waarderingsscore
1.073
Punten
113
Is het verplicht om een contract af te sluiten voor elektriciteit en gas? We hebben het huis naast ons gekocht om te verhuren en dit wordt binnen 1-2 jaar eerst afgebroken en heropgebouwd. Ik moet dus gedurende die periode geen elektriciteit of gas hebben.
laat je meter buiten dienst stellen
Indien nodig met een kabel van woning waar we nu in wonen. Hoe zit dit dan praktisch in elkaar? Sluiten ze dit van op afstand af(digitale meter) en moet ik dan bijgevolg binnen twee jaar terug een aansluitingskost betalen wegens afsluiten van het net?
hangt af hoe zwaar je gaat breken etc
moet meter verplaatst worden ?
heb je nog gas nodig in je nieuwe huis ?

hier kan je nog eens tarieven opzoeken wat het kost wat je nu juist wil

dat is me niet echt duidelijk

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.488
Punten
113

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Waarderingsscore
377
Punten
83
Dat is wel iets anders dan een leegstaande woning, toch....
Maar met PV moet je toch ook prosumententaks etc betalen; kom je nu nog aan een nulfactuur ?

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan