• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aansluiting koper op staal.

chaccamacca

Actief Lid
Lid geworden
15 jan 2015
Berichten
351
Waarderingsscore
56
Punten
28
Mijn chauffage man heeft voor mijn verwarmingscondensatieketel koperen aansluitingen gebruikt op bestaande stalen aanvoerbuis van gas en water.

Nu heb ik gelezen dat koperen aansluitingen op stalen na een tijd kunnen beginnen lekken omdat het één materiaal het andere materiaal wegvreet.

Mogen deze aansluitingen  en wat is daar aan te doen?

Dank u.
 

ken50x

Lid
Lid geworden
25 jun 2014
Berichten
111
Waarderingsscore
3
Punten
18
Oorspronkelijk bericht geplaatst door chaccamacca

Mijn chauffage man heeft voor mijn verwarmingscondensatieketel koperen aansluitingen gebruikt op bestaande stalen aanvoerbuis van gas en water.

Nu heb ik gelezen dat koperen aansluitingen op stalen na een tijd kunnen beginnen lekken omdat het één materiaal het andere materiaal wegvreet.

Mogen deze aansluitingen  en wat is daar aan te doen?

Dank u.

Het probleem stelt zich blijkbaar niet bij chauffage, enkel bij sanitair warm water.
 
Lid geworden
29 okt 2012
Berichten
904
Waarderingsscore
2
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door ken50x
Oorspronkelijk bericht geplaatst door chaccamacca

Mijn chauffage man heeft voor mijn verwarmingscondensatieketel koperen aansluitingen gebruikt op bestaande stalen aanvoerbuis van gas en water.

Nu heb ik gelezen dat koperen aansluitingen op stalen na een tijd kunnen beginnen lekken omdat het één materiaal het andere materiaal wegvreet.

Mogen deze aansluitingen  en wat is daar aan te doen?

Dank u.

 

Het probleem stelt zich blijkbaar niet bij chauffage, enkel bij sanitair warm water.

Het probleem stelt zich wél, vanaf het moment dat je twee verschillende metalen met elkaar verbindt.

Ga naar een sanitairzaak en vraag voor de gepaste koppelstukken. Deze bestaan en zijn standaard te verkrijgen, maar misschien niet in de DHZ-markt.

 
 
Lid geworden
29 okt 2012
Berichten
904
Waarderingsscore
2
Punten
0
Ik zie niet waarom je, na het lezen van die nota, ineens zou opteren om enkele euro's uit te sparen.

Elke keer dat je een verwarmingselement loskoppelt (reinigen, schilderen, vervangen) of bij elk luchtlek (hoeveel mensen moeten hun CV niet om de zoveel tijd ontluchten bij oudere installaties), krijg je terug wat corrosie.

Ik zou persoonlijk voor voorkomen > genezen gaan.
 

ken50x

Lid
Lid geworden
25 jun 2014
Berichten
111
Waarderingsscore
3
Punten
18
Inderdaad kwaad kan het zeker niet, maar als je zoveel keren extra water moet bijsteken dat corrosie de kop op steekt dan zit je wel met een ander en ernstiger probleem in uw verwarmingscircuit of ketel.

Langs de andere kant is dit wel een uittreksel uit een cursus voor opleiding  van sanitair installateur van het fonds voor vakopleiding in de bouwnijverheid.
 
Lid geworden
16 mrt 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
1
Punten
3
Van staal naar koper is geen probleem. De ketel zelf heeft trouwens ook koperen leidingen.

Staal na koper is wel een probleem. Dit geldt dus ook voor een gesloten circuit bestaande uit koper en staal waarin het water circuleert (bv voor de verwarming).

Voor gas stelt er zich geen enkel probleem.
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
Zowel voor gas als voor verwarming geen enkel probleem.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan