Aansluiting kookplaat/fornuis

• Tags bekabeling elektriciteit elektriciteitswerken elektrische installatie keuken
  • layho1

Zeer gewaardeerd lid
    Lid geworden
    4 jan 2015
    Waarderingsscore
    586
    Punten
    93
    Vooreerst: ik ken niets van elektriciteit.

Ik moet bij mijn ouders een oude kookplaat vervangen.

de bestaande plaat (miele) heeft volgende aansluiting.

20250617_091021.jpg

Er zijn 3 kabels aangesloten.
    Ik ben er al achter dat 1 kabel van/naar de oven gaat die onder de kookplaat staat. Neem ik deze mee over op de nieuwe? Voor wat zijn de andere kabels?

De nieuwe aan te sluiten kookplaat (aeg) vind ik op de achterzijde volgende info terug

20250617_091044.jpg

Hoe begin ik hier aan, wat moet ik eerst verifiëren alvorens alles aan te sluiten.

Heb je 't model van de Miele gegoogled voor het aansluitschema? Zoals het nu is aangesloten ziet het er in ieder geval heel verwarrend uit, op z'n minst de aarding is samengenomen, maar ik vermoed andere aders ook? Heb je al vijzen losgedraaid of kan je zien of de andere contactpunten ook twee draden hebben?

Heb je een digitale teller? Kan je eens een foto van het schermpje delen?
    Daarop kunnen we zien welke aansluiting je hebt (op basis van de aanduidingen L1/L2/L3 en welke vlagjes er bij staan).

Het lijkt alvast om 3-fase te gaan, maar dan zijn er nog 2 mogelijkheden.
    Zit onder die 2 bruine aansluitdraden toevallig een koperen brugje?

Oooh Jezus Christus. Nonkel Isidoor is weer bezig geweest. Knoeiboel.
    Smijt die losse kabels weg, koop u een correcte aansluitkabel voor een kookplaat (5G2,5 soepel) en sluit deze correct aan in de aansluitdoos... Mits deze correct is aangesloten.

Ow wacht… 3 kabels zeg je? Wtf.
    Dan gaan we toch een veel duidelijker beeld nodig hebben.

De vraag is ga je de oven nog gebruiken? Indien neen, linkse figuur op nieuwe kookplaat gebruiken (1N). Indien ja, extra kabel trekken voor oven. Dacht volgens arei dat dit apart gevoed moet worden.

PS: ik zie een half SN staan op foto, adhv dit nummer opzoeken installatie gids van oud model.

Is dat misschien geen inbouwfornuis ipv een kookplaat waar oven en plaat samenhoren en ook met elkaar moeten verbonden worden?

De digitale teller ziet er als volgt uit

20250618_181751.jpg

Qua aansluitingen zie ik dat de lichte grijze kabel naar de oven gaat.

20250618_181637.jpg

De 2 donkere verdwijnen achter de kastenwand (waarin nergens een opening of aansluitdoos is uitgeklokt)

Dit stond er op de oude plaat (miele km6115) Qua aansluit mogelijkheden
    20250618_181505.jpg

Deze kookplaat is inderdaad ingebouwd. Ik zie niet meteen een bruggetje

Is aangesloten volgens figuur 1 links. Dus ik vermoed dat je 3fasen hebt. Heb je foto van aftakpunt?

Ik vermoed dat de lichtgrijze kabel gebruikt is om door te lussen naar de oven. En in plaats van een 5g2.5 zijn de andere twee kabels gebruikt om de verbinding te maken tussen contactdoos en kookvuur.
    Ik zou toch zorgen dat je aan de aansluiting achter de kasten kan. De juiste kabel gebruiken om aa´ te sluiten en het doorverbinden naar de oven is volgens mij niet toegestaan. (En ook niet echt veilig.)

Je hebt inderdaad 3x400V+N.
    En ik denk ook dat de twee donkergrijze samen een 5G kabel moeten voorstellen.
    Dat de oven zo afgetakt wordt is een beetje vreemd, en mogelijks ook een beetje niet toegelaten, maar dat heeft meer info nodig.

Ik zou eveneens voorstellen dat je een stuk H05 of H07RN-F 5G2,5 snoer gaat halen en dat deftig aansluit, liefst met adereindhulzen.

Is de muuraansluiting met een neus of een stekker?

Bedankt voor alle suggesties, ik probeer morgen de kabel achter de valse wand verder te volgen (om te kijken hoe ik daar met een nieuw stuk kabel kan aansluiten)

Na veel (destructief) onderzoek heb ik de aansluiting gevonden
    20250624_173530.jpg

Euh… komen daar maar 2 voedingsdraden toe? En geen aarding?

Als ik inzoom zie ik (tussen de bruine en de blauwe) een aarding toekomen en 4 voedingsdraden (rode,witte en lichte blauwe en zwarte)

nog andere foto ter verduidelijking 20250624_173501.jpg

Oké, uit een andere hoek is dat duidelijker.
    Dat komt overeen met wat er gedacht was en is perfect voor een snoer 5G2,5.

Heb je de afdekkap (neus) nog?

Ik heb de afdekkap nog. Op de nieuwe plaat moet ik daar een bruggetje steken?20250625_114927.jpg

20250625_114934.jpg

Op de oude plaat zie ik onder de tape (en als ik alles losmaak) een bruggetje zitten tussen 5 en 4)
    20250625_114913.jpg
    20250625_114920.jpg

Howhowhow… de nieuwe plaat kan maar 2 fases aan, geen 3!!
    Er moet een brugje tussen de twee N-klemmen op de kookplaat en er wordt maar op 1 van de 2 de blauwe draad aangesloten.
    1 van de 3 fasedraden wordt niet aangesloten.
    Huidige bekabeling niet aansluiten, dat worden vonken.

Dus er is een beetje een probleem met het snoer 2,5mm2 dat ik heb voorgesteld: dat is eigenlijk een beetje dunnetjes op de N, want dat is een sterke onbalans. Nu ja, kookplaat is max 16A per fase, dus die 2,5 zal in werkelijkheid geen probleem zijn.

Het zou kunnen dat die laatste klem zonder markering (nr 3) op de nieuwe plaat intern ongebruikt is en dat daarop de 3e fase mag aangesloten worden (en doorgelusd naar de oven), maar dat kan je niet zeker weten, dus niet doen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan