• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

aansluiting inductiekookplaat

Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
108
Waarderingsscore
0
Punten
0
beste forummers,

Ik heb een vraag ivm de aansluiting van een inductiekookplaat.

We hebben zo een kookplaat besteld en de verkoper zei ons eerst dat we een aansluiting van 380v moesten voorzien.

Omdat dit nogal ongeloofwaardig leek zijn we het nog eens gaan vragen in de winkel en hadden een andere verkoper voor ons.

Deze wist ons mee te delen dat het geen 380v moest zijn maar 3 x 220v.

Dit leek ons al meer geloofwaardig tot onze electricien (schoonbroer) zei dat een gewone 2x 220v aansluiting zeker voldoende zou zijn en dat hij al meerdere inductieplaten zo heeft aangesloten zonder probleem.



Natuurlijk is dit zeer verwarrend voor mij temeer ik zelf niet veel van electriciteit ken. Wat moet het nu in feite zijn?

Er zou een zekering van 20A voor voorzien zijn en de kookplaat heeft een aansluitwaarde van 6,8kw.



Het is een bestaande keuken oorspronkelijk met een gaskookplaat en een elektrische oven daaronder.

Ik heb nog niet kunnen kijken wat er op dit moment voorzien is, daar voor moet ik die oven er eerst eens uitkrijgen.





Ik wil vermijden dat de mensen die de kookplaat moeten instaleren onverichterzaken moeten terugkeren omdat het niet is zoals het moet.

Heeft er al iemand een inductiekookplaat laten instaleren of het zelf gedaan?



Mvg

K...
 
Lid geworden
19 feb 2008
Berichten
1.127
Waarderingsscore
1
Punten
0
Verwarmingselementen werken nog altijd op 230V net omdat er nog mensen zijn die niet over een driefase net beschikken of geen 3fase 400V.



Bij monofase gebruik overbrug je dan via latjes naar de andere kontakten.

Let wel op: de totale belasting dan, de draadsectie moet groot genoeg zijn.



Bij 3fase 230 : eenvoudig, kan je alle drie fasen direct aansluiten.

De daardiameters zijn dan ook kleiner dan bij monofase.



Bij 3fase400: komt er nog eens de Nul geleider bij gezien je enkel tussen nul en een fase 230V krijgt.



In de praktijk werken ovens daarom nog niet met alle drie fase aansluitingen, soms 2 fase, in mindere mate drie fase.



Ook dit hangt uiteindelijk af hoeveel stroom de kookplaat nodig heeft.

Op het typeplaatje van zo'n kookplaat staat altijd wel een sticker waar de mogelijke aansluitmanieren zijn vermeld, ander in de handleiding ervan.





Industriële kookelementen kunnen wel op 400V werken.





Je hebt niet vermeld wel soort elektricitiets aansluiting je hebt:



enkelasig, driefase 230V of driefase 400V+N
 
Lid geworden
1 mei 2008
Berichten
35
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als het zo is dat er een 20A zekering voorzien is, zal uw bedrading waarschijnlijk maar 2.5mm² zijn, gezien het feit dat er vroeger een gasvuur zat. Dit is absoluut niet voldoende voor een inductie-plaat van 6.8kW. Enigste oplossing is nieuwe bekabeling trekken indien mogelijk.
 
Lid geworden
4 dec 2006
Berichten
1.946
Waarderingsscore
0
Punten
0
Inderdaad 5G4 trekken:



zowel goed voor driefasig als monofasig (bij monofasig neem je 2 x 2 aders samen).



Grts,



Roel
 

Gregory

Lid
Lid geworden
20 mei 2006
Berichten
738
Waarderingsscore
0
Punten
16
RoelG wrote:
Inderdaad 5G4 trekken:



zowel goed voor driefasig als monofasig (bij monofasig neem je 2 x 2 aders samen).



Grts,



Roel



Kom je dan geen extra draad te kort voor de aarding. Dan heb je nog maar 1 * 4 mm2 voor de terre.
 
Lid geworden
4 dec 2006
Berichten
1.946
Waarderingsscore
0
Punten
0
Klopt, dus heb ik nog een aparte aarding bijgetrokken van 4mm² naar mjjn aardingsonderbreker.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan