• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aansluiting inductiekookplaat 2 / 3 fasen voor beginners

djiemmie

Nieuw Lid
Reaction score
2
Hallo,

We willen een inductiekookplaat kopen. Aangezien ik zelf niet thuis ben in het aanpassen van aansluitingen in de zekeringkast zal ik de elektrische aanpassingen laten doen door een elektricien. We willen de kookplaat nu al aankopen aangezien ze in promotie staat. Vooraleer we aankopen had ik een paar vragen...
  1. Begrijp ik het goed dat een aanpassing in de zekeringkast (met nieuwe bekabeling naar onze keuken) voor een aansluiting van een 2 fasen kookplaat goedkoper en minder ingrijpend is dan een aansluiting van een 3 fasen kookplaat?
  2. We willen een inductie kookplaat met 5 kookzones kopen met een aansluitwaarde van 7.350 W. Ik begrijp het goed dat dit perfect kan op een 2 fasen aansluiting? Wat is de maximum aansluitwaarde op een 2 fasen aansluiting (zonder dat automaat constant afspringt ...).
  3. Kan een aansluiting van een inductieplaat met deze aansluitwaarde van 7.350 W gebeuren via een (perilex) stopcontact of wordt dit altijd via een aansluitdoos gedaan? Het zou nl. handiger zijn met een stopcontact zodat de elektricien dit kan plaatsen, waarna ik verder kan met de renovatie van onze keuken. Eens dat (speciaal) stopcontact er is kan ik na het vernieuwen van ons keukenwerkblad zelf de kookplaat dan installeren en de (perilex) stekker gewoon in het contact steken zonder dat ik zelf nog aan een wand aansluitdoos moet beginnen prutsen...
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Er is geen ruimte in jouw kast voor een extra automaat.
Je zal minstens 1 diff moeten vervangen door een tweepolige.

Meeste electriciens zullen 3G6 voorstellen, of 5G6 waarvan ze maar de helft gebruiken zogezegd ‘voor de toekomst’.
5G2,5 kan evengoed, 2 a 2 samen genomen, op 2P-automaat 32A.

Voor een 4-polige automaat met 16A dubbel gebruikt zal je 2 diffs moeten vervangen.

Dat van die differentieelschakelaars zal ik voorleggen aan de elektricien.
Ik zal de 5G6 kabel verkiezen.
Ivm de ruimte in de kast: de voeding voor de parlofoon zal verdwijnen (wegens niet meer in gebruik). Is er dan niet genoeg ruimte in de kast?

Als ge met 'voeding parlofoon' bedoelt die gehele blok rechtsonder, dan ja, dan heb je zeker plaats genoeg over zonder de diffs te veranderen

Ik heb intussen de kookplaat gekocht, als ik de kabel bekijk zijn er 3 kabels + de aarding. Is dat normaal? Moet dat normaal niet 4 kabels zijn + aarding?
Als ik even zoek is een perilex stekker altijd voor 5 kabels, met een grijze kabel erbij die ik hier niet zie...
Welke soort stekker en contactdoos kan hiervoor dan gebruikt worden?

Attachments

• 20240224_165524.jpg
    20240224_165524.jpg
    83,8 KB · Views: 5
Last edited:
Ik heb intussen de kookplaat gekocht, als ik de kabel bekijk zijn er 3 kabels + de aarding. Is dat normaal? Moet dat normaal niet 4 kabels zijn + aarding?
Als ik even zoek is een perilex stekker altijd voor 5 kabels, met een grijze kabel erbij die ik hier niet zie...
schema ??

400v kan leuke dingen doen als je t fout doet

Het is een kookplaat die op 2f kan.....
Dus idd 2f +N = 3 kabeltjes + aarding

Zonder aansluitschema kunnen we niks met zekerheid zeggen.

Vermoedelijk zijn er 2 vermogenzones: 1 tussen blauw en bruin en 1 tussen blauw en zwart. Je kan daar dan respectievelijk 2 vd 3 fases op aansluiten uit een 3x400V+N net of ook de 3 fases zonder nul uit een 3x230V net

Het is een kookplaat die op 2f kan.....
Dus idd 2f +N = 3 kabeltjes + aarding
Welk soort stekker en contactdoos kan hiervoor dan gebruikt worden? Ik wil liever met een stekker en contactdoos werken dan met een rechtstreekse aansluiting van de kookplaat kabel in een wandcontactdoos. Eens de plaat voorzien is van een stekker en er een contactdoos onder ons keukenblad klaarzit, kan ik verder met de renovatie van onze keuken en hoef ik na de installatie van de plaat enkel nog de stekker er in steken...

In de gebruiksaanwijzing wordt verwezen naar een youtube filmpje voor de installatie, daarin wordt onderstaande vermeld. Ik ga er van uit dat als ik dit toon aan een elektricien dat hij weet hoe dit moet aangesloten worden in onze zekeringkast.
Wil onderstaand schema zeggen dat bij ons, aansluiting op 220V, de zwarte draad die voorzien wordt in de kabel van de kookplaat niet gebruikt moet worden?

1708854270026.png

Ik ga er vanuit dat als je het rechtse schema wilt volgen, dat je die aansluitkabel uberhaupt helemaal niet kan gebruiken omdat de sectie te klein is.

Oftwel ga je monofasig met een zware sectie naar de plaat en brug je aan de plaat.
Oftwel ga je met een 4G of 5G kabel naar de plaat en zet je op de bruine en zwarte ader in het elektrisch bord dezelfde fase

Ik moet nog een nieuwe kabel leggen, wegens de voorgaande posts ga ik ervan uit dat ik best een 5G6 kabel zal leggen. In de zekeringkast is er plaats genoeg om dit zo aan te sluiten (laat ik doen door een elektricien). Dan wordt het het rechtse schema (400 V) dat gebruikt zal worden door de elektricien?
Welk soort stekker kan hiervoor dan gebruikt worden?

Ik moet nog een nieuwe kabel leggen, wegens de voorgaande posts ga ik ervan uit dat ik best een 5G6 kabel zal leggen. In de zekeringkast is er plaats genoeg om dit zo aan te sluiten (laat ik doen door een elektricien). Dan wordt het het rechtse schema (400 V) dat gebruikt zal worden door de elektricien?
Een 5g4 is meer dan genoeg.
Het rechtse schema is met een 3g.

Je kan best het linkse schema gebruiken.
Je kan je 5g aansluiten op een perilex stopcontact en een perilex stekker op de kabel van de kookplaat.
1 fase wordt dan niet gebruikt, maar is misschien wel nodig bij een volgende kookplaat van 11kw.

Een 5g4 is meer dan genoeg.
Het rechtse schema is met een 3g.

Je kan best het linkse schema gebruiken.
Je kan je 5g aansluiten op een perilex stopcontact en een perilex stekker op de kabel van de kookplaat.
1 fase wordt dan niet gebruikt, maar is misschien wel nodig bij een volgende kookplaat van 11kw.
Dat is zeer helder, bedankt voor de uitleg!

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief