Aansluiting en draadsectie inductiekookplaat bij renovatie (3 x 400V+N 25A)

MatD

Nieuw Lid
Lid geworden
22 mrt 2017
Waarderingsscore
1
Punten
6
Hallo iedereen,

Binnekort wil ik de kabel leggen voor mijn inductiekookplaat.
Momenteel krijg ik 3 x 400V + N binnen met 25A maximale stroom (oude meters hangen er nog, zal deze tegen het einde van de renovatie laten vervangen).
Wat bevelen jullie aan voor de inductiekookplaat qua bekabeling en aansluiting (Perilex stekker, aansluitdoos met klemmen?).
Zelf dacht ik aansluitdoos met klemmen (3fasen, N, Aarding) en 5G4 kabel te nemen.
Wat denken jullie?

++weet niet hoe dit juist zit maar ik vemroed dat ik na het vervangen van de huidige meters nog steeds 3 x 400V 25A binnen krijg op mijn meterkast?
Bedankt voor de tips/info!
gr,

Mathias

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.538
Punten
113
++weet niet hoe dit juist zit maar ik vemroed dat ik na het vervangen van de huidige meters nog steeds 3 x 400V 25A binnen krijg op mijn meterkast?

Je begint beter na te denken over wat je nodig hebt.

Misschien is 1x25A wel voldoende.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.082
Punten
113
5g4 en je zit gerust. Waarom zou je je meters laten vervangen ? Nee die worden niet verzwaard door te vervangen.

MatD

Nieuw Lid
Lid geworden
22 mrt 2017
Waarderingsscore
1
Punten
6
Hallo,

Momenteel zijn het nog heel oude meters (opdruk is van jaren '60, zwarte schakelkasten). Bij vorige controle van teller zei de controleur al dat ik moest informeren om deze te vervangen. Huis was vroeger ook verwarmd met accumulatiekachels dus die extra meter moet er ook uit (er wordt uiteraard centrale verwarming geïnstalleerd). Ik zou niet verzwaren maar vroeg me af of ze bij het vernieuwen van de meters toch zeker de 3x400V + N aanhouden.

@janus: bedoel je monofasige kabel voor inductie dan? 1x25A? Lijkt me toch weinig of niet?

Dus 5g4 zou voldoende moeten zijn. Monteer ik dan  best een perilex stekker in de muur of beter een aansluitdoos met 5 klemmen (typr vynckier 600763)? 

Gr,

Mathias

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.538
Punten
113
@janus: bedoel je monofasige kabel voor inductie dan? 1x25A? Lijkt me toch weinig of niet?

Ik heb hier 2 inductie vuren op een mono 25A Hoofdzekering .

Maar als je nu er bij verteld hoeveel kW jouw vuur is hebben we iets concreets waar we mee kunnen rekenen.

MatD

Nieuw Lid
Lid geworden
22 mrt 2017
Waarderingsscore
1
Punten
6
Hey Janus,

heb momenteel nog geen vuur gekozen maar wil natuurlijk liefst op zeker spelen.

Wordt wel een standaard vuur met kookzones.

Ik dacht dat deze rond de 7kW zaten?

Gr,

Mathias

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.538
Punten
113
7kW is +/-30A monofase en 10A als je driefasig aansluit.

Maar het komt maar zeer zelden voor dat alle platen op vol vermogen staan.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.082
Punten
113
dus met een 5G4 zit je safe, ook naar de toekomst toe als je bv een grotere plaat zou willen nemen. 

stievens

Lid
Lid geworden
22 aug 2007
Waarderingsscore
0
Punten
16
janus wago zei:
7kW is +/-30A monofase en 10A als je driefasig aansluit.

Maar het komt maar zeer zelden voor dat alle platen op vol vermogen staan.

Driefasig met 10A per fase aansluiten Is een slecht idee. Als één van uw kookzones in boost functie meer dan 10A trekt, wat heel waarschijnlijk is, dan redt ie het niet en schakelt naar lager vermogen. Zonde om uw inductie vuur niet op volle kracht te kunnen gebruiken. Zoals anderen hier zeggen: 5G4 leggen en afzekeren op 25A en je bent voor het leven gerust. 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.538
Punten
113
Driefasig met 10A per fase aansluiten Is een slecht idee.

Ik zeg ook niet dat je met 10A moet afzekeren, alleen dat de plaat 10A trekt.

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Waarderingsscore
13
Punten
38
Die 4/6mm2 komt nog uit de tijd dat men met 6 man en takels de verwarmingsketel moest binnenrijden.

Meeste kookplaten zijn overigens niet 3fasig, maar 2fasig, wat dan ongeveer ongeveer 4kW per fase is voor een 8kW plaat. Dit op 2,5mm2/20A aansluiten is echt geen enkel probleem. Die gaat echt niet uitvallen, noch gaat daar iets overmatig warm worden, ook niet als die allemaal op 100% staan. Zelfs een 5pits 10kW plaat kan je daar op aansluiten, welke overigens meestal wel 3fasig kunnen aangesloten worden.

Ikzelf heb een Brandt 8kW en die neemt zo'n 4kW op bij koken op 3 pitten. 8kW heb ik die nog nooit weten verbruiken, tenzij je misschien een liefhebber bent van verkoolde worsten :D

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan