• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aansluiting dampscherm hellend dak tegen zolderroostering

Lid geworden
19 sep 2022
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo allen,
Ik ben van plan om ons hellend dak langs de binnenkant te isoleren op de klassieke manier: 18 cm glaswol tussen de keepers en daarna een dampscherm erover.
De zolderroostering is momenteel niet volledig dicht (zie foto's) en er ligt oude isolate tussen balken van de roostering.

Mijn vraag gaat over de aansluiting van het dampscherm met de zolderroostering: Aangezien het hellend dak een lage hellingsgraad heeft is de hoek dak-roostering heel scherp en moeilijk bereikbaar. We gaan tijdelijk OSB platen leggen op de roostering om de werken te kunnen doen maar ik vroeg me af hoe we het dampscherm best laten aansluiten in die hoek.
Mocht er een zoldervloer liggen, zou ik de onderkant van het dampscherm op de vloer kleven, maar nu ligt er geen. Hoe zouden jullie het dampscherm bevestigen aan de houten balk die op het einde van de zoldering ligt. De buitenmuur staat onder die balk, maw. het dak heeft een oversteek met de buitenmuur.

Het probleem met de aansluiting is dat ook de balken van de zolderroostering erop rusten. Mochten enkel de keepers zijn van het dak erop rusten, zou ik het makkelijk kunnen verlijmen maar nu zou ik telkens rond die balken van de zolderring moeten werken (zie best op foto IMG_6264)?

Een mogelijk alternatief waaraan ik dacht was om een plank vast te schroeven op de balken van de zoldering, zo dicht mogelijk tegen de dakkeepers. En dan daarop het dampscherm verlijmen.

Wat is jullie ervaring of advies?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG_6260.jpg
    IMG_6260.jpg
    234,6 KB · Weergaven: 46
  • IMG_6264.JPG
    IMG_6264.JPG
    195,9 KB · Weergaven: 46
  • IMG_6269.JPG
    IMG_6269.JPG
    224,9 KB · Weergaven: 45
Lid geworden
19 sep 2022
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Iemand een idee of een suggestie?
Of is dit niet de beste topic om deze vraag in te stellen?
 

Qacino

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2019
Berichten
817
Waarderingsscore
296
Punten
63
als je het gaat uitvoeren zoals TS beschrijft heb je nog een probleem via de onderkant.
Ik heb deze aangesloten op de muurbalk maar ik had het geluk geen vloerroostering horizontaal te hebben.
In dit geval moet je inderdaad rond de balkjes werken en lucht- en dampdicht afwerken.
 

Michielr_999

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 jan 2021
Berichten
492
Waarderingsscore
316
Punten
63
Hoe is de zoldervloer opgebouwd en zit daar ook al een dampscherm?

Toegang tot zolder via deur of open gat of zolderluik, ...?

Je zal in ieder geval tussen het verwarmde deel en het niet-verwarmde deel een dampscherm moeten voorzien dat overal luchtdicht aansluit... Als dat niet kan in het dak dan wel in de zoldervloer (als de zolder niet verwarmd wordt).
 

Jokertje

Nieuw Lid
Lid geworden
30 okt 2021
Berichten
78
Waarderingsscore
15
Punten
8
Hoe is de zoldervloer opgebouwd en zit daar ook al een dampscherm?

Toegang tot zolder via deur of open gat of zolderluik, ...?

Je zal in ieder geval tussen het verwarmde deel en het niet-verwarmde deel een dampscherm moeten voorzien dat overal luchtdicht aansluit... Als dat niet kan in het dak dan wel in de zoldervloer (als de zolder niet verwarmd wordt).
In mijn geval zit er een dampscherm onder de isolatie van de zoldervloer. De isolatie zelf is 18 cm glaswol tussen een houten roostering. Dit dampscherm loopt door langs de muren van de benedenverdieping, die langs binnen geïsoleerd zijn met 5 cm glaswol. Als ik nu mijn hellend dak langs binnen wil isoleren, waarop laat ik dan dat dampscherm aansluiten?
 

Jokertje

Nieuw Lid
Lid geworden
30 okt 2021
Berichten
78
Waarderingsscore
15
Punten
8
Of is één dampscherm niet meer nodig? Het is een bergzolder waarop enkel de gasketel staat.
 

Michielr_999

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 jan 2021
Berichten
492
Waarderingsscore
316
Punten
63
Als er geen "damp" meer kan komen op de zolder dan lijkt mij dat niet echt meer nodig van een dampscherm te voorzien op zolder maar dan moet jouw toegang naar de zolder ook luchtdicht of dampdicht afgesloten kunnen worden... (PS ik ben ook maar een klusser met een gedacht, ik pretendeer zeker niet dé waarheid in pacht te hebben)
 

Michielr_999

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 jan 2021
Berichten
492
Waarderingsscore
316
Punten
63
En als jouw reeds geplaatste dampscherm perfect aansluit op de muren en de naden perfect afgeplakt zijn natuurlijk.... Er mag eigenlijk geen warme lucht of damp meer op jouw zolder geraken of je zal daar wss condensatie krijgen in je isolatie...
 

Jokertje

Nieuw Lid
Lid geworden
30 okt 2021
Berichten
78
Waarderingsscore
15
Punten
8
En als jouw reeds geplaatste dampscherm perfect aansluit op de muren en de naden perfect afgeplakt zijn natuurlijk.... Er mag eigenlijk geen warme lucht of damp meer op jouw zolder geraken of je zal daar wss condensatie krijgen in je isolatie...
Normaal heeft de vorige eigenaar dit volledig volgens de regels van de kunst gedaan. Echter het trapgat is niet volledig luchtdicht en bij heel koud weer is er een hoekje van ons dak waar we nu wat condensatie hebben (ookal zit er nog geen isolatie)
 
Lid geworden
27 jan 2009
Berichten
25
Waarderingsscore
9
Punten
3
Als het om ongebruikte zolder gaat of voor opslag van beetje rommel lijkt het me altijd best voor dakconstructie om de zoldervloer heel goed te isoleren. Het verkleint het volume van het beschermde volume en het hout van de bomen is het gewoon om buiten te staan .
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan