• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

aansluiting aan de straat zit te hoog

Lid geworden
28 jan 2017
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
beste,

wij hebben ruim 3jaar geleden ons huis volledig vernieuwd , alsook de riolering .

toen hebben wij een dubbel riool stelsel gelegt tot aan de straat. echter hebben we een niveau verschil van 20cm  tussen overloop regenput en aansluiting van de riolering

doordat de aansluiting (en rioleerbuis) aan de straat te hoog zitten t.o.v. ons huis (zitten ongeveer 50cm  onder de grond).

de afstand tussen aansluiting riolering en overloop regenput is ongv 25meter,  dus een kleine cm per m zakken we.

nu willen we een garage bijbouwen van 120m² en oprit in beton van 180m² en doordat we nu een nieuw plan aanvragen moeten we nu infiltratie putten steken

echter is dit praktisch onmogelijk doordat we de put langs achter moeten steken omdat ze :

-niet onder de betonnen oprit mag zitten

-achter de "gevel lijn" dus +- 10m van straat moet zitten

en het water dat we opvangen op onze oprit moeten we ook door de infiltratie putten laten lopen. 

dus dit wil zeggen:

van de goot van de oprit dus eerst ongv 18m achteruit gaan tot aan de garage dan onder de garage , nog eens 8m afleggen om vervolgens 12 meter naar links te gaanom dan terug te keren naar de straat langs de andere kant van ons huis. doordat de aan de linker zijnde nog een opening hebben van 3m breedte omdat we enkel daar de infiltratie put kunnen steken. en dit moet ik kunnen afleggen met een niveau verschil van 20cm dus dit is onbegonnen werk.

ook kunnen we niet voor ons huis van de ene kant naar de andere kant onder de oprit doordat daar toekom met water , elec en gas. die buizen zitten daar in de weg.

 

nieuwe aansluiting willen ze ook niet toestaan doordat ik al 1 heb en de mijn beide aansluitingen (hemel water en riool water) mogen maximaal op 2m afstand van elkaar verwijderd zitten.

 

iemand advies of tips hoe ik dit wel kan mogelijk maken , want de huidige garage staat op instorten en heb dringend de nieuwe nodig voor mijn werk te kunnen doen.

 

alvast bedankt

bjorn termote
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Heb je een plan of situatieschets (bv. traject riolering dat je voorstelt met op aantal punten de hoogte tov straatniveau aangeduid + belangrijkste afstanden)? Ik weet niet of we hier de situatie enkel op basis van tekst gaan kunnen inschatten... 
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Ja een situatieplan , bestaand en te realiseren zou handig zijn.

Al enkele opmerkingen.

Er is een verschil in buffering en infiltratie. Voor 120m +180m²= 300m² heb je 300x25l/m² = 7500 liter buffering , dus regenput en een infiltratieoppervlak van 300m²/100x4= 9m²

Voor infiltratie kan je perfect werken met de infiltraiteblok van aco ( 100x60x20 cm )

Deze blokken kan je perfect onder opritten plaatsen ( of naast) Dus je opmerking dat die niet onder een oprit mogen zitten is .... quatch. Net zoals voor je putten is dit quatch.

 
 
Lid geworden
28 jan 2017
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
je ik heb in paint een schets gemaakt van hoe het zou moeten volgens hun,

het probleem zit hem in de paarse lijn ,

 
 

Bijlagen

  • grondplan_nieuw_ontwerp.jpg
    grondplan_nieuw_ontwerp.jpg
    610,9 KB · Weergaven: 3
Lid geworden
28 jan 2017
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
lukanar zei:
Ja een situatieplan , bestaand en te realiseren zou handig zijn.

Al enkele opmerkingen.

Er is een verschil in buffering en infiltratie. Voor 120m +180m²= 300m² heb je 300x25l/m² = 7500 liter buffering , dus regenput en een infiltratieoppervlak van 300m²/100x4= 9m²

Voor infiltratie kan je perfect werken met de infiltraiteblok van aco ( 100x60x20 cm )

Deze blokken kan je perfect onder opritten plaatsen ( of naast) Dus je opmerking dat die niet onder een oprit mogen zitten is .... quatch. Net zoals voor je putten is dit quatch.

 

voor het huis mogen ze niet zitten van de gemeente , omdat er onteigingsrecht is op de eerste 5m van de oprit. onder de oprit wil de architect niet doordat deze moet dienen om met m'n vrachtwagen op te rijden endie deksel hiervan afzien en je deze makelijk stuk rijd als je dagelijks met met +20ton op je oprit staat.

nu hebben wij al 1 regenwaterput van 15000l en voor de de garage moeten we nog 1 steken van 10000l doordat de garage als bedrijf gezien wordt en het huis als prive.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Architect is dringens kontact laten nemen met acco. Als ik me niet vergis zijn hun infiltratiekratten uitermate geschikt voor extreme belasting van vrachtwagens en boeiings te dragen. Architect is fijntjes op de hoogte brengen dat benorgekeurde putten wel degelijk geschikt zijn om vrachttransport te dragen. Idem voor putdeksels. Macro,bricogammaputdeksels zijn natuurlijk uitgesloten.

Waarom werk je niet met infiltratieklinkers?
 
Lid geworden
28 jan 2017
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
lukanar zei:
Architect is dringens kontact laten nemen met acco. Als ik me niet vergis zijn hun infiltratiekratten uitermate geschikt voor extreme belasting van vrachtwagens en boeiings te dragen. Architect is fijntjes op de hoogte brengen dat benorgekeurde putten wel degelijk geschikt zijn om vrachttransport te dragen. Idem voor putdeksels. Macro,bricogammaputdeksels zijn natuurlijk uitgesloten.

Waarom werk je niet met infiltratieklinkers?

zal morgen eens naar het stadhuis gaan om mij eerst verder te informeren wat voor mogelijkheden er nog zijn en die benorgekeurde putten zijn inderdaad geschikt voor zware lasten , alsook de deksel maar volgens de tabellen van benor moeten ze dieper zitten dan wat wij kunnen. en die deksels in de oprit zijn trouwens ook niet van de mooiste. wat ik mij ook nog afvraag is wat te doen met dat hemelwater die op de oprit valt. volgens het verslag dat ik heb gekregen van de gemeente moet ik dit water in mijn waterput laten lopen, maar dan komt van mij de vraag; wat als ik mijn wagenpark afspuit op mijn oprit? dan is dit vervuilt water , zeep , modder , en alle andere vuiligheid dat je afspuit. dit kan ik toch moeilijk in mijn waterput laten lopen waar we water uit trekken voor douche , wasmachine , excetera. hoop morgen meer te weten.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
ik zie ook niet in waarom een infiltratieput of kratten niet onder de oprit zou kunnen.
Je moet dan wel deksels met belastingsklasse D400 voorzien als je er regelmatig metde vrachtwagen over rijdt.

Afwatering van je oprit enzo steek je beter op de overloop van je regenwaterput.
Het water gaat dus mee met het regenwater naar de openbare riolering maar is niet geschikt voor herbruik.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
hoow zei:
ik zie ook niet in waarom een infiltratieput of kratten niet onder de oprit zou kunnen.
Je moet dan wel deksels met belastingsklasse D400 voorzien als je er regelmatig metde vrachtwagen over rijdt.

Afwatering van je oprit enzo steek je beter op de overloop van je regenwaterput.
Het water gaat dus mee met het regenwater naar de openbare riolering maar is niet geschikt voor herbruik.

Afwatering van je oprit: laat je lopen op uw gras of naar de infiltratiekratten

Afwatering van een zone waar je je voertuigen wast gaat via een vetscheider naar een put, waarna vertraagde afvoer wordt geregeld. Als die zone deel uit maakt van TS zijn 'bedrijf' zal die aan bepaalde voorschriften moeten voldoen.  Dat gewoon aansluiten via de overloop van RWP op de riool zal afgeschoten worden. De put waarvan sprake in deze paragraaf mag wel deel uit maken van de overloop van je RWP. Dus overloop van rwp komt in die put terecht, waarna vertraagde afvoer is voorzien.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Bjorn Termote schreef:[/b zei:
nu hebben wij al 1 regenwaterput van 15000l en voor de de garage moeten we nog 1 steken van 10000l doordat de garage als bedrijf gezien wordt en het huis als prive.

 
Bjorn Termote]

nieuwe aansluiting willen ze ook niet toestaan doordat ik al 1 heb en de mijn beide aansluitingen (hemel water en riool water) mogen maximaal op 2m afstand van elkaar verwijderd zitten.


Ze gaan toch eens moeten beslissen wat het nu is bij de gemeente: twee aparte of een en dezelfde... 
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Enk zei:
hoow zei:
Afwatering van je oprit enzo steek je beter op de overloop van je regenwaterput.
Het water gaat dus mee met het regenwater naar de openbare riolering maar is niet geschikt voor herbruik.

Afwatering van je oprit: laat je lopen op uw gras of naar de infiltratiekratten

Afwatering van een zone waar je je voertuigen wast gaat via een vetscheider naar een put, waarna vertraagde afvoer wordt geregeld. Als die zone deel uit maakt van TS zijn 'bedrijf' zal die aan bepaalde voorschriften moeten voldoen.  Dat gewoon aansluiten via de overloop van RWP op de riool zal afgeschoten worden. De put waarvan sprake in deze paragraaf mag wel deel uit maken van de overloop van je RWP. Dus overloop van rwp komt in die put terecht, waarna vertraagde afvoer is voorzien.

Is nogtans de richtlijn om 'grijs' regenwater van inrijhellingen, inritten, gebruikte dakterassen, etc  op overloop regenwaterput te plaatsen.   Naar regenwaterput kan niet omdat water mogelijk kuisproducten ofzo kan bevatten, naar DWA mag niet omdat er een te groot debiet is bij regen.
Als er infiltratie voorzien is loopt die overloop trouwens naar de infiltratie en dan pas (eventueel) naar de riolering.  (ik moest me iets genuanceerder uitdrukken)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan