• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aansluiting 32A voldoende?

VsRex

Lid
Lid geworden
6 dec 2007
Berichten
325
Waarderingsscore
3
Punten
18
Ben bij de verbouwing voor men zoon ook heel wat aanpassingen van de elektrische installatie aan het doen. Een aantal dingen zoals bepaalde (oude) kringen hadden geen aarding, de oude zekering kast was te klein en had geen verliesstroom beveiliging voor de vochtige kringen en de meter moet verplaatst worden. Alles hiervan begint stillaan voltooid te geraken. Ze zijn aangesloten aan een 3x230V net en bij de verdeling van de kringen heb ik zo goed mogelijk een vermogen tabel gemaakt met de maximale belasting. van de verschillende kringen. Heb zo goed mogelijk rekening gehouden met de aanwezige en gewenste verlichting en per stopcontact heb ik een gemiddelde van 100W aangenomen. In het totaal kom ik zo aan vermogen van iets minder dan 20KW en heb ervoor gezorgd dat dit netjes verdeeld is in 3x 6,8KW per fase. Momenteel volgens Fluvius hebben zij een aansluiting van 3x230V 32A. En nu wou ik hier graag informeren of deze aansluiting volgens jullie ok is voor het vermogen dat ik net aanhaalde. Want ja niet alle grotere verbruikers (zoals, kookplaten, wasmachine, vatwasser, droogkast enz) worden niet altijd allemaal gelijktijdig gebruikt he. Of zou ook een aansluiting van 25A voldoende zijn. Er is momenteel zeker en vast nog geen sprake van een laadpaal of zo voor een wagen.

Mvg, Vic
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.468
Waarderingsscore
986
Punten
113
3x230 32A is 12,7 kVA

ze hebben nu reeds die 32A waarom zou je dan maar 25A aanvragen ?

bij vervanging meter krijg je terug wat je had dus verlagen wordt zeker niet gedaan als je dat zelf niet aangeeft
 

VsRex

Lid
Lid geworden
6 dec 2007
Berichten
325
Waarderingsscore
3
Punten
18
Dank voor de snelle reactie. Die verlaging is idd niet direct hun bedoeling hoor. Ma het eerste deel van men vraag was, is dat wel voldoende?
Misschien een domme vraag, ma ik ben maar een gewone DIY he. Die 12;7kVA hoe moet men dat interpreteren? Komt dat feitelijk met een bepaald vermogen overeen, en hoeveel vermogen is dat dan? En is dat dan het maximaal mogelijke vermogen?

Mvg, Vic
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
485
Waarderingsscore
174
Punten
43
Dank voor de snelle reactie. Die verlaging is idd niet direct hun bedoeling hoor. Ma het eerste deel van men vraag was, is dat wel voldoende?
Misschien een domme vraag, ma ik ben maar een gewone DIY he. Die 12;7kVA hoe moet men dat interpreteren? Komt dat feitelijk met een bepaald vermogen overeen, en hoeveel vermogen is dat dan? En is dat dan het maximaal mogelijke vermogen?

Mvg, Vic
Voor 3*230V 32A bereken je dat zo:
√3 (gezien 3 fasen) * 230V * 32A = +/- 1.73 * 230V * 32A = 12.732,8VA
Om dan naar kVA te gaan, deel je door 1000 (kilo = 1000) -> 12.7kVA

Voor de stopcontacten, da's een (naar mijn mening) moeilijke.
De stopcontacten die ik op het aanrecht in de keuken heb, zijn bvb véél harder belast dan die die ik in de slaapkamer heb.
Ik zou dus niet "zomaar" mijn fasen verdelen gebaseerd op het gemiddelde gebruik, maar de fasen verdelen op de zaken die "meestal" samen gebruikt worden.
BVB een oven & frietketel staan wel eens tesamen op, en da's al snel 5KW.
Een droogkast & wasmachine staan dan (hier toch) quasi nooit samen op.

Nu, 32A voor 3X230V lijkt me ruim voldoende. Hier hebben we enkele fase 40A (9.2kVA) en is de "plong" nog nooit gesprongen.
 

VsRex

Lid
Lid geworden
6 dec 2007
Berichten
325
Waarderingsscore
3
Punten
18
De stopcontacten die ik op het aanrecht in de keuken heb, zijn bvb véél harder belast dan die die ik in de slaapkamer heb.
Ik zou dus niet "zomaar" mijn fasen verdelen gebaseerd op het gemiddelde gebruik, maar de fasen verdelen op de zaken die "meestal" samen gebruikt worden.
Volkomen gelijk hiermede, hou ik zeker rekening mee

Verder vanwaar die 12.7kVA komt denk ik nu te begrijpen. Ik zag ergens dat 1kVA zou overeen komen met 0.8KW, klopt dit? Want als ik dan 12.7 x 0.8 doe kom ik op iets meer dan 10KW. Wat maar 1/2 is van het totaal vermogen uit men vermogen tabel, of maakt dat niet zo heel erg veel uit, want ja niet alle groetere verbruikers staan altijd tegelijk aan he.
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.438
Waarderingsscore
428
Punten
83
Een droogkast & wasmachine staan dan (hier toch) quasi nooit samen op.
Dat staat hier heel vaak tegelijk aan.
Beide hebben "eco"-programma's van 3 uur, dus om op 1 dag 3 machines te kunnen laten draaien (zowat elk weekend gebeurt dat) moet droogkast en wasmachine tegelijk draaien.

Moeten die trouwens niet sowieso een dedicated zekering hebben als je de elektriciteit vernieuwt?
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
485
Waarderingsscore
174
Punten
43
VA is eigenlijk "verkeerd" afgekort; dit betekend Volt/Ampere; V/A dus eigenlijk.
Echter schrijft quasi iedereen het als VA (wat volgens de wiskunde eigenlijk V*A betekend).

Watt = Volt * Ampere
V/A = Volt / Ampere

Het verschil zit hem in die vierkantswortel. (iets met faseverschuiving en toestanden)
V/A = √3 * 230V * 32A = 12.7kV/A
Watt (of V*A of VA) = 3*230V*32A = 22.080VA= 22.080W = 22.08kW.

Nu, tis allemaal héél theoretisch en meer dan 10 jaar geleden dat ik dat in het vak "Technische Opleiding" nog gezien heb, dus tis mss wat roestig ;-)
Dat is inderdaad het absoluut totaal vermogen die je huis kan verbruiken. Als je even in je tabel "aankruist" wat je totale verbruik op een gegeven moment zal zijn, zal dat een pak lager liggen hoor ;-)
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.438
Waarderingsscore
428
Punten
83
Ik zag ergens dat 1kVA zou overeen komen met 0.8KW, klopt dit? Want als ik dan 12.7 x 0.8 doe kom ik op iets meer dan 10KW. Wat maar 1/2 is van het totaal vermogen uit men vermogen tabel, of maakt dat niet zo heel erg veel uit, want ja niet alle groetere verbruikers staan altijd tegelijk aan he.
Verschil tussen VA en Watt is de arbeidsfactor, en die mag je van mijn part schatten op 0.8.
Maar zeer relevant is dat niet voor uw installatie uit te werken.

Zoals @Waldhar al zei, met 12.7 kVA heb je al een mooie aansluiting, zolang er geen plannen zijn voor laadpalen, jacuzzi, verwarmd zwembad,... zal dat zeker volstaan, en 1 zo'n energievreter kan je wellicht ook nog wel slikken als het beetje verstandig bekabeld of uitgebaat wordt.
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
485
Waarderingsscore
174
Punten
43
Een droogkast & wasmachine staan dan (hier toch) quasi nooit samen op.
Dat staat hier heel vaak tegelijk aan.
Beide hebben "eco"-programma's van 3 uur, dus om op 1 dag 3 machines te kunnen laten draaien (zowat elk weekend gebeurt dat) moet droogkast en wasmachine tegelijk draaien.

Moeten die trouwens niet sowieso een dedicated zekering hebben als je de elektriciteit vernieuwt?
Een apparte zekering wel, maar niet verplicht op andere fase.
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.438
Waarderingsscore
428
Punten
83
VA is eigenlijk "verkeerd" afgekort; dit betekend Volt/Ampere; V/A dus eigenlijk.
Echter schrijft quasi iedereen het als VA (wat volgens de wiskunde eigenlijk V*A betekend).

Watt = Volt * Ampere
V/A = Volt / Ampere

Het verschil zit hem in die vierkantswortel. (iets met faseverschuiving en toestanden)
V/A = √3 * 230V * 32A = 12.7kV/A
Watt (of V*A of VA) = 3*230V*32A = 22.080VA= 22.080W = 22.08kW.

Nu, tis allemaal héél theoretisch en meer dan 10 jaar geleden dat ik dat in het vak "Technische Opleiding" nog gezien heb, dus tis mss wat roestig ;-)
Dat is inderdaad het absoluut totaal vermogen die je huis kan verbruiken. Als je even in je tabel "aankruist" wat je totale verbruik op een gegeven moment zal zijn, zal dat een pak lager liggen hoor ;-)
Dat heb je beetje verkeerd begrepen vrees ik.
VA is wel degelijk V*A, zoals je zelf ook schrijft in je berekening √3 * 230V * 32A.
Naar SI eenheden is er eigenlijk geen verschil tussen VA en W, we hebben alleen de gewoonte het schijnbaar vermogen in V(*)A uit te drukken en het actief vermogen in W.
Verschil tussen de 2 is arbeidsfactor en voor een pure weerstand zoals elektrische verwarming is dat 1, maar eens er wat motoren of capacitieve elektronica in het systeem zit gaat die arbeidsfactor naar beneden.

TL;DR
Verschil tussen VA en W is voor normale thuissituatie niet zo belangrijk.
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
485
Waarderingsscore
174
Punten
43
VA is eigenlijk "verkeerd" afgekort; dit betekend Volt/Ampere; V/A dus eigenlijk.
Echter schrijft quasi iedereen het als VA (wat volgens de wiskunde eigenlijk V*A betekend).

Watt = Volt * Ampere
V/A = Volt / Ampere

Het verschil zit hem in die vierkantswortel. (iets met faseverschuiving en toestanden)
V/A = √3 * 230V * 32A = 12.7kV/A
Watt (of V*A of VA) = 3*230V*32A = 22.080VA= 22.080W = 22.08kW.

Nu, tis allemaal héél theoretisch en meer dan 10 jaar geleden dat ik dat in het vak "Technische Opleiding" nog gezien heb, dus tis mss wat roestig ;-)
Dat is inderdaad het absoluut totaal vermogen die je huis kan verbruiken. Als je even in je tabel "aankruist" wat je totale verbruik op een gegeven moment zal zijn, zal dat een pak lager liggen hoor ;-)
Dat heb je beetje verkeerd begrepen vrees ik.
VA is wel degelijk V*A, zoals je zelf ook schrijft in je berekening √3 * 230V * 32A.
Naar SI eenheden is er eigenlijk geen verschil tussen VA en W, we hebben alleen de gewoonte het schijnbaar vermogen in V(*)A uit te drukken en het actief vermogen in W.
Verschil tussen de 2 is arbeidsfactor en voor een pure weerstand zoals elektrische verwarming is dat 1, maar eens er wat motoren of capacitieve elektronica in het systeem zit gaat die arbeidsfactor naar beneden.

TL;DR
Verschil tussen VA en W is voor normale thuissituatie niet zo belangrijk.
Zoals ik zei, lang geleden :')
Waarom rekent men dan voor je kW niet met vierkantswortel? Of beter, voor de VA uitdrukking juist wel.
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.438
Waarderingsscore
428
Punten
83
VA is eigenlijk "verkeerd" afgekort; dit betekend Volt/Ampere; V/A dus eigenlijk.
Echter schrijft quasi iedereen het als VA (wat volgens de wiskunde eigenlijk V*A betekend).

Watt = Volt * Ampere
V/A = Volt / Ampere

Het verschil zit hem in die vierkantswortel. (iets met faseverschuiving en toestanden)
V/A = √3 * 230V * 32A = 12.7kV/A
Watt (of V*A of VA) = 3*230V*32A = 22.080VA= 22.080W = 22.08kW.

Nu, tis allemaal héél theoretisch en meer dan 10 jaar geleden dat ik dat in het vak "Technische Opleiding" nog gezien heb, dus tis mss wat roestig ;-)
Dat is inderdaad het absoluut totaal vermogen die je huis kan verbruiken. Als je even in je tabel "aankruist" wat je totale verbruik op een gegeven moment zal zijn, zal dat een pak lager liggen hoor ;-)
Dat heb je beetje verkeerd begrepen vrees ik.
VA is wel degelijk V*A, zoals je zelf ook schrijft in je berekening √3 * 230V * 32A.
Naar SI eenheden is er eigenlijk geen verschil tussen VA en W, we hebben alleen de gewoonte het schijnbaar vermogen in V(*)A uit te drukken en het actief vermogen in W.
Verschil tussen de 2 is arbeidsfactor en voor een pure weerstand zoals elektrische verwarming is dat 1, maar eens er wat motoren of capacitieve elektronica in het systeem zit gaat die arbeidsfactor naar beneden.

TL;DR
Verschil tussen VA en W is voor normale thuissituatie niet zo belangrijk.
Zoals ik zei, lang geleden :')
Waarom rekent men dan voor je kW niet met vierkantswortel? Of beter, voor de VA uitdrukking juist wel.
Je moet dat voor vermogen ook doen.
Uw actief vermogen kan niet hoger zijn dan je schijnaar vermogen. Als je gewoon Stroom*spanning doet, veronderstel je dat je vermogen volledig reactief is, eigenlijk moet je dat ook nog met CosPhi vermenigvuldigen, de hoek tussen vector van stroom en spanning. (P = U x I x cos φ x √3)
Schijnbaar vermogen is S = U x I x √3 zoals jij gerekend hebt.

Ik denk dat Ferraris en DM het actief vermogen meten, en dat je dus enkel het actief vermogen betaalt via energiefactuur, anders zal iemand me wel corrigeren.
Vandaar dat we ons voor residentieel gebruik niet veel bezig houden met CosPhi en VA.
Maar op het moment dat we over de effectieve fysische aansluiting op het net spreken, is het wel degelijk Schijnbaar vermogen die bepaalt hoeveel stroom er door de kabel moet, vandaar dat Eandis wel over VA spreekt ipv W bij die offertes voor aansluitingen.

Voor Industrie werkt dat anders, die moeten wel cosPhi meten, en betalen daar één of andere vergoeding voor een cos phi die te ver afwijkt van 1.
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
485
Waarderingsscore
174
Punten
43
Oh... en plots weet ik weer waarom ik het verdrongen heb in m'n geheugen :)
 

HANS33

Nieuw Lid
Lid geworden
22 mei 2019
Berichten
35
Waarderingsscore
3
Punten
8
Het gaat vooral over "gelijktijdigheid" van de verbruikers. Als je 2 wasmachines met een kwartier verschil aanzet, en het is geen kookwas, is de kans klein dat ze alletwee gedurende lange tijd de maximum stroom nodig hebben.

Hier een zorgwoning op één aansluiting 3x230V x 32A, wel met zonnepanelen. 2 elektrische ovens (3 en 3,6 kW), 2 wasmachines (2 en 2,5 kW), 1 oude vaatwasser (3 kW) en de gebruikelijke keukentoestellen . Als het uitkomt worden de wasmachines bij voorkeur opgestart bij zonnig weer, maar dat lukt niet altijd. De 2 wooneenheden houden weinig rekening met elkaar ivm aanzetten van toestellen. Sanitair warm water in de ondergeschikte wooneenheid is met elektrische boilers (2 x 2kW met timers zodat ze enkel overdag opwarmen). Aansluitvermogens toestellen zijn schattingen. Koken en verwarming op gas.
Van januari 2022 tot nu, is het hoogste geregistreerde piekvermogen 4,84 kW en waarschijnlijk was ik toen dat gebeurde buiten hout aan het hakselen met een elektrische 4 kW hakselaar (op drijfkracht). Het op een na hoogste piekvermogen in de wintermaanden was 3,77 kW.

Een recente aansluitautomaat heeft een F-curve, je kan die tamelijk lang hoger belasten zonder dat die uitschakelt:
https://gigatek.be/assets/shared/filestore/acbdb1ca615960183c8e447df1f0576e.pdf (zie pagina 2)
Het zijn kleine plaatjes maar het lijkt mij dat je gerust 10 minuten lang 48 A door zo een 32 A automaat kan sturen zonder dat die uitschakelt.

In een vakantiehuis van mijn schoonouders (niet in België) zit een keramische kookplaat met 4 pitten (aansluitvermogen 7 kW) achter een enkelfasige 20 A automaat met C-curve. Toen we daar op vakantie waren hebben we regelmatig 3 pitten tegelijk gebruikt, en ook eens 4 als test, maar ik heb de 20 A automaat nooit kunnen doen uitschakelen. Ik denk dat bij een moderne inductie kookplaat de stroompieken nog korter van duur zijn.

Vanuit mijn ervaring lijkt een 12,7 kVA aansluiting, als je een beetje naar de fazeverdeling kijkt, ruim voldoende zonder echte stroomvreters zoals elektrische verwarming of laadpalen.
 

VsRex

Lid
Lid geworden
6 dec 2007
Berichten
325
Waarderingsscore
3
Punten
18
Iedereen hartelijk dank voor de inbreng, bepaalde dingen zijn iets te technisch voor mij maar toch nuttig om dit allemaal te lezen.
Wat ik nog wou vragen als de volgende dingen als belangrijke verbruikers hebt,
warmwaterboiler, wasmachine, droogkast, warme luchtoven, vaatwasser, en daarbij dan de kring met stopcontacten aan het keukenblad en misschien de microgolf oven neemt. Ga je zo wie zo, aangezien er maar 3 fasen zijn bepaalde kringen moeten samen nemen. Welke zouden jullie hiervan groeperen?
 

HANS33

Nieuw Lid
Lid geworden
22 mei 2019
Berichten
35
Waarderingsscore
3
Punten
8
Is de warmwaterboiler enkel voor de keuken?
Heeft de microgolf een aparte kring (staat misschien ergens vermeld, maar zie het niet zo snel) of hoort die bij stopcontacten keukenblad?
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.078
Waarderingsscore
931
Punten
113
Wij hebben een gewoon huis met 4 kinderen (en dus licht aan op alle kamers gedurende uren, veel wassen, strijken en afwassen etc...) gedurende 20 jaar gerund met een éénfasige aansluiting van 40A dus 9 kW. Verwarming op gas, maar wel koken op electriciteit en warm water in de keuken met een kleine boiler.
Er is nooit een zekering gesprongen.
Dus, ja het is genoeg.

Tweede punt, een aansluiting van 2x32A kost geen cent meer dan 2x25A in jaarlijkse vaste kost, dus waarom zou je veranderen.
 

VsRex

Lid
Lid geworden
6 dec 2007
Berichten
325
Waarderingsscore
3
Punten
18
Is de warmwaterboiler enkel voor de keuken?
Heeft de microgolf een aparte kring (staat misschien ergens vermeld, maar zie het niet zo snel) of hoort die bij stopcontacten keukenblad?
De warmwaterboiler is voor de badkamer (150L - 3000W enkelfasig) en de microgolf zit nu op een kring waar naast de frigo nog een paar stopcontacten opzitten maar deze worden weinig of zelden gebruikt.. Zou dit een probleem kunnen geven voor de keuring?
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
485
Waarderingsscore
174
Punten
43
Ik zou je stopcontacten op't keukenblad (afhankelijk van hoeveel je er hebt natuurlijk) opdelen over twee circuits & over twee fasen spreiden.

Fase1: Boiler + vaatwasser + stopcontacten keukenblad
Fase2: Was + Droog
Fase3: Oven + microgolf + stopcontacten keukenblad

In mijn geval staat de microgolfoven gewoon mee op't circuit van de stopcontacten van't keukenblad. De keurder heeft daar geen probleem van gemaakt (keuring gedaan in Juni 2022). Er is wel een appart circuit voor het gasfornuis met ingebouwde heteluchtoven.

Langs de andere kant, er zijn zoveel mogelijkheden, dat ik er mijn kop niet zo over breken.
Je kan altijd (relatief) makkelijk achteraf gewoon een circuit op een andere fase hangen hé :) Kwestie van uw schroevendraaierke uit te halen, 4 draadjes wisselen, en een paar labels aan te passen.
 

VsRex

Lid
Lid geworden
6 dec 2007
Berichten
325
Waarderingsscore
3
Punten
18
Dank voor de inbreng. Het opdelen van de stopcontacten voor het keukenblad, lijkt me idd een heel goed idee, echter praktisch niet meer haalbaar (de verbouwing is zo goed als afgerond) en een paar maanden geleden is de nieuwe keuken geplaatst, dus ja. De kookplaten zijn 3fasig en de warme luchtoven zit op een afzonderlijke kring. Hopelijk maakt de keurder er geen probleem van dat de microgolf samen met de frigo zit. Nu ja de microgolf is een 1400W en de frigo 150W type. Dus zo een grote verbruikers zijn dat niet volgens mij.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan