• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aansluiten kachel op schoorsteen

GSC

Lid geworden
21 okt 2022
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo Allemaal,

Ik heb een kachel besteld die in januari geleverd wordt. Momenteel ben ik alles aan het voorbereiden zodat de kachel makkelijk geplaatst kan worden.
De kachel komt ongeveer 70cm van de schoorsteen af te staan. Ik voorzie een geisoleerde inox kachelpijp om van de kachel naar de schoorsteen te gaan over de lengte van 70cm.
Mag deze kachelpijp gewoon horizontaal liggen of kan ik deze best al onder een helling omhoog laten lopen naar de schoorsteen om de trek te bevorderen?
Heeft hier iemand ervaring of tips over?
Alvast bedankt!
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Dat hangt vooral af of die schoorsteen volledig inpandig is (warmere lucht), of aan een buitenmuur grenst (koudere lucht) en de hoogte van die schoorsteen.

Als die schoorsteen goed trekt is 70 cm geen enkel probleem, als die niet goed trekt kan de rook moeilijk wegtrekken bij het aansteken van de kachel.

Waarom die 70 cm isoleren? brandbare aansluitingen of vrijwaren van kinderhandjes?
Indien niet, zou ik dat stuk niet isoleren, dat is nog wat extra warmte afgifte aan de omgeving.

Ik zou zowiezo wel altijd een zeer kleine helling opwaarts naar de schoorsteen voorzien, 1 graad of zo, zodat eventueel condensatievocht altijd in de kachel loopt ipv in de schoorsteen.
 

GSC

Lid geworden
21 okt 2022
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt voor het antwoord!
De schoorsteen bevindt zich centraal in het huis en steeks ongeveer een meter boven de nok uit.

Ik heb 2 schoorstenen naast elkaar: 1 voor de kachel en 1 voor de verwarmingsketel.
Deze 2 ga ik omkasten in de living, het gedeelte van de kachelpijp in de omkasting ga ik isoleren. Het overige gedeelte niet voor idd extra warmte afgifte.


Heeft het een meerwaarde om de kachelpijp onder bijvoorbeeld een hoek van 45 graden omhoog naar de schoorsteen te brengen of speelt dit eigenlijk geen rol?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Als hij onder 45º staat heb je minder/geen kans dat er as in blijft liggen en zo een schouwbrand kan ontstaan.
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Als die centraal in het huis steekt denk ik niet dat het heel veel verschil gaat maken. Die schoorsteen gaat zowiezo goed trekken.
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Wat Janus zegt is dan ook weer waar natuurlijk.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ja, maar schoon is anders.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan