aansluiten inbouwspots

Lid geworden
24 mei 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
om een 60tal inbouwspots aan te sluiten dacht ik eerst om een stukje stijve draad in de lusterklemmen van de spots te steken en daarop wagos met 3 aansluitingen. Dus dan zit ik met wagos los naast de spots in de betonopening. Daarom mijn 2de plan, ik laat het aftakdoosje met lusterklem weg en plaats een wago waar je aan de ene kant een soepele draad van de spot insteekt en aan de andere kant de 2 stijve. Goed plan of mag je dit aftakdoosje niet weglaten? Ik zou dan met een trekbandje de kabel bovenop de spotarmatuur vastmaken zodat deze niet in de buurt van de spot kan komen.

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Waarderingsscore
321
Punten
83
ik heb het op de tweede manier gedaan, heb wel allemaal led spots dus heet worden doen ze niet.

turboke

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Waarderingsscore
150
Punten
63
in een gewone wago steekklem krijg je toch niet direct vlot een soepel draad aangesloten lijkt me? dat is toch gemaakt voor massieve kern, niet gevlochten koperdraadjes.

Lid geworden
24 mei 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als ik de aftakdoosjes weg zou laten en de bedrading vaststrip aan het metalen frame. Zien julie dan een probleem dat dit te warm kan worden met halogeenspots? Of kan ik beter proberen om de wagos in het aftakdoosjes te stoppen in plaats van de lusterklem.

Lid geworden
15 jun 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
kros;1981314 wrote:
Als ik de aftakdoosjes weg zou laten en de bedrading vaststrip aan het metalen frame. Zien julie dan een probleem dat dit te warm kan worden met halogeenspots? Of kan ik beter proberen om de wagos in het aftakdoosjes te stoppen in plaats van de lusterklem.

Met mijn halogeenspots heb ik gebruik gemaakt van porseleinen lusterklemmen. Deze kunnen tegen de warmte.

Op soepele draad werd eerst een aderhuls geknepen.

Dit leek mij de beste methode.

turboke

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Waarderingsscore
150
Punten
63
joske_vermeulen;1981613 wrote:
Waarom nog halogeen nemen in 2014 en geen led? (serieus bedoeld)

Kostprijs

Wij hebben schone lampkes gezien voor in de living.

Ongeveer 200 euro per setje van 2 spots

Ook te verkrijgen in led uitvoering, maar dan is het 400 euro.

Ik denk dat we het bij de halogeen versie gaan houden...

Wexx

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jan 2007
Waarderingsscore
1
Punten
38
ga inderdaad maar met dat 2de. al de overtollige rommel weg. kan uiteraard geen kwaad, zolang de wago niet rechtstreeks het halogeen spotje raakt zie ik geen probleem.

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
36
Om minder warmte naar boven te krijgen kan je ook letten op het type halogeenspotje dat je in de armatuur stopt.

Afhankelijk van de reflectorlaag zal de warmte meer naar naar beneden afgestraald worden of niet.

Ik dacht maar zou het toch weer eens moeten opzoeken om helemaal zeker te zijn:

Dichroïde: warmte straalt voor een groot deel naar boven.

Aluminium: warmte wordt (samen met het licht) naar beneden gestraald.

Bovenaan