aansluitbocht bestaande woning kelder

Lid geworden
8 aug 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
hallo,

Eandis gaat nieuwe electriciteit & gas voorzien in mij woning van 1956.

Men vraagt mij dus om een doorgang aan de kelder te voorzien, min 60cm diep.

Mijn kelder is nu kurkdroog.

Deze bekistingsbocht zou kunnen dienen, maar mijn vraag is hoe installeer ik dit en zorg ik er voor dat mijn kelder droog blijft ?

http://www.deschacht.eu/detail.aspx?l=nl-BE&pID=10654

alle tips zijn welkom

bedankt

Hans

Dako

Lid
Lid geworden
10 jan 2010
Waarderingsscore
6
Punten
18
De afbeelding noemt men ook wel "energiesteen", gebruikt met om in gegoten kelders mee in te gieten bij nieuwbouw. Ik weet niet of dit voor jouw handig/nodig is. Energiesteen/energiebocht is trouwens niet "verplicht", maar is wel eenvoudig te plaatsen, juiste diameters,... maar indien je enkel gas/electriciteit nodig hebt, of je in een bestaande kelder moet werken volstaan andere muurdoorvoeren van de opgeven diameters (door eandis/kabelmaatschappij,...) ook hoor.

In jou geval zou ik (indien het enkel voor gas/electrititeit is) gewoon 2 muurdoorvoeren voorzien van de opgegeven diameter. Afh. van je kelder (beton/gemetst/...) kan je deze (laten) boren met een diamantboor, slijpen, kappen(in combinatie met boren van vb gaten van 20-25mm),...

Daarna met de correcte producten de doorvoeren waterdicht maken.

Lid geworden
8 aug 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo Dako,

alvast bedankt

het advies waar ik echter naar op zoek ben gaat over "en met de correcte producten de doorvoeren waterdicht maken "

wie kan daar over adviseren ?

bednakt

Hans

Lid geworden
11 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
hlauwers;1907593 wrote:
het advies waar ik echter naar op zoek ben gaat over "en met de correcte producten de doorvoeren waterdicht maken

Ik heb de mijne gewoon ingemetst. Rond de energiesteen dus gewoon cement. Buitenkant alles met cement geplakt, daarna 2x teer. Dan noppenplastiek ertegen, met gaten voor de buizen.

Dichting binnenkant vd buis: Zoals je weet dicht bouwschuim enorm goed af, maar kan het niet tegen vocht, dieren, zon,...

Mijn oplossing: De buizen liggen afhellend naar straat, op het uiteinde bouwschuim tot 5 cm in de buis, de laatste 5 cm gevuld met cement, daar teer over.

Er zou ook zwel-hars bestaan ofzo, speciaal hiervoor.

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ook wij hadden in onze kelder gewoon doorvoeren (geen speciale moffen oid) van de geschikte diameter voorzien.

De techniekers van gas, elektriciteit en kabelaansluiting (infrax) hebben dit waterdicht afgewerkt met deze producten van Filoform: http://www.filoform.nl/gasdichte-waterdichte-kabeldoorvoer-afdichting-mdii

De doorvoer van het leidingwater werd door de mensen van VMW afgedicht met een soort van kit. Zag er uit als een gewone siliconentube maar dan met een langere slang aan waardoor ze de hele dikte van de muur konden opvullen. Het merk daarvan heb ik helaas niet kunnen zien.

Maar ik heb dus zelf niets moeten doen aan de waterdichte afwerking en alles is ondanks de permanent hoge grondwaterstand hier nu al bijna 10 jaar perfect waterdicht.

Citro

Nieuw Lid
Lid geworden
7 sep 2011
Waarderingsscore
9
Punten
8
waterdichte afdichting voor in de buizen; stopacq of thoro waterpack

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
784
Punten
113
energiesteen, ... is totaal niet nodig

wat je nodig hebt is een klokboor met juiste diameter

en dan nodige product, materiaal ... om waterdicht te maken tussen buis en boring

kan met mortelproducten zoals hierboven aangehaald

maar er zijn ook mechanische systemen, die je later ook kan losmaken en terug aanspannen, ...

mogelijkheden genoeg

Bovenaan