Aanschaffen generator voor thuis

Fondan

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 okt 2020
Waarderingsscore
100
Punten
43
Hallo,

Ik ben aan het nadenken om een generator aan te schaffen voor als de stroom moest uitvallen.
Je hebt er op benzine en diesel.
Denk dat ééntje op diesel beter is,omdat deze wel minder zullen verbruiken.
Maar welk vermogen heb je ongeveer nodig,je hebt er van 4kw 6kw en de de duurdere 8kw en meer.
Ikzelf heb 3F+N thuis.
En is het mogelijk om deze vast in een tuinhuis te plaatsen (ook voor het geluid),maar kan je daar een buis op aansluiten voor de uitlaatgassen?
De bedoeling is dan om een 3F stopcontact te plaatsen van Mennekes dat ik daar de groep kan aansluiten indien nodig.
Als ik eerst de automaat afzet van mijn meter,dan kan ik zo voeding geven op mijn elec bord.
Maar dan zal ik de zonnepanelen ook moeten uitschakelen zeker?
Heeft er iemand zoiets gedaan?

Alvast bedankt

Waarom heb je die nodig ?.
Als er iets is dat je van noodstroom wil voorzien, zijn er andere oplossingen. Oplossingen die ook werken als je niet thuis bent.

Ik denk dat het gewoon niet toegelaten is onwille van het geluid.

Je kan beter ofwel een stationaire batterij (met back-up) ofwel een auto die V2G kan kopen.
Let wel op, de meeste batterijen vallen mee uit als het net uit valt.

In elk geval, ik kan me de laatste stroomuitval niet meer herinneren, zo dikwijls gebeurt dat, en dan zou die generator ook niet meer starten…

Ja ik hoop ook dat de stroom niet uitvalt,maar wil gewoon voorbereid zijn.
Ze raden de mensen al aan om een noodpakket aan te schaffen.....
Mijn rolluiken,vouwgordijnen,garagepoort zijn allemaal elektrisch.
Mijn pelletkachel zonder stroom geen warmte.
Kan ook eventueel warmen met mijn airco's,maar heb je ook stroom voor nodig.
2 diepvriezers enz
Waarschijnlijk en hopelijk is het niet nodig,maar stel dat je dag of langer zonder zit.....
Kan ook een batterij plaatsen maar dat heb je niet voor 1500€

Paniekzaaierij... en jij gaat er volop in mee zo te horen.
Herinner je je het afschakelplan van sommige delen van het elektriciteitsnet enkele jaren geleden? Dan zouden sommige huishoudens ook zonder elektriciteit komen te zitten en de enige oplossing was een generator aanschaffen. We zijn nu enkele jaren later en is er ooit iemand afgeschakeld geweest???? Toch niet bij mijn weten. Maar de generatoren verkochten als zoete broodjes en staan nu ergens te bestoffen in de vele tuinhuisjes.
Noodpakket? Wees gerust, ik kom meer dan 3 dagen toe met het eten en drinken hier in huis. Zaklampen, hoeveel moet je er hebben? Iet of wat DHZ'er heeft dat toch standaard in huis. Etc.

Wil je een fatsoenlijke backup met een generator (hetgeen me nutteloos lijkt) dan schaf je bovenop de die generator een ATM (Automatic Transfer Switch) aan, bij uitval net geeft die het signaal naar je generator om op te starten en eens je generator is gestart en elektriciteit produceert schakelt die jouw woning over op je generator. Is er terug netspanning schakelt die terug naar netspanning en doet die de generator afschakelen. Kostprijs van zo een module: tussen de 1500€ en de 2500€. En dan moet je generator nog eens geschikt zijn om automatisch op te kunnen starten. Diezelfde generator die je enkele keren per jaar moet opstarten en controleren op zijn werking, waarvan de (start)batterij steeds voldoende opgeladen moet zijn, etc. Klinkt allemaal romantisch maar dat is het niet.
Investeer dan eerder in een hybride omvormer met backup-functie met voldoende grote batterij. Daar heb je tenminste ook wat aan als er geen netuitval is. Want voor 1500€ heb je niet veel soeps qua generator (ik spreek niet over de bouwgeneratoren). Een generator voor jouw toepassing (of zo eentje), dan spreek je eerder richting 5 cijfers.
En zoals hierboven eerder werd aangehaald: kan jij je nog herinneren wanneer er uitval het net was en voor hoe lang?

Laatst bewerkt:

Als mensen een hele dag met een 50cc bladblazer mogen rondlopen, lijkt me een 4-takt aggregaat geen probleem. Ligt er ook aan waar je woont. Het helpt ook om hem zo te positioneren dat het geluid zo ver weg mogelijk van andere mensen/huizen is.

Ik zou wel een inverter model nemen. Anders heb je kans dat je gevoelige apparatuur zoals computers kapot maakt.

Ik heb zelf een 2.3KW model. Is zat voor alle verlichting + CV + koelkast + vriezer + PC. Die was 800 euro ongeveer.

Ook bedenken hoe je hem gaat aansluiten. Als je al bovenstaande met verlengsnoeren gaat doen dan ben je langer bezig met alles ombouwen dan een stroomstoring duurt. Suicide cord kan, maar doe er alles aan om te voorkomen dat de hoofdschakelaar van het lichtnet aan kan zolang dat ding draait. LOTO met een label eraan dat aangeeft die generator te moeten ontkoppelen. Als je kinderen in huis hebt of op zo’n dag zou kunnen hebben, zou ik niet met suicide cords bezig gaan (achter slot en grendel leggen).

Thuisbatterij is ook een optie, dan merk je helemaal niks aan downtime. Maar dat is maar voor een paar uurtjes goed, niet voor post-apocalyptische toestanden.

Met een aggregaat ook rekening mee houden dat je dat ding periodiek moet testdraaien. Anders ben je een uur bezig om hem aan de praat te krijgen als er ooit daadwerkelijk wat gebeurd. Op een warme plek stallen is ook key daarin. Een motorblok op 20 graden start beter dan een op 2 graden.

Betreft de argumenten “wanneer was het laatst dat de stroom uitgevallen is”. Als het 1x een paar dagen gebeurd terwijl het (bijna) vriest dan is het het geld allang waard geweest.

Een auto met airbags kan je ook paniekzaaierij noemen. Tot er 1x iets gebeurd. En alle andere manieren in het leven om risico’s te verminderen.

Laatst bewerkt:
Suicide cord? Ik snap niet dat iemand dat nog maar in zijn hoofd haalt om dat in huis te hebben. Laat staan op een forum komt verkondigen als oplossing...
Dat advies van een suicide cord zou ik maar snel in de wind slaan...

Suicide cord? Ik snap niet dat iemand dat nog maar in zijn hoofd haalt om dat in huis te hebben. Laat staan op een forum komt verkondigen als oplossing...
Ik ben benieuwd naar de argumenten 🙂

Het aspect kinderen in huis had ik al benoemd. Het aspect backfeeding ook.

Het lijkt me dat iemand die volwassen is, wel weet hoe je die pinnen onder spanning niet gaat aanraken. Gewoon niet aanraken. Niet eens uit de stopcontacten hebben/halen terwijl de generator draait.

Ik begrijp dat het een controversieel artikel is.

Ik heb zelf ook een transfer switch (Hager HIM406, 170 euro zonder autostart/autoswitch), de nette oplossing, in m'n groepenkast zitten. Maar ik ging er even niet van uit dat de TS er zo'n verbouwing van gaat maken.

Deze kan je kopen nieuw voor 2360€ incl btw Daewoo DDAE10500DSE-3G Diesel Generator
Max vermogen 8,1 KVA 400V / 7,3 KVA 220 V
Continu vermogen 7,5 KVA 400V / 6,7 KVA 220V
En ik kan er één kopen voor 1500€ van iemand is 1 jaar oud.
Dat zou toch moeten voldoende zijn kwa vermogen?
Ik weet de reden om er één aan te kopen,is persoonlijk en misschien overkill....

Maar had graag ook geweten of het mogelijk is om deze vast te plaatsen in mijn tuinhuis.
Dat zou ik doen voor lawaaihinder
maar dan moet ik wel met de uitlaatgassen weg kunnen (via een kachelbuis??

Autom omschakelen dat is inderdaad makkelijker,maar dat is technisch niet mogelijk.
Kan gene kabel leggen van tuinhuis naar mijn E.L.B wegens verharding.
Moet ik mijn terras opbreken.
Zal via dikke verlengkabel moeten van een 5 tal meter

Bijlagen

• Daewoo DDA10500DSE-3G Diesel Generator.jpg
    Daewoo DDA10500DSE-3G Diesel Generator.jpg
    120,7 KB · Weergaven: 11
Zo'n ding indoor plaatsen zou ik niet aan beginnen... Je weet niet wanneer de concentratie koolmonoxide via een lekkage zich zo hoog opgebouwd heeft dat je je bewustzijn gaat verliezen. Als je eenmaal bewusteloos bent ben je afhankelijk van derden om gered te worden, of niet.... Het is spelen met je leven. Je zou een koolmonoxidemeter kunnen ophangen, maar alsnog, ik zou het ding buiten onder een afdak laten. Zulke grote aggregaten zijn volgens mij doorgaans ook redelijk rustig qua geluid, laag en langzaam.

Koolmonoxide van een dieselmotor . Moest toch eventjes lachen :) zeker als je zo een nickname ambieert . En voor de onwetenden, een dieselmotor werkt met een overmaat aan lucht .

Met een binnenopstelling zal je tuinhuis veel te klein zijn om de warmteafgifte van de motor te verwerken, zelfs met een open deur .

Koolmonoxide van een dieselmotor . Moest toch eventjes lachen :) zeker als je zo een nickname ambieert . En voor de onwetenden, een dieselmotor werkt met een overmaat aan lucht .

Met een binnenopstelling zal je tuinhuis veel te klein zijn om de warmteafgifte van de motor te verwerken, zelfs met een open deur .
Geeft een dieselmotor koolmonoxide af?

Hoewel dieselverbrandingsmotoren lagere niveaus van koolmonoxide produceren dan benzinemotoren , kunnen deze emissies nog steeds dodelijke hoeveelheden koolmonoxide genereren

Succes met lachen 🙂

Je kan beter ofwel een stationaire batterij (met back-up) ofwel een auto die V2G kan kopen.
Let wel op, de meeste batterijen vallen mee uit als het net uit valt.

In elk geval, ik kan me de laatste stroomuitval niet meer herinneren, zo dikwijls gebeurt dat, en dan zou die generator ook niet meer starten…
Auto gaat nooit lukken

Ik ben benieuwd naar de argumenten 🙂

Het aspect kinderen in huis had ik al benoemd. Het aspect backfeeding ook.

Het lijkt me dat iemand die volwassen is, wel weet hoe je die pinnen onder spanning niet gaat aanraken. Gewoon niet aanraken. Niet eens uit de stopcontacten hebben/halen terwijl de generator draait.

Ik begrijp dat het een controversieel artikel is.

Ik heb zelf ook een transfer switch (Hager HIM406, 170 euro zonder autostart/autoswitch), de nette oplossing, in m'n groepenkast zitten. Maar ik ging er even niet van uit dat de TS er zo'n verbouwing van gaat maken.
Dus het aspect kinderen (en backfeeding) vernoemen maakt dat het ok is? Rare redenering...

Ik blij erbij, ook al koop je zo een generator voor 1500€, het lijkt me zinloos voor het doel wat TS voor ogen heeft (en al zeker met manuele lastschakelaar).

Hoeveel diesel moet je dan in reserve hebben want geen stroom is geen diesel tanken

Hoeveel diesel moet je dan in reserve hebben want geen stroom is geen diesel tanken
Valt reuze mee, reken op een verbruik van 1 à 2L per uur afhankelijk van de last . Diesel bewaart lang als er niet teveel biodiesel is bijgemengd . Nog zo een cadeautje van de groenen .

Lol
Ik heb er eentje van 100 Kva (supper silent, maakt bijna geen lawaai)
En met en vooraadje mazout van 5000 l zal ik het ook nog wel een paar dagen uithouden
Dus als het eens zover is ,mag mijn buur ook nog een kabeltje bij aansluiten :love: :love:

Dat zou ook de reden zijn om een diesel groep aan te schaffen.
In geval van nood mijn moeder en mijn zus hebben een tank van 5000 l steken,moest het zover zijn ga ik daar wel wat bedelen voor mazout.De rode is al veel goedkoper om te tanken.Ik zou een vat van 200 liter stockeren dan kan ik al paar dagen verder in geval van nood ;)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan