Aanpassen elektriciteit / renoveren badkamer

Lid geworden
13 mrt 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo

Momenteel ben ik bezig met het ontwerpen van een nieuwe badkamer (renovatie) voor mijn ouders.

Op dit moment hangt er nog een gigantische elektrische boiler 80L (geen cv ketel in de woning). Graag zou ik die vervangen door een autonome electrische doorstromer type Vaillant ElectronicVED of gelijkaardig. Dit zou veel minder plaats innemen en normaal genoeg comfort kunnen bieden.

Echter zit ik wat met de voeding in de war. De huidige boiler zit op een appart circuit met zekering 20A en kabel 2,5 mm². De nieuwe doorstromer vraagt 40A (en dus bijhorend een kabel van 10mm²?)

De kabel van 2,5 mm² vervangen door 10 mm² is onmogelijk (verloopt van de hoofdschakelkast naar de badkamer ingewerkt in muren in de keuken, keuken uitbreken is geen optie
 ) In de wasberging vlak naast de badkamer is er een appart schakelbord waar ik wel een 10 mm² zou kunnen laten vertrekken naar de badkamer in opbouw. Dat schakelbord zit echter op een circuit aangesloten waar de kabel maar 2,5 mm² is. 

Principe: Hoofddiff. 4P40A 300 ma -> circuit van hoofdbord naar verdeelbord II 20A 2,5 mm² -> circuit vanaf verdeelbord II 40A 10 mm² naar boiler

Is het technisch mogelijk/wettelijk om dit zo te voorzien?

PS dit is voorlopig enkel in de ontwerpfase van belang in functie van het kiezen van type boiler, werken worden uiteindelijk door vakman (nog te kiezen) uitgevoerd.

roosen00

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Waarderingsscore
256
Punten
63
Het heeft toch geen enkele zin om een 10 carre naar de kast in de berging te trekken als je daar ook maar max 20 A kan trekken 

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Waarderingsscore
16
Punten
18
Zoals hierboven al gemeld is het technisch net correct om met een 10 carré kabel naar de tussenkast te gaan en die dan te verbinden met 2,5 carré. Er moet een 10 carré liggen van de boiler tot aan de hoofdkast.

Lijkt mij toch een beetje voor de hand liggend?

Lid geworden
13 mrt 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn  punt is vooral kan je een 40A zekering plaatsen achter een 20A zekering?

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Waarderingsscore
16
Punten
18
Heeft niet veel nut toch? Die 20A gaat er veel sneller uit vliegen dan die 40A. Je zekert het ganse circuit dan af op 20A, die 40A zal nooit of te nimmer aangesproken worden.

driesve

Lid
Lid geworden
12 sep 2019
Waarderingsscore
3
Punten
18
Je hebt voldoende aan 6mm2 voor 40A automaat; maar het probleem blijft dat dit geen zin heeft na 20A. De boiler werkt ook op 400V. Ook niet ontbelangrijk is hoeveel er binnen komt aan de meter?

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
303
Punten
83
Op dit moment hangt er nog een gigantische elektrische boiler 80L

Zo groot is een 80L boiler nu ook weer niet, ik zou die eerder klein noemen.

Lid geworden
13 mrt 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tja als de badkamer maar 1,5m op 2,5 m is, dan is een boiler van 80L super groot :D

Nu7s

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
232
Punten
63
DiNLoL zei:
Tja als de badkamer maar 1,5m op 2,5 m is, dan is een boiler van 80L super groot :D

Bijna even groot als de badkamer zelf 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
561
Punten
113
DiNLoL zei:

NEEN. Werd al 5 keer gepost

hoe zwaar is je teller trouwens?

roosen00

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Waarderingsscore
256
Punten
63
DiNLoL zei:

Heeft toch compleet geen zin 

Wat denk je dat er gebeurd als er meer dan 20 A stroomt door je kast 

Vergelijk het met een autostrade van 1 baanvak en daarachter 7 baanvakken 

Hoeveel verkeer kan er dan door ?

Mss beter om iemand met wat basiskennis van elektriciteit aan te spreken 

Bovenaan