• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aanpak isoleren schuin dak

Lid geworden
1 jan 2024
Waarderingsscore
1
Punten
3
We zijn bezig met een renovatie en gaan binnenkort ons dak van binnenuit isoleren. We zijn niet EPB-plichtig maar willen uiteraard alles zo goed mogelijk aanpakken op vlak van isolatie. We willen uiteraard wel een zo goed mogelijke score qua EPC behalen.

Ik merk dat er in het verleden al gelijkaardige topics zijn gemaakt maar met nogal heel uiteenlopende antwoorden jammer genoeg.

Welke vlakken dien ik te isoleren bij een typisch schuine dak structuur? We hebben geen centraal ventilatiesysteem.

Aanpak isolatie
(!) Voorbeeld gelijkaardige dak structuur (spanten dak) in bijlage.
  • De 2 ruimtes aan de zijkant zouden toegankelijk blijven met een klein luikje en enkel als stockplaats gebruikt worden.
  • De bovenste driehoek (zolder) zal niet worden gebruikt.
Vraag: welke vlakken isoleer ik best?
  • Moet de bovenste driehoek (zolder) geïsoleerd worden?
    • Indien ja: moet de plafond van de zolder dan ook nog geïsoleerd worden?
    • Indien niet: enkel het plafond van de zolder isoleren dan?
  • Isoleer ik de gehele schuine dakrand?
    • Indien ja: dien ik ook nog extra de verticale spanten te isoleren? Dient de vloer van de 2 ruimtes aan de zijkant ook mee geïsoleerd te worden?
    • Indien niet: dan verticale spanten isoleren met het schuine deel er boven?
Type isolatie
Ik vermoed dat glaswol de meest gebruikte/aan te raden optie is?

Dikte isolatie (EPC)
Dakspanten hebben +- 16 tot 18 centimeter diepte om isolatie in te voorzien. Ik vind het moeilijk terug te vinden wat de minimum dikte zou moeten zijn om een goede EPC-score te halen? Wat is aangeraden?

Alvast bedankt voor jullie inzichten! Alle informatie is meer dan welkom.

Bijlagen

• Voorbeeld dakstructuur.jpg
    Voorbeeld dakstructuur.jpg
    40,3 KB · Weergaven: 8
Ik verkies altijd het isoleren van de gehele buitenschil. Dus de bovenste 2 benen van je driehoek ook te doen. En dan moet dat plafondje (lage kant driehoek) niet geisoleerd worden. Zo werk je makkelijkste in 1 aaneengesloten laag, blijf je maximale flexibiliteit houden voor gebruik van de binnenruimte, en zo staat ook effectief heel je woning in de geisoleerde schil, en niet een paar balken hier en wat stukken daar niet niet in de schil zitten. Dus ook heel de schuine dakrand, en dan dient die vloer niet mee geisoleerd te worden, zelfde redenen als hierboven. Anders kan je daar ook geen luiken voor stockage maken .

Glaswol, nog beter rotswol of houtwol, kan je zelf plaatsen en zijn van de beste soorten isolatie voor gebruik in daken. Cellulosevlokken kan je laten inblazen, kost zeer weinig als je zelf je dampscherm plaatst en plafondlatten plaatst, en is qua uitvoering veel beter dan zelf isolatiedekens te plaatsen. Het is zeer moeilijk zo niet onmogelijk om dat allemaal uit te snijden en plaatsen zodat het in alle hoeken en kanten goed geisoleerd is. Met een ingeblazen cellulose wordt dat veel beter gevuld.

Je kan je spanten altijd nog uitdikken naar binnen toe om meer isolatie te kunnen steken. Wat is genoeg hé? het is altijd teveel en altijd te weinig welke dikte je ook steekt. Wat gaat de ruimte onder dak worden? Zorg dat je zeker voldoet aan de wettelijke normen voor nieuwbouw en renovatie van 0,24 W/m2K. voor cellulose met 0,038 is dat dan bevoorbeeld net voldoende om 16cm te isoleren. dan voldoe je waarschijnlijk voor de norm van de komende 30 jaar. Bij een huidige verbouwing laat ikzelf bvb het dak inblazen met 30cm cellulose. Waarom? Omdat de hoogte er voorzien is, het nergens problemen vormt, en ik voor een lage energiewoning ga, maar vooral ook hopelijk een koele woning waar de warmte buiten blijft.

Mooi antwoord van @Caroto

Vorige verbouwing heb ik zelf 23 cm glaswol gestoken in de volledige driehoek en als slaapkamer is dat nog steeds niet aangenaam. Extra koeling was nog steeds nodig maar volgens mij haal je dat sowieso niet met enkel isoleren.

Ik lees: renovatie en van binnenuit isoleren. Heb je dan een (winddicht) onderdak?

Bedankt voor de uitgebreide en informatieve antwoorden!

Heeft het nut wanneer je de volledige buitendriehoek isoleert, zoals Caroto voorstelt, om ook nog het plafond (onder de onverwarmde bovenste driehoek) te isoleren of is dat helemaal overbodig?

Gezien de huidige situatie denk ik dat het eerder glaswol van 18 cm zal worden. Lambdawaarde 0,035. RD is normaliter net boven de 5 bij deze isolatie. Dan zou ik op een 0,26 W/m2K uitkomen normaliter.

Een andere optie is opnieuw glaswol van 18 cm maar dan met Lambawaarde van 0,032. RD ligt dan wat hoger (6) en dan zou ik op een 0,24 W/m2K uitkomen vermoed ik.

Het prijsverschil tussen deze 2 is weliswaar niet te onderschatten. De 2e optie (met iets betere isolatiewaarde) is dubbel zo duur. Het minimale verschil in isolatiewaarde lijkt mij deze extra kost dan zeer moeilijk te verantwoorden.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan