We zijn bezig met een renovatie en gaan binnenkort ons dak van binnenuit isoleren. We zijn niet EPB-plichtig maar willen uiteraard alles zo goed mogelijk aanpakken op vlak van isolatie. We willen uiteraard wel een zo goed mogelijke score qua EPC behalen.
Ik merk dat er in het verleden al gelijkaardige topics zijn gemaakt maar met nogal heel uiteenlopende antwoorden jammer genoeg.
Welke vlakken dien ik te isoleren bij een typisch schuine dak structuur? We hebben geen centraal ventilatiesysteem.
Aanpak isolatie
(!) Voorbeeld gelijkaardige dak structuur (spanten dak) in bijlage.
Ik vermoed dat glaswol de meest gebruikte/aan te raden optie is?
Dikte isolatie (EPC)
Dakspanten hebben +- 16 tot 18 centimeter diepte om isolatie in te voorzien. Ik vind het moeilijk terug te vinden wat de minimum dikte zou moeten zijn om een goede EPC-score te halen? Wat is aangeraden?
Alvast bedankt voor jullie inzichten! Alle informatie is meer dan welkom.
Ik merk dat er in het verleden al gelijkaardige topics zijn gemaakt maar met nogal heel uiteenlopende antwoorden jammer genoeg.
Welke vlakken dien ik te isoleren bij een typisch schuine dak structuur? We hebben geen centraal ventilatiesysteem.
Aanpak isolatie
(!) Voorbeeld gelijkaardige dak structuur (spanten dak) in bijlage.
- De 2 ruimtes aan de zijkant zouden toegankelijk blijven met een klein luikje en enkel als stockplaats gebruikt worden.
- De bovenste driehoek (zolder) zal niet worden gebruikt.
- Moet de bovenste driehoek (zolder) geïsoleerd worden?
- Indien ja: moet de plafond van de zolder dan ook nog geïsoleerd worden?
- Indien niet: enkel het plafond van de zolder isoleren dan?
- Isoleer ik de gehele schuine dakrand?
- Indien ja: dien ik ook nog extra de verticale spanten te isoleren? Dient de vloer van de 2 ruimtes aan de zijkant ook mee geïsoleerd te worden?
- Indien niet: dan verticale spanten isoleren met het schuine deel er boven?
Ik vermoed dat glaswol de meest gebruikte/aan te raden optie is?
Dikte isolatie (EPC)
Dakspanten hebben +- 16 tot 18 centimeter diepte om isolatie in te voorzien. Ik vind het moeilijk terug te vinden wat de minimum dikte zou moeten zijn om een goede EPC-score te halen? Wat is aangeraden?
Alvast bedankt voor jullie inzichten! Alle informatie is meer dan welkom.