Aannemer zet ons blok - facturatie tegenstrijdig met offerte

  • Tags Aannemer facturatie gevel nieuwbouw ruwbouw
  • Lid geworden
    16 okt 2016
    Berichten
    13
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    0
    Allen,

    In augustus 2017 zijn wij van start gegaan met het bouwen van een nieuwbouwwoning. 
    Hierbij werd een contract ondertekend met de aannemer ruwbouw. 
    Oplevering zou plaatsvinden eind oktober 2017. 
    Na een maand bronbemaling konden de werken pas aanvangen, 1 maand vertraging dus. 
    Intussen zijn we midden mei en is de ruwbouw nog niet af. 
    Desondanks meerdere malen aandringen komt er weinig schot in de zaak.

    We zijn zelf architect en bouwheer. 

    De afgelopen 3 weken was opnieuw niemand op de werf te bespeuren, bijgevolg gisteren telefonisch contact gehad en een mailtje verstuurd met lichte aandrang om verder te komen werken zodat de andere aannemers niet in de problemen komen voor hun werken. 
    Dak komt er binnenkort, ramen volgende maand. 
    Er is nog geen riolering voorzien alsook geen dorpels.

    De aannemer had volgens hem per post zijn factuur verstuurd voor de maand maart, hebben we niet ontvangen, mondeling meegedeeld destijds en hebben we deze ochtend per mail ontvangen samen met de factuur van april. Toevallig na onze vraag van gisteren om de werken terug aan te vangen. 

    In de vorderingsstaat worden zaken aangehaald welke niet vermeld waren op de offerte of zaken die de aannemer grondig had moeten nakijken bij de offerte-opmaak. 
    Zaken die niet in de bestektekst vermeld staan. 
    Voorbeeld, onze gevelsteen kent een supplement van ca. € 9.000. 
    Volgens de aannemer had de leverancier meegedeeld 80 stenen/m². 
    Indien wij de bestektekst aan zijn leverancier overmaken vernemen wij 95 stenen/m².
    In de bestektekst staat vermeld dat een voeg van 5 - 6 mm dient toegepast te worden, dunbedmortel. 
    Op de factuur staat vermeld "klant vraagt naar dunnere voeg", de vraag hebben we nooit gesteld. 
    In totaliteit liggen de facturen nu zo'n € 15.000 hoger dan de offerte excl. btw. 
    En dit is nog niet de eindfactuur. 
    Dit is reeds 12% over budget excl. btw. 

    Waar ons groot probleem ligt? We zouden protesteren op deze facturen, echter dient de riolering nog aangelegd te worden en dient de blauwe hardsteen nog geplaatst te worden. 
    De dakdekker komt binnen de twee weken, echter zonder riolering kan hij niet aansluiten ...
    Ramen komen volgende maand, echter zonder blauwe hardsteen kunnen ze niet plaatsen ...

    Enkele zaken:
    1. Prijs ligt nu reeds veel hoger dan de aanvankelijke offerte.
    2. Opleverdatum was 31/10/2017, we zijn nog altijd bezig.
    3. Contractueel een vergoeding overeengekomen van € 25/werkdag die te laat is qua oplevering, dagen weerverlet reeds meerdere malen opgevraagd eind maart, begin april, nooit antwoord verkregen. 
    4. Op quasi geen enkele mail krijgen wij antwoord van de aannemer.

    Belangrijk:
    We moeten de aannemer te vriend blijven, de niet uitgevoerde werken dienen nog uitgevoerd te worden, anders staan we volledig geblokkeerd binnen ons bouwproces. 
    Wat ons nu al een enorme duit meer kost gezien de zogenaamde beloofde oplevering eind oktober 2017. 

    Wat kunnen we doen?
     
    Wat kan je doen? Goeie vraag.

    Persoonlijk zou ik proberen rechtstreeks uit te klaren op de werf.
    Rondgang van de werf doen met hem, zeer sec en droog alles overlopen en vragen naar zijn planning.
    Daarna alles op mail en hem  doorsturen.  
    Hoe hebben ze die ramen opgemeten?
    Zonder blauwe hardsteen?

    Succes!
     
    Als architect denk ik dat je zelf toch goed op de hoogte moet zijn van de te nemen stappen, niet?
    Te vriend houden ... moet van 2 kanten komen ... en hoe ver ben je om die manier reeds gekomen?
    Wij kennen ook maar 1 kant van het verhaal.
     
    Vraag je de weerverletdagen gewoon ook niet best op bij het KMI ?
     
    @AlexP:

    Alles wat verstuurd werd per mail wordt geen antwoord op verkregen. Tevens indien we expliciet erom vragen. Dit is reeds zo sinds de aanvang der werken. Ook afspreken op de werf is een moeilijkheid. Zeer vaak krijgen we telefoon dat het niet meer mogelijk is (de dag zelf), desondanks er afgesproken werd. Telefonisch is hij steeds bereikbaar. 

    @Mario: 

    Als architect valt er snel te beslissen wat te doen, correct, echter staan we ook in de schoenen van bouwheer. Wij zijn steeds bereid om alles te bespreken en blijven liever te vriend. Wij wensen onze afspraak na te komen en te betalen, echter enkel voor zaken die overeengekomen zijn binnen het contract. Inschattingsfouten kunnen wij niet op ons nemen indien een forfaitaire prijs wordt afgesproken. We zijn elkaar nog steeds te vriend, echter de laatste facturen met dergelijke meerkost is niet de normale gang van zaken. Meerwerk dient meegedeeld te worden voor werken, niet na werken. Een aannemer heeft die informatieplicht.  

    @Woubeir: 

    Zou ik eens moeten nakijken, is echter zeer moeilijk en locatiegebonden. Ik weet uiteraard dat dit allemaal kan opgevraagd worden, echter beslist de aannemer nog altijd wanneer wel en niet gewerkt wordt (koude temperaturen, regen, etc ...). Het was in elk geval geen goede winter voor de bouw. 
     
    Als bouwheer vraag je dan meestal raad aan de architect. Te vriend houden.... je bent al 7 maanden !! te laat en je gaat er nog op achteruit. ....
    Waarop wacht je ?
    Als archi moet je toch al eerder samengewerkt hebben met hem ? Is eerder in zijn voordeel om jou te vriend te houden, niet ?
     
    je had veel vroeger al, van zodra je ziet dat deadline niet gehaald zal worden

    of lange afwezigheid op werf

    direct aangetekend schrijven moeten sturen ivm niet nakomen contractuele afspraken

    nu moet je factuur betalen voor deel dat terecht is volgens je en voor de rest een aangetekend schrijven waarin je uitlegt waarom je niet akkoord bent.

     

    en de rest komt later, geen tijd meer verliezen.

     
     
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan