- Lid geworden
- 16 okt 2016
- Berichten
- 13
- Waarderingsscore
- 0
- Punten
- 0
Allen,
In augustus 2017 zijn wij van start gegaan met het bouwen van een nieuwbouwwoning.
Hierbij werd een contract ondertekend met de aannemer ruwbouw.
Oplevering zou plaatsvinden eind oktober 2017.
Na een maand bronbemaling konden de werken pas aanvangen, 1 maand vertraging dus.
Intussen zijn we midden mei en is de ruwbouw nog niet af.
Desondanks meerdere malen aandringen komt er weinig schot in de zaak.
We zijn zelf architect en bouwheer.
De afgelopen 3 weken was opnieuw niemand op de werf te bespeuren, bijgevolg gisteren telefonisch contact gehad en een mailtje verstuurd met lichte aandrang om verder te komen werken zodat de andere aannemers niet in de problemen komen voor hun werken.
Dak komt er binnenkort, ramen volgende maand.
Er is nog geen riolering voorzien alsook geen dorpels.
De aannemer had volgens hem per post zijn factuur verstuurd voor de maand maart, hebben we niet ontvangen, mondeling meegedeeld destijds en hebben we deze ochtend per mail ontvangen samen met de factuur van april. Toevallig na onze vraag van gisteren om de werken terug aan te vangen.
In de vorderingsstaat worden zaken aangehaald welke niet vermeld waren op de offerte of zaken die de aannemer grondig had moeten nakijken bij de offerte-opmaak.
Zaken die niet in de bestektekst vermeld staan.
Voorbeeld, onze gevelsteen kent een supplement van ca. € 9.000.
Volgens de aannemer had de leverancier meegedeeld 80 stenen/m².
Indien wij de bestektekst aan zijn leverancier overmaken vernemen wij 95 stenen/m².
In de bestektekst staat vermeld dat een voeg van 5 - 6 mm dient toegepast te worden, dunbedmortel.
Op de factuur staat vermeld "klant vraagt naar dunnere voeg", de vraag hebben we nooit gesteld.
In totaliteit liggen de facturen nu zo'n € 15.000 hoger dan de offerte excl. btw.
En dit is nog niet de eindfactuur.
Dit is reeds 12% over budget excl. btw.
Waar ons groot probleem ligt? We zouden protesteren op deze facturen, echter dient de riolering nog aangelegd te worden en dient de blauwe hardsteen nog geplaatst te worden.
De dakdekker komt binnen de twee weken, echter zonder riolering kan hij niet aansluiten ...
Ramen komen volgende maand, echter zonder blauwe hardsteen kunnen ze niet plaatsen ...
Enkele zaken:
1. Prijs ligt nu reeds veel hoger dan de aanvankelijke offerte.
2. Opleverdatum was 31/10/2017, we zijn nog altijd bezig.
3. Contractueel een vergoeding overeengekomen van € 25/werkdag die te laat is qua oplevering, dagen weerverlet reeds meerdere malen opgevraagd eind maart, begin april, nooit antwoord verkregen.
4. Op quasi geen enkele mail krijgen wij antwoord van de aannemer.
Belangrijk:
We moeten de aannemer te vriend blijven, de niet uitgevoerde werken dienen nog uitgevoerd te worden, anders staan we volledig geblokkeerd binnen ons bouwproces.
Wat ons nu al een enorme duit meer kost gezien de zogenaamde beloofde oplevering eind oktober 2017.
Wat kunnen we doen?
In augustus 2017 zijn wij van start gegaan met het bouwen van een nieuwbouwwoning.
Hierbij werd een contract ondertekend met de aannemer ruwbouw.
Oplevering zou plaatsvinden eind oktober 2017.
Na een maand bronbemaling konden de werken pas aanvangen, 1 maand vertraging dus.
Intussen zijn we midden mei en is de ruwbouw nog niet af.
Desondanks meerdere malen aandringen komt er weinig schot in de zaak.
We zijn zelf architect en bouwheer.
De afgelopen 3 weken was opnieuw niemand op de werf te bespeuren, bijgevolg gisteren telefonisch contact gehad en een mailtje verstuurd met lichte aandrang om verder te komen werken zodat de andere aannemers niet in de problemen komen voor hun werken.
Dak komt er binnenkort, ramen volgende maand.
Er is nog geen riolering voorzien alsook geen dorpels.
De aannemer had volgens hem per post zijn factuur verstuurd voor de maand maart, hebben we niet ontvangen, mondeling meegedeeld destijds en hebben we deze ochtend per mail ontvangen samen met de factuur van april. Toevallig na onze vraag van gisteren om de werken terug aan te vangen.
In de vorderingsstaat worden zaken aangehaald welke niet vermeld waren op de offerte of zaken die de aannemer grondig had moeten nakijken bij de offerte-opmaak.
Zaken die niet in de bestektekst vermeld staan.
Voorbeeld, onze gevelsteen kent een supplement van ca. € 9.000.
Volgens de aannemer had de leverancier meegedeeld 80 stenen/m².
Indien wij de bestektekst aan zijn leverancier overmaken vernemen wij 95 stenen/m².
In de bestektekst staat vermeld dat een voeg van 5 - 6 mm dient toegepast te worden, dunbedmortel.
Op de factuur staat vermeld "klant vraagt naar dunnere voeg", de vraag hebben we nooit gesteld.
In totaliteit liggen de facturen nu zo'n € 15.000 hoger dan de offerte excl. btw.
En dit is nog niet de eindfactuur.
Dit is reeds 12% over budget excl. btw.
Waar ons groot probleem ligt? We zouden protesteren op deze facturen, echter dient de riolering nog aangelegd te worden en dient de blauwe hardsteen nog geplaatst te worden.
De dakdekker komt binnen de twee weken, echter zonder riolering kan hij niet aansluiten ...
Ramen komen volgende maand, echter zonder blauwe hardsteen kunnen ze niet plaatsen ...
Enkele zaken:
1. Prijs ligt nu reeds veel hoger dan de aanvankelijke offerte.
2. Opleverdatum was 31/10/2017, we zijn nog altijd bezig.
3. Contractueel een vergoeding overeengekomen van € 25/werkdag die te laat is qua oplevering, dagen weerverlet reeds meerdere malen opgevraagd eind maart, begin april, nooit antwoord verkregen.
4. Op quasi geen enkele mail krijgen wij antwoord van de aannemer.
Belangrijk:
We moeten de aannemer te vriend blijven, de niet uitgevoerde werken dienen nog uitgevoerd te worden, anders staan we volledig geblokkeerd binnen ons bouwproces.
Wat ons nu al een enorme duit meer kost gezien de zogenaamde beloofde oplevering eind oktober 2017.
Wat kunnen we doen?