• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

aannemer verplicht technische fiches te geven?

Lid geworden
28 aug 2013
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben bezig met het verzamelen van allerlei informatie voor de VC en EPB van mijn woning op vraag van de VC/EPB.

Nu zegt mijn aannemer dat hij geen technische fiches wil aanleveren, enkel als de VC €500 betaalt aan hem.

Wat de VC natuurlijk weigert.

Hij zegt dat het PID en EPB aangifte dan niet in orde zullen zijn.

Mag de aannemer dit vragen?
 

Saurus

Lid
Lid geworden
14 aug 2007
Berichten
863
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wat EPB betreft zegt de regelgeving:



'De gegevens van de materialen en installaties die in het gebouw effectief gebruikt worden en die betrekking hebben op het behalen van de EPB-eisen, zijn opvraagbaar door de verslaggever. De aangifteplichtige, de architect of de aannemer stellen die gegevens op eerste verzoek ter beschikking.' (Art. 11.1.11 van het wijzigingsdecreet van 18 november 2011).
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Saurus;1860980 wrote:
'De gegevens van de materialen en installaties die in het gebouw effectief gebruikt worden en die betrekking hebben op het behalen van de EPB-eisen, zijn opvraagbaar door de verslaggever. De aangifteplichtige, de architect of de aannemer stellen die gegevens op eerste verzoek ter beschikking.' (Art. 11.1.11 van het wijzigingsdecreet van 18 november 2011).



Ja , en waar staat nu dat dit gratis moet zijn ...



Ik voel het komen , TS gaat hier niet aan ontkomen ...



k.b.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
K.B.;1860981 wrote:
Saurus;1860980 wrote:
'De gegevens van de materialen en installaties die in het gebouw effectief gebruikt worden en die betrekking hebben op het behalen van de EPB-eisen, zijn opvraagbaar door de verslaggever. De aangifteplichtige, de architect of de aannemer stellen die gegevens op eerste verzoek ter beschikking.' (Art. 11.1.11 van het wijzigingsdecreet van 18 november 2011).



Ja , en waar staat nu dat dit gratis moet zijn ...



Ik voel het komen , TS gaat hier niet aan ontkomen ...



k.b.

Er staat overigens: de aangifteplichtige, de architect OF de aannemer. Niet EN. Aangifteplichtige is de TS zelf. Normaal weet die ook welke materialen zijn gebruikt en via Google kom je al snel tot de nodige gegevens voor het EPB verslag.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Yannik;1861026 wrote:
K.B.;1860981 wrote:
Ja , en waar staat nu dat dit gratis moet zijn ...



k.b.



"op eerste verzoek "



" Beste ,

Op uw eerste verzoek hebben wij hier een technisch bundel met de diverse technische fiches voorbereid. na overschrijving van de som van 500 euro zullen wij U deze documenten overmaken" ....



:(



k.b.
 
Lid geworden
7 okt 2012
Berichten
2.037
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wie kan bewijzen dat "op eerste verzoek" gelijk gesteld is met "gratis" krijg van mij ne bak bier op eerste verzoek
 

Lacroix

Lid
Lid geworden
31 mei 2010
Berichten
316
Waarderingsscore
2
Punten
18
Die technische fiches kun je toch zelf verzamelen? Of wil de aannemer ook niet precies zeggen welke materialen hij gebruikt heeft? Dat hij dat kan achterhouden zou me wel heel raar lijken.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
K.B.;1860981 wrote:
Saurus;1860980 wrote:
'De gegevens van de materialen en installaties die in het gebouw effectief gebruikt worden en die betrekking hebben op het behalen van de EPB-eisen, zijn opvraagbaar door de verslaggever. De aangifteplichtige, de architect of de aannemer stellen die gegevens op eerste verzoek ter beschikking.' (Art. 11.1.11 van het wijzigingsdecreet van 18 november 2011).



Ja , en waar staat nu dat dit gratis moet zijn ...



Ik voel het komen , TS gaat hier niet aan ontkomen ...



k.b.





denk ik ook, maar niet tof van die aannemer, het kost hem ook wel geld om alles op te zoeken

en waarom zoekt TS niet alles zelf op (met hulp van BI ?) om door te sturen naar EPB-verslaggever ?
 

vozzie

Lid
Lid geworden
19 sep 2011
Berichten
851
Waarderingsscore
0
Punten
16
Over hoeveel werk spreken we hier voor die aannemer? 500 euro lijkt me toch goed doorgerekend. Maar goed, is het zoveel werk om die technische fiches zelf te gaan zoeken?
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Ik begrijp TS natuurlijk wel ...

Hoe ga je nu bevoorbeeld als opdrachtgever aantonen hoe dik de isolatie is op je plat dak ...

of uitzoeken dat dit nu recticel was of bvb utherm platen ...

Als volledige DHZ weet ik dat allemaal wel voor onzen bouw ... maar als je met aannemers werkt ...



Als je SOD niet alles mooi oplijst zit je tussen wal en schip ...



k.b.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
K.B.;1861104 wrote:
Ik begrijp TS natuurlijk wel ...

Hoe ga je nu bevoorbeeld als opdrachtgever aantonen hoe dik de isolatie is op je plat dak ...

of uitzoeken dat dit nu recticel was of bvb utherm platen ...

Als volledige DHZ weet ik dat allemaal wel voor onzen bouw ... maar als je met aannemers werkt ...



Als je SOD niet alles mooi oplijst zit je tussen wal en schip ...



k.b.

Sorry maar isolatie dat plaatsen ze niet zo maar efkens op een paar uur.

Dat wordt paar dagen op voorhand geleverd en ze zijn er een aantal dagen mee bezig.

Als bouwheer ben je op zijn minst begaan met uw toekomstig huis en ga je ELKE dag op de werf. Om foto's te nemen, dingen (na) te meten, etiketten van isolatie/baksteen/whatever verpakkingen te ontfutselen.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Enk;1861140 wrote:
K.B.;1861104 wrote:
Ik begrijp TS natuurlijk wel ...

Hoe ga je nu bevoorbeeld als opdrachtgever aantonen hoe dik de isolatie is op je plat dak ...

of uitzoeken dat dit nu recticel was of bvb utherm platen ...

Als volledige DHZ weet ik dat allemaal wel voor onzen bouw ... maar als je met aannemers werkt ...



Als je SOD niet alles mooi oplijst zit je tussen wal en schip ...



k.b.

Sorry maar isolatie dat plaatsen ze niet zo maar efkens op een paar uur.

Dat wordt paar dagen op voorhand geleverd en ze zijn er een aantal dagen mee bezig.

Als bouwheer ben je op zijn minst begaan met uw toekomstig huis en ga je ELKE dag op de werf. Om foto's te nemen, dingen (na) te meten, etiketten van isolatie/baksteen/whatever verpakkingen te ontfutselen.





Ja ikzelf zou er ook geen probleem mee hebben om dit zelf te doen ... maar wie ben ik ...

...

en bij mij is het relatief eenvoudig ... alle materialen los gekocht dus beschrijvingen staan mooi op de facturen ... en geen bouwknopen in rekening te brengen ( bouwvergunning 2008 ) ...

Maar als ze voor elke vraag die je stelt aan de "jack-pot" trekken ... dan dien je U wel vragen te stellen bij de firma die je gekozen hebt ...



k.b.
 
Lid geworden
4 jan 2011
Berichten
343
Waarderingsscore
1
Punten
0
Lijkt mij als leverancier niet zo'n probleem om die technische fiches te geven. Wij krijgen zelf regelmatig van onze professionele klanten de vraag naar de technische fiches van de geleverde producten.

Even googlen of een mailke sturen is meestal voldoende om de info van de fabrikant te krijgen. Een aannemer die weigert om die info te verstrekken, of daar geld voor vraagt, is volgens mij niet echt goed bezig.

Wij zijn hier ook met wat werken bezig en de architect heeft uitdrukkelijk vermeld in het contract dat voor alle gebruikte producten de technische fiches overhandigd MOETEN worden.



Langs de andere kant moet toch duidelijk op het plan staan hoe dik de isolatie is?
 
Lid geworden
29 mrt 2006
Berichten
143
Waarderingsscore
0
Punten
0
K.B.;1861034 wrote:
Yannik;1861026 wrote:
K.B.;1860981 wrote:
Ja , en waar staat nu dat dit gratis moet zijn ...



k.b.



"op eerste verzoek "



" Beste ,

Op uw eerste verzoek hebben wij hier een technisch bundel met de diverse technische fiches voorbereid. na overschrijving van de som van 500 euro zullen wij U deze documenten overmaken" ....



:(



k.b.



Dat is dan niet op eerste verzoek, dat is na betaling.
 

Saurus

Lid
Lid geworden
14 aug 2007
Berichten
863
Waarderingsscore
0
Punten
16
Los van hoe je de EPB wetgeving kan interpreteren, de aannemer moet toch op zijn minst kunnen aantonen aan bouwheer en architect welke materialen er precies verwerkt zijn?



Dus zijn bestelbonnen of verpakkingsmaterialen van isolatie, raamprofielen, etc. moet hij zeker zonder enige extra vergoeding kunnen overhandigen. Dat de aannemer zelf niet alle technische fiches gaat opvragen bij de fabrikanten is nog wel logisch. Vaak doet de EPB verslaggever dit, of zorgt de bouwheer hiervoor, op basis van merk en typenummer van verpakking.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Inderdaad, aannemer moet duidelijke specifieren op zijn factuur (of een bijlage bij zijn factuur) welke materialen er gebruikt zijn. De tijd dat enkel 'isolatie' of 'PUR' volstond is voorbij... Technische fiches zijn achteraf makkelijk te vinden bij fabrikant of via internet.
 
Lid geworden
7 okt 2012
Berichten
2.037
Waarderingsscore
1
Punten
0
SvenVD;1863409 wrote:
Inderdaad, aannemer moet duidelijke specifieren op zijn factuur (of een bijlage bij zijn factuur) welke materialen er gebruikt zijn. De tijd dat enkel 'isolatie' of 'PUR' volstond is voorbij... Technische fiches zijn achteraf makkelijk te vinden bij fabrikant of via internet.



ik vrees er een beetje voor dat u uw wensen probeert te omkaderen als zijnde verplicht door het gebruik van het woord "moeten"

Niks is minder waar. Het is alleen als controle middel voor de fiscus dat een aannemer beter een duidelijke omschrijving maakt. Maar x M2 isolatie PU aan de prijs van is voor de fiscus al voldoende tenzij er bijkomende eisen zijn mbt bvb subsidies
 

Saurus

Lid
Lid geworden
14 aug 2007
Berichten
863
Waarderingsscore
0
Punten
16
botoxbuilder;1863528 wrote:
ik vrees er een beetje voor dat u uw wensen probeert te omkaderen als zijnde verplicht door het gebruik van het woord "moeten"

Niks is minder waar. Het is alleen als controle middel voor de fiscus dat een aannemer beter een duidelijke omschrijving maakt. Maar x M2 isolatie PU aan de prijs van is voor de fiscus al voldoende tenzij er bijkomende eisen zijn mbt bvb subsidies



Het gaat niet enkel om de fiscus hé.

Als de architect en/of EPB verslaggever 14 cm PUR met lambda 0.023 W/mK hebben voorgeschreven in het lastenboek, dan moet de aannemer toch kunnen bewijzen wat hij geplaatst heeft, en niet stiekem 10 cm minderwaardige isolatie steken.
 
Lid geworden
7 okt 2012
Berichten
2.037
Waarderingsscore
1
Punten
0
ik zou niet weten waarom die technische fiche het bewijs zou kunnen leveren dat een andere zaak of zelfs dezelfde is geleverd en geplaatst. Ik zou begot ook niet weten waarom een factuur die daar aan is gekoppeld dat bewijs zou leveren

Die controle moet door de architect tijdens de werken gebeuren en niet door middel van een document achteraf. Zo iets zou ik vijgen na pasen noemen.

Ik ben althans qua werkethiek zo opgevoed maar vandaag de dag houden bouwheer en anderen zich liever bezig met documentjes en papiertjes dan effectief eens wat meer op hun werf af te stappen. Noem het een groeiende luiheid omtrent eigen initiatief en morele verantwoordelijkheid.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan