• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

aannemer verplicht technische fiches te geven?

Lid geworden
28 aug 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben bezig met het verzamelen van allerlei informatie voor de VC en EPB van mijn woning op vraag van de VC/EPB.

Nu zegt mijn aannemer dat hij geen technische fiches wil aanleveren, enkel als de VC €500 betaalt aan hem.

Wat de VC natuurlijk weigert.

Hij zegt dat het PID en EPB aangifte dan niet in orde zullen zijn.

Mag de aannemer dit vragen?

botoxbuilder;1863810 wrote:
ik zou niet weten waarom die technische fiche het bewijs zou kunnen leveren dat een andere zaak of zelfs dezelfde is geleverd en geplaatst. Ik zou begot ook niet weten waarom een factuur die daar aan is gekoppeld dat bewijs zou leveren

Die controle moet door de architect tijdens de werken gebeuren en niet door middel van een document achteraf. Zo iets zou ik vijgen na pasen noemen.

Ik ben althans qua werkethiek zo opgevoed maar vandaag de dag houden bouwheer en anderen zich liever bezig met documentjes en papiertjes dan effectief eens wat meer op hun werf af te stappen. Noem het een groeiende luiheid omtrent eigen initiatief en morele verantwoordelijkheid.

+1 ...

De macht van de papierwinkel ...

velen schijnen hier te vergeten dat "hoe iets geplaatst is " vaak even belangrijk is als "wat heeft men geplaatst" en als je nu steeds goed gaan kijken bent hoe men het heeft gedaan ... dan is de vraag "wat" ook snel beantwoord ...

Maar mijn conclusie zou duidelijk zijn .

1. Ik betaal deze aannemer zijn facturen enkel indien hij de materialen specifieert ... (gewoon om den ezel uit te hangen ... want ik heb het recht om te weten waarvoor ik betaal)

2. ik zou die fiches aldus snel downloaden ... zodat mijn EPB man zijn werk kan doen ... en als dit geen te grote "regelnicht" is komen we er wel uit ...

k.b.

K.B.;1864340 wrote:
1. Ik betaal deze aannemer zijn facturen enkel indien hij de materialen specifieert ... (gewoon om den ezel uit te hangen ... want ik heb het recht om te weten waarvoor ik betaal)

Gij hebt idd het recht om te betalen, ja. Maar als je vooraf niet had afgesproken dat je een gedetailleerde factuur wenste, is de aannemer toch niet verplicht om dat te geven.

3ss;1864471 wrote:
K.B.;1864340 wrote:

Gij hebt idd het recht om te betalen, ja. Maar als je vooraf niet had afgesproken dat je een gedetailleerde factuur wenste, is de aannemer toch niet verplicht om dat te geven.

Ik vrees er ook een beetje voor dat KB zich een aantal vrijheden permitteert die hij helemaal niet kan afdwingen en die ook niks bijdragen buiten feit dat ze onnodige frustraties veroorzaken. Zie mijn vorige reactie of met andere woorden u moet op het correcte moment eisen/vragen wat u wiln controleren op het juiste moment wat u had gevraagd. Dat dit dan op een factuur moet staan met alle details is gewoon gaan dwarsliggen en eerder en teken van silverback gedrag

botoxbuilder;1863810 wrote:
ik zou niet weten waarom die technische fiche het bewijs zou kunnen leveren dat een andere zaak of zelfs dezelfde is geleverd en geplaatst. Ik zou begot ook niet weten waarom een factuur die daar aan is gekoppeld dat bewijs zou leveren

Die controle moet door de architect tijdens de werken gebeuren en niet door middel van een document achteraf. Zo iets zou ik vijgen na pasen noemen.

Ik ben althans qua werkethiek zo opgevoed maar vandaag de dag houden bouwheer en anderen zich liever bezig met documentjes en papiertjes dan effectief eens wat meer op hun werf af te stappen. Noem het een groeiende luiheid omtrent eigen initiatief en morele verantwoordelijkheid.

Door gewoon op de werf rond te lopen ga je niet kunnen zien wat de lambda waarde van je isolatie is hoor. En als je zelf op een werfbezoek constateert dat er bvb 9 cm isolatie in de vloer geplaatst is, dan gaat de EPB verslaggever en zeker de controlerende overheid eens goed lachen met uw mondelinge verklaring of het fragment uit uw persoonlijke dagboek... Een factuur is daarentegen wel een officieel bewijsstuk, net zoals de technische fiche met verwijzing naar een ATG. Als een aannemer niet het minste document kan voorleggen over de gebruikte materialen is dat in het beste geval "luiheid omtrent eigen initiatief en morele verantwoordelijkheid" van de aannemer, in het slechtste geval een indicatie dat je in 't zak gezet wordt.

BTW wetboek, KB nr 1 van 29 december 1992, artikel 5:

"Verplichte vermeldingen, welke op het op te maken stuk of de op te maken factuur dienen te worden opgenomen: [...]

- de gegevens die nodig zijn om de handeling te determineren en om het tarief van deverschuldigde belasting vast te stellen, inzonderheid de gebruikelijke benaming van de geleverde goederen en van de verstrekte diensten en hun hoeveelheid / gewicht alsook het voorwerp van de diensten."

Een faktuur moet dus gedetailleerd zijn, gewoon "isolatie" is niet voldoende, en indien er een prijsverschil binnen dezelfde soort isolatie is, moet je dus dermate detail meegeven zodat onbetwistbaar het geleverde goed kan vastgesteld worden.

Dat veel aannemers dat niet doen is een andere zaak...

botoxbuilder;1863528 wrote:
SvenVD;1863409 wrote:
Inderdaad, aannemer moet duidelijke specifieren op zijn factuur (of een bijlage bij zijn factuur) welke materialen er gebruikt zijn. De tijd dat enkel 'isolatie' of 'PUR' volstond is voorbij... Technische fiches zijn achteraf makkelijk te vinden bij fabrikant of via internet.

ik vrees er een beetje voor dat u uw wensen probeert te omkaderen als zijnde verplicht door het gebruik van het woord "moeten"

Niks is minder waar. Het is alleen als controle middel voor de fiscus dat een aannemer beter een duidelijke omschrijving maakt. Maar x M2 isolatie PU aan de prijs van is voor de fiscus al voldoende tenzij er bijkomende eisen zijn mbt bvb subsidies

Voor mij maakt dit geen enkel verschil hoor... Het is de bouwheer die de dupe is als een verslaggever moet rekenen met bv de standaard rekenwaarde voor gespoten PUR (wat grofweg overeenkomt met de helft van de voorziene dikte...)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan