• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aannemer vd aardbol verdwenen.

homies

Nieuw Lid
Lid geworden
8 apr 2015
Berichten
65
Waarderingsscore
0
Punten
6
Wij proberen al 2 weken de aannemer te bereiken die enkele afbraakwerken van binnenmuren en borstwering zou doen. Er zat een strakke timing op vanwege definitieve opmeting nieuw raam. Maar al sinds 2 weken geen gehoor via telefoon, mail, Whatsapp. 1 vd 2 nummers bestaat niet meer intussen. De muren zijn afgebroken, maar de borstwering niet. Het puin werd niet afgevoerd hoewel ik inname openbare weg had aangevraagd voor de voorbije 3d. Intussen kunnen we niet verder... kunnen we dit stilleggen en met iemand anders verder als dit blijft? We hebben een getekende offerte, maar de uitvoeringsdatum met deadline 10 mei werd via Whatsapp afgesproken.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Welke afspraken staan er op papier ? Uitvoeringstermijn is verstreken, maar dat ontbindt contract niet.
Heb je hem persoonlijk al proberen te bereiken ?
Al zeker hem in gebreke stellen met een voorstel naar uitvoeringstermijn.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
U zal de normale weg moeten bewandelen om je aannemer in gebreke te stellenn.
1 ste stap hem aangetekend een nieuwe deadline geven tegen wanneer de werken moeten gestart en beeindigd zijn. En je kunt dit best ruim nemen ( minimum) 3 weken . Want 1 dag zal de rechtbank niet mee akkoord gaan. Zorg er ook voor dat indien geen antwoord of bij het verstrijken van de startdatum hij dus eenzijdig het contract opzegt.
2de stap na het verstrijken van die einddatum hem terug aangetekend in gebreke stellen en vermelden dat je nota hebt genomen dat HIJ het contract eenzijdig heeft verbroken.
3 de stap naar het vredegerecht stappen met die 2 aangetekende brieven en ontbinding van het contract vragen.
 

homies

Nieuw Lid
Lid geworden
8 apr 2015
Berichten
65
Waarderingsscore
0
Punten
6
Welke afspraken staan er op papier ? Uitvoeringstermijn is verstreken, maar dat ontbindt contract niet.
Heb je hem persoonlijk al proberen te bereiken ?
Al zeker hem in gebreke stellen met een voorstel naar uitvoeringstermijn.
Vrij reguliere afspraken in algemene voorwaarden, deadline werd via Whatsapp afgesproken. Ze zijn begonnen, maar hebben vlak voor het belangrijkste werk, de raamopening, niet meer verder gewerkt. Fik bel hen dagelijks. Steeds antwoordapparaat, en het tweede nr is buiten gebruik.
 

homies

Nieuw Lid
Lid geworden
8 apr 2015
Berichten
65
Waarderingsscore
0
Punten
6
U zal de normale weg moeten bewandelen om je aannemer in gebreke te stellenn.
1 ste stap hem aangetekend een nieuwe deadline geven tegen wanneer de werken moeten gestart en beeindigd zijn. En je kunt dit best ruim nemen ( minimum) 3 weken . Want 1 dag zal de rechtbank niet mee akkoord gaan. Zorg er ook voor dat indien geen antwoord of bij het verstrijken van de startdatum hij dus eenzijdig het contract opzegt.
2de stap na het verstrijken van die einddatum hem terug aangetekend in gebreke stellen en vermelden dat je nota hebt genomen dat HIJ het contract eenzijdig heeft verbroken.
3 de stap naar het vredegerecht stappen met die 2 aangetekende brieven en ontbinding van het contract vragen.
Ok, ze zijn begonnen, maar hebben vlak voor het belangrijkste werk, de raamopening, niet meer verder gewerkt. Dus moet ik hen enkel een nieuwe afwerkingsdatum voorstellen aangetekend? Bedankt voor de uitleg.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Welke afspraken staan er op papier ? Uitvoeringstermijn is verstreken, maar dat ontbindt contract niet.
Heb je hem persoonlijk al proberen te bereiken ?
Al zeker hem in gebreke stellen met een voorstel naar uitvoeringstermijn.
Vrij reguliere afspraken in algemene voorwaarden, deadline werd via Whatsapp afgesproken. Ze zijn begonnen, maar hebben vlak voor het belangrijkste werk, de raamopening, niet meer verder gewerkt. Fik bel hen dagelijks. Steeds antwoordapparaat, en het tweede nr is buiten gebruik.
Heb je hem persoonlijk proberen te benaderen? Gewoon uit bezorgdheid, misschien is er wel degelijk een serieus probleem.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Ga er eens langs? Misschien ligt hij op intensieve met corona, of is hij van een ladder gevallen?
 

homies

Nieuw Lid
Lid geworden
8 apr 2015
Berichten
65
Waarderingsscore
0
Punten
6
Nog niet tot daar geweest nee, enkel bellen, mailen, whatsapp en zelfs facebook. Aan die laatste kon ik zien dat het bericht gelezen werd.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Ga er eens langs? Misschien ligt hij op intensieve met corona, of is hij van een ladder gevallen?
Zou je zo kunnen doen, kan je direct zien wat het probleem is en hoeveel kans er is dat hij zal afkomen. Niet vergeten dat we op minder dan 2 maand van klassieke deadline staan (bouwverlof) en er meer werk en druk zal komen bij hem, dus ook meer kans dat jij achteruit zal gaan.
Voor de rest zoals @lukanar aangeeft maken dat je op papier in orde bent.
 

Dixie

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 sep 2006
Berichten
489
Waarderingsscore
128
Punten
43
Ter aanvulling - idd in gebreke stellen per aangetekende zending. Een redelijke termijn geven en verwijzen naar de talloze genegeerde oproepen en opnemen dat je ervan uitgaat dat bij gebreke aan (tijdige) reactie de aannemer de overeenkomst wenst te verbreken. 3 Weken is niet nodig en korter (bv. 10 dagen) kan ook op voorwaarde dat de afspraken via whatsapp duidelijk zijn. In de ingebrekestelling opnemen dat je elke dag vertraging extra schade hebt.

Effectief ontbinding vragen gebeurt relatief zelden, dat zal vooral nodig zijn indien de aannemer in kwestie alsnog een niet correcte factuur (voor meer dan de wel uitgevoerde werken) zou sturen. Als dat gebeurt protesteren en idd ontbinding + schadevergoeding (zoeken nieuwe aannemer + vertraging) vragen aan de rechtbank: vrederechter of 1e aanleg.

De vrederechter is niet altijd bevoegd, dat hangt af van de waarde van de zaak (lees: bedrag offerte / ev. schadevergoeding).
 

homies

Nieuw Lid
Lid geworden
8 apr 2015
Berichten
65
Waarderingsscore
0
Punten
6
Vorige donderdag aangetekende zending verstuurd, met als melding dat men binnen de 5 werkdagen contact moet opnemen met als doel vast te leggen wanneer de werken zullen afgewerkt worden, en dat binnen de 10 werkdagen na de afspraak. Doet men dat niet dan ga ik ervan uit dat ze de overeenkomst verbreken. Ik ben niet op processen en schadevergoedingen uit ofzo, ik wil gewoon dat er verder gewerkt wordt. En is het niet door deze aannemer dan door een andere.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
En hoeveel van de opdracht is betaald?
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Vorige donderdag aangetekende zending verstuurd, met als melding dat men binnen de 5 werkdagen contact moet opnemen met als doel vast te leggen wanneer de werken zullen afgewerkt worden, en dat binnen de 10 werkdagen na de afspraak. Doet men dat niet dan ga ik ervan uit dat ze de overeenkomst verbreken. Ik ben niet op processen en schadevergoedingen uit ofzo, ik wil gewoon dat er verder gewerkt wordt. En is het niet door deze aannemer dan door een andere.
Termijnen zijn nog altijd redelijk (5 werkdagen en daarna nog eens 10), je bent op zich wel rationeel aan het aansturen dat hij niks gaat doen, maar dan ben jij er onderuit en kan hij dan niet meer afkomen als hij niet gaat reageren.

Je hebt gelijk om geen proces of schadevergoeding te gaan eisen, want dat gaat je toch maar meer kosten.

Succes
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Vorige donderdag aangetekende zending verstuurd, met als melding dat men binnen de 5 werkdagen contact moet opnemen met als doel vast te leggen wanneer de werken zullen afgewerkt worden, en dat binnen de 10 werkdagen na de afspraak. Doet men dat niet dan ga ik ervan uit dat ze de overeenkomst verbreken. Ik ben niet op processen en schadevergoedingen uit ofzo, ik wil gewoon dat er verder gewerkt wordt. En is het niet door deze aannemer dan door een andere.
Termijnen zijn nog altijd redelijk (5 werkdagen en daarna nog eens 10), je bent op zich wel rationeel aan het aansturen dat hij niks gaat doen, maar dan ben jij er onderuit en kan hij dan niet meer afkomen als hij niet gaat reageren.

Je hebt gelijk om geen proces of schadevergoeding te gaan eisen, want dat gaat je toch maar meer kosten.

Succes
Terecht
maar wat doet TS om verder te kunnen?
aannemer 1 stopzetten, welke termijn?
en dan 2 laten starten?
of aannemer 1 alles betalen, en 2 nogmaals?

er is een geschreven contract, die moet TS ook respecteren, naar termijn, betaling, .’.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Vorige donderdag aangetekende zending verstuurd, met als melding dat men binnen de 5 werkdagen contact moet opnemen met als doel vast te leggen wanneer de werken zullen afgewerkt worden, en dat binnen de 10 werkdagen na de afspraak. Doet men dat niet dan ga ik ervan uit dat ze de overeenkomst verbreken. Ik ben niet op processen en schadevergoedingen uit ofzo, ik wil gewoon dat er verder gewerkt wordt. En is het niet door deze aannemer dan door een andere.
Termijnen zijn nog altijd redelijk (5 werkdagen en daarna nog eens 10), je bent op zich wel rationeel aan het aansturen dat hij niks gaat doen, maar dan ben jij er onderuit en kan hij dan niet meer afkomen als hij niet gaat reageren.

Je hebt gelijk om geen proces of schadevergoeding te gaan eisen, want dat gaat je toch maar meer kosten.

Succes
Terecht
maar wat doet TS om verder te kunnen?
aannemer 1 stopzetten, welke termijn?
Die heeft hij gegeven met zijn 15 werkdagen maximum
en dan 2 laten starten?
Hij kan nu al starten met zoeken, prijsvragen en kijken of ze dan beschikbaar zijn. Dit kan in parallel met wachten op aannemer 1 reactie.
of aannemer 1 alles betalen, en 2 nogmaals?
Ik zie niet in waarom aannemer 1 volledig moet betaald worden, niet alles is gebeurd en niks is afgevoerd. Betalen wat is uitgevoerd is correct en zal TS wel moeten doen, als dat niet specifiek in de offerte staat.
er is een geschreven contract, die moet TS ook respecteren, naar termijn, betaling, .’.
Zeker, maar als andere partij op niks gaat reageren zoals nu bezig is en binnen de 15 dagen nog altijd het niet heeft in orde gebracht, dan moet aannemer 1 na het bouwverlof wanneer hij eens tijd heeft ook niet komen zwaaien met contract. Als hij het dan in proces wil trekken moet TS maken dat hij genoeg is ingedekt, wat hij nu heeft gedaan met die aangetekende brief. Misschien dat TS best ook al screenshot van dat WhatsApp bericht gaat bijhouden met afgesproken datum, niet dat nu zoveel bewijswaarde heeft maar is beter dan niks.

Als ik eerste bericht nog eens opnieuw lees komt het zelf over alsof aannemer 1 richting faling zit of serieuze privé problemen dat hij zijn werk laat liggen. Menselijk is dat wel allemaal erg, maar als TS geen reactie krijgt heeft hij ook het recht om andere te zoeken en niet alles aan aannemer 1 te betalen.
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Aannemers die zo contractbreuk plegen, komen er wel vaak goed mee weg (er even van uitgaand dat er geen ziekte oid de oorzaak is) : geen proces, geen schadevergoeding, wel betaald worden wat wel werd uitgevoerd....

Afhankelijk van het werk, wat reeds uitgevoerd is, de termijn waarop het moet gebeuren,... kan een oplossing zoeken via een andere aannemer fors duurder zijn (niet noodzakelijk in dit geval). Dat zou volgens mij toch wel gecompenseerd mogen worden. Net zoals aannemers gecompenseerd mogen worden als de klant het contract verbreekt.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Aannemers die zo contractbreuk plegen, komen er wel vaak goed mee weg (er even van uitgaand dat er geen ziekte oid de oorzaak is) : geen proces, geen schadevergoeding, wel betaald worden wat wel werd uitgevoerd....

Afhankelijk van het werk, wat reeds uitgevoerd is, de termijn waarop het moet gebeuren,... kan een oplossing zoeken via een andere aannemer fors duurder zijn (niet noodzakelijk in dit geval). Dat zou volgens mij toch wel gecompenseerd mogen worden. Net zoals aannemers gecompenseerd mogen worden als de klant het contract verbreekt.
Akkoord, en soms kan je in kleine letters vinden dat die 30% wederkerig is, maar dan terug een paar uitzonderingen erbij. En ze gaan er ook van uit dat voor zo'n bedrag en problemen niemand naar de rechtbank gaat voor jaren, net zoals sommige particulieren ook niet alles betalen (pakweg 90%) en moeilijk doen om moeilijk te doen in de hoop dat zelfstandige er ook geen tijd en geld wil insteken.

Mochten we een snel functionerend gerecht hebben waarbij zoiets toch binnen de maand zou kunnen voorkomen en uitspraak nog eens maand later, zou de maatschappij toch beter functioneren omdat er minder zouden misbruik proberen maken hiervan.
 

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Berichten
927
Waarderingsscore
617
Punten
93
Ik zie een aannemer die een opdracht heeft voor enkele afbraakwerken (dus ik schat 10-20k - gokje) en die zelf "verdwijnt", niet achteraf naar de rechtbank lopen om met veel moeite heel misschien een winstderving van 1.000 euro uit de brand te slepen.
 

homies

Nieuw Lid
Lid geworden
8 apr 2015
Berichten
65
Waarderingsscore
0
Punten
6
We hebben al de helft betaalt, maar op zich, verliezen gaan we niet lijden, ze hebben al wel ruim de helft uitgevoerd. Intussen is het schrijven teruggekomen wegens verkeerde adres. Echter, dat adres staat op offerte, op factuur, en in Staatsblad als ik btwnr opzoek. Louche begin ik dat te vinden.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
We hebben al de helft betaalt, maar op zich, verliezen gaan we niet lijden, ze hebben al wel ruim de helft uitgevoerd. Intussen is het schrijven teruggekomen wegens verkeerde adres. Echter, dat adres staat op offerte, op factuur, en in Staatsblad als ik btwnr opzoek. Louche begin ik dat te vinden.
Wees al blij dat de helft is uitgevoerd.

Heb je nagekeken voor start of hun papieren in orde waren en je niet moet inhouden?

Verder heb je kans dat indien in faling zal gaan, curator zal langskomen om het resterende te vorderen (voor zover ze administratie gaan bijgehouden hebben), maak dat je verder genoeg gedocumenteerd hebt (foto's, printscreen communicatie berichtjes bijhouden, feit dat aangetekende brief terug komt, ...).

Zeker al kijken voor een andere om uit te voeren, want ziet er niet goed uit.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan