• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aannemer of architect meevragen om naar huis te gaan zien?

Lid geworden
6 nov 2008
Berichten
290
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij zijn sterk geïnteresseerd in een huis dat momenteel te koop staat, maar waar veel renovatie aan nodig is (nieuw dak, aanleg CV, volledige vernieuwing sanitair, enkele (dragende) binnenmuren verplaatsen/uitbreken, gevel moet deels gerenoveerd worden, overal vloeren, keuken, ...).

Momenteel is de vraagprijs van het huis echter véél te hoog voor wat het is en wij zouden het enkel en alleen kopen als die serieus naar beneden kan, zodat wij voldoende budget overhouden voor de renovatie. Zoals het nu is, is het huis verre van bewoonbaar. Als de renovatiewerken dus een bepaald budget te boven zouden gaan, zou het bijgevolg stom zijn van ons om het huis te kopen...

Om toch wat meer zekerheid te hebben hieromtrent, zouden wij dus graag iemand met "kennis van zaken" meevragen om nogmaals het huis te gaan bezichtigen en ons een (ruwe) schatting te geven van wat dit alles zou gaan kosten. Wij kennen echter geen architecten of aannemers persoonlijk en vragen ons een en ander af:

-Wie is het best geplaatst voor zoiets: een architect of een aannemer?

-Houden deze mensen zich überhaupt bezig met dat soort dingen?

-Een architect of aannemer heeft natuurlijk ook geen zeeën van tijd zomaar gratis te spenderen... Hoeveel zou het ons kosten om zo iemand mee te vragen?



Aanraders qua aannemers en/of architecten regio Aalst-Ninove?
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Natuurlijk is het verstandig om een expert mee te nemen (architect of aannemer).



Een architect is de beste keuze, maar als je toevallig een aannemer kent, zal die je ook wel goed kunnen helpen.



En ja, dat kost geld. Maar een verkeerde aankoop of een verkeerde inschatting van de kosten, zal je nog veeeeeeeeel meer geld kosten.
 

Carembeu

Lid
Lid geworden
6 apr 2006
Berichten
144
Waarderingsscore
6
Punten
18
m pieter wrote:
En ja, dat kost geld. Maar een verkeerde aankoop of een verkeerde inschatting van de kosten, zal je nog veeeeeeeeel meer geld kosten.



Inderdaad. Wij zijn met een architekt gaan zien. Een man met een pak ervaring in renovaties. Hij rekende hiervoor 40 Euro per uur. Alles bij elkaar heeft hij toch een 2 uur rondgelopen en rondgekropen (in de kruipkelder). Nadien heeft hij uitvoerig zijn mening gegeven en gezegd waar er potentieel zit, wat de zwakke plekken zijn en hoe deze kunnen verbeterd worden.



Alles samen heeft hij hiervoor een dikke 100 Euro aangerekend, maar wat is 100 Euro op een aankoop van 220000 Euro ?
 
Lid geworden
29 okt 2008
Berichten
2.567
Waarderingsscore
0
Punten
0
Aan wat ik hoor zit je al aan HEEL VEEL kosten. Op één of andere site had ik prijzen gevonden voor standaard werken zoals pleisteren en zo. Misschien kan je al eens een berekening maken en kom je zo zelfs al boven je budget?

Wij hebben mijn nonkel (aannemer) ook naar enkele woningen meegenomen en het is echt heel hard aan te raden. Eén "project" zagen we bijvoorbeeld ERG hard zitten, al plannen gemaakt en alles mooi uitgedacht, en het leek een koopje maar zijn kijk op de zaken heeft ons doen inzien dat we zelfs met ons volledige budget nog niet toekwamen voor alle werken die moesten gebeuren (platsmijten en volledig opnieuw doen was zelfs nog goedkoper!).

Ook bij onze (net gekochte) woning kon hij een inschatting maken van de staat van het huis, de risico's en pijnpunten.

Als je dus overweegt een bod te doen kan ik het alleen maar aanraden!
 
Lid geworden
6 nov 2008
Berichten
290
Waarderingsscore
0
Punten
0
m pieter wrote:
Een architect is de beste keuze, maar als je toevallig een aannemer kent, zal die je ook wel goed kunnen helpen.



En ja, dat kost geld. Maar een verkeerde aankoop of een verkeerde inschatting van de kosten, zal je nog veeeeeeeeel meer geld kosten.

Spijtig genoeg kennen wij geen van beide en hebben wij ook geen recente (ver)bouwers onder onze familie of vrienden, vandaar onze vraag hier...



Dat het geen geld mocht kosten heb ik overigens nooit beweerd, ik had alleen graag een idee van hoeveel ongeveer. We zijn namelijk ook niet van plan om bvb. 300€ uit te geven als de kans er nog inzit dat we uiteindelijk tóch geen bod (kunnen) doen. Dat wordt anders nog een dure bedoening moest het dit huis niet worden en we zo nog een paar keer een huis moeten gaan bezichtigen :wink:



Carembeu wrote:
Wij zijn met een architekt gaan zien. Een man met een pak ervaring in renovaties. Hij rekende hiervoor 40 Euro per uur. Alles bij elkaar heeft hij toch een 2 uur rondgelopen en rondgekropen (in de kruipkelder). Nadien heeft hij uitvoerig zijn mening gegeven en gezegd waar er potentieel zit, wat de zwakke plekken zijn en hoe deze kunnen verbeterd worden.



Alles samen heeft hij hiervoor een dikke 100 Euro aangerekend, maar wat is 100 Euro op een aankoop van 220000 Euro ?

Bedankt Carembeu, dit lijkt ons inderdaad te doen qua prijs en bovenstaande is ook exact waar wij naar op zoek zijn + een prijsindicatie van wat alles kan kosten. Dat het dak slecht is zien wij bvb. ook (ttz. volgens ons alleen de leien -die wij zouden vervangen door pannen-, het houtwerk moet volgens ons niet vervangen worden), maar we hebben voorlopig nog geen idee wat een gangbare prijs is voor een dergelijk dak.

Mag ik vragen wie jullie architect is? Grote kans dat het wat ver is voor ons, maar je weet maar nooit en ik ben altijd benieuwd om foto's van zo'n projecten te zien..



whacker wrote:
Aan wat ik hoor zit je al aan HEEL VEEL kosten. Op één of andere site had ik prijzen gevonden voor standaard werken zoals pleisteren en zo. Misschien kan je al eens een berekening maken en kom je zo zelfs al boven je budget?

Wij krijgen inderdaad ook meer en meer schrik... Als we het huis zouden kunnen kopen aan de gewenste prijs zouden we een budget hebben van 60000€+25000€ reserve (tip die we gekregen hebben: hou 25000€ achter de hand, want er zijn altijd onvoorziene dingen die later de kop opsteken). Maar zoals gezegd hebben wij niet veel verstand van prijzen van de grotere renovatiewerken zoals dak, gevel, uitbreken van muren, enz. dus beginnen we nu serieus te twijfelen...

Weet je soms nog welke website dat was voor die berekeningen? Op

http://www.livios.be kan je ook iets dergelijks doen, maar om bvb. de prijs van een dak te berekenen met de gegevens die daar voor handen zijn, reikt mijn technische kennis van daken nog lang niet ver genoeg :(



In ieder geval alledrie bedankt voor de antwoorden en alle verdere tips of aanbevelingen zijn nog steeds welkom!



EDIT: even voor alle duidelijkheid, met bovenstaand budget hoeft geen keuken van 10-20000€ en dito badkamer gekocht worden, een tweedehands of toonzaalmodel van 2-3000€ is voor ons al meer dan genoeg om de eerste jaren door te komen :wink:
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Freyja wrote:
Dat het geen geld mocht kosten heb ik overigens nooit beweerd, ik had alleen graag een idee van hoeveel ongeveer. We zijn namelijk ook niet van plan om bvb. 300€ uit te geven als de kans er nog inzit dat we uiteindelijk tóch geen bod (kunnen) doen. Dat wordt anders nog een dure bedoening moest het dit huis niet worden en we zo nog een paar keer een huis moeten gaan bezichtigen :wink:
Tja, een architect meenemen voor een verbouwing is als een grondsondering voor nieuwbouw: ja, het is een kost, maar het kan je nog veeeeeel meer miserie besparen. Als het echt goed advies is, is die zeker zijn 300€ waard. En hij zal dit misschien aftrekken van zijn later ereloon.



Een dure bedoening? Natuurlijk. Wie heeft ooit beweerd dat bouwen goedkoop is? :wink: En een goede architect is zijn geld waard.
 
Lid geworden
9 jan 2007
Berichten
1.135
Waarderingsscore
0
Punten
0
Instinctief is een architect voor dit soort van opdracht het meest geschikt.

Hebben wij vroeger ook ooit gedaan, voor een huis dat we uiteindelijk

niet gekocht hebben omdat de prijs vrij snel ver boven onze raming ging

(openbare verkoop) ; toendertijd 5000 BEF betaald aan de architect.



Moest ik zoiets vandaag doen, dan zou ik een aannemer meenemen,

iemand die toch min of meer gebonden is door de prijzen die hij noemt...



Voor onze nieuwbouw hebben wij namelijk de ervaring dat onze architect

(maar misschien geldt dat enkel voor hem, alhoewel...) het budget voor

het prachtige huis dat hij ontwierp wel schromelijk onderschat heeft :?

Ik denk dat we uiteindelijk zo'n 60% duurder gaan uitkomen dan wat we

als budget vooropgesteld hadden, hoewel we in de beginfase zeker 100

keer gevraagd hebben : "dat zal toch gaan binnen ons budget, hé ?".

Jaja, allemaal geen problem, totdat de eerste offertes kwamen...



Dus qua problemen/mogelijkheden van een huis : architect meenemen.

Om een realistisch idee van budget te krijgen : aannemer meenemen.
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Mja, normaal is een architect nochtans beter hoor. Ik begrijp wel je ervaring.



Een aannemer (ruwbouw) kent niet noodzakelijk veel over opties ivm stabiliteit, stedebouwkindige voorschriften, prijzen van alles wat niet ruwbouw, ...
 
Lid geworden
28 mei 2006
Berichten
1.357
Waarderingsscore
1
Punten
0
whacker wrote:
Aan wat ik hoor zit je al aan HEEL VEEL kosten. Op één of andere site had ik prijzen gevonden voor standaard werken zoals pleisteren en zo. Misschien kan je al eens een berekening maken en kom je zo zelfs al boven je budget?



Let goed op met die standaard-richtprijzen. Die kunnen er net bij renovatie heel ver naast zitten, omdat de beginsituatie bij renovatie vaak complexer is. Om dat juist in te schatten heb je een expert nodig (architect of aannemer), liefst één die veel ervaring heeft met verbouwen. En die mensen zien ook beter de gebreken, mogelijkheden en beperkingen van een huis.
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Voor een renovatie mag je inderdaad niet uitgaan van richtprijzen. Bij nieuwbouw is t nog enigszins doenbaar (maar dan nog), bij renovatie moet je zeker niet zelf beginnen schatten. En nog minder afgaan op wat de verkopers je proberen wijs te maken. Voor een verkoper is een halve muur zonder dak ook "instapklaar" :wink: .
 
Lid geworden
25 sep 2006
Berichten
6.580
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefhev wrote:
www.immochecker.be



Dat is pas een lachertje. Wij hebben die mensen over de vloer gehad omdat onze kopers dat wilden. Die kerel is snel snel even aan de binnenkant van het huis de kamers afgelopen en heeft dan nog een uurtje bij ons op de koffie gezeten. Onze kopers wilden zo zot zijn om daar hun geld aan weg te smijten, moeten zij weten.
 
Lid geworden
23 jun 2008
Berichten
25
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik vond het leerrijk en was er best tevreden over.

UIteraard een beetje afhankelijk van welk "expert" je voorgeschoteld krijgt.
 

willem_anneleen

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 nov 2006
Berichten
1.729
Waarderingsscore
4
Punten
38
Wij hebben bij elk huis waar we serieus in geinteresseerd waren een architect meegenomen en zo toch een drietal miskopen kunnen besparen. In de omgeving van Leuven hadden we een architect via vrienden die 80 euro per visite vroeg (bruin natuurlijk). Omdat we in onze omgeving nu ook geen architect kenden (zeer belangrijk, neem er een mee uit de omgeving die de verkoopsprijzen wat kent!) hebben we gewoon er een paar uit de gouden gids gebeld, en gegarandeerd dat er daar wel een of een paar tussenzitten die zoiets willen doen. Degene die mee naar ons huidige huis is gaan kijken vroeg 120 euro dacht ik, en heeft ons nadien nog meegenomen naar een gelijkaardige verbouwing die hij aan het begeleiden was. Uiteindelijk hebben we een andere architect gekozen, maar ik denk niet dat dat voor de meeste van die mannen/vrouwen een probleem is. Nog een grappige toestand meegemaakt ook, een architect mee naar een huis dat serieus gerenoveerd moest worden, de madam van de immo: "Maar X, gij hier!" Wij dachten dat we er dus niets aan gingen hebben vermits beiden elkaar kenden, maar op het einde zei de architect doodleuk tegen de immomadam: "Maar Verake, hiervoor vraagt ge toch wel veel te veel zenne!" (Wij content, huis niet gekocht :wink: )



a
 
Lid geworden
25 sep 2006
Berichten
6.580
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefhev wrote:
Ik vond het leerrijk en was er best tevreden over.

UIteraard een beetje afhankelijk van welk "expert" je voorgeschoteld krijgt.



Ben je zelf mee geweest tijdens de expertise? Het verslag dat onze kopers achteraf kregen, was de moeite: een dikke vette bundel... met een hoop nonsens erin over dingen die je zelf met het blote oog en wat gezond verstand kan vaststellen.



In ieder geval, ik heb hun prijzen ook gezien en geef mij dan maar een onafhankelijk architect die je kent (ipv 1tje bij die firma en dan maar hopen dat je een goede treft) en die je bovendien pakken minder betaalt.
 
Lid geworden
23 jun 2008
Berichten
25
Waarderingsscore
0
Punten
0
Was idd zelf bij de mondelinge expertise (goedkoopste en snelste).

Heb toen ook nog een bevriende aannemer meegenomen omdat we vreesden dat er té veel mankementen aan het huis waren. Ze spraken elkaar niet tegen, integendeel.

Waar we voordien toch wel enthousiast over het huis waren, hebben zij ons terug met de voetjes op de grond gebracht.

Laag bod gedaan, rekening houdende met de hoge kosten en er naast gegrepen. Gelukkig want paar maanden later ons "droomhuisje" gevonden voor een goede prijs.

Het huis dat we uiteindelijk gekocht hebben zonder hulp gedaan want ondertussen wisten we waarop we moesten letten (door de expertise).
 
Lid geworden
6 nov 2008
Berichten
290
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe, jullie helpen ons zeker vooruit :)





willem_anneleen wrote:
Omdat we in onze omgeving nu ook geen architect kenden (zeer belangrijk, neem er een mee uit de omgeving die de verkoopsprijzen wat kent!) hebben we gewoon er een paar uit de gouden gids gebeld, en gegarandeerd dat er daar wel een of een paar tussenzitten die zoiets willen doen.

Hoe hebben jullie dat aangepakt dan mag ik vragen? Ik bedoel: wat vraag je dan juist... Ben niet zo'n vlotte telefoneerder :oops: Vraag je dan gewoon: "wij zouden eventueel een bod willen doen op een huis met nogal veel werk aan, en zouden graag eens een wat concreter idee hebben over hoeveel de renovatie ons zou kosten. Ga je eens mee kijken?" :lol:



stefhev wrote:

Bedankt voor de link!

Ik zou gevoelsmatig precies meer vertrouwen hebben in een architect of aannemmer dan in zoiets, maar da's ook deels een persoonlijke voorkeur denk ik. Maar niettemin vonden wij het een handige site, je kan er onder meer een soort schatting van een huis maken en dit heeft ons nogmaals bevestigd in het feit dat de vraagprijs voor het huis in kwestie véél te hoog is! Als nu een architect/aannemer ons nog wat meer duidelijkheid in de prijs van de renovatie zou kunnen geven, kunnen wij definitief ons maximumbod bepalen...
 

willem_anneleen

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 nov 2006
Berichten
1.729
Waarderingsscore
4
Punten
38
Freya, inderdaad, we hebben dat echt zo gevraagd :)



"Goeiedag, wij zouden graag binnenkort een bod doen op een huis in de buurt, maar we zouden graag op voorhand een idee hebben van de staat van het huis en het budget dat we voor renovatie zouden moeten voorzien. Bent u eventueel bereid om een keer met ons mee te gaan? En wat zou dat kosten?" En dan zeggen ze wel "sorry, geen tijd' of "ja, wanneer zou u graag gaan "



Zo simpel is dat :wink:

Architecten zijn wel niet altijd zo happig om een schatting van de verkoopswaarde te maken omdat dat van veel factoren afhangt, en zeker als het gebouwen zijn met 'veel renovatie maar wel potentieel' zoals ze dat zeggen. Ze hebben schrik dat je kwaad gaat zijn als het verkoopsbedrag dan niet in de buurt van hun schatting ligt. Maar als je architect daarom voorstelt om een keer iemand van het kadaster/landmeter ernaar te laten kijken voor schatting van verkoopsprijs, maak dan ZEER goede afspraken want daar zitten gigantische profiteurs tussen :evil: (zie andere thread) (met de architecten altijd heel goede ervaringen gehad)



a
 
Lid geworden
29 okt 2008
Berichten
2.567
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als ik uw budget bekijk en dan de werken die je wil doen vrees ik dat het al een uitgemaakte zaak is.

Binnenmuren verplaatsen kost echt al wel geld en zeker als het dragende zijn. CV aanleggen is ook niet goedkoop (ge wilt de buizen waarschijnlijk ingewerkt dus ge moet beginnen slijpen, daarna terug toewerken...).

Tenzij je heel veel zelf zal doen wordt het met de beperkte informatie die ik heb een heel moeilijke onderneming.

Ik hoop natuurlijk dat ik mis ben of dat je het huis aan een veel betere prijs kan krijgen dan je nu gerekend hebt!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan