• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Aannemer komt niet opdagen.

Lid geworden
28 jan 2024
Waarderingsscore
10
Punten
3
Hallo,
Hier mijn verhaal,
Offertes laten maken voor een nieuw dak. Isoleren, nieuwe pannen en 3 Veluxen. Ook de zij en achtergevel isoleren, bekleden en een nieuwe deksteen voor op de schoorsteen.
Het was in het voorjaar met minder goed weer om eraan te beginnen, veel regen. Uiteindelijk na wat wachten kwamen ze opdagen.

Nu is het dak voor 90 procent afgewerkt, dit was in april . De andere werken zijn nog niet uitgevoerd. De reden dat ze niet konden verder werken was omdat ik beslist heb om nieuwe ramen te plaatsen. En aangezien het beter is om eerst de ramen te plaatsen en dan de isolatie en de bekleding, stelde ik voor om nog te wachten om het verder af te werken. Dit was geen probleem en er was begrip voor. Jammergenoeg duurde het tot in begin sept totdat de ramen geplaatst werden. Ik contacteerde de aannemer om het verder af te werken. Die klonk heel enthousiast en dit ging binnen de 3 weken gebeuren. Hij stelde voor om het voorschot voor de achtergevel te bekleden te mailen. Ik stemde toe. Na 3 weken belde ik terug, toen wat excuses en het ging nog 2 weken duren. Uiteindelijk, na 6 weken kwam er niemand opdagen. Ik stuurde een mail voor duidelijkheid. Geen antwoord. Ik dus gebeld, weer wat excuses en het ging nog gebeuren dit jaar in december. Ik wil altijd zekerheid tot ik verdere stappen onderneem. Dus nu ben ik wel zeker dat hij niet wil langskomen.

Wat is er al betaald - het volledige bedrag voor het dak en het voorschot voor de achtergevel.
Er werd geen voorstel gedaan om de offerte van de achtergevel te tekenen. Ik heb het ook niet gevraagd.
Wat is er niet afgewerkt van het dak- de deksteen, de trespa die aan de voor en achtergoot kwam te hangen en nog een klein gedeelte pannen die dan samen zouden komen met de zijgevel en de isolatie.

Ik heb het uitgerekend, in totaal is er voor 5000€ werken niet uitgevoerd .
De resterende werken aan het dak, hierboven opgenoemd, met het bedrag voor het rolmateriaal( stelling)
Het voorschot van de offerte voor de achtergevel.

Ik vind 5000€ toch al de moeite om wat stappen te ondernemen.

Ik kan nog in gesprek gaan om het verder af te werken, maar dit heeft geen nut om te blijven wachten.
Ik zou willen een aangetekende brief sturen met ingebrekestelling en een termijn voorstellen om de werken te komen afwerken.

Krijg ik daar geen antwoord op, dan ben ik toch safe als ik een andere aannemer de werken laat afwerken.

Wat kan ik doen om die 5000€ terug te willen eisen?
Hoe gaat dat in zijn werk ?

Zolang die aannemer niets onderneemt, wat kan ik dan doen? Direct met advocaat ?
Hoelang sleept dit aan? Hoe wordt er dan terug gevorderd?

Kan ik dan na geen antwoord te krijgen, gaan zoeken naar een andere aannemer, zonder dat hij schadevergoeding vraagt?

Begin maar met die ingebrekestelling, en wacht de reactie af.
Als de termijn dan verstreken is, dan kan je eens een advokaat raadplegen.

Dank u voor je reactie Tommie.
Verder heb ik nog een vraag voor de forumleden.
Ik ben de brief aan het opstellen en ik moet een termijn bepalen om de werken te komen afwerken. Ik zou de aannemer de tijd geven tot 24 Jan 2025 . Dit lijkt me redelijk, rekening houdend met de feestdagen. Dan moet ik dus (zonder reactie van hem) wachten tot deze datum om verder stappen te ondernemen, als hij niet komt opdagen. Ik kan hem wel vragen om binnen 7 dagen te antwoorden maarja daar heb ik weinig aan als ik moet wachten op zekerheid tot de 24ste. Hoe zouden jullie dit aanpakken bij het opstellen van de brief? Thx!

1 en de enige oplossing is om te beginnen met een aangetekend schrijven, die u kan laten opstellen door een raadsman/advocaat.
Kies iemand die thuis is in handelsrecht, die kan krachtig en "to the point" met de nodige termijn een schrijven maken.

Om toelating te krijgen om een andere ondernemer onder de arm te nemen moet het onderling contract ontbonden worden, dus best via de rechtbank, ook voor het terugvorderen van de teveel betaalde gelden, die u zal moeten bewijzen.

Als je daar onzeker in bent, kan je je laten bijstaan bij het opstellen van de ingebreke stelling. Ik heb dat ook al zelf gedaan.
Ik zou ook tijd geven tot ergens eind januari. Je moet dan inderdaad afwachten.
Altijd een aangetekend schrijven versturen + kopie via een normale brief voor als het aangetekend schrijven niet wordt afgehaald.

• Leuk
Waarderingen: BnB2
Ik heb online een voorbeeldbrief gedownload, wat wel handig is. Een beetje aangepast en ik vind het wel mooi en duidelijk opgesteld. Ik veronderstel dat ik pas het contract kan ontbinden als de aannemer geen aanleiding geeft op de brief, en ik een nieuwe brief verstuurd heb met de mededeling ontbinding. Ik denk dus gewoon afwachten tot 24 januari. En dan een advocaat inschakelen voor de geleden schade. Mss vraagt de aannemer om het termijn te verlengen maar ik denk niet dat dit een goed idee is. Ik weet niet wat zijn rechten zijn op dat moment. Moet hij dan maar akkoord gaan met de bepaalde termijn? Als er bij antwoord op de brief onderling iets geregeld is, dan wordt het een aangetekende zending van zijn kant denk ik, om deze datum vast te leggen? De algemene voorwaarden zijn ook niet te vinden of te downloaden via de link op de offerte.

Laatst bewerkt:
Altijd een aangetekend schrijven versturen + kopie via een normale brief voor als het aangetekend schrijven niet wordt afgehaald.
Onderaan de brief vermelden dat het schrijven ook aangetekend wordt overgemaakt en bij het AS vermeld je dat de brief via de normale briefwisseling is verstuurt.
Dus het toevoegen van een extra bladzijde is niet nodig

Nog iets, er circuleren 3 adressen over deze firma. Ik zal dus onderzoek moeten gaan doen waar deze uiteindelijk is gevestigd. Dit maakt toch ook wel uit, waar ik de brief naar verstuur in verband met de geldigheid?

Nog iets, er circuleren 3 adressen over deze firma. Ik zal dus onderzoek moeten gaan doen waar deze uiteindelijk is gevestigd. Dit maakt toch ook wel uit, waar ik de brief naar verstuur in verband met de geldigheid?
Naar alle 3

Je kent het btw-nummer van de firma, gezien u gelden hebt gestort/overgeschreven naar de firma
Met dat btw-nummer kan je gaan opzoeken bij "KBO Public Search".

Ik heb dat al opgezocht en ik denk dat hij in Brugge gestart is en nu de firma verder zet in kortrijk en zijn, denk ik, persoonlijk adres heb ik ook. Naar alle drie zou wel zeker zijn en dan moet ik niet rond rijden en kan ik ze maandag al versturen.

Waarom hem terug opnieuw uitstel geven ???

U stelt een ingebrekestelling op en u geeft hem
  • ... 25 januari de tijd om de werken zoals overeengekomen zijn , te heropstarten . ( lijst de uitstaande werken op)
  • U geeft tevens een einddatum van deze werken , en zijt daarin realistisch maar correct bv de werken moeten beëindigd zijn op 30 maart 2025.
  • U schrijft duidelijk dat u bij niet starten van de werken op 25 januari u de eenzijdige verbreking van het aannemingscontract van zijn kant zal beschouwen en dat u niet zal nalaten om schadevergoeding en de verbrekingsvergoeding volgens het wederkerigheidsprincipe op te eisen.
  • U schrijft ook duidelijk dat bij niet uitvoering van de werken , u de reeds te veel betaalde sommen ( niet schrijven dat dit voorschotten zijn !!) zal terugvorderen via gerechterlijke weg.
  • U kunt ook de naam en balie van je advocaat toevoegen.
  • u eindigt met : opgesteld in x exemplaren. Per adres 1 per reguliere post en 1 per aangetekend schrijven

Onderwerp: ingebrekestelling

Geachte heer,

Op 23/02/2024 sloot ik met u een overeenkomst.
Wij maakten de afspraak om de werken uit de voeren die vermeld stonden op de offertes.

Deze overeenkomst is bij u bekend onder offertes

2024/3374

2024/3863

Helaas hield u zich niet aan de afspraken.

Ik heb de volgende klachten

• Het dak is niet volledig afgewerkt, terwijl die wel volledig is betaald.
  • Ik heb een voorschot betaald voor de achtergevel en daar is ondertussen nog niets van uitgevoerd.
  • ook moet de zijgevel nog geïsoleerd en bekleed worden.
  • Foto’s met bewijs stuur ik nog via e-mail.
Eerder vroeg ik u om de samenwerking verder te zetten . Helaas wilt u hier niet aan meewerken / reageert u niet op mijn e-mail / en maakt u beloftes die u niet nakomt.

Via deze brief geef ik u een laatste kans om u aan de afspraken te houden. Ik verwacht dat u ten laatste 27 januari 2025 de werken heropstart en ze beëindigt 10 februari 2025. Ik verwacht een bevestiging voor de verderzetting van de werken.

Doet u dat niet, dan zal ik ons contract ontbinden. In dat geval stel ik u aansprakelijk voor de door mij geleden schade.

Met vriendelijke groet,

Het schrijven wordt ook aangetekend overgemaakt.

Dit heb ik ondertussen opgesteld.
Lukanar, geen uitstel bieden? Er moet toch een redelijke termijn zijn, rekening houdend met de feestdagen en in het slechtste geval slecht weer?

Zeker niet schrijven dat JIJ het contract ontbindt.
Het gevolg daarvan is dat JIJ aan hem winstderving en een schadevergoeding kunt betalen.
HIJ verbreekt het contract omdat hij niet afwerkt. Juridisch kilometers verschil.

Je moet m.i. de 2 offertes uit elkaar halen.
En tussen haakjes, het zijn geen offertes meer .Offerte duid op een voorstel, dit zijn afgetekende aannemingsovereenkomsten !!
Eerste getekende a.o. dakwerken:
vermeld tekenen van offerte
start uitvoer werken
nog niet beeindigd en lijst op wat er onder voorbehoud nog moet gebeuren.
en nog resterende uitstaande bedragen.

2 de A.O.
nog niet opgestart maar wel een voorschot betaald ....
Deze opstart was afhankelijk van de plaatsing van de ramen
Wanneer zijn deze geplaatst, wanneer heb je dat doorgegeven welke startdatum is daar vastgelegd.

U geeft een redelijke termijn al op om de werken terug aan te vatten.

Dus ik mag niet de woorden ontbinding vermelden , dat gaat automatisch in gang als hij de werken niet heropstart? Dan kan ik een brief sturen met de vermelding ontbinding ? En kan hij geen schadevergoeding eisen.

Het terug Opstarten van de werken na het plaatsen van de ramen werd via telefonisch contact en via sms gedaan.

eerlijk gezegd
ik zou aan een advocaat vragen om die ingebrekestelling op te stellen want heel je brief rammelt.
Ik schrijf niet dat je het woord "ontbinden" niet mag schrijven.
Ik schrijf dat je niet mag schrijven dat JIJ dan het contract als ontbonden veschouwd.
Vandaar dat je moet schrijven dat door geen aktie van zijn kant op 25 jan JIJ het contract als ontbonden beschouwd DOOR HEM.

als je dit verschil niet doorhebt... stap aub naar een advocaat.

Dat verschil begrijp ik , het gaat er idd om hoe de brief is opgesteld en hoe die wordt geïnterpreteerd. Dank voor je feedback.

Ik ontzag het me al heel de week om de brief op te stellen. Gisteren aan begonnen. Gerust dat hij opgesteld was. Ik ben wel oké met de brief met nog wat aangepaste zaken. Maar morgen contacteer ik een advocaat, omdat ik mss toch verdere stappen zal moeten ondernemen.

Ik heb dat al opgezocht en ik denk dat hij in Brugge gestart is en nu de firma verder zet in kortrijk en zijn, denk ik, persoonlijk adres heb ik ook. Naar alle drie zou wel zeker zijn en dan moet ik niet rond rijden en kan ik ze maandag al versturen.
Is de firma een éénmanszaak of een vennootschap, bv. BVBA of N.V.?
Op welk adres (en u beschikt over 3 adressen) is de maatschappelijk zetel ingeschreven bij de KruispuntBank der Ondernemingen?
Dat is het enig adres dat u moet aanschrijven, de maatschappelijke zetel.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan